Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lichtgewicht, Photoshop snelheid gewenst, 14 met numeriek?

Pagina: 1
Acties:

• Song
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:22
Ik heb de aanschaf van een nieuwe laptop al zoveel jaren uitgesteld zodat ik er inmiddels al twee heb uitgespaard. Zo oud is mijn oude Asus, inmiddels ook niet meer in gebruik en werk ik nog alleen op mijn “werklaptop”. Nu ik binnenkort moet reizen kan ik er niet meer aan ontkomen om een nieuwe aan te schaffen. Al die jaren heb ik gezocht maar nooit iets gevonden wat in mijn budget paste of wat me over de streep trok om tot aanschaf over te gaan. De laatste dagen heb ik mijn zoektocht geïntensiveerd en hebben diverse vergelijkingslijstjes de revue gepasseerd. Maar ik kom er niet meer uit, dus ik hoop op jullie input. Of misschien zelfs lichte dwang; “niet zeuren, dit is wat je hebben moet”. Eigenlijk heb ik het idee dat “mijn laptop” niet bestaat en dat ik misschien op zoek moet naar een winkel waar ze “wat geheugen bij prikken”.

De reden dat ik iets meer capaciteit verlang van mijn laptop is dat ik zware photoshop bewerkingen uitvoer. Toch wil ik geen OS maar Windows als besturingssysteem. Ook gebruik ik de laptop voor mijn werk met reguliere officetoepassingen en daarom wil ik toch een numeriek toetsenblok. Voor de verdere rest is het intensief internetten, mailen en Netflix. (geen gamen)
Budget; ik wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik had eigenlijk onder de 600 euro willen blijven maar ik heb nu wel door dat dat niet gaat lukken. Ik heb daarom het budget verhoogd naar max. 1000 euro. Als je vindt dat ik het budget echt nog een keer moet ophogen, hoor ik het ook graag.
Het moet echt een “mobiele”, makkelijk mee te nemen laptop zijn. Daarom heb ik zitten kijken naar 14” modellen, echter vindt ik er geen met een numeriek blok. In de pricewatch kun je die wel vinden, maar dan klopt de specificatie niet met de foto/werkelijkheid. Ook wil ik graag een beeldscherm wat met zonlicht toch nog goed beeld geeft, IPS?
Mijn voorkeur gaat uit naar Asus en Lenovo, maar ik ben er niet mee getrouwd. Met Asus heb ik goede ervaringen, ik heb alleen nog maar Asus gehad en deze hebben het altijd goed uitgehouden. Lenovo zou ik graag willen omdat ik nog van het ouderwetse type ben; IBM=betrouwbaar.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met de videokaart moet doen. Een aparte videokaart is toch beter? Ik heb het vooroordeel dat Nvidea Geforce de beste zijn, maar wellicht is dat een ouderwets idee? Ik zie nu bij veel systemen Intel HD Graphics, is dat beter of vergelijkbaar?

Ik had graag een 14" beeldscherm gehad maar omdat ik persé een numeriek toetsenblok wil, zit ik m.i. vast aan een 15,6"
Minimaal Intel Core i5
Minimaal 6 GB werkgeheugen
Opslagtype Solid State Disk, opslagcapaciteit ondergeschikt

Ik heb nu een soort “shortlist”; https://tweakers.net/pric...515;815785;716501;751435/ Maar ik hoor heel graag jullie advies. En is er nog op gewicht te besparen? De beste uit dit rijtje is namelijk ook de zwaarste.

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-11 16:55
Eerst even een paar feiten:
  • Nee Nvidia is niet perse beter. Verschilt per kaart.
  • Een aparte videokaart heb je volgens mij alleen nodig bij 3d rendering zoals games. De ingebakken gpu (Intel HD graphics) op de processor kan uit zichzelf films afspelen en lichte games renderen.
  • Een losse videokaart slurpt batterij en maakt je minder mobiel.
  • OSX is niet perse beter voor Photoshop dan Windows. Hoogstens beter geoptimaliseerd. Maar volgens mij is dat een fabel uit het verleden.
Omdat je toch wel een aantal keer aangeeft dat de laptop compact moet zijn vroeg ik mij af of je kon leven met een los numeriek blok? https://www.google.nl/sea...UAhWIZFAKHd1sC40Q_AUIBigB dan hoef je niet specifiek daar op te zoeken.

Verder was ik benieuwd naar je Photoshop gebruik. Dit heeft namelijk nogal invloed op het benodigde ram geheugen. Hoe groot zijn de bestanden gemiddeld? Hoeveel lagen bevatten deze? Noem eens een paar vaak voorkomende handelingen die je uitvoert? 8gb is misschien voldoende. Al is het praktisch als je later dit kan upgraden naar 16gb als je gebruik toeneemt.

Mijn advies: pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T
De voorganger van deze laptop werd genoemd in de best buy guide van April. Hij voldoet aan al je eisen, Asus, licht, krachtig, binnen budget, goede reviews. Over het beeldscherm niks specifieke gelezen. Kan je wel aanraden om voor kleurbewerking met een externe monitor te werken. Die zijn meestal kleurechtheid en beter af te stellen.

• Song
Hartelijk dank voor jullie advies. En speciaal Krahk voor je motivering en uitleg. Ik werk met te zware photoshop bestanden die zijn 10.000 kb en 100.000 kb en soms ook nog meer. Ik maak veelvuldig gebruik van lagen, hoeveel is moeilijk aan te geven dat varieert zo tussen de 10 en 25. Je vraagt welke handelingen in Photoshop, tsja, wat niet? Veel gummen, transformeren, afbeeldingsgrootte aanpassen, retoucheren, toverstaf, tekenen, tekst, wat minder klonen en filters, kleuren vervangen.

Dank voor je uitleg van de videokaart! Ik had zelf wel gedacht aan een los numeriek toetsenbord en dat is inderdaad de consequentie als ik voor "licht" ga. Maar vooralsnog denk ik niet dat dat handig is.

• Song
De keuze is toch gevallen op de pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15 (80SV00K5MH) ik heb 'm nog niet binnen, maar ik kijk er naar uit!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:12
Photoshop doet vooral veel met je CPU. Er is wel GPU acceleratie, maar dat is maar bij een deel van de functies: https://helpx.adobe.com/p...shop-cc-gpu-card-faq.html

In jouw lijstje denk ik dat de ZenBook het dichts in de buurt komt van je wensen, je mist alleen het numerieke eiland en daarvoor kun je ook losse numerieke toetsenbordjes kopen:
Raar / rubber: pricewatch: Keysonic ACK-118 BK
Desktop: pricewatch: LogiLink Numeric Keypad USB
Laptop: pricewatch: Ewent EW3102

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1