Bldschrm: wel of geen 1440p en G-sync

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-08 17:57
Beste Tweakers,

Ergens in augustus/september wil ik mijn nieuwe Ryzen 1600x in elkaar gaan zetten, als de prijs van de MSI 1070 kaart is gedaald.

Mijn oog is gevallen op een 1440p met G-sync.

Ik heb nu dit beeldscherm: 'Samsung Syncmaster P2370', nu zo acht jaar oud. Ik heb het geld en overweeg naar een 1440p beeldscherm over te stappen. Met dit beeldscherm wil ik films en games op een hogere resolutie kijken en spelen. De films zullen in allerlei verschillende bestandsvormen komen. (720/dvd5/ect).

De games die ik ga spelen: Squad, Rainbow Siege, Battleground, Farcry. GTA ect Misschien Battlefield 1.
Mijn budget is rond de 400-500 Euro.

Ik zat aan een G-sync beeldscherm te denken. Omdat tijdens het gamen dit wel vetter schijnt te zijn.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het liefst wil ik 2 schermen. 1080p en 1440p met elkaar vergelijken, als er een film/spel wordt af of gespeeld. Er zijn zat filmpjes op t internet te vinden. Dit heeft voor mij geen meerwaarde.

1. Vraag
Betreft voor films en youtube filmpjes te kijken.
Wordt het beeld minder mooi op een 1440p met G-synch dan op een 1080p?
Word het beeld minder mooi op een 1440p zonder G-synch dan op een 1080p?

2. Vraag
Hoeveel meerwaarde had het voor jou toen je was overgestapt van een 1080p naar een 1440p?

3. Vraag
Stel, ik behoud de 1080p, heeft het dan meerwaarde om naar een andere 1080p te kijken. Omdat deze 8 jaar oud is?

thanks

Mocht ik nog iets vergeten zijn te schrijven, dan hoor ik het graag,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:21
Beste ervaring: ga eens kijken bij de lokale Mediamarkt. Ook op evenementen zoals Gamescon en Firstlook zijn vaak genoeg monitoren aanwezig om te testen.
Vergelijkingsmateriaal is zeer belangrijk voor je keuze omdat het ook gewoon persoonlijk is.

Ik ben van 1080p naar 4K naar 1440p ultrawide gegaan en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben met mijn 1440p monitor. Het is scherp genoeg voor veel werkruimte en je kan in principe anti aliasing uit laten, en tegelijkertijd is het ook te handelen voor de GPU (heb ook een 1070) en niet overdreven scherp zoals 4K.

Je weet dat G-Sync monitoren zo'n 200 euro duurder zijn dan monitoren zonder G-Sync? Een alternatief is kijken naar Freesync modellen en een AMD kaart. In augustus zullen de Vega-kaarten die het op gaan nemen tegen de 1080 beschikbaar zijn.

1. G-Sync heeft geen invloed op het kijken van video. G-Sync kan (net als Freesync voor AMD) tearing voorkomen. Poept je kaart slechts 50fps uit, dan past de monitor de refreshrate aan naar 50hz waardoor je altijd vloeiend speelt. Voor video heeft het geen nut.

2. Lekker veel werkruimte, ik vond het prettig :)

3. Gamen op 2 schermen vind ik ontzettend ruk en ik heb een hekel aan schermranden. Maar, ieder z'n eigen ding.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:33
- G-sync voegt niets toe voor het kijken van films.
- 1200p naar 1440p was het waard. 1080p al helemaal...
- Ik zou voor gamen eerder naar 120-144-165Hz kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:53

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik ben zelf van 1200p naar 1440p gegaan en ben daar zeer tevreden meer. Beeldscherm zelf is natuurlijk ook wat nieuwer ik kan de stap zeker aanraden.
Gelukkig heb ik nooit een 1080p scherm gehad (wel ooit 1680x1050), Met 1080p raak je te veel ruimte in de hoogte kwijt.
Overigens zegt de resolutie zelf weinig over het scherm, tenzij je de grote van het beeldscherm gaat meenemen in de vergelijking. Om met een voorbeeld te komen 27" met 1080p is waardeloos, 22" met 1080p is prima. Ik zit zelf op 25" met 1440p en dat is ideaal m.i., ik kwam van 24" met 1200p.
Ik zat aan een G-sync beeldscherm te denken. Omdat tijdens het gamen dit wel vetter schijnt te zijn.
Heb je je wel genoeg verdiept in deze techniek? Weet je de voordelen die het biedt?
Als je het alleen maar koopt omdat het vetter is met gamen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-10 16:12

Pykow

Angelo OTR

Kali Durge schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:15:
Beste Tweakers,

Ergens in augustus/september wil ik mijn nieuwe Ryzen 1600x in elkaar gaan zetten, als de prijs van de MSI 1070 kaart is gedaald.

Mijn oog is gevallen op een 1440p met G-sync.

Ik heb nu dit beeldscherm: 'Samsung Syncmaster P2370', nu zo acht jaar oud. Ik heb het geld en overweeg naar een 1440p beeldscherm over te stappen. Met dit beeldscherm wil ik films en games op een hogere resolutie kijken en spelen. De films zullen in allerlei verschillende bestandsvormen komen. (720/dvd5/ect).

De games die ik ga spelen: Squad, Rainbow Siege, Battleground, Farcry. GTA ect Misschien Battlefield 1.
Mijn budget is rond de 400-500 Euro.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het liefst wil ik 2 schermen. 1080p en 1440p met elkaar vergelijken, als er een film/spel wordt af of gespeeld. Er zijn zat filmpjes op t internet te vinden. Dit heeft voor mij geen meerwaarde.

1. Vraag
Betreft voor films en youtube filmpjes te kijken.
Wordt het beeld minder mooi op een 1440p met G-synch dan op een 1080p?
Word het beeld minder mooi op een 1440p zonder G-synch dan op een 1080p?

2. Vraag
Hoeveel meerwaarde had het voor jou toen je was overgestapt van een 1080p naar een 1440p?

3. Vraag
Stel, ik behoud de 1080p, heeft het dan meerwaarde om naar een andere 1080p te kijken. Omdat deze 8 jaar oud is?

thanks

Mocht ik nog iets vergeten zijn te schrijven, dan hoor ik het graag,
1. G-sync is een technologie die de frames wat je videokaart produceerd, vloeiend en zoveel mogelijk synchrone loopt met je beeldscherm Hertz (Hz). Je betaald al snel 200 euro meer voor een scherm met G-Sync. Games zullen wat vloeiender/soepeler aanvoelen. Ik heb voor G-sync gekozen omdat sommige games niet goed geoptimaliseerd zijn en hopelijk verbeterd dit de ervaring.

2. Overstappen naar 1440p heeft heel veel meerwaarde en dan heb ik het niet alleen over games.
Je hebt meer ruimte op je scherm in windows en in games zie je soms net ietsjes meer.
De mooiste 1440p monitor op dit moment is voor mij de Dell UH2515H. dit is wel een 60hz monitor, maar voor casual gaming geweldig. Momenteel ben ik een Asus PG278QR (dat is een TN paneel) aan het testen.
144hz is in shooters echt fijn. Dit scherm heb ik pas 1 dag in huis.

3. Als je op 1080p wilt blijven, kan je nog kijken naar IPS paneel en/of naar snelle verversscherm

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
.. Ik zal vanavond reageren... super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
Excuses voor de late reactie!
Ik ben natuurlijk bij de Mediamarkt wezen kijken. Meer dan de helft van de pc's staan uit. En de gene die aanstaan, krijg je het bureaublad van Windows te zien.

Wat je zegt dat het beeld niet verdreven scherp is, dat doet mij deugd. Een vriend van mij heeft een redelijke, grote tv met een hoog resolutie. Als ik bij hem een film kijk, vind ik het beeld(film) eerder nep aanvoelen, omdat het zo scherp is.

Aan Freesynch heb ik wel aan gedacht. Mijn keuze gaan niet naar AMD kaarten uit. Puur omdat zoveel mensen in de Desktop aankoopadvies voor oa het MSI merk gaan.

Ik ben zeker van bewust dat de G-sycn modellen vele malen duurder zijn dan de modellen zonder G-sync. Ik heb (nog) het geld.

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen heb, ik gebruik 1 monitor.
Mijn vraag was. Ik heb nu een oude 1080p van acht jaar oud. Als ik uiteindelijk toch niet voor een 1440p scherm ga. Zal het dan uitmaken als ik een nieuwe 1080p haal.
Bedankt.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:34:

Heb je je wel genoeg verdiept in deze techniek? Weet je de voordelen die het biedt?
Als je het alleen maar koopt omdat het vetter is met gamen. :p
Ik heb enkele artikelen hierover gelezen ja. Naar mijn weten zijn er naast gamen en meer werkruimte met G-sync geen andere voordelen aan verbonden.
Pykow schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:19:
De mooiste 1440p monitor op dit moment is voor mij de Dell UH2515H. dit is wel een 60hz monitor, maar voor casual gaming geweldig.
Ik val niet onder de casual gamers denk ik :). De spellen die ik speel zijn merendeels first-person shooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-10 09:50
Tja, ik ben van een 1080p naar een 1440p, 144hz gegaan.
Het enige nadeel wat ik vind is: je wil nooit weer terug :)
G-Sync (maar ook freesync) is echt een hele mooie en goede toevoeging en helemaal bij FPS, wat je ook nog speelt.
Een scherm is ook een investering waar je heel lang mee kan doen. Ik zou niet beknibbelen op een scherm en kijk goed naar de reviews van deze schermen.

Je geeft aan dat je een MSI kaart wil aangezien veel mensen die aanbevelen.
Maar je kan toch ook voor een MSI variant van AMD? Haal je een goed freesync scherm en ben je waarschijnlijk ook nog iets goedkoper uit.
en wat ook nog zo is: je hebt biij freesync de keuze uit veel meer soorten schermen.
Dus stel, je haalt nu een MSI AMD kaart, en een freesync scherm, dan zal je volgende kaart waarschijnlijk ook een AMD worden etc etc etc. Als je dan over 10 jaar bijvoorbeeld een nieuw scherm wil, dan is de keuze uit freesync erg groot.
Het zou mij niks verbazen als uiteindelijk een NV ook naar Freesync gaat bijvoorbeeld aangezien de fabrikanten meer Freesync schermen maken. Maar dat weet ik natuurlijk niet 100%.
Maar heb je een G-Sync scherm dan zit je eigenlijk vast aan Nvidia. Dat vind ik voor mezelf ook best jammer.

Resume: ik zou toch eens freesync en AMD in de gaten houden hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:53

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kali Durge schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:19:
Ik val niet onder de casual gamers denk ik :). De spellen die ik speel zijn merendeels first-person shooters.
Ik speel ook veel shooters, maar ik moet mij tegenwoordig een casual noemen. Het type spel bepaalt niet of je een casual gamer of niet bent. Nog een mooie vergelijking is speedrunners, in vergelijking met hun ook al zouden ze farmville spelen ben jij een casual gamer ;).

Casual is meer de term van hoe serieus je een spel speelt en het competitieve gedeelte speelt dan vooral mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ergens in augustus/september hé?
Uh wacht even op Vega en hoe die nu echt presteren, en wat ze kosten. Een GTX1070 is nu gewoon veel te duur en moeiljik leverbaar waardoor je toch zal moeten wachten. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-07-2017 15:40 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1