Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 939415

Topicstarter
Mijn vraag
Heeft iemand nog tips/oplossingen die ik kan proberen om ervoor te zorgen dat de PC aflsuit ipv herstart.

Ter informatie:
Windows sluit af, en de pc gaat een seconde uit, om dan vervolgens weer aan te gaan en op te starten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64bit
1700x AMD processor
ASUS ROG Hero VI Crosshair

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Power options buttons aangepast en faststartup uit
- In register HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Wi­ndows NT\CurrentVersion\Winlogon PowerDownAfterShutdown veranderd van 0 naar 1 (gezien op YouTube: Windows 10 PC Restarts automatically instead of shutdown [SOLVED}) En weer terug gezet na test.
- Via CMD "powercfg h off", resultaat is hetzelfde, PC herstart
- Hard uitzetten, PC start ook weer opnieuw op.
- Alle drivers geupdate
- Bios update ( hier dacht ik dat het wellicht de hardware kon zijn), weer terug naar oude versie, instellingen terug naar fabriek.

Tot nu toe moet ik na shutdown, bij die fractie van een seconde/herstart de stekker eruit trekken.....

Enige hulp ideeen zijn erg welkom!

Beste antwoord (via Anoniem: 939415 op 12-07-2017 13:38)

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 17:58

Pos

Dat lijkt me idd dan ook nog 1 van de weinige opties die overblijven. Iets anders zou ik me nu ook niet meer voor kunnen stellen.
Vreemd probleem..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Krijg je dan een echte reboot? Je kan dat zien doordat de uptime in taskmanager weer op nul staat en oploopt. Of gaat de PC opnieuw aan? Dan telt je uptime gewoon door. Het onderscheid kan belangrijk zijn om te bepalen of het software is of hardware.

Wat heb je als instelling staan in je BIOS wat er moet gebeuren na stroom uitval? Soms is dit in te stellen en je kan dan ook aanzetten dat als er weer stroom op de PC komt deze weer aan moet gaan. Leuk voor servers, maar niet voor gewone PC's. Dit kan misschien ook voor gekkigheid zorgen.
Anoniem: 939415 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:07:
Bedoel je hiermee de aan knop dusdanig lang inhouden dat de PC uitvalt? Zie ook eerdere opmerking over stroom eraf optie in de BIOS.

Welke voeding heb je? Alternatief zou je kunnen testen met een andere voeding om uit te sluiten dat je voeding niet defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Test de volgende code ook eens in een commandline:
code:
1
shutdown /f /s /t 10

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 12:36
Ik kan het verkeerd lezen, maar als hij de computer hard afsluit door de aan en uitknop ingedrukt te houden, en hij springt daarna weer aan, dan is het toch een hardware probleem? Niet software?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 17:21

mrsar

waar een sar is,is een wodka

in het begin van win10 was er een issue met o.a. usb controllers (xbox) waarbij dit ook gebeurde,dus trek ook eens alle rand apparatuur eruit behalve muis/TB

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 20:15
Anoniem: 939415 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:07:
Mijn vraag
Heeft iemand nog tips/oplossingen die ik kan proberen om ervoor te zorgen dat de PC aflsuit ipv herstart.

Ter informatie:
Windows sluit af, en de pc gaat een seconde uit, om dan vervolgens weer aan te gaan en op te starten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64bit
1700x AMD processor
ASUS ROG Hero VI Crosshair

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Power options buttons aangepast en faststartup uit
- In register HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Wi­ndows NT\CurrentVersion\Winlogon PowerDownAfterShutdown veranderd van 0 naar 1 (gezien op YouTube: Windows 10 PC Restarts automatically instead of shutdown [SOLVED}) En weer terug gezet na test.
- Via CMD "powercfg h off", resultaat is hetzelfde, PC herstart
- Alle drivers geupdate
- Bios update ( hier dacht ik dat het wellicht de hardware kon zijn), weer terug naar oude versie, instellingen terug naar fabriek.

Tot nu toe moet ik na shutdown, bij die fractie van een seconde/herstart de stekker eruit trekken.....

Enige hulp ideeen zijn erg welkom!
Staat Wake on Lan en dergelijke allemaal uit in je Bios ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry dat het even duurde, het werk kwam er tussen :).

Maar alle bovenstaande tips hebben helaas niet gewerkt:

- shutdown /f /s /t 10, Resulteert alleen maar in dezelfde herstart
- Alle USB apparaten verwijderd en geprobeerd af te sluiten, helaas ook weer hetzelfde resultaat.
- Ik ben alle opties in de bios nagelopen, maar ze staan alle op disabled. Wake on lan zit bij dit bord volgens de handleiding op "Power on by PCI-E/PCI > Disabled.

Iemand nog een idee at ik kan proberen? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:07
Is dit altijd zo geweest, bij dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, in het begin werkte alles prima. Systeem is nu zo'n 2 weken oud en er is sinds die tijd niet veel veranderd kwa software.

Kwa hardware heb ik alleen de Bios geupdate van 1201 naar 1403, voor mijn gevoel is dit toen ook begonnen. Uiteraard heb ik de BIOS weer terug naar 1201 gebracht, maar dit hielp dus niet.

Is er wellicht een log die ik kan raadplegen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 939415 op 30-06-2017 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:07
Bios al gereset naar safe defaults?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net de safe boot knop geprobeerd, maar ook werkt dit niet, helaas.....

Ik heb even een video gemaakt:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=DF2-NZocOjo]

Misschien maakt het wat duidelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 939415 op 30-06-2017 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos

Pos

Probeer de 20/24 pin atx connector eens los te halen en opnieuw te bevestigen.
Of probeer de powerswitchconnector eens los te halen en dan met een schroevendraaier die 2 pinnen te shorten om dan je systeem op te starten, en dan weer afsluiten.

Blijft ie dan wel uit, probleem gevonden.

Maybe reset switch ook?

Edit: waarom zeg ik dit? Misschien iets in je voeding niet ok wat de power-off state niet switcht, misschien iets niet lekker in je powerswitch, danwel je resetswitch.

[ Voor 21% gewijzigd door Pos op 30-06-2017 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is dat een geaard stopcontact?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pos schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:19:
Probeer de 20/24 pin atx connector eens los te halen en opnieuw te bevestigen.
Of probeer de powerswitchconnector eens los te halen en dan met een schroevendraaier die 2 pinnen te shorten om dan je systeem op te starten, en dan weer afsluiten.

Blijft ie dan wel uit, probleem gevonden.

Maybe reset switch ook?

Edit: waarom zeg ik dit? Misschien iets in je voeding niet ok wat de power-off state niet switcht, misschien iets niet lekker in je powerswitch, danwel je resetswitch.
Zou dat dan niet eerder voorgekomen zijn? Hij heeft in het begin namelijk wel goed gedraaid.
Ik zal het zo eens het bovenstaand proberen. (edit)
MAX3400 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:48:
Is dat een geaard stopcontact?
Ja hij is geaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Kun je misschien eens in het BIOS nog een keer de waarden bekijken/controleren van S1 en S3 instellingen?

Klinkt als een bekend fenomeen maar ben er niet zeker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos

Pos

Anoniem: 939415 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:09:
[...]

Zou dat dan niet eerder voorgekomen zijn? Hij heeft in het begin namelijk wel goed gedraaid.
Ik zal het zo eens het bovenstaand proberen. (edit)
Je zou niet de eerste zijn met een brakke power switch. Plus dat het makkelijk te testen zaken zijn.

Heb je een power-off optie in je bios/uefi zitten? Dat zou OS/software zaken ook uit sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
coller schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:32:
Kun je misschien eens in het BIOS nog een keer de waarden bekijken/controleren van S1 en S3 instellingen?

Klinkt als een bekend fenomeen maar ben er niet zeker van.
Ik heb gekeken, maar ik ben helaas te leek om de S1 en S3 optie te vinden.
Wel heb ik een S4 en S5 optie. Hiervan heb ik S5 gekozen. Dit in verband met de leds die na het afsluiten nog aanbleven toch uit te krijgen. (toen het systeem nog goed afsloot)
Pos schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:42:
[...]

Je zou niet de eerste zijn met een brakke power switch. Plus dat het makkelijk te testen zaken zijn.

Heb je een power-off optie in je bios/uefi zitten? Dat zou OS/software zaken ook uit sluiten.
Ik heb de powerconnectoren met een schroevendraaier verbonden, toen d pc aanging natuurlijk de schroeven draaier weg gehaald. pc weer afgesloten en deze her startte weer.

Ik heb de optie gevonden onder Boot/Secure boot > optie windows UEFI.
Probleem blijft helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos

Pos

Dan zou ik persoonlijk de voeding nog verdenken.
Heb je de mogelijkheid om te testen met een andere? Alleen de bare minimum zaken aansluiten, zoals atx, cpu 4pin, hdd en videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kun je eens controleren of Wake on Lan in je bios aanstaat? zo ja, zet die eens uit en probeer het nog eens.
Right click "My Computer"
Select "Properties"
Go to "Hardware Device"
Click "Device Manager"
Select "Network Adapters"
Select "PCI-Fast Ethernet Controller--> right click ---properties--->power management-->deselect "Allow the computer to turn off this device to save power"--->Go to "Advanced" tab--->put value off for "Wake from shut down" --->value none for "Wake up capabilities"
press OK

If this doesn't work then check your BIOS

Restart ---> press F2---> go to "Main" tab --->Network boot [Disable] --- Save

[ Voor 72% gewijzigd door Imperium op 01-07-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pos schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:39:
Heb je de mogelijkheid om te testen met een andere? Alleen de bare minimum zaken aansluiten, zoals atx, cpu 4pin, hdd en videokaart.
Nee helaas geen andere voeding :(
Imperium schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:48:
Kun je eens controleren of Wake on Lan in je bios aanstaat? zo ja, zet die eens uit en probeer het nog eens.

[...]
Staat uit, wat betreft de quote die je geplaatst hebt:

Bij "Power options staat:

Power saver options:
- Respond to ARP requests without waking system
- Respond to NS requests withou waking system
- Energy efficient ethernet
- Reduce link speed during standby
(allen vinkje)

Wake on LAN:
- Wake on magic packet (vinkje)
- Wake on pattern match (vinkje)
- Wake on magic packet from power off state (geen vinkje)
- Wake on link settings (geen vinkje)

Bij Advanced geen "Wake from Shutdown" optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pos schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:39:
Hallo POS,

We hebben met een andere voeding alles getest en dit is het ook niet. Ik neem contact op met Azerty om hun eens ernaar te laten kijken, ik denk dat het enige dat over blijft een foutief moedebord is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pos

Pos

Dat lijkt me idd dan ook nog 1 van de weinige opties die overblijven. Iets anders zou ik me nu ook niet meer voor kunnen stellen.
Vreemd probleem..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Mochten collega tweakers hetzelfde probleem tegenkomen,

Het probleem zit inderdaad in het moederbord.
Helaas kon Azerty het probleem ook niet verhelpen, en is het bord omgeruild.

mvg RQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor de lezer met hetzelfde problem,
even een update o het bovenstaande problem.

Een reactie op mijn youtube video:

- stroom van de pc afhalen, stekker eruit.
- verwijder de batterij voor 30min
- batterij er weer in
- bios instellingen opnieuw instellen

Bovenstaande zou kunnen werken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511501

Heb het sinds kort ook al een paar keer gehad, dat er na een update van windows10, mijn moederbord van ASUS uit 2016 met een bios na 1e update op eind 2016, niet meer wilt afsluiten en na iets meer na een seconde vanzelf weer opstart.
Voorheen klaarde het probleem zichzelf op na het versturen van foutmeldingen naar Microsoft, behalve nu.
Heb alles doorlopen en trukendoos toegepast, maar niets hielp.
Totdat een opmerking over foute updates van ASUS en andere moederbord - fabrikanten, mij deed besluiten , om alsnog weer naar die website te gaan: Wat staat er in het Bios - verslag als je deze naar de laatste versie flasht ..?
Inderdaad, er waren na de laatste flash - update in december 2016, intussen al heel wat Bios versies verschenen, daarbij viel de datum van uitgave mij opeens op: Iedere keer na een grote windows - update ....
Ook Intel - aanpassingen van Energie - Beheer en Rapid Storage Technologie gaven geen soelaas, mijn bios stond nog op versie 2000 reeks en onlangs waren ze op 3000 reeks aangekomen.
Na wat twijfel toch maar weer die Bios - firmware opgeslagen en laten flashen via windows AISuiteIII.
Vanuit Windows10 kun je met dit programma van de leverancier je moederbord opwaarderen naar de laatste versie ... Zeker nu ik notabene een schone installatie gedaan had, met weer diezelfde rare her - startende pc ...
Wel was ik huiverig, indien de instellingen van het bios niet 100% terug zouden kunnen komen, na die update van het bios naar de laatste versie.
En dat gebeurde ook onderweg na die eerste herstart: Ik hoefde alleen maar de SATA - controller om te zetten van standaard SATA3 naar RAID - modus ... pfff .... het werkte inderdaad weer eens goed.
Na circa 20 minuten testen en controleren kan ik stellen: Tot de volgende Windows10 "updates" ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Anoniem: 511501 Probleem zal inmiddels wel opgelost zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511501

Ja zeker , ik vond het belangrijk dat gebruikers ook naar hun moederbord - fabrikant of systeem - leverancier gaan kijken op de Drivers en Tools van hun websites ...
Daar staan meestal ook hulpprogramma's bij om gebruikers behulpzaam te zijn, zelfs met BIOS - Flash - handelingen. Of het nou een laptop of zelfbouw - pc is, het maakt tegenwoordig niets meer uit.
Deze keer was het een schot in de roos, bij ASUS, omdat ik wel vaker elders mijn problemen heb kunnen oplossen.
Ik bedoel bijvoorbeeld PC-Idee of Senior - Web , ik noem maar wat trouwens ...
Soms moet je goed de teksten kunnen lezen wat gebruikers bedoelen met hun oplossing of klacht ... zelfs van Hardwar.info gebruikers ...
Maar goed, als 60 plusser uit het DOS - tijdperk met Wordstar en Wordperfect, dan wel Commodore 64 - GEOS, kan ik tot nu toe nog steeds alles in eigen beheer herstellen: Heb nog nooit een pc weggebracht voor een klacht.
Pagina: 1