Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Excel vraag over als met meerder variabelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• almo01
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-10-2024
Beste Allemaal

ik ben al even aan het rommelen met Excel maar ik krijg het niet voor elkaar

ik heb nu dit hele simpele formuletje maar krijg dit niet met meerdere waardes tegelijkertijd voor elkaar.

=ALS(E65=Tarieven!B5;Tarieven!E5)

Tarieven is een 1 van de 5 tabs
B5 is tekst 1
E5 is een bedrag

als ik nu in een lijst (cel E65) tekst 1 selecteer wil ik dat deze in bijv. cel G65 het bedrag weer geeft wat staat in E5 in Tab Tarieven

dit werkt nu

nu wil alleen dat als ik in de lijst (cel E65) tekst 2 selecteer (wat staat in tab tarieven B6) at dan in cel G65 automatisch het bedrag wordt getoond wat in tab tarieven cel E5 staat.

het s denk ik niet heel moeilijk maar ik weet even niet eer hoe?

alvast bedankt voor de moeite!! :) :)

Alle reacties

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11 07:44
Ik snap niet helemaal wat je met de formule wilt uit de beschrijving, maar ik vermoed dat verticaal zoeken je verder kan helpen. Er zijn zat topics in het CSA forum die hierover gaan, dus even naar "vert.zoeken" zoeken.

De formule zoekt bijvoorbeeld jouw "tekst 1" in cellen B5 tot B10, en geeft dan het bijpassende tarief uit de cellen E5 tot E10 terug.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:45
Ik zou het juist met INDEX(MATCH) doen (of INDEX(VERGELIJKEN) in de NL versie.

dan komt de formule er zo uit te zien:
=INDEX(Tarieven!E:E;VERGELIJKEN(E65;Tarieven!B:B;0))

Deze combi heeft de volgende indeling:
1e bereik is de range waarin je de uitkomst zoekt, in jouw geval kolom E op tabblad Tarieven
2e bereik is de zoekwaarde, dus de input in cel E65
3e bereik is de range waarin je de waarde uit E65 gaat opzoeken, kolom B op tabblad Tarieven.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:54

m-vw

Dus?

In G65 zet je dan :

=vert.zoeken(E65;Tarieven!A$1:B$5;2;0)

E65 bevat de geselecteerde tekst
A$1:B$5 is een tabel met in kolom A de tekst en in kolom B een bedrag.
2. Houdt in dat de formule de waarde uit de tweede kolom als resultaat moet geven.
0 (Of False) zorgt ervoor dat er enkel een resultaat getoond wordt als er een precieze match is tussen E65 en een waarde in kolom A op het blad Tarieven.