Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik sta op het punt een huis te kopen met EPC 0,4 en een Ecodan L/W warmtepomp.
Doordat ik niet bekend was met dat systeem ben ik hier op het forum terecht gekomen en ben ik mij gaan verdiepen in duurzaam bouwen en de vereisten hiervoor.

Ik ben inmiddels overtuigd geraakt van deze duurzame maatregelen, maar wil mij er enigzinds van verzekeren dat ik niet achteraf tegen onvoorziene zaken aanloop.

Daarom heb ik een aantal gegevens verzameld die ik hier even de revue wil laten passeren.

Het gaat om een een halfvrijstaande woning van 148m2 woonoppervlakte.
Schuin dak van 37m2 pal op het zuiden, net zo als de tuin en grote raampartijen.
Ramen zijn met overstek (energiemaatregel?)

Verdere specificaties:
- de maatregelen voor de schil zijn:
Begane grondvloer: Rc ≥ 5,0m2K/W
Gevels: Rc ≥ 4,5 m2K/W
Hellend dak: Rc ≥ 6,0 m2K/W
Plat dak: Rc ≥ 6,0 m2K/W
Raamkozijnen: Uw;raam + Kozijn = 1,53 W/m2K
Deuren incl. glas: Uw;deur = 1,65 W/m2K
ZTA glas: 0,6
Qv;10 = 0,40 dm3/s/m2

- De Rc waarde van de gevel en Qv zijn wat aan de lage kant voor zover ik begrijp, maar nog wel binnen de marge.
- Op installatie gebied gaat het op een Ecodan L/W WP met vloerverwarming op alle verdiepingen.
- Mechanisch ventilatiesysteem geregeld door CO2 meting van de hoofdbediening.
- Door de projectonwikkelaar worden geen PV geplaats.
- Ik heb gevraagd wat de berekende verwarmingsvraag van de woning is, maar daar heb ik helaas geen antwoord op gekregen.

Op basis van deze zaken is dus de EPC 0,4 berekend.
Maatregelen die ik daar nog zelf aan wil toevoegen zijn een WTW douche en (in de toekomst) plaatsen van PV.
Ook wil ik na de bouw een test van de energieprestatie laten doen (blowdoor/IR).

Ik ben erg benieuwd waar ik eventueel nog verbetering kan behalen om het project zo duurzaam mogelijk te maken en de energiekosten zo laag mogelijk te houden.

Dit uiteraard zonder grote kostenposten en zonder de projectonwikkelaar / aannemen al te veel tegen mij in het harnas te jagen :P

Ik ben erg benieuwd naar wat ik over het hoofd heb gezien 8)7

Alle reacties

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Nieuwbouw, laat je dus bouwen, groter bouwproject? Meestal heb je niet veel invloed. Kleur tegels van badkamer, keuken kun je kiezen, misshien indeling bovenverdieping gipsmuurtje. Maar dan houdt t wel op. Geplaatste installatie is hetzelfde voor het gehele bouwproject. Ivm inkoop en het bouwbedrijf/opdrachtgever er ook nog wat verdiend aan de bouw.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een nieuwbouwproject. Ik begrijp dat ik niet al te veel invloed heb, maar ik zou het zonde vinden als ik wel iets had kunnen veranderen op gebied van energiezuinigheid wat ik van te voren niet heb onderkend. Vandaar mij vraag hier :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:03:
....
Maatregelen die ik daar nog zelf aan wil toevoegen zijn een WTW douche en (in de toekomst) plaatsen van PV.
....
Laat alvast een 4mm2 kabel trekken van de meterkast naar de zolder; dat maakt PV straks makkelijker!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
3x25A in de meterkast, als dat niet is inbegrepen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

In vind de waarden voor kozijn en raam/glas + kozijn deur/glas hoog (of laag het is maar welke norm je wilt lezen :+ )

Glas is zeker standaard HR ++ (max Ug 1,1 12 of 16 mm spouwbreedte)?
Als de kozijnen het aankunnen geef dan voor de gehele woning een upgrade aan de glas component Ug 0,9 is al makkelijk te halen met deze spouwbreedte. Maar als het kan ga voor Triple glas met Ug 0,5 of 0,4, je zult er nooit spijt van krijgen als je weet wat het verschil is.

Voor de Qv waarde neem het als eis op, maar vraag vooral tijdens de bouw aandacht voor dit. Want eenmaal gebouwd en dan pas testen ..... Enfin een lek repareren als het constructief fout zit dat gaat hem echt niet meer worden.

Voor de rest is het projectmatige niet veel meer, ik geloof namelijk niet dat je je een na laatste regel positief gaat beantwoorden als je RC waarden van 8 gaat vragen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1