Beste Tweakers,
Ik sta op het punt een huis te kopen met EPC 0,4 en een Ecodan L/W warmtepomp.
Doordat ik niet bekend was met dat systeem ben ik hier op het forum terecht gekomen en ben ik mij gaan verdiepen in duurzaam bouwen en de vereisten hiervoor.
Ik ben inmiddels overtuigd geraakt van deze duurzame maatregelen, maar wil mij er enigzinds van verzekeren dat ik niet achteraf tegen onvoorziene zaken aanloop.
Daarom heb ik een aantal gegevens verzameld die ik hier even de revue wil laten passeren.
Het gaat om een een halfvrijstaande woning van 148m2 woonoppervlakte.
Schuin dak van 37m2 pal op het zuiden, net zo als de tuin en grote raampartijen.
Ramen zijn met overstek (energiemaatregel?)
Verdere specificaties:
- de maatregelen voor de schil zijn:
Begane grondvloer: Rc ≥ 5,0m2K/W
Gevels: Rc ≥ 4,5 m2K/W
Hellend dak: Rc ≥ 6,0 m2K/W
Plat dak: Rc ≥ 6,0 m2K/W
Raamkozijnen: Uw;raam + Kozijn = 1,53 W/m2K
Deuren incl. glas: Uw;deur = 1,65 W/m2K
ZTA glas: 0,6
Qv;10 = 0,40 dm3/s/m2
- De Rc waarde van de gevel en Qv zijn wat aan de lage kant voor zover ik begrijp, maar nog wel binnen de marge.
- Op installatie gebied gaat het op een Ecodan L/W WP met vloerverwarming op alle verdiepingen.
- Mechanisch ventilatiesysteem geregeld door CO2 meting van de hoofdbediening.
- Door de projectonwikkelaar worden geen PV geplaats.
- Ik heb gevraagd wat de berekende verwarmingsvraag van de woning is, maar daar heb ik helaas geen antwoord op gekregen.
Op basis van deze zaken is dus de EPC 0,4 berekend.
Maatregelen die ik daar nog zelf aan wil toevoegen zijn een WTW douche en (in de toekomst) plaatsen van PV.
Ook wil ik na de bouw een test van de energieprestatie laten doen (blowdoor/IR).
Ik ben erg benieuwd waar ik eventueel nog verbetering kan behalen om het project zo duurzaam mogelijk te maken en de energiekosten zo laag mogelijk te houden.
Dit uiteraard zonder grote kostenposten en zonder de projectonwikkelaar / aannemen al te veel tegen mij in het harnas te jagen
Ik ben erg benieuwd naar wat ik over het hoofd heb gezien
Ik sta op het punt een huis te kopen met EPC 0,4 en een Ecodan L/W warmtepomp.
Doordat ik niet bekend was met dat systeem ben ik hier op het forum terecht gekomen en ben ik mij gaan verdiepen in duurzaam bouwen en de vereisten hiervoor.
Ik ben inmiddels overtuigd geraakt van deze duurzame maatregelen, maar wil mij er enigzinds van verzekeren dat ik niet achteraf tegen onvoorziene zaken aanloop.
Daarom heb ik een aantal gegevens verzameld die ik hier even de revue wil laten passeren.
Het gaat om een een halfvrijstaande woning van 148m2 woonoppervlakte.
Schuin dak van 37m2 pal op het zuiden, net zo als de tuin en grote raampartijen.
Ramen zijn met overstek (energiemaatregel?)
Verdere specificaties:
- de maatregelen voor de schil zijn:
Begane grondvloer: Rc ≥ 5,0m2K/W
Gevels: Rc ≥ 4,5 m2K/W
Hellend dak: Rc ≥ 6,0 m2K/W
Plat dak: Rc ≥ 6,0 m2K/W
Raamkozijnen: Uw;raam + Kozijn = 1,53 W/m2K
Deuren incl. glas: Uw;deur = 1,65 W/m2K
ZTA glas: 0,6
Qv;10 = 0,40 dm3/s/m2
- De Rc waarde van de gevel en Qv zijn wat aan de lage kant voor zover ik begrijp, maar nog wel binnen de marge.
- Op installatie gebied gaat het op een Ecodan L/W WP met vloerverwarming op alle verdiepingen.
- Mechanisch ventilatiesysteem geregeld door CO2 meting van de hoofdbediening.
- Door de projectonwikkelaar worden geen PV geplaats.
- Ik heb gevraagd wat de berekende verwarmingsvraag van de woning is, maar daar heb ik helaas geen antwoord op gekregen.
Op basis van deze zaken is dus de EPC 0,4 berekend.
Maatregelen die ik daar nog zelf aan wil toevoegen zijn een WTW douche en (in de toekomst) plaatsen van PV.
Ook wil ik na de bouw een test van de energieprestatie laten doen (blowdoor/IR).
Ik ben erg benieuwd waar ik eventueel nog verbetering kan behalen om het project zo duurzaam mogelijk te maken en de energiekosten zo laag mogelijk te houden.
Dit uiteraard zonder grote kostenposten en zonder de projectonwikkelaar / aannemen al te veel tegen mij in het harnas te jagen
Ik ben erg benieuwd naar wat ik over het hoofd heb gezien