Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Beste Tweakers,

Heb een Synology Nas Thuis staan maar heb de mogelijkheid hem op het werk in het Datacenter te plaatsen (DataPlace).
Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben ?
Wil hem in het data center zetten en dan VPN opzetten naar Sophos UTM en dan kan ik hem lokaal benaderen vanuit me thuis netwerk.
Thuis heb ik Ziggo 150MBit
Weet dat Upload niet do super is maar tja .
Wat zijn dingen waartegen ik aan zou kunnen lopen.
Bestanden uploaden gaat lang duren ja.
Wat zijn de voor en na-delen ?
Kan ook Virtual DSM voor vrienden / familie op draaien.
Zat te denken aan een model DS1817+ (MKB Nas wel)

Gebruik hem voor
Fileserver (Windows PC's en Mac)
ISCSI
DNS
Active Directory
Foto station
Media Server
Music Station
Download Station
Webserver

Kan met Docker ook Virtual DSM aanbieden.
Backup voor familie en vrienden in de cloud voor fot's en bestanden.
Wat zijn nog meer mogelijkheden wat ik er extra mee zou kunnen doen als die in het Datacenter staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Raoul.TLS op 30-06-2017 10:55 . Reden: Toevoeging ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dan (illigaal) gaan downloaden met het netwerk van de datacenter :o?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Oke dan halen we dat eraf en doen we het niet daar .
Downloaden hoef niet altijd illegaal te zijn.
Heb ook Cursus materiaal op staan wat ik heb gedownload wat mocht van de docent en zo.
Studie materiaal en zo boeken en zo
Chip. schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:54:
Dan (illigaal) gaan downloaden met het netwerk van de datacenter :o?

[ Voor 27% gewijzigd door Raoul.TLS op 30-06-2017 10:58 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zie het voordeel niet zo. Als je die NAS in het DC zet, heb je nog steeds geen backup. Sterker nog, als je nieuwe content creëert of laat creëren, dan wil je juist nog elders een backup.
En als dat al geregeld is, zie ik niet waarom je de NAS in het DC wilt hebben. Ja, je bent meer beschermd tegen stroomuitval en de verbinding zal vermoedelijk stabiel(er) zijn. Maar of dat meerwaarde biedt is lastig te zeggen.
Thuis schrijf ik mijn bestanden naar mijn NAS. Eens per maand maak ik een kopie van mijn Synology naar een andere Synology (lokale backup) en dagelijks schrijft er een incrementele backup met versie-beheer naar Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20
Je noemt ook iSCSI, waar verbindt dat mee? Dat wil je doorgaans niet over asymetrische, high latency verbindingen gebruiken.

Verder, wat DAzN zegt. Als je het geld ervoor over hebt, zou je een extra synology kunnen kopen voor in dat datacenter en daar je thuis-NAS (en die familie/vrienden dingen) naartoe syncen als extra kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Raad pleeg meer bestanden van mijn Nas dan dat ik data naar weg schrijf.
Backup 1 keer in de week van data. Maar dat doe ik naar TransIP
Voor de rest op het werk en thuis is het storage waar me bestanden op staan die ik gemapt nodig mocht hebben.
Mijn Hoofd servers draaien op ESxi op Local Storage ssd
En wat test machines op ISCSi.
Dat gaat heel traag gaan.
Maar kan Iscsi Lun verplaatsen naar Data Center en daar all VM's en Lab omgeving op draaien.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Zat ik ook aan te denken een simple DS216 en dan DS1817+ nas Thuis
Of omgekeerd ? Lokale Nas doet ISCSI en synct naar Nas in Data center.
anboni schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:15:
Je noemt ook iSCSI, waar verbindt dat mee? Dat wil je doorgaans niet over asymetrische, high latency verbindingen gebruiken.

Verder, wat DAzN zegt. Als je het geld ervoor over hebt, zou je een extra synology kunnen kopen voor in dat datacenter en daar je thuis-NAS (en die familie/vrienden dingen) naartoe syncen als extra kopie.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja in het DC zetten voegt niet echt iets toe behalve gratis(?) stroom.
De verbinding zal verder ook niet echt sneller of meer betrouwbaar worden vergeleken met LAN, hooguit dat er in het DC (hopelijk) een UPS tussen staat.
Zou gewoon een simpele server in het DC zetten als offsite backup, maar als je dat al bij TransIP doet wat ook niet echt een onbetrouwbare partij is dan zie ik niet echt wat er te winnen valt :P

Edit: iSCSI en dan je VM's in het DC en je hypervisor thuis? Ja, doen! Dat is de enige manier om te leren dat niet te doen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door RGAT op 30-06-2017 11:28 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Raoul.TLS schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:16:
Raad pleeg meer bestanden van mijn Nas dan dat ik data naar weg schrijf.
Backup 1 keer in de week van data. Maar dat doe ik naar TransIP
Voor de rest op het werk en thuis is het storage waar me bestanden op staan die ik gemapt nodig mocht hebben.
Mijn Hoofd servers draaien op ESxi op Local Storage ssd
En wat test machines op ISCSi.
Dat gaat heel traag gaan.
Maar kan Iscsi Lun verplaatsen naar Data Center en daar all VM's en Lab omgeving op draaien.
Geloof me, je wilt echt geen iSCSI LUN in een DC als je hypervisors thuis staan op een Ziggo lijntje...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Data center zit op 10GB Internet aansluiting
Dus dat is wel snel Maar naar huis heb je max je download.
maar kan ESXi ook in datacenter draaien op een host daar.
Lab test omgeving maakt niet uit waar die draait. Heb alleen toegang nodig.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zal een 10Gb verbinding zijn ;)
Maar al hebben ze een 100Gb verbinding, jouw Ziggo lijntje is nooit sneller dan je LAN, tenzij je echt nog met 10/100Mb zooi werkt, en in dat geval doet een switch van 30 euro wonderen...
Anyway, die 10Gb is dus een nutteloos getal voor jouw gebruik.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

NAS in datacenter is alleen leuk als virtuele tapedrive voor je NAS thuis. Niet eens met RSync, want dan sync je ook je fouten van thuis. Dus NAS van 5TB thuis dan is een NAS van 15 of 20 TB in datacenter iets fantastisch, kan je meerdere generatie backups maken en met bijvoorbeeld Veeam kom je dan echt super ver qua compressie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Dat is wel waar Maar vanuit DC kan je fam en vrienden leuke storage omgeving aanbieden voor hun bestanden. En gaat niet ten koste van je snelheid van thuis.
Staat Centraal gekoeld UPS en goede Uptime 99.87 Uptime
Als we Glas 500/500 krijgen is het misschien een optie.
RGAT schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:39:
Zal een 10Gb verbinding zijn ;)
Maar al hebben ze een 100Gb verbinding, jouw Ziggo lijntje is nooit sneller dan je LAN, tenzij je echt nog met 10/100Mb zooi werkt, en in dat geval doet een switch van 30 euro wonderen...
Anyway, die 10Gb is dus een nutteloos getal voor jouw gebruik.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Dan maar Simple In DC voor Back-up voor vrienden en collega's
Want meerdere collega's hebben Storage voor back-up bij verschillende providers afgenomen.
Dat kunnen we allemaal gezamenlijk op de nas doen.
Scheelt iedereen abonnement op storage dienst

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Als we een 2 bay Synology in datacenter zetten met zeg 2 maal 8Tb in mirror
Kan iedereen zijn back-up op kwijt

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wim-Bart schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:44:
NAS in datacenter is alleen leuk als virtuele tapedrive voor je NAS thuis. Niet eens met RSync, want dan sync je ook je fouten van thuis. Dus NAS van 5TB thuis dan is een NAS van 15 of 20 TB in datacenter iets fantastisch, kan je meerdere generatie backups maken en met bijvoorbeeld Veeam kom je dan echt super ver qua compressie.
Je weet dat je met een simpel RSync scriptje gewoon snapshot backups kan maken?

http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:08:
[...]

Je weet dat je met een simpel RSync scriptje gewoon snapshot backups kan maken?

http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/
Klopt, maar vind persoonlijk een Veeam of Amanda oplossing toch even wat mooier.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is je relatie met Dataplace? Is dat je werkgever, of huurt je werkgever daar rackspace?

Hoe dan ook, los van alle technische overwegingen, stel er een officieel contract voor op. Of je nu bij DP werkt of je werkgever daar rackspace huurt, stel dat je morgen word ontslagen wil je niet dat je NAS daar nog hangt en je 'm niet meer weg mag halen. Ook wil je dat zaken wat betreft bijvoorbeeld overlast goed zijn vastgelegd. Stel dat jouw machine gehackt word en overlast veroorzaakt voor je werkgever, wil je daar goede afspraken over.

Ik heb zelf ook ooit een server bij mijn (toenmalige) werkgever in het rack gehangen. Juridisch was ik gewoon klant. Ik had exact hetzelfde contract als een willekeurige commerciële klant, kreeg ook een factuur maar kreeg 100% korting. Die 100% korting was de enige echt bijzondere bepaling. (Dataverkeer en stroom was gewoon FUP maar dat was ook contractueel vastgelegd.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Raoul.TLS schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:48:
Dan maar Simple In DC voor Back-up voor vrienden en collega's
Want meerdere collega's hebben Storage voor back-up bij verschillende providers afgenomen.
Dat kunnen we allemaal gezamenlijk op de nas doen.
Scheelt iedereen abonnement op storage dienst
Als je je NAS gaat delen met collega's en vrienden: richt een stichting of vereniging op en leg ook dat contractueel vast.

Dat kost geld, maar zolang je dat soort dingen niet heel formeel hebt geregeld, ben jij hoofdelijk aansprakelijk voor alle data die op je NAS staat. In short: zetten zij er illegale dingen op, ga jij de cel in.

Om dergelijke ellende te voorkomen, wil je het in een rechtsvorm gieten en met contracten werken. Better safe than sorry.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Thx Voor advies
Ga de Grote Nas gewoon toch Thuis plaatsen en dan een 2 bay versie in data center voor back-up only
Voorlopig gewoon voor me zelf. En tja gewoon offline back-up van me Foto's en bestanden.
Zal het wel met mijn werkgever vast laten leggen.
Back-up encryptie en zo.
Niets illegaals naar toe zetten. Foto's documenten en home made video's (geen films of series)
unezra schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:32:
[...]

Als je je NAS gaat delen met collega's en vrienden: richt een stichting of vereniging op en leg ook dat contractueel vast.

Dat kost geld, maar zolang je dat soort dingen niet heel formeel hebt geregeld, ben jij hoofdelijk aansprakelijk voor alle data die op je NAS staat. In short: zetten zij er illegale dingen op, ga jij de cel in.

Om dergelijke ellende te voorkomen, wil je het in een rechtsvorm gieten en met contracten werken. Better safe than sorry.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

loves wheat smoothies

Raoul.TLS schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:48:
Ga de Grote Nas gewoon toch Thuis plaatsen en dan een 2 bay versie in data center voor back-up only
Op zich heb je niet perse een synology nodig om naar te backuppen.. dat kan met tig verschillende manieren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Dat is waar. Zie het als tijdelijk oplossing. Nasje kost iets van 150 2bay versie en je bent klaar.
Tot ik een betere goedkopere oplossing heb en tevreden mee ben en dan kan de nas weg.
DukeBox schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:58:
[...]

Op zich heb je niet perse een synology nodig om naar te backuppen.. dat kan met tig verschillende manieren.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

loves wheat smoothies

@Raoul.TLS Om hoeveel data gaat het ? Er zijn diverse oplossingen tot zelfs een terabyte aan gratis cloud backup.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 04-07-2017 09:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Heb al 2 Stack IP accounts
Ging mij meer om het gemak. En dat het op een snelle verbinding zit.
Kan vanaf me vakantie makkelijk bij me foto's en kan ze gelijk uploaden.
Voor de rest tja prima uptime in datacenter.
Wil ook VPN op draaien. Dan kan ik als ik onderweg ben via VPN op me telefoon internetten
DukeBox schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:04:
@Raoul.TLS Om hoeveel data gaat het ? Er zijn diverse oplossingen tot zelfs een terabyte aan gratis cloud backup.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ga Hoofd Nas Toch maar Thuis plaatsen en Backup 2 bay versie in Datacenter voor Back-up
En Famillie hebben toegang voor Foto's en documenten.
Quota instellen dat ze niet disk vol gooien

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Mag op slot.
Ga puur voor mezelf alleen een 2 Bay Nas in Datacenter plaatsen voor Offline back-up
Werk en Privé scheiden

<GOT>DrOPje #2516

Pagina: 1