Upgradestrategie vinyl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 13:22
Ik ben vrij recent begonnen met het spelen van muziek via vinyl. Om te proberen heb ik voor niks een basis set-up bij elkaar gesprokkeld.

Nu vind ik het wel heel leuk en wil graag gaan upgraden, maar vind het moeilijk waar te beginnen. Huidige set-up is een akai att05u als platenspeler, nec aua-7300e versterker en bose 201 speakers.

Ik draai vrij veel nieuwere (180 grams) platen en heb gehoord dat daarbij de aandrijving heel belangrijk is. Daarom leek mij het verstandig om eerst naar een direct drive speler te gaan kijken, maar als jullie daar anders over denken hoor ik het graag.

Budget is een beetje lastig want het speelt nu al. Dat betekend dat ik ook best zou kunnen sparen voor onderdelen die het echt waard zijn. 2e hands ben ik niet bang voor (en vind ik zelfs wel een beetje mooi)

Laten we als eerste richtlijn een totaal budget van 1000 euro nemen (voor alle onderdelen)

Verder zou misschien revisie van de versterker ofzo ook een optie kunnen zijn als dat geluid zou kunnen verbeteren, maar heb geen idee of dat het waard zou zijn en of de versterker het überhaupt waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 11:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou echt even in het grote vinyl topic gaan kijken. Daar worden deze vragen vele malen beantwoord, en vind je héél veel nuttige tips :)

Klik!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
> CEA?

Ontopic: Zoals Nyarlathotep schrijft, lees het Vinyl topic door en Google is je beste vriend.

Wat betreft de aandrijving, belt drive is de beste keus voor een HiFi platenspeler. De crux zit 'm in het minimaliseren van trillingen (geluid) dat via de motor > aandrijving > platter > plaat > naald in de muziek terecht komt. Met beltdrive koppel je de aandrijving en platter enigszins los. Directdrive, waarbij de torque van de platter aanzienlijk (!) hoger is, wordt vooral gebruikt bij DJ'en. Zodoende blijft de platter draaien ondanks het voor beat-match doeleinden met je hand neerdrukken van de plaat.

[ Voor 21% gewijzigd door herofruit op 30-06-2017 16:01 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 15:47
Wat wil je eigenlijk upgraden? De geluidskwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 11:25
herofruit schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:00:
> CEA?

Ontopic: Zoals Nyarlathotep schrijft, lees het Vinyl topic door en Google is je beste vriend.

Wat betreft de aandrijving, belt drive is de beste keus voor een HiFi platenspeler. De crux zit 'm in het minimaliseren van trillingen (geluid) dat via de motor > aandrijving > platter > plaat > naald in de muziek terecht komt. Met beltdrive koppel je de aandrijving en platter enigszins los. Directdrive, waarbij de torque van de platter aanzienlijk (!) hoger is, wordt vooral gebruikt bij DJ'en. Zodoende blijft de platter draaien ondanks het voor beat-match doeleinden met je hand neerdrukken van de plaat.
Dit dus inderdaad. Kies je voor een direct drive (en dus voor de "DJ-oplossing" zo gezegd) dan kan je kijken of je ergens een Technics SL1200 MKII op de kop kan tikken. Lukt dat niet,dan is een goed alternatief daarvoor de Pioneer PLX-1000.
In de hoek van de belt-drives ben ik niet zo thuis; dat is meer de HiFi hoek. Wel geldt voor vrijwel alles dat luisteren de beste methode blijft om erachter te komen wat de beste keuze is. Bezoek daarom dus een goede speciaalzaak, en win informatie in over onder meer de elementen en de technieken die gebruikt worden om zodoende gericht te kunnen gaan luisteren naar bepaalde combinaties hierin.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 11:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zeker als beginner wil je eigenlijk geen belt drive... Dit i.v.m. slijtage van de riem die dan vervangen dient te worden. En als je pech hebt moet je voor het wisselen tussen 33 en 45 toeren de platter van je speler halen en de riem omleggen.

My 2 cents: Koop een goede direct drive. Trilling van de motor is écht geen issue. Het wordt door de 'audiofielen' nogal opgeblazen. Zeker op een eenvoudigere installatie ga je hier niets van merken en is direct drive alleen maar praktisch.

Maar echt: Lees dat topic door!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Als die versterker nog OK is, zou ik daar voorlopig niks aan doen (gezien de leeftijd kans op versleten elco's en zo). Maar ziet er op zijn minst uit als een fatsoenlijk apparaat. Grootste verbetering zit in betere speakers en platenspeler.

Luidsprekers is een kwestie van smaak. Zelf luisteren dus. In de wat lagere prijsregionen ben ik zelf wel gecharmeerd van de Zensor serie van Dali. Een paartje Zensor 1 kost je 300 euro, ik zou zelf gaan voor de Zensor 3 voor 420 per paar als je ze goed kwijt kunt.

Dan heb je nog zat budget voor een betere platenspeler. Nieuw zou je kunnen denken aan een Rega Planar 1 (369 euro), dan is er nog budget voor een wat beter element ook. Je kan natuurlijk ook naar een vintage model kijken, maar daar zitten wel wat meer risico's aan. Is hij nog in orde, is het een model dat nog door iemand gerepareerd kan worden etc. Voor de goede vintage modellen lopen de prijzen soms al fors op. Maar goed, zie het grote vinyl topic hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:25
Grootste verbetering zit niet perse in een andere platenspeler alswel in een beter element + Naald.

Ook daarvoor kun je beter in het grote vinyltopic terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10 07:49

Bestla

Kvinne

perpixel schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:30:
Ik ben vrij recent begonnen met het spelen van muziek via vinyl. Om te proberen heb ik voor niks een basis set-up bij elkaar gesprokkeld.

Nu vind ik het wel heel leuk en wil graag gaan upgraden, maar vind het moeilijk waar te beginnen. Huidige set-up is een akai att05u als platenspeler, nec aua-7300e versterker en bose 201 speakers.

Ik draai vrij veel nieuwere (180 grams) platen en heb gehoord dat daarbij de aandrijving heel belangrijk is. Daarom leek mij het verstandig om eerst naar een direct drive speler te gaan kijken, maar als jullie daar anders over denken hoor ik het graag.

Budget is een beetje lastig want het speelt nu al. Dat betekend dat ik ook best zou kunnen sparen voor onderdelen die het echt waard zijn. 2e hands ben ik niet bang voor (en vind ik zelfs wel een beetje mooi)

Laten we als eerste richtlijn een totaal budget van 1000 euro nemen (voor alle onderdelen)

Verder zou misschien revisie van de versterker ofzo ook een optie kunnen zijn als dat geluid zou kunnen verbeteren, maar heb geen idee of dat het waard zou zijn en of de versterker het überhaupt waard is.
Welkom in de mooie wereld van het vinyl. Allereerst kan je al luisteren, want je hebt een werkende setup staan. Ten 2e kom eens langs in het Vinyl topic zoals aangegeven. Ten 3e veel plezier daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 13:22
Weekend weggeweest en om eerlijk te zijn mijn topic helemaal vergeten. Het punt is iig duidelijk en zal mij z.s.m. in het vinyl topic melden ;)

Om toch antwoord te geven op waarom ik wil upgraden. Ik mis nu nog wat geluidskwaliteit en dat uit zich in verschillende dingen. Denk hierbij aan een kraakje, wat verspringen, diepgang/helderheid in het geluid (het klinkt een beetje of er een zak over de speakers heen zit) en verder ruimtelijkheid (dit is met betere plaatsing van de speakers al een heel stuk te verbeteren denk ik). Het voelt gewoon alsof het "beter" kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-10 14:50
dan kun je om te beginnen je de arm van je speler afstellen. dat kost een tientje of 2 voor een weegschaaltje en een printje van een opensource calibratieschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hoe klinkt een andere bron, mag een cd zijn of een sacd ps3 rip als je uber kwaliteit wilt. Gewoon om uit te sluiten of hetbniet gewoon de speakers/versterker zijn of de instellingen er van.

Kleine of te grote ruimte afhankelijk van type speaker kan ook voor niet prettige luister ervaring zorgen.

Maar verspringing is idd kijken naar arm / naald. Al zou ik er niet zomaar aan gaan draaien. Een weinig in te stellen jaren 90 geval er langs en een verzamel plaat van de kringloop erop. Om te vergelijken. Die apparaatjes klinken altijd wel oke en heb je een referentie om verder te kijken en kun je wat spelen met je versterker instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Zijn die 201's oude exemplaren? Kijk eens naar de surround van de woofer, misschien zijn die wel helemaal vergaan als die van foam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 15:09
Bose 201 is al een probleem... waaibomenhouten doosjes en geen echte scheidingsfilters...

Moet het nieuw/mag het 2e hands? Er is zoveel te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:30
herofruit schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:00:
> CEA?

Belt drive is inderdaad de beste keus.
"Vroeger" in de jaren 80 van de vorige eeuw werd het aangeraden.
Belt drive onderdrukt de rumble. Zoiets kan ik me nog herinneren.

Zelf had ik een Marlux MX-860 direct drive platenspeler. Met een Denon DL-110 element.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:30
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:46:
Bose 201 is al een probleem... waaibomenhouten doosjes en geen echte scheidingsfilters...

Moet het nieuw/mag het 2e hands? Er is zoveel te krijgen...
Inderdaad. Op Marktplaats zijn mooie luidsprekers te koop.
Ik zelf ben een fan van Translator luidsprekers.
https://www.marktplaats.n...d=38&postcode=&distance=0

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 15:09
Xfile schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:56:
[...]

Belt drive is inderdaad de beste keus.
"Vroeger" in de jaren 80 van de vorige eeuw werd het aangeraden.
Belt drive onderdrukt de rumble. Zoiets kan ik me nog herinneren.

Zelf had ik een Marlux MX-860 direct drive platenspeler. Met een Denon DL-110 element.
Niks mis met een leuke direct drive speler... vooral japans spul uit eind jaren 70/begin 80 is over het algemeen gewoon goed. Over het algemeen is direct drive te duur om te ontwikkelen voor de kleine hifi boertjes, dan zeg je gewoon dat belt drive met een goedkoop motortje beter is ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik zou voor tweedehands gaan, reden; audiospul, zeker speakers en platenspelers, blijven echt lang goed. Degelijke oude versterkers blijven ook lang goed, maar hebben soms (eens per 10 jaar) een onderhoudsbeurt nodig, recappen etc. Tevens kan je voor weinig geld een zeer kwalitatieve set kopen. Mijn tweedehands set;

Elipson 1303 met Foster band tweeter voor €350
Midden en hoog zijn bijna op het niveau van elektrostaten door de band tweeter en uitstekende middengolf woofer. Neem wel de versie met rubberen randen.

Denon pma-925r versterker met ingebouwde phono versterker voor €100.
Zeer degelijke versterker uit de hoogtij dagen van kwaliteit uit de jaren 90. Google wat voor vergelijkbare versterkers, het gewicht is in bepaalde mate lijdend. Andere interessante merken zijn Yamaha, rotel en marantz. Als alleen de versterker 10kg+ weegt is hij interessant. Kijk ook naar de ingebouwde phono versterker als deze een signaal tot noise ratio boven de 92 heeft is deze waarschijnlijk beter dan een losse van €200. Tevens geeft een goede ingebouwde phono versterker aan dat het een goede versterker is.

Dual 701 direct drive platenspeler met element voor €350.
Kostte in de jaren 70 drie gemiddelde maandsalarissen, wellicht daarom wat minder populair, maar als je deze combineert met een goed element (tussen de €200 en €600) en goede versterker en speakers zit je voor onder de €1000 tegen high end aan en zal je meerdere duizenden euro's moeten uit gaan geven om significante verbeteringen te gaan horen. Wat een goed element is voor je platenspeler arm moet je even googelen, belangrijke term is compliantie. Wellicht hou je nog geld over voor platen op deze manier. Geduld en goed zoeken loont.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterC86 op 08-07-2017 13:36 ]

Pagina: 1