Https laad niet, SSL error

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:52
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd zit ik met een probleem met het internet op mijn laptop.
Zodra ik een https website wil bezoeken krijg ik de volgende foutmelding:
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR in chrome.
of in firefox SSL_ERROR_BAD_MAC_ALERT of SSL_ERROR_BAD_MAC_READ
Als ik de pagina blijf refreshen laad hij 1 in de 10 keer wel maar vaak krijg ik daarna weer de zelfde melding.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar krijg het probleem niet verholpen.
Heb het idee dat het probleem is begonnen nadat ik mijn laptop ter reparatie (scherm) naar ASUS heb opgestuurd, vervolgens heb ik hem gerepareerd terug gekregen met de fabrieksinstellingen. Daarvoor werkte alles prima, daarna zijn de problemen begonnen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Probleem zowel via wifi als via netwerkkabel.
Het probleem doet zich zowel bij mij thuis op het netwerk voor maar ook op mijn werk en andere wifi netwerken.
Verschillende browsers, IE, firefox, chrome, edge, geven allemaal hetzelfde probleem.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, cookies verwijderd, cache geleegd.
Uiteindelijk ook een volledige clean install gedaan, enkel firefox en chrome geistalleerd verder niets en het probleem blijft het zelfde.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Bij voorbaat dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop waar het omgaat is een ASUS A555L
Intel core i7-5500U
Nvidia geforce 940M
8Gb ram
Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network adapter
win8 geupgrade naar win10

[ Voor 9% gewijzigd door CatchEmAll op 30-06-2017 09:30 ]

Beste antwoord (via rens-br op 18-12-2017 13:14)

• CatchEmAll
Bedankt voor jullie hulp. Heb inmiddels een nieuwe laptop aangeschaft. Kreeg het probleem niet verholpen, begon zich ook voor te doen onder Linux en besloten het niet nog meer tijd en vooral irritatie en frustratie waard was dus nu een nieuwe laptop en van alle problemen af.

Topic mag dicht :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je had geen virusscanner geinstalleerd? Ik heb ditzelfde probleem gehad met NOD32 als virusscanner. die vond het nodig om al het internetverkeer ( inclusief HTTPS ) te scannen en gebruikte daarvoor een truc om te knoeien met SSL certificaten.

Ik kreeg exact dezelfde foutmeldingen als die jij nu hebt. Bij mij was het de oplossing om in de virusscanner het scannen van HTTPS verkeer uit te zetten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Ik had F-Secure als virusscanner geïnstalleerd. Vervolgens heb ik ook een clean install van windows 10 gedaan en daarna geen virusscanner geïnstalleerd en het probleem is nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

edit:
Niet goed gelezen

Tijd staat goed? Kan je een screenshot maken van de melding met de certificaat informatie erbij?

[ Voor 71% gewijzigd door Yariva op 30-06-2017 09:45 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Screenshot van de error: http://imgur.com/a/xT3KX
Volgens mij staat de tijd goed

[ Voor 24% gewijzigd door CatchEmAll op 30-06-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Hmm erg vreemd.. Je meldt dat dit ook cross-browser gebeurt (chrome, firefox.) In IE / Edge wederom het zelfde resultaat?

Tijd lijkt idd wel te kloppen :)

Ohja en zou je de specifieke certificaten details is willen omhoog toveren? Ik heb een voorbeeldje meegestuurd. Dan kunnen we zeker zijn dat een ander programma geen roet in het eten gooit :)

http://imgur.com/a/s2zsq

[ Voor 41% gewijzigd door Yariva op 30-06-2017 13:37 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Ja klopt, krijg de foutmelding ongeacht welke browser ik gebruik ook in IE en Edge..
Kan het iets met de hardware te maken hebben? Heb het wel zowel via wifi als wanneer ik een netwerk kabel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Tenzij je het ook op telefoon's en andere laptops / computers heb lijkt mij dat sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je tijd staat misschien goed, maar staat ook de juiste tijdzone ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Laptop heeft het probleem op verschillende netwerken (zowel thuis als op werk). Andere PCs en telefoons werken wel goed op deze netwerken. Kan het iets te maken hebben met de netwerk kaart in de laptop?
Tijdzone is ook goed UTC +01:00, bij locatie staat Nederland ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Hierbij de certificaten, hoop dat dit is wat je bedoeld. http://imgur.com/a/jpBFD
Eerste is certificaat van tweakers, website laad 9 van de 10x wel
Tweede is als ik probeer in te loggen bijvoorbeeld op webmail van xs4all, ik krijg dan de foutmelding en dan ook geen certificaat beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Dat is wel heel erg maf. Ik had verwacht dat iets hier in zat te manipuleren. Maar het is het juiste certificaat. Ook interessant dat het niet consequent is. Zowel voor het zelfde domein als meerdere..

Het spijt me maar mijn ideeën beginnen hier op te raken. Hopelijk kan iemand anders het stokje over over nemen op Tweakers. Ik zal vanavond ook nog is wat Googelen, wie weet komt er meer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zou een paar dingen kunnen bedenken, moet je zelf maar even kijken of dat relevant kan zijn:
  • Waarop staat je Internet Security And Privacy Level (control panel-internet options-security en tabje privacy)
  • Gebruik van een proxy ingesteld ergens?
  • Mogelijk dat IPv6 dwars ligt als je dat hebt?
  • Reset SSL state eens, gooit de cache daarvan leeg (control panel-internet options-content)
En anders weet ik het ook even niet naast eerder genoemde opties. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Bedankt voor jullie hulp allemaal.
Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost. Ik heb nog geprobeerd alles van windows defender uit te schakelen (virusscanner had ik zowieso al niet meer geistalleerd staan) maar ook dit lijkt niets op te lossen.
Ook uitschakelen van IPv6 en resetten van SSL state lijkt niks te doen.
Als iemand nog ideeën heeft heel graag..

Wat zouden jullie in dit geval doen, contact opnemen met Asus om te zien of zij iets kunnen doen? wellicht toch iets hardware gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
je PC is mogelijk geïnfecteerd met een virus dat je input-data over ssl captured (zoals inloggegevens van de bank).

ipv. anti-virus, heb je al een dedicated spyware tool geprobeerd?
bijv. Spybot (gratis versie is volledig werkend): https://www.safer-networking.org/mirrors26/

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Stel dat mijn laptop inderdaad geïnfecteerd is, zou dat dat ook nog het geval zijn na een volledige clean install van windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 08:56
https://serverfault.com/q...ac-alert-error-in-firefox
dit misschien nakijken ?
misschien een aangepast installatie medium gebruikt ?
want bovenstaande kan volgens mij ook in het register aangepast worden

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Kiki-1989 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:19:
Stel dat mijn laptop inderdaad geïnfecteerd is, zou dat dat ook nog het geval zijn na een volledige clean install van windows?
clean install met of zonder behoud van files? je weet niet hoe je PC geïnfecteerd is geraakt. misschien slingert er wel een usb stick die de oorzaak is.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
MrJayMan schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:36:
[...]

clean install met of zonder behoud van files? je weet niet hoe je PC geïnfecteerd is geraakt. misschien slingert er wel een usb stick die de oorzaak is.
Zonder behoud van files.. momenteel is mijn laptop niets meer dan een volledige schoon geïnstalleerde windows 10, op firefox na niets geistalleerd en fout blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Kiki-1989 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:40:
[...]

Zonder behoud van files.. momenteel is mijn laptop niets meer dan een volledige schoon geïnstalleerde windows 10, op firefox na niets geistalleerd en fout blijft.
als je niet meer dan 1 partitie hebt geloof ik wel dat het gaat werken, immers:
als je systeem eenmaal gecompromiteerd is weet je nooit zeker of het echt weg is. Daarom: voorkomen met antivirus + anti spyware.

[ Voor 18% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-07-2017 22:48 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-05 15:05
Volgens mij is nu zo'n beetje wel alles voorbij gekomen, en gezien het cross-browser voorkomt, en zelfs na een clean install is dat deel we uitgesloten.

Omdat de fout duidelijk MAC aangeeft zou ik denken richting de driver van je netwerkkaart.
Heb je dit probleem alleen draadloos/bekabeld of beide?

Benieuwd wat het resultaat is als je de nieuwste drivers zal downloaden, oude verwijderen, laptop herstart en vervolgens de nieuwste installeerd.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Paar dingen die ik nog niet getest zie en hopelijk kan dat

1. Gebeurt hetzelfde met een ander OS zoals een Linux live-CD? Dan sluiten we in ieder geval uit dat het aan Windows ligt of aan hardware.

2. Is Windows 10 helemaal geupgrade met de laatste buildversie?

3. Is het nuttig om Wireshark mee te laten lopen?

4. Gebeurt het ook in Safe Mode maar met Networking enabled?

5. Is de BIOS up to date? OS en incompatible BIOS levert in FF in ieder geval MAC_ALERT op

6. Nog interessanter; speelde het probleem ook onder Windows 8?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Omdat de fout duidelijk MAC aangeeft zou ik denken richting de driver van je netwerkkaart.
Ik geloof niet dat het de MAC is die jij bedoelt, MAC staat hier voor message authentication code, ofwel een integriteitscheck van het berichtenverkeer faalt.

Dat suggereert dat packets corrupt arriveren. Heel gek, want op de lagen boven SSL/TLS hebben heeft vrijwel iedere laag z'n eigen checksum. Als er willekeurig bitjes omvielen dan zouden die checksums ook niet meer kloppen, en zouden de packets uberhaupt nooit aankomen.

Nu doen netwerkadapters wel aan wat offloading, maar ik betwijfel ten zeerste of dat ook TCP checksums hercalculeert. I'm confused.
MAX3400 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:55:
Altijd. Maar dan moet er wel iemand naar kijken die weet waar 'ie naar kijkt. En het is erg nuttig om ook de andere kant van de lijn te kunnen zien, om beter te kunnen bepalen wat er nu precies gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
DutchCrownNL schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:50:
Volgens mij is nu zo'n beetje wel alles voorbij gekomen, en gezien het cross-browser voorkomt, en zelfs na een clean install is dat deel we uitgesloten.

Heb je dit probleem alleen draadloos/bekabeld of beide?

Benieuwd wat het resultaat is als je de nieuwste drivers zal downloaden, oude verwijderen, laptop herstart en vervolgens de nieuwste installeerd.
Heb een nieuwere driver geistalleerd, het probleem lijkt wat minder (fout melding iets midenr frequent) maar de melding blijft nog wel steeds komen.
MAX3400 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:55:
Paar dingen die ik nog niet getest zie en hopelijk kan dat

1. Gebeurt hetzelfde met een ander OS zoals een Linux live-CD? Dan sluiten we in ieder geval uit dat het aan Windows ligt of aan hardware.

2. Is Windows 10 helemaal geupgrade met de laatste buildversie?

4. Gebeurt het ook in Safe Mode maar met Networking enabled?

5. Is de BIOS up to date? OS en incompatible BIOS levert in FF in ieder geval MAC_ALERT op

6. Nog interessanter; speelde het probleem ook onder Windows 8?
Windows 10 is de meest up to date versie ook Bios is up to date, dus daar zit het niet.
Punt 4 met die safe mode, hoe doe ik dat? veilige modus opstarten?

Heb deze laptop geleverd gekregen met win8, vrijwel direct naar win10 geupgrade en het probleem was toen niet, heeft ruim een jaar lang gewoon goed gewerkt Ik heb een aantal maand geleden mijn laptop ter reparatie (scherm) naar ASUS gestuurd, met een factory reset terug gekregen, vervolgens meteen een clean install (win10) gedaan om van de bloatware af te zijn en heb het idee dat de problemen daarna begonnen zijn..

Heb nu Ubuntu draaien vanaf een live-CD, ben nu een kwartiertje aan het browsen en het probleem lijkt zich niet voor te doen. Toch iets windows gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even elders gevonden:
Go to the following location: C:\Windows\System32\drivers\etc\.

Find the host file, right click on the host file and select Properties from below menu.
Click on the System and check all the Permission for System Allow boxes and uncheck all the Deny boxes > Click OK and then again Ok.
Afbeeldingslocatie: https://www.thewindowsinsider.org/wp-content/uploads/2017/02/System-permissions-setting-for-host-file.png

Volgende optie:
Launch Chrome.
Go into Settings.
Scroll down to the bottom and click on Show Advanced Settings.
Locate Network tab and find Change Proxy Settings.

Find Advanced tab and scroll down to Security section.
Check the boxes for Use SSL 1.0, Use SSL 2.0 and Use SSL 3.0
Click on Apply and then click OK.

Restart your Chrome browser. Your issue should get resolved.

Method 2 – Change Internet Settings

Go into Control Panel.
Click on Network and Sharing Centre.
Now, click on Internet Options.
In the Internet Properties, click on Advanced.
Now scroll down to the Security section, and check the boxes for Use SSL 1.0, Use SSL 2.0 and Use SSL 3.0.
Click on Apply and then OK.

[ Voor 46% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2017 17:15 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
Bedankt voor jullie hulp. Heb inmiddels een nieuwe laptop aangeschaft. Kreeg het probleem niet verholpen, begon zich ook voor te doen onder Linux en besloten het niet nog meer tijd en vooral irritatie en frustratie waard was dus nu een nieuwe laptop en van alle problemen af.

Topic mag dicht :)
Pagina: 1