Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 09:11
Ik heb een vraag omtrent samen gaan wonen.

Ik heb momenteel een eigen koophuis en woon daar nu alleen. Ik heb 2 bankrekeningen 1 voor mij eigen en een rekening waarvan alle lasten af gaan. eens per maand zet ik dus geld over van mijn prive rekening naar de "lasten rekening"
Nu vraag ik me af als ik samen ga wonen met mijn partner waarbij zij bij mij ingeschreven wordt. Hoe dat zit met de financien.

Ik stel me voor dat zij een x bedrag per maand gaat bijdragen aan de lasten. bijvoorbeeld 500 euro en ze dit iedere maand over maakt op de lasten rekening. Ik vraag me alleen af of de belasting dit ziet als een schenking. Omdat we verder geen fiscale partners zullen zijn.

Mag iemand waarmee je samen woont zomaar 500 euro in de maand op mijn rekening storten zonder dat hier problemen van komen? Of moet je je dan perse doormiddel van een samenlevingsovereenkomst registreren als fiscale partners om gezeik te voorkomen?

Beste antwoord (via sygys op 30-06-2017 15:17)

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:52
Als je gaat samenwonen is het altijd verstandig om een samenlevingscontract af te sluiten en beiden een testament op te maken. In dit samenlevingscontract kan je regelen wat er met het huis gebeurt, mochten jullie ooit uit elkaar gaan Als je partner vanaf moment x percentage y aan de hypotheek bijdraagt, is het niet meer dan fair dat zij (gemeten van moment x), 'recht' heeft op percentage y van de vanaf dat moment opgebouwde overwaarde (of omgekeerd, mochten de huizenprijzen dalen). Daarnaast kan je regelen van 'wie' eventuele eerdere opgebouwde schulden of spaartegoeden zijn. In het testament kan je elkaar erfgenaam maken, waardoor de achterblijvende partner geen geneuzel heeft met de schoonfamilie.
Fiscaal partnerschap heeft veel voordelen, je kan met aftrekposten schuiven, waardoor je, mogelijk, slimmer gebruik hiervan kan maken.

Kortom, ga toch eens bij een notaris een kopje koffie drinken om e.e.a. te bespreken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Ik denk dat je met onderstaande link wel uit de voeten kan:
https://www.belastingdien..._op_uw_adres_ingeschreven

Dus fiscaal partner ben je niet zomaar. Maar volgens mij valt de belastingdienst hier echt niet over.Je kan haar er ook "huur" bij laten zetten, dan heb je misschien alleen het probleem dat het als inkomsten wordt gezien voor jou.

Bel anders de belastingtelefoon even.

[ Voor 34% gewijzigd door garriej op 30-06-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Waarom open je er niet een gezamelijke rekening bij? Ben je daar ook van af.
overigens; mocht je in de toekomst samenlevingscontract afsluiten of trouwen/partnerschap aangaan; volgens mij ben je dan met terugwerkende kracht fiscaal partner.
Volgens mij heb je geen contract nodig; je kan in je aangifte gewoon aangeven dat je fiscaal partner bent

[ Voor 18% gewijzigd door monkel op 30-06-2017 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Zolang je geen kinderen hebt of op een andere manier aan elkaar verbonden bent (samenlevingscontract, getrouwd, enz.) ben je geen fiscale partners, en is je vriendin je huisgenoot.

Het is inderdaad direct en heel simpel op te lossen door van de 'lastenrekening' een gezamenlijke rekening te maken. Dit heb ik zelf ook in 3 muisklikken met mijn vriendin gedaan (beide bij ING) en werkt prima. In dat geval zul je nooit problemen mogen krijgen.

Sowieso verwacht ik geen problemen van een transactie van €500 per maand.

Een samenlevingscontract teken je overigens niet om van het gezeik af te zijn. Dan begint het gezeik juist :D

Goede tip: Hou er rekening mee dat als je ooit kinderen krijgen of wél een samenlevingscontract tekent, je direct voor het gehele jaar als fiscale partners wordt gezien. Als je dus op 31 december 2017 een kindje krijgt, ben je gewoon voor heel 2017 fiscale partners. Dit kan effect hebben op jullie aangifte, ook als bijv. één van jullie nog zorgtoeslag ontvangt.

[ Voor 26% gewijzigd door Divak op 30-06-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
garriej schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:09:
Ik denk dat je met onderstaande link wel uit de voeten kan:
https://www.belastingdien..._op_uw_adres_ingeschreven

Dus fiscaal partner ben je niet zomaar. Maar volgens mij valt de belastingdienst hier echt niet over.Je kan haar er ook "huur" bij laten zetten, dan heb je misschien alleen het probleem dat het als inkomsten wordt gezien voor jou.

Bel anders de belastingtelefoon even.
Dit had ik inderdaad ook gelezen maar hier staat alleen wanneer je fiscaal partner bent. Er staat niet hoe het in zijn werk gaat als je geen fiscaal partner bent.

Een gezamenlijke rekening zou inderdaad een optie zijn. Dat zou echter wel betekenen dat ik alles over moet zetten of haar bij de bestaande rekening bij moet registreren. Ik vraag me alleen af hoe je dit weer invult op je belasting aangifte als je geen fiscaal partner bent. Ik denk dat het makkelijkste is om zodra ik ga samenwonen gelijk een samenlevingsovereenkomst op te stellen. Ook om te beschrijven wat al mijn bezittingen zijn mocht het daarna toch mis gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:52
Als je gaat samenwonen is het altijd verstandig om een samenlevingscontract af te sluiten en beiden een testament op te maken. In dit samenlevingscontract kan je regelen wat er met het huis gebeurt, mochten jullie ooit uit elkaar gaan Als je partner vanaf moment x percentage y aan de hypotheek bijdraagt, is het niet meer dan fair dat zij (gemeten van moment x), 'recht' heeft op percentage y van de vanaf dat moment opgebouwde overwaarde (of omgekeerd, mochten de huizenprijzen dalen). Daarnaast kan je regelen van 'wie' eventuele eerdere opgebouwde schulden of spaartegoeden zijn. In het testament kan je elkaar erfgenaam maken, waardoor de achterblijvende partner geen geneuzel heeft met de schoonfamilie.
Fiscaal partnerschap heeft veel voordelen, je kan met aftrekposten schuiven, waardoor je, mogelijk, slimmer gebruik hiervan kan maken.

Kortom, ga toch eens bij een notaris een kopje koffie drinken om e.e.a. te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Divak schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:26:
Een samenlevingscontract teken je overigens niet om van het gezeik af te zijn. Dan begint het gezeik juist :D
Een samenlevingscontract teken je juist om gezeik te voorkomen op het moment dat je uit elkaar gaat. Nu sta je nog op goede voet met elkaar dus kun je rationeel besluiten hoe je uit elkaar wil gaan. Op het moment dat je uit elkaar gaat is de kans groot dat je er niet zo rationeel meer over kunt praten, dus dan is het wel fijn als je dat van te voren geregeld hebt.

Als je verder al je financieen redelijk gescheiden houdt en het huis volledig op 1 naam staat is er natuurlijk ook minder om ruzie over te krijgen, dus dan is het weer wat minder belangrijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Woy schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:14:
[...]

Een samenlevingscontract teken je juist om gezeik te voorkomen op het moment dat je uit elkaar gaat. Nu sta je nog op goede voet met elkaar dus kun je rationeel besluiten hoe je uit elkaar wil gaan. Op het moment dat je uit elkaar gaat is de kans groot dat je er niet zo rationeel meer over kunt praten, dus dan is het wel fijn als je dat van te voren geregeld hebt.
Klopt, voor zijn vriendin is het dan wel aan te raden. :+ Persoonlijk zou het voor hem niet zoveel moeten uitmaken. Hij mag toch lekker in zijn huis blijven wonen zonder dat er discussie mogelijk is. Wellicht wel over de verdeling van de 'lastenrekening', maar dat zal dan ook geen schokkend bedrag zijn.
sygys schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:31:
[...]

Ik vraag me alleen af hoe je dit weer invult op je belasting aangifte als je geen fiscaal partner bent.
Dat hoef je ook niet in te vullen. Als je er de vaste lasten van betaalt zullen er geen enorme bedragen op staan op 1 januari. Het is allemaal niet zo ingewikkeld om geen fiscale partners te zijn.

De voor- en nadelen hangen inderdaad wel erg af van jullie persoonlijke situatie. Als je het contract wel tekent zou ik wel gewoon wachten tot volgend jaar, om dan met een schone lei te beginnen en je geen discussie krijgt over dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Het is niet alleen voor uit elkaar gaan; het is ook wel prettig dat als er wat met je mocht gebeuren je vriendin niet ineens op straat staat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
monkel schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:17:
Het is niet alleen voor uit elkaar gaan; het is ook wel prettig dat als er wat met je mocht gebeuren je vriendin niet ineens op straat staat ...
Klopt een verblijvingsbeding is ook wel fijn, al zal je dan waarschijnlijk ook al wel dingen als een testament goed willen regelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Zolang die 500 euro duidelijk is voor het verdelen van de kosten is dat geen probleem voor de belastingdienst. Als je partner bij je inwoont lijkt me dat overduidelijk.

Gezamenlijke rekening is ook niet nodig vind ik, afhankelijk hoe serieus het samenwonen is. In het verleden heb ik het vaak gedaan, meteen gezamenlijke rekening openen en alle vaste lasten overzetten. Een jaar later ging het uit en kun je alles weer terugdraaien en opzeggen. Nu al jaren een vaste relatie en we hebben alles gescheiden.

Samenlevingscontract en testament alleen doen als het echt serieus is.. Niks mis met even proefsamenwonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:37
Divak schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:26:

(...) Hou er rekening mee dat als je ooit kinderen krijgen of wél een samenlevingscontract tekent, je direct voor het gehele jaar als fiscale partners wordt gezien. (...)
Hoe kom je daarbij? Als ik de site van de belastingdienst bekijk staat er toch echt dat je kunt kiezen om hele jaar fiscaal partner te zijn.

Die keuze kun je dan baseren op wat voor jou het voordeligst is/blijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueMotion op 30-06-2017 11:31 . Reden: quote gefikst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
BlueMotion schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Hoe kom je daarbij? Als ik de site van de belastingdienst bekijk staat er toch echt dat je kunt kiezen om hele jaar fiscaal partner te zijn.

Raar, volgens mij kan je niet kiezen om niet het hele jaar fiscaal partner te zijn. Misschien een foutje bij een familielid, daar is het niet goed gegaan en zijn ze voor het hele jaar aangeslagen terwijl ze in december een huis hadden gekocht.

[ Voor 13% gewijzigd door Divak op 30-06-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sterker nog, je kan er niet voor kiezen om "geen" fiscaal partner te zijn als je aan de voorwaarden voldoet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Divak schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:59:
[...]

Raar, volgens mij kan je niet kiezen om niet het hele jaar fiscaal partner te zijn. Misschien een foutje bij een familielid, daar is het niet goed gegaan en zijn ze voor het hele jaar aangeslagen terwijl ze in december een huis hadden gekocht.
Er staat duidelijk dit op de BD site
Vanaf wanneer bent u fiscale partners?

Voldoet u met uw huisgenoot aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samen op hetzelfde adres ingeschreven stond. Stond u het jaar ervoor al op hetzelfde adres ingeschreven? Dan ben u het hele jaar fiscale partners van elkaar.

Voorbeelden
U staat vanaf 15 mei met iemand samen ingeschreven. Op 1 december krijgt u met deze persoon een kind. U bent dan fiscale partners vanaf 15 mei.

U sluit op 2 februari een notarieel samenlevingscontract af. Uw partner komt op 10 februari bij u inwonen en staat vanaf die datum ook op uw adres ingeschreven. U bent dan fiscale partners vanaf 10 februari.
Als je al het hele jaar samenwoont, en daarna pas een samenlevingsovereenkomst tekent, zul je dus wel het hele jaar fiscaal partners zijn. Als je pas gedurende het jaar samen gaat wonen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16
Let ook op dat sommige pensioenaanbieders jou of je partner volgens hun voorwaarden als pensioenpartner kunnen/moeten aanwijzen bij x maanden geregistreerd staan op hetzelfde adres. Daarmee wordt je automatisch fiscaal partner. Volgens mij voor het hele kalenderjaar, tenzij je expliciet afstand doet van het partnerpensioen.

Verder lijkt me het 'doorbelasten' van huishoudelijke kosten aan je partner geen schenking of inkomsten voor de belastingdienst. Er staan immers direct aantoonbare kosten tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 21:16
BlueMotion schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Hier zijn wij destijds ook lelijk tegen de lamp gelopen. Mijn vriendin had gewoon recht op zorgtoeslag. Ik bij lange na niet. Dochter geboren en wat maanden later een dikke aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
virtualite schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Hier zijn wij destijds ook lelijk tegen de lamp gelopen. Mijn vriendin had gewoon recht op zorgtoeslag. Ik bij lange na niet. Dochter geboren en wat maanden later een dikke aanslag.
Voor toeslagpartner gelden inderdaad vergelijkbare regels ( Zijn wel iets anders dan fiscaal partner )
Wij wonen al op hetzelfde adres

Woont u al op hetzelfde adres en wordt u later in het jaar elkaars toeslagpartner? Dan geldt dat u elkaars toeslagpartner bent vanaf de dag dat u op hetzelfde adres woont. Woonde u al vóór 1 januari op hetzelfde adres? Dan bent u toeslagpartner vanaf 1 januari.

Voorbeelden

U woont vanaf 1 februari 2017 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 juli trouwt u. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 februari 2017.

U woont op 15 november 2016 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus 2017 sluit u een samenlevingscontract bij de notaris. U bent dan elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari 2017.

U woont vanaf 1 mei 2017 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus krijgt u samen een kind. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 mei 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Bedankt voor de uitvoerige uitleg allemaal! ik ben een stuk wijzer geworden. Top!
Pagina: 1