Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van particulier naar zakelijk energie contract, voordeliger?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Gisteren ben ik benaderd door Essent voor een voorstel voor energie, dit ging via mijn vriendin welke een gastouder in ons huis heeft.

Onze situatie:
Verbruik kWh: geschat 600-800kWh
Verbruik m3: 400-500m3
Huidige contract loopt tot eind november

We hebben sinds ruim 1,5 jaar zonnepanelen en ik hield zo'n 800kWh over. Met dit overschot verwarmen we ons huis nu met een lucht/lucht warmtepomp. Afgelopen winter zijn we meer gaan gebruiken qua kWh, vandaar dat ik verwacht dat we nu 600-800kWh afnemen. Daar tegen over staat wel weer dat ik ruim 900m3 gas heb bespaart en alleen nog gas gebruik voor warm water.

Ik zit nu bij de Nuon en betaal zo'n 36 euro voorschot waar ik verwacht over te houden.
De tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Nuon_zpsxzfgzymq.jpg
Ik ontvang 250 euro korting na het eerste jaar, als ik voortijdig opzeg ben ik deze korting kwijt. Betekent dit ook dat als je nu opzegt en met Essent in zee gaat vanaf eind november dat ik de korting dan ook kwijt ben?

Voorstel van Essent:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Essent1_zpsmooi8moa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Essent2_zps7nith0ij.jpg

De prijzen zijn exclusief BTW. Nu zijn de tarieven een stuk gunstiger, maar ik verwacht in het gunstigere tarief voor gas te komen omdat ik weinig afneem (lagere capaciteitstarief).

Zijn er mensen die mij kunnen voorzien van wat advies? Is zoiets verstandig om te doen?
Overigens zei de medewerker op de vraag dat ik zie dat het een 5 jaar contract is, dat ik na een jaar op mag zeggen maar dan niet de 50 euro cashback kreeg. Of dat een eventuele nieuwe aanbieder het contract afkoopt wat vaak wordt aangeboden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik vraag mij af of het voordelig is om 5 jaar (!!!) vast te zitten aan een zakelijk energiecontract, of dat het beter is om jaarlijks overstappen met een particulier contract en daarbij welkomstbonus e.d. opstrijken.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2017 00:23 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:13
dit zou ik nooit afsluiten. Vastleggen voor 5 jaar is bijna altijd maar voor 1 partij interessant, en dat ben jij niet ;-) (tip: het is de energieleverancier).

Verder zijn die tarieven niet echt scherp, beetje zoeken via gaslicht.com of pricewise geeft minstens zulke goede tarieven. Zie bijv ook:

https://www.qurrent.nl/Si...nt-energie-1jaarPZ-m6.pdf
https://pure-energie.nl/g...ie/tarieven-groene-stroom

Helaas is jaarlijks overstappen met welkomstbonus een stuk aantrekkelijker, gemiddeld zo'n 75-125 euro per jaar korting.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:16
Let ook op dat je 'bescherming' als consument een stuk beter is dan als zakelijke afnemer, consumentenrecht geldt daarvoor namelijk niet.

• Binnetie
  • Nu online
Daarom snap ik niet waar het 5 jaar is, maar dat ik na een jaar al mag overstappen als ik wil.
@Fr33z, dat zijn tarieven voor gewoon particuliere contracten?
@BB-One, het viel mij ook al op. Ik heb bijvoorbeeld geen bedenktijd (stond in de bijgevoegde e-mail)

Met name het 5 jaar gebeuren snap ik niet. De medewerker zei ook nog, ja dat is dat wij 5 jaar garanderen dat u deze tarieven heeft.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:17
Dat dat en dat.. Ik heb er afgelopen jaar ook naar gekeken in mijn situatie.. Kwam ook zelfs een 'mannetje' voor aan de deur. En nee, het kwam niet voordeliger uit.
Binnetie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:08:
Daarom snap ik niet waar het 5 jaar is, maar dat ik na een jaar al mag overstappen als ik wil.
@Fr33z, dat zijn tarieven voor gewoon particuliere contracten?
@BB-One, het viel mij ook al op. Ik heb bijvoorbeeld geen bedenktijd (stond in de bijgevoegde e-mail)

Met name het 5 jaar gebeuren snap ik niet. De medewerker zei ook nog, ja dat is dat wij 5 jaar garanderen dat u deze tarieven heeft.
Daarvoor hebben ze het opzegbeleid.. á €125,-per product bij een resterende looptijd van meer dan 1 jaar.. ofwel. Gas en licht zijn zo te zien 2 producten.. ofwel €250,-..
https://www.essent.nl/con...opzeg_contract/index.html
(vreemd genoeg gaat de link in jouw screenshots naar de particuliere afdeling van essent..)

[ Voor 73% gewijzigd door analogworm op 30-06-2017 09:14 ]

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik zit zowel persoonlijk als via de VVE bij Essent (edit: MKB contact), beide een jaarcontract (toeval, want privé stap ik ieder jaar over). Privé contract is iets goedkoper, maar significant goedkoper inclusief de jaarlijkse welkomst bonus.

De bonus a 225 euro dit jaar staat gelijk aan ca. 4 maanden verbruik (ik houdt op de vergelijkingssite altijd rekening met een zeer strenge winter).

Vergeet die bonus dus niet mee te rekenen :).

[ Voor 22% gewijzigd door kjast op 30-06-2017 09:17 ]

• Fr33z
@Binnetie Zakelijk of particulier maakt echt heel weinig uit voor de prijs. uiteindelijk kopen ze allemaal gewoon elektriciteit en aardgas in op de energiemarkten en verkopen dat met een marge aan hun klanten. De prijs hangt vooral af van wanneer een leverancier ingekocht heeft.

Zo lang er overstap-/welkomstbonussen zijn is het vrijwel altijd voordelig om over te stappen. Enige moment wanneer dat niet zo is, is als je vrij zeker weet dat de komende 5 jaar de tarieven sterk stijgen en je dus het huidige tarief vastzet voor 5 jaar (zie het een beetje als een hypotheekrente ...)

[ Voor 35% gewijzigd door Fr33z op 30-06-2017 09:49 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik zit zakelijk met een zakelijk contract bij NUON, achteraf ook spijt van. Je hebt hogere opzegboetes als je voor einde contract weg wilt. Er word geschermd met "Lagere zakelijke tarieven", maar dat blijkt in de praktijk ook niet waar te zijn.

Oftewel : spijt :/

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Binnetie
  • Nu online
Ik vind 5 jaar ook veel te lang, stel dat er in 5 jaar iets wordt uitgevonden dat je geen stroom meer nodig bent. Dan zit je mooi lang aan je contract :)

Even serieus, het is goed om via jullie inzichtelijk te hebben dat er best wel wat valkuilen zijn. Ze bellen me vanavond op en dan zal ik aangeven niet in te gaan op hun aanbod. Als je het nummer intypt op Google dan vind je hele ervaringen dat ze geen 'Nee' accepteren.

• Fr33z
Je zit niet echt vast, je kunt het altijd opzeggen maar:

1. je mag zo te zien de welkomstbonus van € 50 weer inleveren
2. ze brengen dan een overstapboete in rekening van € 125 per product (gas en elektra zijn 2producten) dus totaal € 250 boete bij opzeggen voor de 5 jaar verstreken is. Nu wil een nieuwe leverancier dat wel overnemen vaak maar waarom zou je in zee gaan met partijen die boetes geven voor het opzeggen van een contract... Geeft mij geen vertrouwen als ze je met boetes binnenboord proberen te houden

ik raad je aan gewoon aan te geven blij te zijn met je huidige leverancier en dat je geen interesse hebt. ze zeggen altijd dat je veel kunt besparen, dat is niet zo, jij hebt zo'n laag verbruik (zeker met zonnepanelen) dat het weinig uitmaakt bij wie je zit. Vooral de bonus is interessant en daarvoor jaarlijks overstappen is het beste

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Essent spreekt geen woord over de teruglevering, dat deel moet geen verrassing worden lijkt mij :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Binnetie
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:55:
Essent spreekt geen woord over de teruglevering, dat deel moet geen verrassing worden lijkt mij :P
7 cent geven ze. Andere aanbieders deden 5 cent volgens de medewerker... Dat is niet juist :)

• Fr33z
Ze zijn goed op de hoogte bij Essent. hier een voorbeeld van Greenchoice met 11 cent/kWh

https://www.greenchoice.nl/zelf-opwekken/zon/

Samenvatting:
aanbod is niet scherp qua tarieven, heeft ongunstig lange loopduur en hele vervelende voorwaarden als je er weer vanaf wilt. Ik zou er met een grote boog omheen lopen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Binnetie
Als Essent hier (weer eens) aan de deur komt en ik zeg dat ik 10,5 ct krijg bij vandebron zonnecollectief, zijn ze ook zo weer opgestapt...

Dat gezegd hebbende... we hadden een toch een plannetje 1,5 jaar geleden, dat je panelen "verplaatsbaar" zijn... en daarmee ruimte gecreeerd wordt voor wat nieuws?
Je komt nog steeds "energie" tekort zo te zien... dus...investeren maar weer?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 21:20 . Reden: daar heb ik "avonden" op zitten studeren... ;-) ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Binnetie
  • Nu online
Dat klopt helemaal.
Begin dit jaar is het HR glas vervangen voor HR++ 1.0 glas. Wat voor een lager verbruik met verwarmen met de warmtepomp kost.
Daarna wilde mijn vriendin graag ook eens iets aanschaffen wat zich niet terugverdiend, maar geld kost.
Alhoewel ik daar ook bezig ben met zonnepanelen :)
Als het weer mogelijk is gaan we zeker nog wat uitbreiden.

Ze hebben niet teruggebeld en daardoor zichzelf in de vingers gesneden door te zeggen dat het aanbod maar t/m 30 juni geldig was.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Aanbiedingen, tja. Zit zelf al jaren bij greenchoice. Niet dat ik nu echt een hippie ben, maar meer dat ik ooit anti kraak heb gewoond en energie verplicht bij hun af moest nemen omdat het daar per maand opzegbaar was. Betaal dit jaar rond de 17 cent bij enkel tarief (hekel aan dubbel, dus voor bedankt). Niks geen jaarcontract of wat dan ook. Geen gezever, normaal telefoonnummer, normaal iemand aan de lijn. Ach man probeer eens bij de grote boeren een normaal telefoongesprek met ze te voeren wat ook nog eens betaalbaar is, succes haha.
Pagina: 1