Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]
Euh ja.Lelletje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:25:
Sorry, maar als een bedrijf een week dicht is, verwacht je dat het bedrijf je die dagen kado geeft...?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
In een ander topic, onlangs, kwam ik er vreemd genoeg achter dat er blijkbaar geen wettelijk maximum is aan het aantal verplichte vrije dagen wat een werkgever mag indelen.MAX3400 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:41:
[...]
Euh ja.
Een werknemer is in dienst op maandbasis. Met enige nuance (detachering, ZZP, seizoenswerk), geldt het opbouwen van vakantiedagen per maand (dit kan 4 weken zijn of daadwerkelijk 1 kalendermaand). Als het bedrijf er zelfstandig voor kiest om een week of langer dicht te gaan "want handig met de feestdagen", mag een werknemer daar dan de dupe van zijn?
Of vind jij het ook normaal dat als jouw baas elke maand een week dicht gaat, dat je ook maar 75% salaris krijgt? Of op jaarbasis geen 28 maar maar 21 vakantiedagen krijgt? Of dat je pensioen maar voor 75% wordt afgedragen?
Dat is correct. Neemt niet weg dat het eenzijdig indelen van de vrije dagen, door de werkgever, wel geregeld moet zijn in de contracten / personeelshandboek / CAO.RodeStabilo schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:49:
[...]
In een ander topic, onlangs, kwam ik er vreemd genoeg achter dat er blijkbaar geen wettelijk maximum is aan het aantal verplichte vrije dagen wat een werkgever mag indelen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Volgens mij moet dit dan wel van te voren schriftelijk vastgelegd zijn. Het kan niet zo zijn dat een werkgever zomaar willekeurig vrije dagen indeelt.RodeStabilo schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:49:
[...]
In een ander topic, onlangs, kwam ik er vreemd genoeg achter dat er blijkbaar geen wettelijk maximum is aan het aantal verplichte vrije dagen wat een werkgever mag indelen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Jup, officieel moet het bedrijf dit schriftelijk mededelen aan zijn medewerkers. Dus er had een brief of notitie moeten zijn waarin staat "de roostervrijedagen voor 2017 zijn @@@".Woy schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:52:
[...]
Volgens mij moet dit dan wel van te voren schriftelijk vastgelegd zijn. Het kan niet zo zijn dat een werkgever zomaar willekeurig vrije dagen indeelt.
Ja, en er moet ook vooraf (in je arbeidsovereenkomst/CAO) zijn aangegeven dat je dat doet en hoeveel.Guusjee schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:55:
[...]
Jup, officieel moet het bedrijf dit schriftelijk mededelen aan zijn medewerkers. Dus er had een brief of notitie moeten zijn waarin staat "de roostervrijedagen voor 2017 zijn @@@".
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Hoe denk jij dat onderwijs of de bouw het regelen? Daar wordt met verplichte vrije dagen gewerkt die gewoon van je vakantiesaldo afgaan.MAX3400 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:41:
[...]
Euh ja.
Een werknemer is in dienst op maandbasis. Met enige nuance (detachering, ZZP, seizoenswerk), geldt het opbouwen van vakantiedagen per maand (dit kan 4 weken zijn of daadwerkelijk 1 kalendermaand). Als het bedrijf er zelfstandig voor kiest om een week of langer dicht te gaan "want handig met de feestdagen", mag een werknemer daar dan de dupe van zijn?
TS is op 1/12 begonnen en heeft over dat jaar nooit voldoende vakantiedagen opgebouwd. Wat het bedrijf nu doet is die dagen maar alvast verrekenen met het nieuwe jaar.Lelletje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:25:
Sorry, maar als een bedrijf een week dicht is, verwacht je dat het bedrijf je die dagen kado geeft...?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Waar lees jij dat ik verwacht dat ik ze cadeau krijg? Het is een vraag die ik hiervoor leg, en ik betaal met liefde het geld terug. Ik klaag daar absoluut niet over. Alleen wil ik weten of dit zo bij de wet mag.Lelletje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:25:
Je doet een aanname van dat ik mijn administratie niet bijhoud. Dit doe ik dus wel, en zij geven tevens ook netjes een overzicht. Het gaat mij gewoon puur over het feit dat ze naar mijn mening dit netjes vast dienen te leggen in het contract of in de PH (die er niet is).Tom schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:27:
Bij de meeste bedrijven gelden de nationale feestdagen als echte vrije dagen en gaat de rest van je eigen verlofdagen af. Ook als het bedrijf collectief gesloten is (dan ben je min of meer verplicht vrij). Het was beter als ze dit vooraf melden, maar als zij geen overzicht bieden hoeveel dagen je hebt en verbruikt hebt, dan zul je dat zelf moeten bijhouden. Dat jij geen administratie bijhoud voor je vakantiedagen is je eigen slordigheid.
Van zulke zaken zou ik nooit gebruik maken. Heb liever dat het UWV het geld goed besteedGadgeteer schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:30:
Mocht je te weinig vakantiedagen hebben voor die week, dan kun je deze dagen vaak door het UWV uitbetaald krijgen (tenminste zo was het eerder altijd). Even een belletje naar het UWV en je weet het.
Er is geen COA en/of een personeelshandboekanboni schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:31:
Zoiets hoeft niet expliciet in je contract te staan. Het kan bij Cao geregeld zijn, of opgenomen in het personeelsreglement (wat dan weer onderdeel is van je contract). Bij ons staat erin dat de directie (in overleg met de Or) tot 3 verplichte verlofdagen kan vaststellen.
Nee, vakantiegeld wordt per maand uitbetaald.mashell schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:39:
Kunnen die twee vakantie dagen niet gewoon verekend worden met het sinds mei opgebouwde vakantiegeld voor 2018?
Nee, ik zie in het systeem dat ik 2 dagen heb meegenomen van vorig jaar naar dit jaar. En begon niet in de min. Dus voor dit jaar had ik dan 27 vakantiedagen waarvan ik er net geen 13 heb opgenomen.SinergyX schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:43:
Hoe worden jouw dagen berekend? Normaal is het gewoon kalender jaar, zou je 28 dagen op jaar hebben, zou je vanaf 1 december dus ~2,5 dag moeten hebben voor 2016, voor 2017 begin je weer opnieuw. Of zijn er meer dagen geweest in december, dat je dit jaar in de min begon?
Geen idee of jullie een vakantieregistratie systeem hebben, maar dan wist je begin van het jaar toch al dat je een negatieve overloop had?
Correct, die heb ik opgenomen. Maar begin van het jaar stond ik 27 dagen in de plus. Nergens een min te bekennen.Tens schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:44:
Je hebt nu een tekort aan vakantiedagen?
Dan moet je vakantiedagen hebben opgenomen dit jaar anders had je genoeg gehad.
Niet even gekeken hoeveel dagen je had voordat je vakantiedagen opnam?
Dan zou ik een berekening vragen hoe ze er bij komen dat je in de min uitkomt. Als je aan het begin van het jaar 27 vakantiedagen had ( waarvan je ongeveer recht op ~1/2 had, afhankelijk van hoe de opbouw exact geregeld is ) en je er 13 opgenomen hebt zou ik verwachten dat je nog ~0,5 dag over hebt ( 27/2 - 13 )console schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:50:
[...]
Nee, ik zie in het systeem dat ik 2 dagen heb meegenomen van vorig jaar naar dit jaar. En begon niet in de min. Dus voor dit jaar had ik dan 27 vakantiedagen waarvan ik er net geen 13 heb opgenomen.
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]
Niet meer dan terecht en ik maar mij er absoluut niet druk over. Alleen vind ik dat zulke zaken wel netjes op papier dienen te staan en direct correct in de dagen verwerkt dienen te worden. En zoals ik al eerder aangaf, betaal ik het met liefde, het geld interesseert mij totaal niet.legenware schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:53:
ligt aan wat je afgesproken hebt. als je meer dagen hebt gehad dan je opgenomen hebt dan moet je die gewoon betalen. en voor 2 dagen zou ik me echt niet druk gaan maken dat kan verrekend worden. dat betekend niet dat je nog een maand moet blijven of iets dergelijks
Die berekening heb ik gehad. Daarin stond dus dat ik dagen tekort kwam door die week dat de zaak dicht was.Woy schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:55:
[...]
Dan zou ik een berekening vragen hoe ze er bij komen dat je in de min uitkomt. Als je aan het begin van het jaar 27 vakantiedagen had ( waarvan je ongeveer recht op ~1/2 had, afhankelijk van hoe de opbouw exact geregeld is ) en je er 13 opgenomen hebt zou ik verwachten dat je nog ~0,5 dag over hebt ( 27/2 - 13 )
Correct, in de softwareontwikkeling.Mar.tin schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:57:
[...]
Welke branche werk je als ik vragen mag? Softwareontwikkeling?
https://www.fnv.nl/site/a.../27029/ICK___cao_2016.pdf
Is dan volgens mij toch echt wel van toepassing. Dat hij verlopen is betekent niet persé dat hij niet meer geldig is.
Maar wat klopt er dan niet aan die 27 en 13 dagen? Als er uit hun administratie blijkt dat je 27 dagen had en er 13 opgenomen hebt dan zou je over moeten houden. Of heb je volgens hun administratie 15,5 dag opgenomen?console schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:04:
[...]
Die berekening heb ik gehad. Daarin stond dus dat ik dagen tekort kwam door die week dat de zaak dicht was.
Nee, in de administratie staat duidelijjk;Woy schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:10:
[...]
Maar wat klopt er dan niet aan die 27 en 13 dagen? Als er uit hun administratie blijkt dat je 27 dagen had en er 13 opgenomen hebt dan zou je over moeten houden. Of heb je volgens hun administratie 15,5 dag opgenomen?
Verder is het inderdaad niet netjes dat het nergens vastgelegd is dat die dagen aangewezen worden, maar IMHO is het nu wel een beetje laat om daar over te beginnen ( Zeker aangezien het maar om een redelijk klein bedrag gaat ).
Alleen als een CAO algemeen verbindend verklaard is moet hij gevolgd worden.Mar.tin schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:57:
[...]
Welke branche werk je als ik vragen mag? Softwareontwikkeling?
https://www.fnv.nl/site/a.../27029/ICK___cao_2016.pdf
Is dan volgens mij toch echt wel van toepassing. Dat hij verlopen is betekent niet persé dat hij niet meer geldig is.
[ Voor 7% gewijzigd door bangkirai op 30-06-2017 10:41 ]
Dan lijk het mij duidelijk. Je hebt nog recht op 14 dagen - de dagen die je niet opgebouwd hebt doordat je niet het hele jaar gewerkt hebt ( Ongeveer 0,5 dag ). Een werkgever is verplicht om een deugdelijke administratie van vakantiedagen bijhouden. Dan kunnen ze IMHO nu niet opeens aankomen dat er toch ergens iets niet klopt.console schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:21:
[...]
Nee, in de administratie staat duidelijjk;
vakantiedagen: 27
opgenomen: 13
saldo:14
Het is gebruikelijk om aan het begin van het jaar je hele budget van vakantiedagen beschikbaar te krijgen. Dat wordt dan natuurlijk wel gecorrigeerd als je vroegtijdig uit dienst gaat. Er zal ongeveer de helft van de 27 af gaan dus.bangkirai schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:26:
Je hebt niet hele jaar gewerkt. Dus die 27 heb je niet opgebouwd?
[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 30-06-2017 10:45 ]
Ik wilde net een rant tegen je starten over hoe flauw en star deze houding is en dat de echte wereld toch niet zo werkt [someone is wrong on the internet!], maar een dubbelcheck leert mij dat je inderdaad gelijk hebtWoy schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:42:
Een werkgever is verplicht om een deugdelijke administratie van vakantiedagen bijhouden. Dan kunnen ze IMHO nu niet opeens aankomen dat er toch ergens iets niet klopt.
De werkgever die zijn administratie op dit punt niet op orde heeft zal flink in de buidel moeten tasten als de werknemer stelt nog recht te hebben op uitbetaling van een groot aantal niet-genoten vakantiedagen.
In de zaak die speelde voor het gerechtshof in Den Bosch ging het om een werknemer die meende nog recht te hebben op 23 vakantiedagen. Hij kon hiervoor geen bewijsstukken aandragen, die waren immers in bezit van zijn werkgever, zo stelde hij.
De werkgever beriep zich op de eindafrekening die enige tijd geleden had plaatsgevonden. Volgens de werkgever bleek hieruit dat er geen sprake was van nog uit te keren vakantiedagen. Andere bescheiden waaruit zou kunnen blijken hoe het stond met het saldo aan vakantiedagen waren er niet.
Volgens artikel 7:641 lid 2 BW is een werkgever verplicht om de werknemer bij het einde van zijn dienstverband een verklaring uit te reiken waarop vermeld staat op hoeveel niet-genoten vakantiedagen de werknemer nog recht heeft.
Het gerechtshof borduurt in feite op deze wetsbepaling voort door te oordelen dat een (niet onderbouwde) claim van een werknemer over vakantiedagen toegewezen zal worden tenzij de werkgever zijn administratie op orde heeft.
Dat vind ik een beetje ver gaanWoy schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:42:
[...]
Dan lijk het mij duidelijk. Je hebt nog recht op 14 dagen - de dagen die je niet opgebouwd hebt doordat je niet het hele jaar gewerkt hebt ( Ongeveer 0,5 dag ). Een werkgever is verplicht om een deugdelijke administratie van vakantiedagen bijhouden. Dan kunnen ze IMHO nu niet opeens aankomen dat er toch ergens iets niet klopt.
Mijn voorstel naar de werkgever zou zijn om het gewoon op 0 af te ronden.
[...]
Het is gebruikelijk om aan het begin van het jaar je hele budget van vakantiedagen beschikbaar te krijgen. Dat wordt dan natuurlijk wel gecorrigeerd als je vroegtijdig uit dienst gaat. Er zal ongeveer de helft van de 27 af gaan dus.
Dat is inderdaad exact wat ik zeg. Als compromis zou ik dan ook aangeven om het op 0 af te ronden, nemen jullie beide je verliesconsole schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:14:
[...]
Dat vind ik een beetje ver gaan. Maar in principe zou ik nog recht hebben op 1,5 dag (25/2 + 2 van vorig jaar - 13 dagen opgenomen).
Dat is het dus blijkbaar niet ( afgaande op de informatie die je geeft ).Maar het gaat mij meer om dat het correct geregeld is in het contract en/of personeelshandboek. Dus ik zal mijn werkgever hier nog wel even op aanspreken dat zulke zaken, naar mijn mening, beter geregeld dienen te worden.
[ Voor 99% gewijzigd door Hydra op 30-06-2017 13:04 ]
https://niels.nu
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq