Vandaag crashte mijn PC met een zwart - streepjes scherm. Doordat ik dacht dat het door een combinatie van gamen en Twitch kwam startte ik de PC opnieuw op en ging ik verder waar ik gebleven was, tot het al gauw opnieuw gebeurde. Ik werd nieuwsgierig en was van plan de oorzaak op te speuren.
Hier begint de pret. De PC start nu wel op, maar de VGA_LED lamp blijft rood branden, geen audio signalen, de PC start niet door en ik heb dus geen beeld. Hierdoor vermoed ik dat de oorzaak bij de videokaart ligt.
...
De samenstelling van mijn PC is:
- Asus P8z77-V moederbord
- MSI R9 280x videokaart (geen OC, memory was zelfs lager underclocked)
- Intel i5 3570k CPU (geen OC)
- 8GB Corsair RAM
- 600 Watt 80+ Silent Pro Gold power supply
- TP Link Wifi adapter - Blu Ray drive, 256GB Samsung SSD, Seagate 2TB HDD
De zaak is zo'n 3-4 jaar oud waarbij de videokaart er een jaar of twee geleden bij is gekomen doordat ik een Sapphire 7970 verving met een MSI R9280x.
...
Wat ik al geprobeerd heb is:
- Stroom eraf, even wachten, niets.
- Stekkers eruit, CMOS batterij eruit, power button 60 seconden indrukken, niets.
- De BIOS gereset, niets.
- Alle AMD videokaart drivers verwijderen en opnieuw proberen te installeren.
- Videokaart zit erin zonder stroom, dus het installatieprogramma detecteert niets.
- Videokaart met stroom heeft draaiende fans maar dan start de PC niet door.
- Voorheen draaide de videokaart Idle tussen de 40-50 graden en onder stress tussen de 60-70 graden.
- Ik zie geen mankement, noch ruik ik brandlucht.
- In het verleden bij games nog wel eens artefacten vandaar de underclock (van 1500 naar 1400 memory)
- Videokaart eruit, DVI kabel in het moederbord, dan krijg ik wel beeld en werkt de PC normaal.
- Videokaart (meerdere keren) uit de PC gehaald, in het andere PCI slot gedaan, ook daar VGA_LED rood.
- Knopje op de videokaart omgezet van stand 1 naar 2 (Legacy en default o.i.d.) en terug, niets.
- Videokaart erin, stroomkabels eruit laten, dan heb ik wel beeld.
- Videokaart erin, stroomkabels erin, geen beeld.
- Stroomkabels vervangen, hetzelfde resultaat.
- Memtest gedraaid, geen fouten gedetecteerd.
- sfc/ scannow gedaan, geen fouten gedetecteerd.
Het komt erop neer dat als ik de DVI kabel in het moederbord stop ik wel beeld heb zolang de stroomkabels van de videokaart niet zijn aangesloten. De stroomkabels aansluiten en de DVI kabel in de videokaart ofwel in het moederbord stoppen levert een zwart scherm op met het rode VGA_LED lampje.
Wat ik nog denk te kunnen proberen:
- Videokaart uit een andere PC pakken en kijken of deze wel werkt.
- 'Kapotte' videokaart in een andere PC doen en kijken of deze hier wel werkt
(Dat zal ik morgen pas kunnen doen en zal dan even updaten, maar los hiervan?)
Ben ik de sjaak en zal ik een RMA aan moeten vragen? Volgens mij had ik deze videokaart bij Mycom gekocht en die is failliet gegaan dacht, maar zou MSI ook kunnen helpen of doen ze daar niet aan?
...
Hier begint de pret. De PC start nu wel op, maar de VGA_LED lamp blijft rood branden, geen audio signalen, de PC start niet door en ik heb dus geen beeld. Hierdoor vermoed ik dat de oorzaak bij de videokaart ligt.
...
De samenstelling van mijn PC is:
- Asus P8z77-V moederbord
- MSI R9 280x videokaart (geen OC, memory was zelfs lager underclocked)
- Intel i5 3570k CPU (geen OC)
- 8GB Corsair RAM
- 600 Watt 80+ Silent Pro Gold power supply
- TP Link Wifi adapter - Blu Ray drive, 256GB Samsung SSD, Seagate 2TB HDD
De zaak is zo'n 3-4 jaar oud waarbij de videokaart er een jaar of twee geleden bij is gekomen doordat ik een Sapphire 7970 verving met een MSI R9280x.
...
Wat ik al geprobeerd heb is:
- Stroom eraf, even wachten, niets.
- Stekkers eruit, CMOS batterij eruit, power button 60 seconden indrukken, niets.
- De BIOS gereset, niets.
- Alle AMD videokaart drivers verwijderen en opnieuw proberen te installeren.
- Videokaart zit erin zonder stroom, dus het installatieprogramma detecteert niets.
- Videokaart met stroom heeft draaiende fans maar dan start de PC niet door.
- Voorheen draaide de videokaart Idle tussen de 40-50 graden en onder stress tussen de 60-70 graden.
- Ik zie geen mankement, noch ruik ik brandlucht.
- In het verleden bij games nog wel eens artefacten vandaar de underclock (van 1500 naar 1400 memory)
- Videokaart eruit, DVI kabel in het moederbord, dan krijg ik wel beeld en werkt de PC normaal.
- Videokaart (meerdere keren) uit de PC gehaald, in het andere PCI slot gedaan, ook daar VGA_LED rood.
- Knopje op de videokaart omgezet van stand 1 naar 2 (Legacy en default o.i.d.) en terug, niets.
- Videokaart erin, stroomkabels eruit laten, dan heb ik wel beeld.
- Videokaart erin, stroomkabels erin, geen beeld.
- Stroomkabels vervangen, hetzelfde resultaat.
- Memtest gedraaid, geen fouten gedetecteerd.
- sfc/ scannow gedaan, geen fouten gedetecteerd.
Het komt erop neer dat als ik de DVI kabel in het moederbord stop ik wel beeld heb zolang de stroomkabels van de videokaart niet zijn aangesloten. De stroomkabels aansluiten en de DVI kabel in de videokaart ofwel in het moederbord stoppen levert een zwart scherm op met het rode VGA_LED lampje.
Wat ik nog denk te kunnen proberen:
- Videokaart uit een andere PC pakken en kijken of deze wel werkt.
- 'Kapotte' videokaart in een andere PC doen en kijken of deze hier wel werkt
(Dat zal ik morgen pas kunnen doen en zal dan even updaten, maar los hiervan?)
Ben ik de sjaak en zal ik een RMA aan moeten vragen? Volgens mij had ik deze videokaart bij Mycom gekocht en die is failliet gegaan dacht, maar zou MSI ook kunnen helpen of doen ze daar niet aan?
...
[ Voor 9% gewijzigd door SN4K3 op 30-06-2017 01:27 ]