VGA Led rood, computer start niet door.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Vandaag crashte mijn PC met een zwart - streepjes scherm. Doordat ik dacht dat het door een combinatie van gamen en Twitch kwam startte ik de PC opnieuw op en ging ik verder waar ik gebleven was, tot het al gauw opnieuw gebeurde. Ik werd nieuwsgierig en was van plan de oorzaak op te speuren.

Hier begint de pret. De PC start nu wel op, maar de VGA_LED lamp blijft rood branden, geen audio signalen, de PC start niet door en ik heb dus geen beeld. Hierdoor vermoed ik dat de oorzaak bij de videokaart ligt.
...

De samenstelling van mijn PC is:
- Asus P8z77-V moederbord
- MSI R9 280x videokaart (geen OC, memory was zelfs lager underclocked)
- Intel i5 3570k CPU (geen OC)
- 8GB Corsair RAM
- 600 Watt 80+ Silent Pro Gold power supply
- TP Link Wifi adapter - Blu Ray drive, 256GB Samsung SSD, Seagate 2TB HDD
De zaak is zo'n 3-4 jaar oud waarbij de videokaart er een jaar of twee geleden bij is gekomen doordat ik een Sapphire 7970 verving met een MSI R9280x.

...

Wat ik al geprobeerd heb is:

- Stroom eraf, even wachten, niets.
- Stekkers eruit, CMOS batterij eruit, power button 60 seconden indrukken, niets.
- De BIOS gereset, niets.

- Alle AMD videokaart drivers verwijderen en opnieuw proberen te installeren.
- Videokaart zit erin zonder stroom, dus het installatieprogramma detecteert niets.
- Videokaart met stroom heeft draaiende fans maar dan start de PC niet door.

- Voorheen draaide de videokaart Idle tussen de 40-50 graden en onder stress tussen de 60-70 graden.
- Ik zie geen mankement, noch ruik ik brandlucht.
- In het verleden bij games nog wel eens artefacten vandaar de underclock (van 1500 naar 1400 memory)

- Videokaart eruit, DVI kabel in het moederbord, dan krijg ik wel beeld en werkt de PC normaal.
- Videokaart (meerdere keren) uit de PC gehaald, in het andere PCI slot gedaan, ook daar VGA_LED rood.
- Knopje op de videokaart omgezet van stand 1 naar 2 (Legacy en default o.i.d.) en terug, niets.
- Videokaart erin, stroomkabels eruit laten, dan heb ik wel beeld.
- Videokaart erin, stroomkabels erin, geen beeld.
- Stroomkabels vervangen, hetzelfde resultaat.

- Memtest gedraaid, geen fouten gedetecteerd.
- sfc/ scannow gedaan, geen fouten gedetecteerd.

Het komt erop neer dat als ik de DVI kabel in het moederbord stop ik wel beeld heb zolang de stroomkabels van de videokaart niet zijn aangesloten. De stroomkabels aansluiten en de DVI kabel in de videokaart ofwel in het moederbord stoppen levert een zwart scherm op met het rode VGA_LED lampje.

Wat ik nog denk te kunnen proberen:
- Videokaart uit een andere PC pakken en kijken of deze wel werkt.
- 'Kapotte' videokaart in een andere PC doen en kijken of deze hier wel werkt
(Dat zal ik morgen pas kunnen doen en zal dan even updaten, maar los hiervan?)

Ben ik de sjaak en zal ik een RMA aan moeten vragen? Volgens mij had ik deze videokaart bij Mycom gekocht en die is failliet gegaan dacht, maar zou MSI ook kunnen helpen of doen ze daar niet aan?

...

[ Voor 9% gewijzigd door SN4K3 op 30-06-2017 01:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-10 01:16
Ga even in je bios en check even of je PCI-e videokaart wel de 1e prioriteit heeft boven je onboard videokaart.
(Biossen willen nog wel eens eigenwijs zijn en instellingen zelf veranderen, spreek uit ervaring).

Als dat niet werkt, dan vrees ik het ergste voor je, want zo te zien heb je alles wel gedaan wat menig tweaker wel al gedaan zou kunnen hebben, op die paar dingen na die je pas later kunt doen. Ik zou zelf niets kunnen verzinnen wat verder de oorzaak kan zijn.

Of MSI je zal helpen wat betreft de RMA van die kaart, pffff, durf ik niet te zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 30-06-2017 01:56 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

SN4K3 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:57:
- Alle AMD videokaart drivers verwijderen en opnieuw proberen te installeren.
Hoe heb je dit gedaan als de PC niet doorstart?
- In het verleden bij games nog wel eens artefacten vandaar de underclock (van 1500 naar 1400 memory)
En dit loste het probleem op?
- Videokaart erin, stroomkabels erin, geen beeld.
- Stroomkabels vervangen, hetzelfde resultaat.
Andere voeding geprobeerd?
Wat ik nog denk te kunnen proberen:
- Videokaart uit een andere PC pakken en kijken of deze wel werkt.
- 'Kapotte' videokaart in een andere PC doen en kijken of deze hier wel werkt
(Dat zal ik morgen pas kunnen doen en zal dan even updaten, maar los hiervan?)
Zal ons sowieso helpen eea uit te kunnen sluiten

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Snowwie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 01:54:
Ga even in je bios en check even of je PCI-e videokaart wel de 1e prioriteit heeft boven je onboard videokaart.
(Biossen willen nog wel eens eigenwijs zijn en instellingen zelf veranderen, spreek uit ervaring).
Ik heb het van auto naar PCIE gezet (dat is de videokaart PCI lane neem ik aan) maar dat leverde hetzelfde resultaat op.
Switchie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 02:07:
[...]

Hoe heb je dit gedaan als de PC niet doorstart?

[...]

En dit loste het probleem op?

[...]

Andere voeding geprobeerd?

[...]

Zal ons sowieso helpen eea uit te kunnen sluiten
De PC start niet door als de videokaart is 'aangesloten' dus met de DVI kabel in het moederbord werkt de PC gewoon, ik typ dit alles ook op de PC in kwestie. De AMD software heb ik kunnen verwijderen in de hoop dat het een software probleem zou zijn, maar nu ziet de AMD installatiesoftware de videokaart niet omdat, om op te kunnen starten, de videokaart geen stroom heeft. Zou ik wel kunnen doorstarten dan zou windows de kaart detecteren en de software ook automatisch gaan downloaden.

In vergelijking met de regelmaat waarin de artefacten eerst verschenen leverde het underclocken de laatste maanden (jaar) een stabiele kaart op. In den beginne was het erg storend en door te experimenteren met de clocks heb ik het probleem vrijwel doen verdwijnen. Af en toe kwam het probleem plots terug en dan zag ik in de AMD software dat een update de clocks terug had gezet (naar 1500) en als ik het dan op 1400 zette was het probleem ook weer weg.

*De artefacten bestonden meestal uit uitgerekte textures of lange zwarte knipperende lijnen die tevoorschijn kwamen als ik een bepaalde kant op keek, maar soms lag het ook gewoon aan de game zoals ik nu in Rising Storm 2 zag waar ledematen van karakter modellen nog wel eens uitgerekt worden tot vleermuisvleugels (kan ik bij anderen in de Steam screenshots zien). Op dat vlak was het af en toe ook gissen of het nou echt aan mij lag of aan de game in kwestie.*

Een andere voeding heb ik hier niet liggen, maar ik zal morgen even met de videokaarten aan de loop gaan om de oorzaak in te dammen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door SN4K3 op 30-06-2017 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Aangezien je pc wel gewoon doorstart zonder de videokaart en de videokaart op alle pci-e lanes dezelfde problemen geeft blijven er slechts twee oorzaken over:

- Videokaart kaput
- Voeding levert niet voldoende spanning (heeft jouw voeding trouwens nog de beschikking over andere pci-e voedingskabels, zo ja, had je die al geprobeerd?)

Als dat niet mag baten dan nog even kijken of een andere geschikte voeding te regelen valt. Mocht dat ook niet baten dan is videokaart overleden.

En als MSI niet aan RMA's doet heb je helemaal niets meer aan dat ding.
Het enige wat je dan nog kunt doen is een tupperware bakje opsnorren, die kaart er in stoppen en vervolgens een halve meter in de tuin begraven. RIP.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Ik ga er vanuit dat de videokaart dan stuk zou zijn aangezien alle andere componenten nog goed functioneren. Een andere voedingskabel voor de videokaart had ik ook al geprobeerd maar dat gaf hetzelfde resultaat.

Ik zal morgenavond kijken hoe de garantie van MSI werkt want tot dusver kan ik alleen Amerika/Canada RMA hulp vinden en de mededeling dat je het uit moet zoeken bij de winkel waar je het product gekocht hebt. Ik heb nog bestelling emails van Mycom uit Juli 2014 dus misschien dat ik daar nog wat mee kan. 3 jaar garantie op een videokaart zou in principe nog net binnen de garantieperiode vallen, maar ik zie overal 1 jaar terugkomen.

Anders zal ik me maar weer even moeten gaan verdiepen in wat er zoal gebeurt is op de videokaarten markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Zojuist heb ik met de videokaarten lopen wisselen, de resultaten:

- Een andere videokaart in mijn PC werkt gewoon, start meteen op en gaat drivers downloaden.
- Mijn kapotte videokaart in de andere PC werkt niet, start wel op maar beeld blijft op zwart staan zoals bij mijn PC, wel zonder ledjes, maar met foutcodes (generieke in de trant van reset de bios, wissel je RAM).

---

Komt er dus op neer dat ik naar een nieuwe videokaart op zoek moet. Kan iemand mij een goede kaart aanraden of de goede richting insturen voor gamen op 1080p 60fps (budget €300 max)? Aan deze R9 280x had ik eigenlijk ruimschoots voldoende en liep ik bij vrijwel geen enkele game tegen framedrops aan, maar in de pricewatch zie ik ze niet meer op voorraad en verder ben ik kwa nummering compleet het overzicht kwijt.

Dan nog één vraag. Zou ik mijn 'defecte' videokaart kunnen verkopen hier op Tweakers? Uiteraard geef ik dat aan als defect, en ik zie van buitenaf geen gebreken, maar misschien dat een techneut hier een kans wil wagen om de behuizing er af te halen en misschien nog wat kan solderen om het ding weer werkend te krijgen? Als iemand het weet te repareren is het een mooie kaart voor een laag prijsje of misschien dat zoiets nog bitcoins kan minen of iets dergelijks. Als ik iets doms zeg laat het mij dan gerust weten. :P

Ik lees op internet verhalen over videokaarten bakken, maar daar begin ik zelf maar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 17:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kaart op V&A en erbij zetten *DEFECT* eventueel een veiling starten.

Kan zijn dat je GPU Vcore in sluiting ligt, pc start op maar kaart start niet mee op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:34

Eren

Boss of this gym

Als je een R9 280x als genoeg vind zou ik adviseren voor een 970 te zoeken op V&A je ben je max 200 kwijt.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
SN4K3 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:30:
Komt er dus op neer dat ik naar een nieuwe videokaart op zoek moet. Kan iemand mij een goede kaart aanraden of de goede richting insturen voor gamen op 1080p 60fps (budget €300 max)?
Net een fractie buiten je budget maar zeker een aanrader:
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Dan nog één vraag. Zou ik mijn 'defecte' videokaart kunnen verkopen hier op Tweakers? Uiteraard geef ik dat aan als defect, en ik zie van buitenaf geen gebreken, maar misschien dat een techneut hier een kans wil wagen om de behuizing er af te halen en misschien nog wat kan solderen om het ding weer werkend te krijgen? Als iemand het weet te repareren is het een mooie kaart voor een laag prijsje of misschien dat zoiets nog bitcoins kan minen of iets dergelijks. Als ik iets doms zeg laat het mij dan gerust weten. :P
Eh ja. Als je gewoon eerlijk aangeeft wat er mee is is het maar net wat de gek er voor geeft. Misschien zijn er wel handige jongens hier die met soldeerboutjes, plakband en punaises die videokaart weer aan de praat krijgen, maar misschien loopt hier ook wel een oma van 104 rond die graag een leuke videokaart naast haar kasplant wil hebben staan. Roept u maar. :)
Ik lees op internet verhalen over videokaarten bakken, maar daar begin ik zelf maar niet aan.
Nee, zo lekker smaken ze ook niet.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Ik heb de volgende videokaarten vergeleken en allen schijnen voor 1080p 60fps goed te voldoen maar aangezien ik liever bij AMD blijf ga ik denk ik voor de RX 580 8GB. In de toekomst voeg ik misschien nog een tweede monitor toe, maar dat zal ook geen 4K en niet voor gaming zijn.

Link met vergeleken videokaarten (RX 480, 580, 1060 en 3,4,6,8 varianten): https://tweakers.net/pric...591;757341;570319;570321/

Deze schijnt nog enigszins beschikbaar te zijn voor iets meer dan €300 terwijl de anderen daar, ondanks wat de pricewatch aangeeft, al gauw ruimschoots overheen gaan. De leveringstijden zijn ook allemaal langer dan 10+ werkdagen en schijnbaar zijn de prijzen op dit moment ook veel hoger dan normaal.

Tenzij iemand mij nog wat beters kan aanraden blijf ik voorlopig de RX 580 op het oog houden tot ze weer geleverd worden.

Op de site van MSI zie ik trouwens ook net dat ze 36 maanden garantie bieden (https://us.msi.com/page/warranty/) dus ik neem ook nog even contact op met Mycom al acht ik de kans groot dat er nog ergens een addertje onder het gras te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Tot ze weer geleverd worden.... Dikke kans dat je dan een paar maanden mag gaan wachten. Die kaarten staan zwaar in backorder. Ben bang dat je dan nog beter kan kijken naar een R9 290/390 op de V&A mocht er iemand even niet per se keihard willen cashen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Vanochtend contact gehad met Mycom en daarvan mag ik, met goedkeuren van msi, de kaart naar toe sturen. Het zou top zijn als de kaart gerepareerd kan worden, maar ik zal hoe dan ook zeen aantal weken moeten wachten. De levertijden en prijzen van een nieuwe videokaart zijn ook dramatisch..

*Gisteren een gerepareerde of nieuwe kaart teruggekregen, in de pc gezet en werkte meteen. Bedankje aan Mycom voor de hulp en het afhandelen. Ook de mensen hier bedankt voor de tips en het meedenken.

[ Voor 25% gewijzigd door SN4K3 op 14-07-2017 07:07 ]

Pagina: 1