Merk je eerder een hogere refreshrate of een lagere inputlag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Dus beste tweakers,

Wat zouden jullie eerder merken 60hz vs 120hz of een verlaging van inputlag?
60fps@60hz en 60fps@120hz inputlag, of merken jullie eerder 60hz versus 120hz refreshrate ?
Ik ben zeer benieuwd!

Bedankt voor jullie tijd,

Julian.

[ Voor 21% gewijzigd door Julian-AMD op 01-07-2017 12:25 ]

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Beste antwoord (via Julian-AMD op 01-07-2017 16:52)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:16:
[...]

Hier komt ie dan :P Stel jij hebt 60 fps op een 60hz scherm, en je hebt nog een ander scherm met 60fps@120hz, merk/voel je dat dan gemakkelijker dan 60hz t.o.v 120hz

Het is eigenlijk twee scenarios, met als onderliggende factor Inputlag vs Refreshrate. Wat merken jullie eerder?

Hopelijk heb ik het nu goed uitgelegd ;)
Yes, het klinkt misschien vreemd maar zelfs met "slechts" 60fps kun je verschil merken tussen een 60 en 120hz scherm

Inputlag zou ik, mits je professioneel gamer bent, niet al te veel waarde aan hechten.
Oké, verschil tussen 1ms en ik 1000ms ga je ongetwijfeld merken maar het verschil tussen b.v. 5 en 10 is voor de causal gamer niet zo spannend
Uiteraard geld voor de inputlag de regel "de lager de beter" maar helaas staat daar tegenover dat je praktisch alle flashy *Hz claims op de verpakking met een flinke korrel zout mag nemen

Maar goed... Een goed scherm is relatief en volledig afhankelijk van het gewenste gebruik.
Ben je toevallig op zoek naar een nieuwe monitor en zo ja, kunnen we misschien helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door Switchie op 01-07-2017 16:26 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Inputlag, zonder twijfel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Met hierboven.

Wat heb je liever? Het nieuws van gister vloeiender weergeven of gewoon het nieuws van vandaag?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:20
Om te gamen dus liever een 50 Hz Samsung met 22 ms lag, dan een 100 Hz Philips met 35 ms lag, zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zetje01 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 02:16:
Om te gamen dus liever een 50 Hz Samsung met 22 ms lag, dan een 100 Hz Philips met 35 ms lag, zeggen jullie?
Is wel heel zwart/wit geschetst. Spelen uiteraard nog vele andere factoren mee. Post eens linkjes naar de betreffende schermen als je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Switchie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 02:25:
[...]

Is wel heel zwart/wit geschetst. Spelen uiteraard nog vele andere factoren mee. Post eens linkjes naar de betreffende schermen als je wilt
Het is toch duidelijk dat de topicstarter dit bedoelt? Ik schreef het alleen iets uitgebreider.
Ik verbaas me over jullie stellige en eensgezinde voorkeur, zonder verdere info over de tv's.

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 30-06-2017 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zetje01 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 02:28:
[...]

Het is toch duidelijk dat de topicstarter dit bedoelt? Ik schreef het alleen iets uitgebreider.
Ik verbaas me over jullie stellige en eensgezinde voorkeur, zonder verdere info over de tv's.
Als de twee monitoren verder 100% identiek zijn zouden @SinergyX en ik inderdaad de voorkeur geven aan een lagere inputlag. Echter bestaan deze niet dus vandaar mijn reactie op jou dat er in praktijk vele andere factoren mee kunnen spelen.

Snap dan ook niet dat je verbaast bent over onze "stellige" overtuiging als de oorspronkelijke vraag enkel deze ruimte geeft en ik nota bene in mijn post nog een nuance aanbreng

@JulianI-Intel vraagt A of B. Ik schets, mits bla bla bla, bij voorkeur B. Maar.....
Dus wat is nu precies je punt?

Prima dat je met jouw post, de oorspronkelijke vraag wilt uitbreiden maar als de oorspronkelijke vraag was om voor "wit" of "zwart" te kiezen is het imho vreemd om te klagen dat wij niet optie "geel" als antwoord geven

[ Voor 18% gewijzigd door Switchie op 30-06-2017 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 02:36:
[...]

Als de twee monitoren verder 100% identiek zijn zouden @SinergyX en ik inderdaad de voorkeur geven aan een lagere inputlag. Echter bestaan deze niet dus vandaar mijn reactie op jou dat er in praktijk vele andere factoren mee kunnen spelen.

Snap dan ook niet dat je verbaast bent over onze "stellige" overtuiging als de oorspronkelijke vraag enkel deze ruimte geeft en ik nota bene in mijn post nog een nuance aanbreng

@JulianI-Intel vraagt A of B. Ik schets, mits bla bla bla, bij voorkeur B. Maar.....
Dus wat is nu precies je punt?

Prima dat je met jouw post, de oorspronkelijke vraag wilt uitbreiden maar als de oorspronkelijke vraag was om voor "wit" of "zwart" te kiezen is het imho vreemd om te klagen dat wij niet optie "geel" als antwoord geven
Hier heb je opzich gelijk in maarr onderbouwde argumenten zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:33:
[...]

Hier heb je opzich gelijk in maarr onderbouwde argumenten zijn altijd welkom.
Er valt niets te onderbouwen als we de overige variabelen niet kennen. Met puur een vergelijking tussen refresh rate en input lag kom ik niet verder dan mijn eerder genoemde metafoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:22
En vergeet niet. Zijn het de gemeten input lags? Of van fabriek opgegeven? Daar zit ook nogal een verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hier is geen antwoord op te geven. Ligt er namelijk maar net aan hoeveel de inputlag is. Het verschil tussen 60Hz en 120Hz is in ieder geval gewoon duidelijk merkbaar in een snelle game.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
[quote]Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 06:52:
[...]

Er valt niets te onderbouwen als we de overige variabelen niet kennen. Met puur een vergelijking tussen refresh rate en input lag kom ik niet verder dan mijn eerder genoemde metafoor.
[/q
Bij deze zal ik een voorbeed geven: 60fps@60hz en 60fps@120hz inputlag, of merken jullie eerder 60hz versus 120hz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:24:
[quote]Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 06:52:
[...]

[/q
Bij deze zal ik een voorbeed geven: 60fps@60hz en 60fps@120hz inputlag, of merken jullie eerder 60hz versus 120hz ?
Of we stoppen gewoon met de raadsels en je gaat concreet aangeven waar je naar op zoek bent en wat je verwachtingen zijn.
Indien jouw doel van dit topic puur is om kennis op te doen en het verschil tussen inputlag en refresh rate te kunnen maken, ga je er waarschijnlijk meer voldoening uithalen door zelf die woorden in Wikipedia te zoeken. Mocht je echt een specifieke vraag hebben zoals "ik speel vooral BF1 op dit systeem, raden jullie monitor A of B aan" dan zou ik je willen adviseren die vraag gewoon concreet neer te plempen. We bijten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:43:
[...]

Of we stoppen gewoon met de raadsels en je gaat concreet aangeven waar je naar op zoek bent en wat je verwachtingen zijn.
Indien jouw doel van dit topic puur is om kennis op te doen en het verschil tussen inputlag en refresh rate te kunnen maken, ga je er waarschijnlijk meer voldoening uithalen door zelf die woorden in Wikipedia te zoeken. Mocht je echt een specifieke vraag hebben zoals "ik speel vooral BF1 op dit systeem, raden jullie monitor A of B aan" dan zou ik je willen adviseren die vraag gewoon concreet neer te plempen. We bijten niet.
Of we stoppen gewoon met de raadsels en je gaat concreet aangeven waar je naar op zoek bent en wat je verwachtingen zijn. Waarom kun je niet op een vriendelijke manier iemand ergens op wijzen? Waarom voel jij je zo aangevallen?

*Gooi hier maar een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:47:
[...]

Of we stoppen gewoon met de raadsels en je gaat concreet aangeven waar je naar op zoek bent en wat je verwachtingen zijn. Waarom kun je niet op een vriendelijke manier iemand ergens op wijzen? Waarom voel jij je zo aangevallen?

*Gooi hier maar een slotje op.
Het is alles behalve aanvallend bedoelt maar vanaf je eerste post is je vraag al niet geheel duidelijk. Altans, @SinergyX en ik dachten hem te snappen en gaven onze visie maar blijkbaar was dit toch niet het antwoord waar je op wachtte.
Vervolgens post je dit:
Je hebt het hier over inputlag terwijl ik die variabele nergens terugvind in de hypothetische specificaties. Als we vervolgens de 60fps variabele tegen elkaar wegstrepen vraag je dus feitelijk of we onze voorkeur willen uitspreken over 60hz versus 120hz
Wat denk je zelf? :?

Maar goed. Nogmaals. Geen kwade bedoelingen. Integendeel. Maar het zou wel helpen als je in ieder geval kunt aangeven welk probleem je met jouw vraag wilt oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 01-07-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:54:
[...]

Het is alles behalve aanvallend bedoelt maar vanaf je eerste post is je vraag al niet geheel duidelijk. Altans, @SinergyX en ik dachten hem te snappen en gaven onze visie maar blijkbaar was dit toch niet het antwoord waar je op wachtte.
Vervolgens post je dit:

[...]

Je hebt het hier over inputlag terwijl ik die variabele nergens terugvind in de hypothetische specificaties. Als we vervolgens de 60fps variabele tegen elkaar wegstrepen vraag je dus feitelijk of we onze voorkeur willen uitspreken over 60hz versus 120hz
Wat denk je zelf? :?
Je hebt de variablen.. wat vindt je makkelijker om te zien?, of beter gezegd te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:58:
[...]

Je hebt de variablen.. wat vindt je makkelijker om te zien?, of beter gezegd te merken.
Het makkelijkste (en ik durf gerust namens iedereen te spreken) vinden wij dat je jouw vraag concreet maakt.
Met alle goede bedoelingen van de wereld, is het mij in ieder geval nog steeds niet duidelijk op welk vraagstuk je nu concreet een antwoord wenst.

De enige vraag die ik momenteel zou kunnen formuleren is of wij liever prioriteit geven aan inputlag of refreshrate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Voorbeeldje:

Tegenwoordig zijn de meeste TN schermen 1 ms en de meeste IPS 3-5.
Met zo'n klein verschil kan je gewoon beter altijd gaan voor een refreshrate van 120(of liever 140+) ipv 60.
De inputlag zal je niks tot weinig verschil in zien. De hogere refreshrate is daarentegen een groot en duidelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:04:
[...]

Het makkelijkste (en ik durf gerust namens iedereen te spreken) vinden wij dat je jouw vraag concreet maakt.
Met alle goede bedoelingen van de wereld, is het mij in ieder geval nog steeds niet duidelijk op welk vraagstuk je nu concreet een antwoord wenst.

De enige vraag die ik momenteel zou kunnen formuleren is of wij liever prioriteit geven aan inputlag of refreshrate.
Het is ook een erg moelijk onderwerp (serieus) refreshrate, en inputlag.

Ik snap jouw ook,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:13:
[...]

Ik snap jouw ook,
En wij snappen jou ook. Het is ook erg complexe materie. Juist daarom zijn we per definitie enthousiast als iemand zich hier aanmeld om zich in deze stof te kunnen verdiepen. Sterker nog, we zijn meer dan bereid om onze kennis met jou te delen.

Ondanks ons enthousiasme en bereidheid hebben we echter wel concrete vragen nodig om een zinnig antwoord te geven. Refreshrate en inputlag is als appels en peren. Zeker als we geen enkele verdere context meekrijgen.
Om het even dom te schetsen: feitelijk vraag je of we liever een appel of een peer willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Stravincy schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:10:
Voorbeeldje:

Tegenwoordig zijn de meeste TN schermen 1 ms en de meeste IPS 3-5.
Nee dan heb je het over responsetijd en geen inputlag. Inputlag is afhankelijk van de elektronica en instellingen en niet van het paneel zelf. Hoge responsetijd veroorzaakt ghosting en hoge inputlag voor vertraging.
JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:13:
[...]

Het is niet moeilijk, alleen jij stelt niet de juiste vraag. Zoals al eerder wordt gezegd moet je wel aangeven hoeveel de input lag is. Je geeft wel de verversingsfrequentie van het scherm, maar verteld dan niet de inputlag.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:58:
Maar wat wil je nu feitelijk weten? Sterker nog... Welk probleem wil je met de potentiële antwoorden oplossen?
Vraag komt een beetje over als "wat is je lievelingskleur?"
Ben absoluut bereid antwoord te geven (rood) maar welk vraagstuk probeer je nu uiteindelijk op te lossen?

Oké... Post van @SinergyX aangemerkt als beste antwoord. Tijd voor koffie

uiteraard geen rant naar @SinergyX <3

[ Voor 11% gewijzigd door Switchie op 01-07-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:36:
[...]

Maar wat wil je nu feitelijk weten? Sterker nog... Welk probleem wil je met de potentiële antwoorden oplossen?
Vraag komt een beetje over als "wat is je lievelingskleur?"
Ben absoluut bereid antwoord te geven (rood) maar welk vraagstuk probeer je nu uiteindelijk op te lossen?

Oké... Post van @SinergyX aangemerkt als beste antwoord. Tijd voor koffie

uiteraard geen rant naar @SinergyX <3
Haha laten we er maar een eind aan breien, het is een zeer moelijk onderwerp, wat voor mij eigenlijk "te moelijk is" om uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:05:
[...]

Haha laten we er maar een eind aan breien, het is een zeer moelijk onderwerp, wat voor mij eigenlijk "te moelijk is" om uit te leggen.
Neeeeee.... Nu gaan we je vraag beantwoorden ook. Wat denk je? Zo makkelijk kom je niet van ons af ;)
Moeilijke onderwerpen smullen we van.

Enfin. Als je het te moeilijk vind om uit te leggen, gaan we jou toch gewoon helpen?
Als je problemen hebt met uitleggen zijn er dus een paar dingen niet duidelijk voor je.
Nou, kom maar op! :)
Wat heb je op moment niet duidelijk waardoor je je eigenlijke vraag niet helemaal lekker kunt formuleren?

[ Voor 8% gewijzigd door Switchie op 01-07-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:13:
[...]

Neeeeee.... Nu gaan we je vraag beantwoorden ook. Wat denk je? Zo makkelijk kom je niet van ons af ;)
Moeilijke onderwerpen smullen we van.

Enfin. Als je het te moeilijk vind om uit te leggen, gaan we jou toch gewoon helpen?
Als je problemen hebt met uitleggen zijn er dus een paar dingen niet duidelijk voor je.
Nou, kom maar op! :)
Hier komt ie dan :P Stel jij hebt 60 fps op een 60hz scherm, en je hebt nog een ander scherm met 60fps@120hz, merk/voel je dat dan gemakkelijker dan 60hz t.o.v 120hz

Het is eigenlijk twee scenarios, met als onderliggende factor Inputlag vs Refreshrate. Wat merken jullie eerder?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JulianI-Intel schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:16:
[...]

Yes, het klinkt misschien vreemd maar zelfs met "slechts" 60fps kun je verschil merken tussen een 60 en 120hz scherm

Inputlag zou ik, mits je professioneel gamer bent, niet al te veel waarde aan hechten.
Oké, verschil tussen 1ms en ik 1000ms ga je ongetwijfeld merken maar het verschil tussen b.v. 5 en 10 is voor de causal gamer niet zo spannend
Uiteraard geld voor de inputlag de regel "de lager de beter" maar helaas staat daar tegenover dat je praktisch alle flashy *Hz claims op de verpakking met een flinke korrel zout mag nemen

Maar goed... Een goed scherm is relatief en volledig afhankelijk van het gewenste gebruik.
Ben je toevallig op zoek naar een nieuwe monitor en zo ja, kunnen we misschien helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door Switchie op 01-07-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Hahaha, draag me weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mag slepen ook? Heb een beetje spierpijn in mijn linker arm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Opstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Kijk, hier zocht ik om, thanks! hier kan ik zeker wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:22
Switchie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:28:
[...]

Mag slepen ook? Heb een beetje spierpijn in mijn linker arm
Wel aan ze haren. De grot in. En met een knuppel in je linkerhand. oOo
Pagina: 1