Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd valt mij op dat mijn moederbord de 127 graden bereikt in idle terwijl de rest van de temperaturen van mijn systeem in orde zijn. Eerder had ik dit nooit. Nu heb ik het één en ander opgezocht op internet maar daar werd ik niet bepaald wijzer van.

Nu vroeg ik mij af of dit daadwerkelijk kwaad kan en/ of schadelijk is voor mijn pc?

MSI Z170a Gaming Pro
i5 6600k (niet overclocked)
Scythe mugen 4 pcgh
8 gb ram
MSI gtx 970

Temperatuur moederbord

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 15:00
Ik had precies hetzelfde als jij hebt met mijn oude moederbord (MSI Z87-G45 gaming).
In eerste instantie was ik ook bang dat er problemen waren met mijn moederbord. Maar na wat onderzoek, met name omdat de temperatuur al meteen op die waarde was vanaf het moment dat ik mijn computer had opgestart, was de enige logische conclusie een defecte sensor.

De rest van je systeem is absoluut niet warm te noemen, dus ik zou me geen zorgen maken. Ik heb nog een hele lange tijd gebruik gemaakt van mijn oude moederbord ondanks dat "probleem"

• theman36
  • Nu online
Trently schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:07:
Ik had precies hetzelfde als jij hebt met mijn oude moederbord (MSI Z87-G45 gaming).
In eerste instantie was ik ook bang dat er problemen waren met mijn moederbord. Maar na wat onderzoek, met name omdat de temperatuur al meteen op die waarde was vanaf het moment dat ik mijn computer had opgestart, was de enige logische conclusie een defecte sensor.

De rest van je systeem is absoluut niet warm te noemen, dus ik zou me geen zorgen maken. Ik heb nog een hele lange tijd gebruik gemaakt van mijn oude moederbord ondanks dat "probleem"
Ja, ik vind het ook heel raar. Gelijk na het opstarten heb ik dit inderdaad ook. De bios geeft een temperatuur aan van 31 graden. Is er een sensor kapot in het moederbord of?

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 15:00
theman36 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:09:
[...]

Ja, ik vind het ook heel raar. Gelijk na het opstarten heb ik dit inderdaad ook. De bios geeft een temperatuur aan van 31 graden. Is er een sensor kapot in het moederbord of?
Het is nooit met 100% zekerheid te zeggen, laat ik dat voorop zeggen. Maar het is wel de meest aannemelijke optie. Anders hadden andere sensoren, zowel op je moederbord of CPU, ook hogere waardes moeten laten zien.
Daarnaast zou ik ook geen andere logische verklaring weten waar die waardes vandaan moeten komen. En zelf heb ik ruim een jaar hetzelfde gehad zonder ook maar ooit BSOD of iets dergelijks tegen te komen.

• theman36
  • Nu online
Trently schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:16:
[...]

Het is nooit met 100% zekerheid te zeggen, laat ik dat voorop zeggen. Maar het is wel de meest aannemelijke optie. Anders hadden andere sensoren, zowel op je moederbord of CPU, ook hogere waardes moeten laten zien.
Daarnaast zou ik ook geen andere logische verklaring weten waar die waardes vandaan moeten komen. En zelf heb ik ruim een jaar hetzelfde gehad zonder ook maar ooit BSOD of iets dergelijks tegen te komen.
Ik merk verder ook niks raars aan de pc, maar ik vind 127 graden nog al wat..

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
127 is een typische waarde voor een niet aanwezige sensor oid. Niks om je zorgen over te maken. Vooral niet als hij niet veranderd.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Wat .Maarten zegt.

Van die getallen van ~128 of ~255 zijn vaak gewoon 'spooksensors' (niet aangesloten sensors, die toch 'uitgelezen' worden door sommige software). Soms geven ze ook andere onrealistische waardes aan, maar dingen die rond die 128 of 255 zitten zijn bijna zeker foute uitlezingen.

(ene keer is het 128, andere 127, of 255, of 254, enz, in elk geval kloppen die dingen niet).

• theman36
  • Nu online
Goed om te horen! Dan is het dus loos alarm :) Bedankt in ieder geval allen
Pagina: 1