Verhoging waskosten woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-05-2020
Beste allemaal,

Ik woon in een studio in een complex met honderden woningen. Voor het gebruik van de gezamenlijke wasmachine en droger moest respectievelijk 2,- en 3,- euro voor worden betaald. Nu heeft de verhuurdersorganisatie nieuwe prijzen aangekondigd: 4 euro voor een wasbeurt, 2,50 voor droger (waarschijnlijk omdat veel mensen, zoals ik, hun kleren gewoon drogen op een wasrek).

Nu vraag ik mij af: kan dat zomaar? 4 euro voor een wasbeurt is toch geen redelijke prijs? En een plotselinge verdubbeling van de kosten is evengoed van de zotten lijkt me.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
Dat is gestreken en gevouwen?

[ Voor 48% gewijzigd door jeroen3 op 29-06-2017 16:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34
Koop zelf een machine, vraag 3 euro aan anderen, en je hebt hem zo terugverdient en kun je gratis wassen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 14:01
Wat zijn de afspraken over de wasmachine? Is er iets vastgelegd in je huurcontract?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat is zelfs nog duurder dan de wasserette op bijvoorbeeld een vakantiepark op Texel.

Op zoek naar een alternatief dus. Anders koop je een tweedehands machine voor zolang je daar nog woont. Stuk goedkoper dan 4 euro per wasje.

Afvoer kan eventueel via de wastafel, al hoort het natuurlijk eigenlijk niet. Hoef je alleen even je kraan te vervangen door eentje met een schroefdraad voor de aanvoer.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-06-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Lijkt mij gewoon een aanvullende service die ze aanbieden en je bent natuurlijk niet verplicht van die service gebruik te maken. Als er contractueel niks vastligt over die kosten, kunnen ze die gewoon aanpassen.

Je zou kunnen proberen wat handtekeningen te verzamelen en een soort van protestbrief in te dienen bij de verhuurder... Of je kleren naar de wasserette brengen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervvd
Bedankt voor jullie antwoorden. Wasmachines in de woningen is niet mogelijk (geen aansluiting en te kleine ruimtes). Er staat niets in over het huurcontract. Ik ben op zoek naar wasserettes die ook halen en brengen: is met zo'n grote groep (honderden woningen) wellicht aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heb je een badkamer? Dan zet je toch een eigen wasmachine neer?

water aansluiten.....stroom erop...afvoerslang in het putje en klaar.

wasmachine van 250 euro verdien je met 62.5 wasbeurtjes terug :)

Je weet zelf zelf hoe vaak je wast.......ik denk dat je hem in een jaar terugverdient.

wie koopt er nou een woning waar je niet eens je eigen wasmachine kwijt kan?
Petervvd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:37:
Bedankt voor jullie antwoorden. Wasmachines in de woningen is niet mogelijk (geen aansluiting en te kleine ruimtes). Er staat niets in over het huurcontract. Ik ben op zoek naar wasserettes die ook halen en brengen: is met zo'n grote groep (honderden woningen) wellicht aantrekkelijk.
zoals ik al zei......je zet dat ding toch gewoon neer......aansluiten doe je op de kraan als je hem wilt gebruiken en de slang druk je in de afvoerbuis.

[ Voor 42% gewijzigd door Fraggert op 30-06-2017 12:03 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Je bent toch niet verplicht te wassen bij hun? Het is een vrije markt. Aangezien het denk ik om een studentencomplex gaat, zal er ook niet altijd even netjes met spullen worden omgegaan...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervvd
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:09:
Je bent toch niet verplicht te wassen bij hun? Het is een vrije markt. Aangezien het denk ik om een studentencomplex gaat, zal er ook niet altijd even netjes met spullen worden omgegaan...
Die laatste aanname klopt niet. Over dat andere: je bent inderdaad niet verplicht om daar te wassen, maar zodra je studio's verhuurd waar geen wasmachines in kunnen, ben je als huurder min of meer aangewezen op de wasmachines in het gebouw. Als ze dan de prijs verdubbelen naar 4 euro per wasbeurt (zonder reden), is dat voorbij het redelijke. Er zijn geen wasserettes in de buurt en wassen is toch tamelijk essentieel.

Zeker gezien het feit dat een gemiddelde wasbeurt zo'n 75 cent kost.

[ Voor 4% gewijzigd door Petervvd op 30-06-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 14:59
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:09:
Het is niet veprlicht maar een woning of complex waar je niet kan wassen zou een redelijke bedrag voor waskosten moeten rekenen. Ik denk dat je hierbij als stelregel mag hanteren dat de verhuurder de kosten direct mag factureren aan de bewoners.

Dit is gelijk aan kosten voor energie, gas, water. Er mag geen winstoogmerk zijn op de diensten die geleverd worden ten zij de bewoner keuze heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47
Fraggert schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:01:

Je weet zelf zelf hoe vaak je wast.......ik denk dat je hem in een jaar terugverdient.

[...]

zoals ik al zei......je zet dat ding toch gewoon neer......aansluiten doe je op de kraan als je hem wilt gebruiken en de slang druk je in de afvoerbuis.
Je doet nogal wat aannames, die sowieso al niet allemaal kloppen...

Hij heeft het over de verhuurdersorganisatie, dus je "wie koopt er nou een woning..." doet er al niet toe.

En er zijn natuurlijk zat badkamers waar echt geen wasmachine in past.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 14:01
Voor zover ik weet is kleding wassen geen primaire levensbehoefte. Contractueel is er niks vastgelegd, dus ik vermoed dat de wooncoorperatie mag doen en laten wat ze willen op dat gebied. Wil je geen gebruik maken van hun aanbod, dan kan je of zelf iets anders zoeken of gewoon handwasjes doen. Je hebt gewoon een alternatief.

Waar komt trouwens de aanname vandaan dat een wasbeurt 75 cent kost?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:26
Uiteraard 'balen' dat de prijs zo erg verhoogd wordt. Zoals je hierboven al leest kun je ze iig niet dwingen de prijs verlagen, ze staan (met de info die wij nu hebben) gewoon in hun recht. Overigens zou je nog kunnen kijken waarom het zo duur lijkt te zijn (hele goede machine? Wordt er heel grof door je medebewoners mee om gegaan en gaan ze dus niet lang mee? Etc.).

Dat gezegd hebbende, kun je altijd (al dan niet met anderen) om uitleg vragen en je beklag doen. Wie niet waagt wie niet wint.

De alternatieven zijn, zoals al aangegeven:
- Zelf een wasmachine kopen (past blijkbaar helaas niet)
- Externe wasdienst regelen
- Samen met buren een wasmachine kopen (als zij wel plekken hebben in bv. hun opslag?)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 15:00
Fraggert schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:01:

[...]

TS huurt een (waarschijnlijk erg kleine) studio woning, wellicht even in zijn situatie verplaatsen voordat je antwoord geeft?

@Petervvd, je geeft aan te zoeken naar een wasserette die haalt/brengt omdat dat misschien aantrekkelijk lijkt met zo'n grote groep. Heb je dat al eens met de groep besproken? Misschien is er wel iemand die al gebruik maakt van een alternatieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Je kijkt nu niet naar wasserettes omdat die niet in de buurt zitten. Maar zoek toch maar eens.
Ik heb ook een tijdje geen wasmachine gehad. En €4 per wasbeurt is nog steeds erg goedkoop.
En dan is dat zelf-service.

Als je de was wilt laten doen ben je al snel €3 per kilo kwijt (een wasje is 5-7 kg). Nog een paar euro extra als je haal/breng service wilt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:19:
[...]

TS huurt een (waarschijnlijk erg kleine) studio woning, wellicht even in zijn situatie verplaatsen voordat je antwoord geeft?

@Petervvd, je geeft aan te zoeken naar een wasserette die haalt/brengt omdat dat misschien aantrekkelijk lijkt met zo'n grote groep. Heb je dat al eens met de groep besproken? Misschien is er wel iemand die al gebruik maakt van een alternatieve oplossing.
Zit toch een keuken in? Pak je een smal model bovenlader, die past overal. T splitsing op de zwanenhals en klaar. Geen badkamer of wat dan ook voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:54
Moet toch wel een slimme student in de buurt wonen die zoiets als een was service aan kan bieden aan jullie denk ik zo. Met 100 studenten voor 2.50 euro per wasbeurt x4 per maand kan je toch 1000 euro per maand verdienen. Dat dan x 0.80 cent aan stroom x100 = 80 x4.. 320 euro onkosten en 680 euro winst..
Per 100 mensen

Lijkt mij wel een goede investering.

Geeft tevens ook aan hoe belachelijk 4 euro is :?

[ Voor 12% gewijzigd door Bartosy op 05-07-2017 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bartosy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:25:
Moet toch wel een slimme student in de buurt wonen die zoiets als een was service aan kan bieden aan jullie denk ik zo. Met 100 studenten voor 2.50 euro per wasbeurt x4 per maand kan je toch 1000 euro per maand verdienen. Dat dan x 0.80 cent aan stroom x100 = 80 x4.. 320 euro onkosten en 680 euro winst..
Per 100 mensen

Afschrijving wasmachine
Wasmiddel
Water

Ik denk dat je "winst" iets lager ligt.

Hoeveel tijd zou je kwijt zijn aan een wasbeurt als aanbieder? En dat dan maal 400 per maand? Ik zou in de horeca gaan werken als student :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

offtopic:
3 maanden geleden met 30K op de bank vragen waarom je geen huursubsidie krijgt; nu over 2 Euro per wasje extra klagen?

Anyhow, een beetje wasmachine voor grootverbruik is in aanschaf ergens tussen de 1500 en 4000 Euro voor een regulier model. In een complex met honderden huisnummers, mag ik aannemen dat er toch minstens 4 of 5 van die machines ter beschikking staan. Flinke investering voor de corporatie om een (extra) service bovenop het standaard huurcontract te leveren. Waarschijnlijk betaalt de huurder ook niet voor de gebruikte stroom (of de volledige stroomrekening wordt over alle huurders verdeeld?) en ook niet voor onderhoud/afschrijving op de wasmachines.

Tja, was is wijsheid. In mijn eentje zou ik echt niet aan meer dan 2 wasjes per week komen, if any. En dat kost me dan 400 Euro per jaar maximaal in de nieuwe vraagprijs van de verhuurder. Het alternatief is voor 400 Euro je was opsparen en naar een wasserette brengen (of laten halen) of grofweg 1 vierkante meter woongenot/comfort inleveren en een kleine bovenlader aanschaffen.

Is iemand vanuit de huurders het gesprek al aangegaan met de verhuurder? Met een paar 100 man tegelijk een gesprek aangaan levert meer druk/leverage op ten opzichte van de verhuurder dan in je eentje even een mailtje sturen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 16:31
Lastige situatie, helemaal omdat jij schrijft afhankelijk te zijn van de fasciliteiten die de verhuurder jou bied. Als dit voor alle woningen geld heeft deze een mooie monopoly positie natuurlijk. Geen alternatief = vragen wat je wil. Verhuurder is helaas vrij om te vragen wat hij wil.

Er zijn m.i. een aantal mogelijkheden:

1. Kijken of je echt niet ergens een wasmachine kunt passen. Bijvoorbeeld in de keuken i.p.v. een eventuele vaatwasser

2. Wasserette zoeken die in bulk kan wassen voor het complex en samen een prijs afspraak maken. Enkel voor jou is een wasserette duurder. Prijzen zijn vaak per kilo en een kleine/middel wasmachine wast al snel 4-6 kilo was

3. Was opsparen en bij familie/vrienden/kennissen al dan niet tegen een kleine vergoeding wassen

4. Wassen in een ouderwetse wastobbe met een wasbord. Voor 4 euro per wasbeurt had ik als student zelf de armen wel uit de mouwen gestoken

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 29-06 15:00
sugarlee89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:12:
[...]

Zit toch een keuken in? Pak je een smal model bovenlader, die past overal. T splitsing op de zwanenhals en klaar. Geen badkamer of wat dan ook voor nodig.
Keuken van misschien 8 vierkante meter. Elk stukje optimaal benut om een keuken te plaatsen. Vaak geen plek voor extra apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 07:19
Bartosy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:25:
Per 100 mensen

Lijkt me een ontzettend slechte investering. 13,3 wasjes per dag kosten een hoop tijd om de was te wisselen etc. Bovendien een hoop wasmiddel en water. En dat ding staat bijna 24/7 te draaien, daar is een wasmachine niet op gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
evjatar schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Lijkt me een ontzettend slechte investering. 13,3 wasjes per dag kosten een hoop tijd om de was te wisselen etc. Bovendien een hoop wasmiddel en water. En dat ding staat bijna 24/7 te draaien, daar is een wasmachine niet op gemaakt.
En je buren klagen over de overlast. Melding komt bij de verhuurder en die schopt je op straat. Je mag niet zomaar een wasserette beginnen op een studentenkamer.

En je hebt constant tientallen zakken vieze en schone was in huis.
En je kan niet alleen wassen. Je moet ook drogen. Je kan mensen niet met natte was naar huis sturen. Of het een hele dag ergens hebben staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Kosten per wasbeurt volgens het NIBUD

https://www.nibud.nl/consumenten/wassen-douchen-en-bad/

80 cent voor een 40 graden wasje. Alles inclusief.

Toch leuk dat je 500% opslag mag betalen aan je huisjesmelker.

Koop zelf een wasmachine, regel een slangkoppeling die gewoon op een normale kraan kan, desnoods met snelkoppeling. Afvoer door het doucheputje.

Terugverdien tijd: een poep en een sheet.
Gadgeteer schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:34:
[...]

Keuken van misschien 8 vierkante meter. Elk stukje optimaal benut om een keuken te plaatsen. Vaak geen plek voor extra apparaat.
Je kunt vast wel wat op je wasmachine zetten was nu op de grond staat.

[ Voor 28% gewijzigd door 625164 op 05-07-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 19:18
625164 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:43:
Koop zelf een wasmachine, regel een slangkoppeling die gewoon op een normale kraan kan, desnoods met snelkoppeling. Afvoer door het doucheputje.
In mijn studententijd had ik de luxe dat ik een wasmachineaansluiting op mijn eigen kamer had, maar de afvoer kwam gewoon uit in de douche. Vrijwel ieder jaar was het doucheputje verstopt daardoor verstopt. Zonder een professionele stofzuiger die ook water kan zuigen is dit bijna niet meer op te lossen. Het probleem is dat je doucheputje niet zoveel water in zo'n korte tijd kan verwerken, waardoor het water er langzaam doorheen stroomt (en je douchebak/badkamer blank staat). Er komt enorm veel stof uit een wasmachine, dat door het langzaamstromende water niet goed wegspoelt. Langzaam bouw je daarmee een dikke laag stof op, die niet vanzelf weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

BRAINLESS01 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:58:
[...]

In mijn studententijd had ik de luxe dat ik een wasmachineaansluiting op mijn eigen kamer had, maar de afvoer kwam gewoon uit in de douche. Vrijwel ieder jaar was het doucheputje verstopt daardoor verstopt. Zonder een professionele stofzuiger die ook water kan zuigen is dit bijna niet meer op te lossen. Het probleem is dat je doucheputje niet zoveel water in zo'n korte tijd kan verwerken, waardoor het water er langzaam doorheen stroomt (en je douchebak/badkamer blank staat). Er komt enorm veel stof uit een wasmachine, dat door het langzaamstromende water niet goed wegspoelt. Langzaam bouw je daarmee een dikke laag stof op, die niet vanzelf weg kan.
Ongetwijfeld incidenteel. Ik heb jaren als student de wasmachine gewoon door de douche laten lopen, zonder 1 probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:20
BRAINLESS01 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:58:
[...]

Deels herkenbaar. In het studentenhuis waar ik gewoond heb (antikraak voor de sloop) lieten we de wasmachine ook in de douche uit komen. Omdat er enorm veel stof uit kwam en dit gewoon smerig was om in te douchen vonden wij, hebben we een fijne zeef op pootjes onder de buis gezet waar het water uit kwam. Na een wasbeurtje leeg kiepen in de prullenbak en klaar ben je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-06 13:52
Zoiets kan ook nog. Heb dat wel vaker gezien buiten Nederland.

Afbeeldingslocatie: http://1cqgxm3l59yi2wwbnn3qy35h.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/10/washer-above-toilet-terrible-real-estate-photos.jpg

Als je een plee met deksel hebt ideaal, kan je zo de wasmand op plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door General_Snuss op 05-07-2017 11:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

:o :*) Ik zou me toch nie gerust voelen daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22
Ligone schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:48:
Als die staat te centrifugeren zou ik er ook niet onder gaan zitten nee :+ zeker niet als het een gipswandje is :X

maar als het gewoon goed opgehangen wordt aan een stevige muur... why not?

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 05-07-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 01:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ligone schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:48:
Voordeel is wel dat je ongegeneerd je darmlucht kan laten gaan, herrie van de wasmachine overheerst dat wel :P
Termi schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:35:

Dit is gelijk aan kosten voor energie, gas, water. Er mag geen winstoogmerk zijn op de diensten die geleverd worden ten zij de bewoner keuze heeft.
Als zij kunnen onderbouwen dat de verhoging nodig is kostendekkend te blijven, dat kunnen ze natuurlijk altijd cijfermatig doen, maar dat iets 'mogelijk' niet mag, betekend niet dat je daar ook zomaar je gelijk in gaat halen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 23-06 08:18
Eigenaardig topic en eigenaardige reacties...
Mensen die uitrekenen hoeveel een wasje kost aan de hand van een spotgoedkope wit-product machine. Die industriële dingen kosten een veelvoud van de hier genoemde bedragen.
Los van dat alles, Als er niets in het contract staat en je bent niet verplicht om daar te wassen, dan mag de maatschappij toch vragen wat ze willen?
In BE ben ik nog geen enkel wooncomplex tegen gekomen waar deze dienst al maar aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:38
Tsja, je kunt inderdaad ook voor €50 een oude wasmachine aanschaffen, en daar je wasjes mee draaien. Is dat het je gemak waard? Uitgaande dat je twee wasjes per week draait heb je een aardig lange tijd te gaan voordat het daadwerkelijk goedkoper wordt om met je eigen machine te wassen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:31
RocketKoen schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:30:
Als je de was wilt laten doen ben je al snel €3 per kilo kwijt (een wasje is 5-7 kg). Nog een paar euro extra als je haal/breng service wilt.
Das dan ook duur tegenwoordig zeg. Tien jaar geleden in Amsterdam (De Pijp) betaalde ik bij de Pakistaanse wasserette op de hoek € 8,- voor 6 kilo en dat was dan wassen, drogen én opvouwen. Ik bracht de was altijd op vrijdagochtend en 's-middags haalde ik het weer op. Ideaal! En de plek die ik in huis over hield kon ik mooi gebruiken voor een vaatwasser :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 16:31
cadsite schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:54:
Mensen die uitrekenen hoeveel een wasje kost aan de hand van een spotgoedkope wit-product machine. Die industriële dingen kosten een veelvoud van de hier genoemde bedragen.
Klopt, maar de professionele machines zijn berekend op veel meer belasting/ wasbeurten. Onder de streep zal een professionele wasmachine per wasbeurt voordeliger zijn dan een huis-tuin-en-keuken variant. Dus ja de wasmachine is duurder, maar de afschrijving zal ook over een langere periode kunnen.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:43
cadsite schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:54:
Los van dat alles, Als er niets in het contract staat en je bent niet verplicht om daar te wassen, dan mag de maatschappij toch vragen wat ze willen?
In BE ben ik nog geen enkel wooncomplex tegen gekomen waar deze dienst al maar aangeboden wordt.
Het kost meer, maar het levert meer op omdat ze een x aantal keer langer mee gaan en minder onderhoud vergen. Tevens kunnen die machines dag en nacht draaien, dat wil je niet bij een consumenten wasmachine.
- Spuit11

Maar als ze geen plek bieden in de woning die ze je verhuren omdat er gewoonweg te weinig ruimte is en de verhuurder bied het dan toch aan moet het wel kloppen. Het moet niet zo zijn dat ze de prijs van zoiets ineens met 100% kunnen / mogen verhogen?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Met honderden woningen en dus vele slachtoffers moet het toch niet moeilijk zijn een protest te organiseren. Zeker als het studenten betreft kun je de verhuurder op sociale media heel gemakkelijk de boeman maken. Hashtag woekerwas of zoiets. De kranten moeten vol dus daar kun je ook een wel een artikel scoren over deze "schandalige misstand". Zoiets is tegenwoordig redelijk efectief om een besluit geen doorgang te laten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is er geen bewonersvereniging / huurdersvereniging? In Delft heb je wijwonen, die hebben ook al een paar keer geprotesteerd over wasmachine kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Waskosten hebben geen prijsbescherming zoals de huurkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
General_Snuss schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:45:
Zoiets kan ook nog. Heb dat wel vaker gezien buiten Nederland.

[afbeelding]

Als je een plee met deksel hebt ideaal, kan je zo de wasmand op plaatsen.
Haha durf je daar nog rustig onder een potje te kleien? Ik niet, soms kom ik bij mensen op zolder en staat de wasmachien boven het trappengat, ook zoiets engs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mr_gadget schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:14:
Is er geen bewonersvereniging / huurdersvereniging? In Delft heb je wijwonen, die hebben ook al een paar keer geprotesteerd over wasmachine kosten.
En dan nog? Voor zover ik vooralsnog begrijp is de mogelijkheid tot wassen niet opgenomen in het huurcontract. Dus als de verhuurder wil/wilde, hoeft er helemaal geen wasruimte te zijn waar je betaald kan wassen. Maar het is wel slim; het gemak dient de mens en je hoeft grofweg 6 maanden per jaar niet met weer en wind over straat naar een andere wasserette.

Blijf dit topic een beetje non-argument vinden, met alle respect. Willens en wetens "sociaal geld" niet gebruiken waarvoor het bedoeld is, dan erachter komen dat je bankrekening te dik is, dan een topic openen omdat je ineens wordt geweigerd voor huurtoeslag (wat dus laat zien dat topicstarter onder een bepaald inkomen per maand zit), en dan over een tientje in de maand ofzo aan extra waskosten gaan roepen?

Zal wel aan mij liggen maar het klinkt voor mij als Dagobert Duck above else.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervvd
Bedankt voor jullie reacties. Een wasmachine in de eigen ruimte is zo goed als onmogelijk, alleen al door een gebrek aan ruimte maar ook de obstakels met watertoevoer en -afvoer maken dat ik dat liever niet doe. Maar bedankt voor de tips.

Vandaar dat ik me ook niet helemaal kan vinden in de reacties die een strekking hebben van 'vrije markt, je bent toch niet verplicht etc.'. Dat is zou ik redelijker vinden als je ook zelf, redelijkerwijs, de optie had een wasmachine te nemen. Dan was het service waar je al dan niet gebruik van kunt maken.
Een verhuurdersbedrijf heeft toch ook een zekere verantwoordelijkheid te voorzien in bepaalde zaken die dan misschien geen eerste levensbehoefte zijn, maar toch wel bij de basisvoorzieningen horen? Kunnen ze dat niet, zoals een douche, leveren in elke woning dat is zo'n gezamenlijke wasruimte een oplossing, maar dan wel tegen redelijke prijzen. Je hebt natuurlijk ook geen enkele garantie dat het bij 4 euro blijft.

Ik heb contact met wasserettes gehad, maar in deze stad niet er niet zoveel en die zijn vrij klein. Voor hun is, ook al er een groot aantal potentiële klanten, dat dus blijkbaar niet interessant.

De reden die het verhuurdersbedrijf geeft is dat er nu te veel mensen gebruikmaken van de wasmachines (het zijn er 9). En uiteraard gaan niet zij maar de eigenaar van de wasmachines over de verhoging. Contact is sowieso zeer moeizaam.

Met de hand wassen is ook geen optie. Behalve dat dat vrij veel werk is (heb dat ooit een dik half jaar gedaan) en bijzonder onpraktisch als je alleen één wasbak hebt in de badkamer en geen tuin of balkon hebt om de kleren te laten drogen.
MAX3400 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:56:
Blijf dit topic een beetje non-argument vinden, met alle respect. Willens en wetens "sociaal geld" niet gebruiken waarvoor het bedoeld is, dan erachter komen dat je bankrekening te dik is, dan een topic openen omdat je ineens wordt geweigerd voor huurtoeslag (wat dus laat zien dat topicstarter onder een bepaald inkomen per maand zit), en dan over een tientje in de maand ofzo aan extra waskosten gaan roepen?

Zal wel aan mij liggen maar het klinkt voor mij als Dagobert Duck above else.
Ik begrijp dat je het eea hebt onderzocht, maar ik begrijp niet waar hier nou Dagobert Duck above else aan is.

[ Voor 28% gewijzigd door Petervvd op 07-07-2017 16:21 ]

Pagina: 1