Beste medetweakers,
Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe PC gebouwd, maar kamp met een ongrijpbaar probleem. Op totaal random momenten valt hij simpelweg uit. Ik kan uren gamen zonder problemen en soms blijft het dagen lang goed gaan. Soms valt hij spontaan uit tijdens het browsen, idlen of andere suffige taken.
Geen BSOD, geen waarschuwing, geen interessante meldingen in het Windows log (behalve "The last shutdown was unexpected")
Inventaris:
HWinfo specs:
Wat heb ik al geprobeerd:
- Mijn eerste verdachte was de voeding. Die is vervangen en het probleem is gebleven.
- BIOS geupdated
- Ik heb een geheugentest gedaan: geen errors.
- Ik heb een harddisk check gedaan: geen errors
- Ik heb de Intel Diagnostic tool gedraaid en die gaf een error met de PCH functionaliteit. Dit bleek een driver-issue en is nu ook gefixt.
- Ik had naast mijn SSD ook een HDD draaien die maar bleef spinnen (ook vreemd). Is inmiddels verwijderd, maar probleem is er nog steeds.
- Alle kabels op het moederbord langsgelopen: geen verdachte dingen gezien.
- Ik houd met HWinfo de temperaturen van mijn CPU en GPU in de gaten, maar die zijn normaal.
- Ik heb zo'n anderhalf uur de Furmark stresstest laten lopen zonder problemen.
Kortom: mijn hardware lijkt in orde, ik kan de situatie niet nabootsen want het lijkt random, ik heb geen zinnige Windows log meldingen om mee aan de slag te gaan. What's next.
Het enige dat ik nog niet structureel getest heb is het moederbord, dus dat is mijn huidige verdachte, maar heb weinig aanknopingspunten.
Iemand goede ideeën? Alvast dank!
Cheers,
Lowtone
Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe PC gebouwd, maar kamp met een ongrijpbaar probleem. Op totaal random momenten valt hij simpelweg uit. Ik kan uren gamen zonder problemen en soms blijft het dagen lang goed gaan. Soms valt hij spontaan uit tijdens het browsen, idlen of andere suffige taken.
Geen BSOD, geen waarschuwing, geen interessante meldingen in het Windows log (behalve "The last shutdown was unexpected")
Inventaris:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 202,50 | € 202,50 |
1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 87,95 | € 87,95 |
1 | MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Define Mini C | € 78,- | € 78,- |
1 | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 318,54 | € 318,54 |
1 | Arctic Freezer i32 | € 27,95 | € 27,95 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 | € 123,75 | € 123,75 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair RM550x | € 90,- | € 90,- |
1 | Crucial MX100 512GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 928,69 |
HWinfo specs:

Wat heb ik al geprobeerd:
- Mijn eerste verdachte was de voeding. Die is vervangen en het probleem is gebleven.
- BIOS geupdated
- Ik heb een geheugentest gedaan: geen errors.
- Ik heb een harddisk check gedaan: geen errors
- Ik heb de Intel Diagnostic tool gedraaid en die gaf een error met de PCH functionaliteit. Dit bleek een driver-issue en is nu ook gefixt.
- Ik had naast mijn SSD ook een HDD draaien die maar bleef spinnen (ook vreemd). Is inmiddels verwijderd, maar probleem is er nog steeds.
- Alle kabels op het moederbord langsgelopen: geen verdachte dingen gezien.
- Ik houd met HWinfo de temperaturen van mijn CPU en GPU in de gaten, maar die zijn normaal.
- Ik heb zo'n anderhalf uur de Furmark stresstest laten lopen zonder problemen.
Kortom: mijn hardware lijkt in orde, ik kan de situatie niet nabootsen want het lijkt random, ik heb geen zinnige Windows log meldingen om mee aan de slag te gaan. What's next.
Het enige dat ik nog niet structureel getest heb is het moederbord, dus dat is mijn huidige verdachte, maar heb weinig aanknopingspunten.
Iemand goede ideeën? Alvast dank!
Cheers,
Lowtone
[ Voor 50% gewijzigd door LowTone op 29-06-2017 15:17 ]