Zelfbouw PC, random shutdowns: Help

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowTone
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:25
Beste medetweakers,

Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe PC gebouwd, maar kamp met een ongrijpbaar probleem. Op totaal random momenten valt hij simpelweg uit. Ik kan uren gamen zonder problemen en soms blijft het dagen lang goed gaan. Soms valt hij spontaan uit tijdens het browsen, idlen of andere suffige taken.

Geen BSOD, geen waarschuwing, geen interessante meldingen in het Windows log (behalve "The last shutdown was unexpected")

Inventaris:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 202,50€ 202,50
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 87,95€ 87,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini C€ 78,-€ 78,-
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 318,54€ 318,54
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 123,75€ 123,75
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,69

HWinfo specs: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PK4bLaLps6dJtDrlZJV9Tx4c/full.png

Wat heb ik al geprobeerd:
- Mijn eerste verdachte was de voeding. Die is vervangen en het probleem is gebleven.
- BIOS geupdated
- Ik heb een geheugentest gedaan: geen errors.
- Ik heb een harddisk check gedaan: geen errors
- Ik heb de Intel Diagnostic tool gedraaid en die gaf een error met de PCH functionaliteit. Dit bleek een driver-issue en is nu ook gefixt.
- Ik had naast mijn SSD ook een HDD draaien die maar bleef spinnen (ook vreemd). Is inmiddels verwijderd, maar probleem is er nog steeds.
- Alle kabels op het moederbord langsgelopen: geen verdachte dingen gezien.
- Ik houd met HWinfo de temperaturen van mijn CPU en GPU in de gaten, maar die zijn normaal.
- Ik heb zo'n anderhalf uur de Furmark stresstest laten lopen zonder problemen.

Kortom: mijn hardware lijkt in orde, ik kan de situatie niet nabootsen want het lijkt random, ik heb geen zinnige Windows log meldingen om mee aan de slag te gaan. What's next.

Het enige dat ik nog niet structureel getest heb is het moederbord, dus dat is mijn huidige verdachte, maar heb weinig aanknopingspunten.

Iemand goede ideeën? Alvast dank!

Cheers,
Lowtone

[ Voor 50% gewijzigd door LowTone op 29-06-2017 15:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Ik heb 1 suf antwoord, maar misschien wel relevant.
Is je pc wel aangesloten op een geaard stopcontact ?

En welk merk voeding heb je er nu in zitten ? of is de inventarislijst up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowTone
Als het een suf antwoord is, ben ik ook suf :)

Nee het stopcontact is niet geaard. Dat zou het zomaar eens kunnen zijn ja. Ik had toevallig al bedacht om van voedingskabel te wisselen en een ander stopcontact te gebruiken en dat heb ik net gedaan, maar deze is ook niet geaard.

Niet aan gedacht omdat mijn vorige zelfbouw bak het daar 6 jaar prima heeft gedaan. Ga ff een kabel leggen naar een geaard stopcontact in een andere kamer en kijken of dat scheelt.

Voeding is nu de Corsair RM550x van de lijst. Die vervangt de Cooler Master Real Power M520 die ik nog had van mijn vorige bak.

Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowTone
Ik had even hoop dat de switch naar een geaard stopcontact de oplossing was zoals @MarElo suggereerde. Maar helaas.
Met eerst drukte op t werk en daarna vakantie heb ik de computer niet heel intensief gebruikt en de shutdowns treden vrij random op en soms best een tijdje helemaal niet. De afgelopen week weer serieus tijd achter doe PC doorgebracht en de shutdowns zijn er helaas nog.

Mijn beste gok blijft nu dus een defect MoBo, maar als iemand nog goede ideeën heeft, hoor ik 't graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 19:40
Hi Lowtone,

Ben je er nog achter gekomen wat de oorzaak was?

Ik heb mogelijk een soortgelijk probleem. (Andere config, zelfde voeding)

Groet,

Danny

[ Voor 11% gewijzigd door Danny79 op 11-06-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowTone
Hey Danny,

Nadat ik alles wat ik redelijkerwijs kon testen getest had (voeding, HD, RAM, VGA, etc.) heb ik geconcludeerd dat het het moederbord moest zijn en heb deze met RMA teruggestuurd. Deze is vervolgens door de fabriek gerepareerd (maar niet aan mij gespecificeerd wat er nu mis mee was) en sindsdien heb ik het probleem niet meer. Iets van kortsluiting daar dus vermoedelijk.

Hoop dat je daar wat aan hebt. Ik vond het een erg frusterend probleem iig.
Pagina: 1