Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
Beste Tweakers,

Als hobbyproject heb ik een fotobooth gemaakt. Deze fotobooth is als het ware een kast op een grote driepoot (speakerstatief), met daarin een pc, touchscreen, DSLR (Nikon D40), en twee flitsers (speedlites).

Deze fotobooth kan overal ingezet worden om mensen foto's te laten maken door een simpele aanraking op het scherm ofwel druk op een grote knop.

De fotobooth kan ingezet worden op verschillende locatie's en omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan gebruik in een binnenruimte (waar de omgevingslicht-condities vrij stabiel zijn), alsook buitengebruik waarbij de fotobooth van 's middags tot diep in de nacht gebruikt wordt (zeer wisselende omgevingslicht-condities). De photobooth fotografeert 'in de open lucht', dat wil zeggen, maakt geen gebruik van een fotohokje o.i.d. (en daarmee is omgevingslicht dus van invloed op de camera/flitsinstellingen).

De fotobooth is vergelijkbaar qua opzet als onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/F8H/W57R/HEBN3V8U/F8HW57RHEBN3V8U.MEDIUM.jpg?width=614

Na een tijdje gebruik gemaakt te hebben van tweemaal de YN560 in de fotobooth, is er helaas eentje overleden.

Nu ben ik op zoek naar vervangend materiaal en overweeg hierbij om direct voor TTL flitsers te gaan.
Dit met het doel dat de photobooth door iedere 'dummy' kan worden geinstalleerd (lees: stekker erin en klaar), en toch zichzelf kan aanpassen aan een donkere kamer/lichte kamer, of bijvoorbeeld een steeds donkerder wordende buitentoepassing.

Ik ben hiervoor dus op zoek naar een vervanger voor de twee YN560's.
Deze zullen wederom in tweevoud in de fotobooth geinstalleerd worden.

Enkele eisen en wensen die ik aan de flitsers stel:

Eisen:
- Goede lichtopbrengst, vergelijkbaar met de YN560's
- Dezelfde bouwvorm als de YN560's (in principe zoals iedere speedlite)
- Inschakelbaar met 'harde' schakelaar, zodat na het toedienen van spanning aan het apparaat deze direct inschakelt, zonder hiervoor nog een knop in te hoeven drukken/houden.

- Wens: In mindere mate zou het fijn zijn als er een kant en klare AC-adapter voor de flitsers te verkrijgen is, al kan ik hier ook gerust zelf het e.e.a. voor in elkaar solderen.

- Beperkt budget, flitsers mogen max €100-€130 per stuk kosten. (Bij voorkeur minder)

Ikzelf zat te denken aan de Neewer VK750ii, maar voordat ik over ga op aanschaf hiervan zou ik graag eerst jullie meningen of alternatieven aanhoren, en jullie informatie over onderstaande kwestie aanhoren.

Randinformatie: Ik maak gebruik van een Nikon D40 (oude heer, i know).

- Is het mogelijk twee TTL flitsers te gebruiken, en zoja, hoe werkt dit ivm het automatisch aanpassen etc via TTL? De flitsers (YN560's) heb ik nu aangesloten via een soort van 'Y-splitter' en off-camera cords zoals onderstaand weergegeven (allen met de juiste Nikon/i-TTL aansluiting in ieder geval) :
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/152129340631-0-0/s-l140/p.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/262238853248-0-0/s-l140/p.jpg

- Is de Neewer VK750ii een verstandige keuze hierin? Hebben jullie nog eventuele alternatieven?

Einddoel is dat de gehele fotobooth 'oneindig' kan draaien (vanuit 230v), dus zonder onderbrekingen t.b.v. vervangen/opladen van batterijen e.d.
Daarnaast is het een doel om alleen het inpluggen van 1 stekker voldoende te laten zijn om de fotobooth op te starten en te laten draaien, dus zonder het vereisen van verdere instellingen door de gebruiker.
Dit is voor de gehele fotobooth al behaald, o.a. doordat de Nikon camera een vaste on/off schakelaar heeft, en via een adapter gevoed wordt. Zodra er dus spanning aangeleverd wordt draait de camera direct. Ook de andere componenten werken inmiddels via dit principe.
Alleen de nieuw aan te schaffen flitsers zijn dus nog van belang om dit einddoel te behalen, vandaar deze korte toelichting hierop. (De YN560's draaiden ook vanuit een zelfgebouwde adapter/voeding om ze van constante spanning te voorzien, dit zou ik voor de nieuwe flitsers dus zeer waarschijnlijk ook kunnen bouwen, tenzij natuurlijk niet nodig i.v.m. beschikbare adapters)

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, adviezen en tips omtrent de flitsers.

Alvast bedankt!

A.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Hmm ik had hier eigenlijk wel een aantal reacties verwacht.. Is er niemand die me kan helpen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35
Tweedehands yongnuo 568? Dan heb je TTL en functioneert prima.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Opzich een goede optie, enigste nadeel tegenover de vk750ii's wat ik nu zie is dat deze geen 'harde' aan-uit switch hebben, wat nadelig is ivm het autonoom opstarten van de photobooth door alleen de stekker in te pluggen.

Verder ben ik vooral benieuwd naar de kwestie omtrent het gebruiken van twee flitsers met 1 camera middels TTL, liefst zonder externe apparatuur welke dan weer op batterijen werkt.

Zijn hier ideeën over of ervaringen mee?

Bedankt voor jullie hulp!
A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Van de verschillende flitsers heb ik niet zoveel verstand. Van TTL eigenlijk ook niet, maar ik heb vermoedens :P

Als je je flitsers hebt aangesloten met een splitter zoals in je plaatje staat (dus met TTL-contactpunten), dan denk ik dat je TTL metering gewoon zou moeten werken. De preflash werkt immers nog steeds, en de berekende vermogens zouden ook gewoon doorgegeven moeten kunnen worden. Wat wel een probleem(/uitdaging) is, is dat de camera ze waarschijnlijk als één flitser herkent en ze daarmee altijd met hetzelfde vermogen flitsen. Met andere woorden: gebruik vooral twee dezelfde flitsers.

Disclaimer: bovenstaande is dus geheel gebaseerd op vermoedens, niet op ervaring.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Hmm, dit zou wat mij betreft prima zijn, gezien ik sowieso twee dezelfde flitser gebruik.

Is er iemand die het verhaal van Egocentrix kan bevestigen of juist ontkennen?

Graag hoor ik van u allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kan altijd de foto standaard laten onderbelichten mocht de ttl metingen overbelichte fotos gaan opleveren. De flits over/onderbelichtingsinstelling wordt doorgaans onthouden (dus een keer instellen en gaan :)).
Veelal wordt met ttl de mooiste foto bekomen door camera 1/3 te laten onderbelichten (auto inst.) en via flash exposure compensation ook de flash 1/3 te laten onderbelichten. Het onderwerp wordt dan perfect belicht.

Edit: ik gok dus dat de FEC op -2/3 instellen voldoende is in geval je flash mocht je camera niet doorhebben dat er dubbele power aanwezig is (maar omwille vd preflash lijkt me dat je camera dat wel merkt en dat dit dus niet nodig is)

[ Voor 21% gewijzigd door moozzuzz op 17-07-2017 11:13 ]

Pagina: 1