VivoPC boot niet met nieuwe RAM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PC wil dus niet meer booten na het vervangen van het geheugen.
Het gaat om een ASUS VivoPC VM62 (volledig origineel, Win10).

Volgens Asus moet de RAM aan volgende eisen voldoen: twee x 2 GB, 4 GB of 8GB niet-gebufferde met niet-ECC DDR3L 204-pin SO-DIMM’s 1600MHz voor een maximaal geheugen van 16 GB. Standaard is er 1x4GB geïnstalleerd.

De nieuwe die ik wil installeren zijn: 2x Kingston KVR16LS11S6/2 (2GB, DDR3L 204-pin, SO-DIMM, 1600MHz, PC3-12800, 1,35v).

Heb een hele tijd zitten zoeken waarom de nieuwe ram niet compatibel zou zijn maar tot nu enkel het tegenovergestelde gelezen, het zou wel degelijk compatibel moeten zijn.

Wat ik al geprobeerd heb: de 2 latjes gewisseld van positie, ook elk afzonderlijk in beide slots (al zou dat volgens mij sowieso niet werken). In de bios gekeken of ik de snelheid kon aanpassen (bv. van "auto" naar 1600MHz) maar dat gaat niet, bios geeft enkel info over het ram maar er valt niks te wijzigen. Dat is het eigenlijk, meer heb ik niet gevonden om te proberen.

Belangrijk om te vermelden: de reden dat ik de originele ram wil vervangen is dat ik met volgend vreemd probleem zit: al een tijdje krijg ik kort na het opstarten (0-10min) een blue-screen, heb daarbij al een 5-6tal verschillende foutmeldingen gehad, telkens wijst de fout naar een probleem met het geheugen. Ik had ze opgeschreven in geval van maar het papiertje is verdwenen :-( Ik heb intussen gemerkt dat wanneer ik een geheugencontrole (mdsched) uitvoer dat de pc dagenlang zonder problemen draait. Herstart ik zonder die controle dan krijg ik 100% opnieuw een blue-screen. Heb dit nu al een 30-40x 'getest', geen controle = blue-screen, wel controle = geen enkel probleem, tot nu toe zonder uitzondering. Dus eigenlijk kan ik wel werken met de originele ram maar ik wou geen risico nemen gezien de problemen en nieuw geheugen installeren, het originele kon ik dan nog houden als backup.

Op dit moment weet ik het dus ook niet meer, ben geen complete leek maar veel meer dan dat nu ook weer niet. Hopelijk iemand die hulp kan bieden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Als een memory check (MemTest86?) niets naar voren haalt kan je haast wel uitsluiten dat het geheugen defect is. Wat niet helemaal duidelijk is, kom je wel door de POST (en in je bios) met de andere module ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MemTest86 probeer ik vanavond eens (ben aan het werk), ik had enkel de Windows Memory Diagnostic (mdsched) uitgevoerd, die gaf wel degelijk een probleem aan ("er is een probleem vastgesteld met het geheugen enz...").

Met de nieuwe modules raak ik niet aan de post of bios, begint meteen bij het inschakelen te beepen, monitor krijgt ook geen signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je wel het laatst beschikbare BIOS op je systeem staan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, gans het weekend niks kunnen doen.
Vandaag dan BIOS ge-update en memtest86 laten lopen, het resultaat van die laatste: "43 Errors - [CPU Error] Could not start CPU 0" Op die error is de test na 2sec gestopt...

Voorts viel er de laatste dagen niet meer mee te werken, van zodra ik de pc begon te gebruiken werd hij steeds trager en na +-20min zodanig traag dat het niet meer doenbaar was. Uiteindelijk dan maar eens Win10 proberen herinstalleren vandaag (via USB), ook dat lukt niet... Na 1% steeds de fout "Windows cannot find the required files enz... 0x8007025D", zou moeten wijzen op een media probleem maar ik heb het geprobeerd met 2 verschillende Win versies en 2 verschillende USB sticks, zelfde probleem met beiden. Heb de eerste stick dan getest op een 'oude' laptop, daarop installeert Windows wel prima...

Ik zeg maar wat: zou het kunnen dat het probleem eerder bij de CPU ligt en daardoor RAM problemen veroorzaakt? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:15:
[knip]
Ik zeg maar wat: zou het kunnen dat het probleem eerder bij de CPU ligt en daardoor RAM problemen veroorzaakt? :S
Incompatibel/defect geheugen geeft hele rare resultaten, en dan komen die zaken die jij nu aanhaalt ook wel eens langs. Je wordt erdoor op het verkeerde been gezet (verdenkt installatie-medium of opslag). Als de CPU juist gekoeld wordt (niet te heet wordt dus), dan verwacht ik niet dat daar het probleem zit maar werkelijk bij het geheugen. Het hoeft ook niet perse defect te zijn, incompatibel geeft bijna hetzelfde effect.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnx. Nu in mijn geval zal het niet incompatibel zijn, het is nog steeds het originele geheugen dat er in zit, en dat altijd gewerkt heeft, het nieuwe geheugen aanvaard hij nog steeds niet.

Maar denk dat ik het probleem gevonden heb: op de RAM socket lees ik nu 1.5V terwijl het nieuwe geheugen DDR3L is. Ik was er zeker van dat het zo op hun website/manual stond maar blijkt nu van niet, het staat wel zo bij het VM42 model maar niet bij de VM62, ben idd een paar keer VM42 resultaten tegengekomen dus zal mij domweg miskeken hebben :-(

Ik lees wel dat dat niet noodzakelijk een probleem is, maar aangezien het niet werkt lijkt de kans toch vrij groot :P Vandaag dan maar eens kijken naar een nieuw latje...
Pagina: 1