Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Accespoint aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste forumgebruiker,

ik heb een vraag over mijn netwerk; ik heb een modem van ziggo(Ubee) met daaraan gekoppeld een router te weten een TL-wdr4300. het bereik van deze router(staat beneden in de meterkast) is nou niet echt geweldig. nu heb ik een kabel laten leggen van de meterkast naar de 1e etage om daar een accespoint te maken. hiervoor heb ik een Netgear wndap 360 gekocht.

is dit een juiste constructie en hoe moet ik dit configureren?

dank voor je hulp! wordt gewaardeerd :)

groetjes rogier

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:03

FreakNL

Well do ya punk?

Beetje warrig verhaal. Je hebt een modem en een router. Maar daarna praat je ineens over het bereik van het modem. Dat zou impliceren dat het modem ook de router functionaliteit aan heeft staan? Dan heb je router achter router, dat is sowieso niet correct.

Wat ik zou doen is dit:

1) Ziggo ding in bridge
2) Lanpoort1 van ziggo ding naar WAN poort WDR4300.
3) Lanpoort1 van WDR4300 naar lanpoort van je access point

Je WDR4300 is dan je hoofdrouter, dus die deelt IPs uit (DHCP). Je kan hem ook WiFi laten uitzenden, hetzij met hetzelfde SSID als je AP, hetzij met een ander SSDI van je AP, dat is een persoonlijke keuze.

Je AP geef je een static IP uit de IP range van de WDR4300 (maar buiten de DHCP scope daarvan).

Alternatief:

1) Ziggo modem blijft router (eventueel met WiFi)
2) WDR4300 geef je een IP uit de range van je Ziggo modem maar buiten DHCP scope
3) AP geef je een IP uit de range van je Ziggo modem maar buiten DHCP scope
4) Sluit WDR4300 LAN1 aan op LAN1 van je Ziggo modem (dus niet WAN!!!!)
5) Sluit AP aan op LAN2 van je Ziggo modem (of LAN2 van je WDR4300 als dat gemakkelijker is).

Alternatief2:

2) AP geef je een IP uit de range van je Ziggo modem maar buiten DHCP scope
3) Sluit WDR4300 LAN1 aan op LAN1 van je Ziggo modem (dus niet WAN!!!!)
4) Sluit AP aan op LAN1 van je Ziggo modem

Alternatief3:
2) WDR4300 geef je een IP uit de range van je Ziggo modem maar buiten DHCP scope
3) Verplaats WDR4300 naar 1e etage
4) Sluit WDR4300 LAN1 aan op LAN1 van je Ziggo modem (dus niet WAN!!!!)

Je keuze is afhankelijk van of je je Ziggo ding in bridge hebt (of wil laten zetten).

Begin er eens mee om dat te vertellen :)

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 29-06-2017 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoi

dank voor je reactie.

je hebt gelijk dat ik modem heb geschreven waar router had moeten staan (is aangepast) :)

de optie zoals je als eerste aangeeft is de situatie zoals ik deze nu ook in gedachte had en ook heb uitgevoerd dus dat gaat goed.

nu zie ik dus een netwerk van de WDR4300 (die werkt zoals het hoort) en een netwerk van mijn netgear WNDAP360 (deze geeft een signaal maar ik krijg de melding: verbinding beperkt)

wat moet ik doen om het accespoint werkend te krijgen? en is dit apparaat wel geschikt voor een accespoint?

thanks 4 help!

NB: ziggo modem staat in bridge. deze zendt dus geen wifi signaal uit

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:10
Volgens mij halen jullie allemaal dingen door elkaar :)

- een router is een netwerk apparaat dat 2 (of meerdere) netwerken met elkaar verbindt (op de netwerk laag)
- een modem is een apparaat om verschillende typen netwerk met elkaar te verbinden (bv kabel/coax <-> ethernet) (fysieke laag)
- een AP (Access Point) is een apparaat om een draadloos netwerk op te zetten en te verbinden met een bedraad netwerk.

Setup die je denk ik wil is:
- Ziggo modem in bridge mode
- WNDR4300 als router configureren, met wifi (AP) aan, met WAN port bekabeld naar het modem
- WNDAP360 met een kabel naar de LAN kant can de WNDR4300.

Ik zou persoonlijk beiden AP's met hetzelfde ESSID instellen.

Verwijderd

Let op: Als je telefonie afneemt van Ziggo, dan zal deze waarschijnlijk niet werken als je de modem in bridge zet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:44:
Let op: Als je telefonie afneemt van Ziggo, dan zal deze waarschijnlijk niet werken als je de modem in bridge zet.
:?

Dat is bij sommige DSL providers aan de orde, maar niet bij kabel. Enige wat je mist in bridge mode is de Ziggo Wifispots.

Dat gezegd:
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:52:
beste forumgebruiker,

ik heb een vraag over mijn netwerk; ik heb een modem van ziggo(Ubee) met daaraan gekoppeld een router te weten een TL-wdr4300. het bereik van deze router(staat beneden in de meterkast) is nou niet echt geweldig. nu heb ik een kabel laten leggen van de meterkast naar de 1e etage om daar een accespoint te maken. hiervoor heb ik een Netgear wndap 360 gekocht.
Exact welke Ubee heb je van Ziggo? De slechtste zijn vrij desastreus qua WiFi, maar de beste komt qua prestaties en functionaliteit aardig in de buurt van de WDR4300.

Het zou zomaar beter idee kunnen zijn om de WiFi van de Ubee voor beneden te gebruiken, de WDR4300 op 1e verdieping als AP in te zetten en dan de WNDAP360 op 2e verdieping.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:30:
[...]

:?

Dat is bij sommige DSL providers aan de orde, maar niet bij kabel. Enige wat je mist in bridge mode is de Ziggo Wifispots.

Dat gezegd:

[...]
Oh, dat wist ik niet.

OK, weer iets geleerd.

Verwijderd

Topicstarter
borft schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:11:
Volgens mij halen jullie allemaal dingen door elkaar :)

- een router is een netwerk apparaat dat 2 (of meerdere) netwerken met elkaar verbindt (op de netwerk laag)
- een modem is een apparaat om verschillende typen netwerk met elkaar te verbinden (bv kabel/coax <-> ethernet) (fysieke laag)
- een AP (Access Point) is een apparaat om een draadloos netwerk op te zetten en te verbinden met een bedraad netwerk.

Setup die je denk ik wil is:
- Ziggo modem in bridge mode
- WNDR4300 als router configureren, met wifi (AP) aan, met WAN port bekabeld naar het modem
- WNDAP360 met een kabel naar de LAN kant can de WNDR4300.

Ik zou persoonlijk beiden AP's met hetzelfde ESSID instellen.
Dit klopt precies wat je zegt. zo zou het idealiter moeten zijn.

het ziggo modem zit in de bridge mode dus dat staat goed. nu de andere twee zaken nog. dat is voor mij het lastigste. hoe moet ik de WNDR4300 als router configureren (of is deze nu al geconfigureerd als router??) en hoe moet ik beide AP hetzelfde ESSID toewijzen?? :? :?

kan je mij advies geven?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:10
de wndr is een router, dus dat zit wel goed. sluithem met de wanport op je ziggo modem aan. Dan zou ie een ip op de wan interface moeten krijgen.

hetzelfde essid instellen doe je door beiden hetzelfde essid te geven ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:17:
[...]

Dit klopt precies wat je zegt. zo zou het idealiter moeten zijn.

het ziggo modem zit in de bridge mode dus dat staat goed. nu de andere twee zaken nog. dat is voor mij het lastigste. hoe moet ik de WNDR4300 als router configureren (of is deze nu al geconfigureerd als router??)
Heb je nu al internet op twee of meer apparaten achter de modem? Dan staat hij al als (NAT) router te werken. Is sowieso de default instelling, dus als je niets ingesteld hebt, draait het als NAT router.
en hoe moet ik beide AP hetzelfde ESSID toewijzen?? :? :?

kan je mij advies geven?
Tip: het helpt als je termen die je niet begrijpt opzoekt. Maakt het allemaal een stuk overzichtelijker voor je dan als je iedere instelling kant-en-klaar vraagt zonder te snappen wat je eigenlijk doet.

Een ESS (Extended Service Set) is een verzameling van twee of meer BSS'en (Basic Service Set) met minimaal dezelfde netwerknaam SSID (Service Set Identifier) en zelfde toegangsmethode (beveiliging, key, etc) die samen een netwerk aka Service Set vormen. Om twee AP's samen een grotere netwerk (ESS) te laten vormen moet je ze dus allemaal dezelfde (E)SSID geven, dezelfde beveiliging (WPA2-personal), dezelfde PSK (wachtwoord), en dezelfde encryptie (CCMP-AES).

Dus:

1) Log in op de WRD4300
- zoek op wat de SSID is wat je WDR4300 uitzendt. Noteer dat - of kies een nieuwe en stel het op de WDR4300 in.
- zoek op wat de PSK is wat je op de WDR4300 gebruikt. Noteer dat - of kies een nieuwe en stel het op de WDR4300 in.
- controleer de beveiliging op de WDR4300. Als dat iets anders is dat WPA2-PSK (bijvoorbeeld WPA/WPA2...), stel het correct in.
- controleer de encryptie op de WDR4300. Als dat iets anders is dan (CCMP-)AES (bijvoorbeeld TKIP/AES, stel het correct in.

2) Log in op de WNDAP360
- stel SSID in die je hierboven opschreef.
- stel PSK in die je hierboven opschreef.
- stel beveiliging in op WPA2-PSK
- stel encryptie in op (CCMP-)AES

En klaar.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1