Windows 7 veiliger dan Windows 8.1?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubro01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:15
Ik hoorde laatst een discussie in de kantine van een groot ziekenhuis en die kwam erop neer dat de systeembeheerders van dit ziekenhuis besloten hadden om alle techneuten die geen windows 7 gebruikten, maar Windows 8 en hoger allemaal terug te zetten naar Windows 7. Dit in verband met de huidige ransomware crisis.
Aangezien ik slechts te gast was heb ik mij er niet mee bemoeid, maar ik vraag mij toch werkelijk af wat die gasten doen van onze ziektekosten bijdrage. Onlangs zijn ze bijna helemaal van XP af, maar hun partner ziekenhuis draait nog veel op XP.
Het is ongelooflijk dat het management van zo'n groot ziekenhuis niet te rade gaat bij Microsoft, maar luistert naar een paar systeembeheerders, die in mijn ogen van de pot gerukt zijn.
Windows 10 met Hyper-V en Containers en nu de nieuwste Insiders build 16232 met de nieuwe Edge maken e.a. een stuk veiliger, ok, nog niet voor productie rijp, maar toch.
Kan iemand mij uitleggen waarom Windows 7 überhaupt veiliger zou zijn dan Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De vergelijking tussen Windows 7 en Windows 8.1 m.b.t. veiligheid kan ik niet echt over oordelen. Maar Windows 10 is op het gebied van de ransomware veiliger. Windows 10 was bijvoorbeeld niet vatbaar voor Wanna-Cry, Windows 7 wel.
Klinkt mij een beetje als systeembeheerders die er niet veel verstand van hebben. Wat je wel vaak ziet is dat in bedrijven Windows updates op een later moment worden gereleased dan wanneer Microsoft ze released. Veel bedrijven zitten nog op Windows 7 omdat ze simpelweg hun processen op Windows 7 hebben afgestemd/ingericht. Of het veiliger is? Ik denk van niet. Ik denk dat W10 (zeker voor particulieren) veiliger is (met de laatste patches e.d.) dan Windows 7 met de laatste patches.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Enige reden die ik kan bedenken in een beperking in het beherende personeel ;)

Vrijwel alle gaten in security van Windows 10 zijn te danken aan legacy systemen die niet met de nieuwste protocollen en/of technieken overweg kunnen (of simpelweg slecht beheer). Gooi de Security Baseline eroverheen en je hoeft je nog vrij weinig zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
nubro01 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:39:
Kan iemand mij uitleggen waarom Windows 7 überhaupt veiliger zou zijn dan Windows 10?
Als je kijkt naar een out-of-the-box scenario is Windows 10 veiliger dan zijn voorgangers. Bepaalde beveiligingstechnieken zitten zo diep in het OS dat ze ook niet makkelijk te backporten zijn naar oudere versies van Windows. Microsoft had daarvoor EMET ontwikkeld en hoewel dit effectief was gaf het toch niet helemaal hetzelfde effect als de nieuwste versie van Windows draaien. Bij bedrijven komt er echter wel meer kijken dan enkel Windows 10 draaien. Ook policies en software die je installeert beïnvloeden de veiligheid van een systeem. Security is niet voor niets een eigen tak van sport geworden inmiddels.

Als grote organisatie moet je eigenlijk nu al beginnen met het project om Windows 7 uit te faseren. Veelal heb je daar een paar jaar voor nodig om dit van A tot Z te doen. Nu heb je ook nog alle tijd nu Windows 7 in het restant zit van de extended support. Ik vermoed wel dat we in 2020 gewoon weer scenario's krijgen zoals een paar jaar geleden toen Windows XP alle support verloor. Windows 7 is de nieuwe XP aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik zou zeggen dat een Windows installatie op basis van UEFI + Secure boot het meest veilig is. Dit is prima mogelijk op W8.1 x64 (oftewel, gebruik dan meteen W10 x64) maar niet met W7. Dan is er amper kans op een infectie van een Rootkit.

Daarnaast zijn systemen op basis van 8.1 daadwerkelijk veiliger dan W7. Of ze hebben last van een compatibiliteits dingetje, waar wij natuurlijk niks vanaf weten.

[ Voor 37% gewijzigd door Shaggy_NL op 29-06-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:18
Dit is echt onzin. Waarom zou Microsoft een onveiliger nieuwe versie maken? Natuurlijk niet... In een nieuwe versie van Windows zitten ook weer nieuwere beveiligingstechnieken. Alleen al secure boot en de verbeterde bitlocker. Dan hebben we nog dingen als smartscreen, device guard en zelfs nog een klein dingetje: Defender die het overneemt als je virusscanner niet meer werkt.

Er zit waarschijnlijk een andere reden achter waardoor dit gezegd wordt, niet de beveiliging van Windows zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door xFeverr op 30-06-2017 17:40 ]

Pagina: 1