Toon posts:

Kapotte potmeter...Hoe maak ik dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hiya

ik heb een versterker waarvan het draaiknopje van treble een beetje gaar is...Als ik daaraan draai dan gaat het kraken enzo.. Nou zij een vriend van mij tegen mij dat ik dat kon oplossen met kontakt-spray...maar hoe ga ik dan te werk?

Wie kan mij helpen?

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

volgens mij kan je die dingen niet maken als ze verrot zijn,
het is namelijk een slijtage.
gewoon nieuw potmetertje solderen,
potmeter - potentiameter, geloof ik

ze zijn niet zo reteduur d8 ik

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:47

Hu9o

Schokkend

NOG NIET GAAN SOLDEREN!!!

kijk eerst ff of je erbij kan komen met zon contact-spray geval bij kunt komen, dat gekraak komt door geoxideerde contactjes, met dat contact stul haal je dat er zo weer af ! Als je er met geen mogelijkheid bij kunt komen, dan kun je besluiten tot solderen over te gaan. je kunt natuurlijk proberen door overvloedig aanbrengen of je er tussen kunt komen. (dat mag best, want het tast nix aan, ja, behalve de oxidelaag dan :p )

(werkt trouwens ook goed op zelfgemaakte electromotoren als natuurkunde practicum ;) )

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:02

steveman

Comfortabel ten onder

Oeps, m'n broer was net ingelogd heb ik onder zijn naam gereageerd |:(.

ik wilde er nog aan toevoegen: Let goed op de weerstand waarde, het aantal ohm, anders is de verdeling niet zo best.

suc6

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

contact spray kan wel ff wat doen, maar het zal slechts een tijdelijke oplossing zijn....

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Idd, contact spray is alleen tijdelijk.
Zit met het zelfde probleem, heb een oude Sony en daarbij is een schuifpotmeter gaar.
En kan deze nergens meer kopen, zelfs Sony heeft ze niet meer.

Mmmmmm, iemand toevallig een schuifpotmeter liggen.

Is niet standard, heeft een afwijkende afmeting.

And The Only One

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 09:57

Flotter

Pelipper!

Op vrijdag 06 juli 2001 19:49 schreef Randy het volgende:
[...]

potmeter - potentiameter, geloof ik

[...]
Potentiometer.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op zaterdag 07 juli 2001 01:13 schreef Diamon het volgende:
Idd, contact spray is alleen tijdelijk.
Zit met het zelfde probleem, heb een oude Sony en daarbij is een schuifpotmeter gaar.
En kan deze nergens meer kopen, zelfs Sony heeft ze niet meer.

Mmmmmm, iemand toevallig een schuifpotmeter liggen.

Is niet standard, heeft een afwijkende afmeting.
Hebben wij eens gehad met een 18 kanaals mengtafel (1 meter :9 ).

We hebben ALLE schuifjes eruit gehaald (en opengemaakt) en heeeeeeeeel voorzichtig de borsteltjes met een wattenstaafje en alcohol (of iets sterkers dacht ik) schoongemaakt (zaten allemaal kleine stofjes op) en hij werkt weer perfect maar pas op NOOOOIT tegen de borsteltjes IN.

Sorry voor potmeters werkt het niet. Als je gaat vervangen, let dan even op de Ohms en vervang ze dan ook gelijk allemaal want dan zijn de andere vaak ook al bijna op, op deze manier heb je dus ook geen verschil in de potmeters.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Okay, ik was eerst van plan om het in "Vraag en Aanbod" te gooien, maar denk dat ik hier sneller een reactie krijg.
De schuifpotmeter die ik zoek, heeft de volgende spec's:
Schuif is in zijn totaal 7.3 cm lang
Van schroefgat naar schroefgat is 6,5 cm
Gat voor de schuif is 6 cm (gat in metalen behuizing)
Het daadwerklijke gat voor de schuif is 5.6 cm

Waarde van de schuif is 100k
Mocht iemand zoiets hebben liggen, please let me know.

And The Only One

Verwijderd

Op zaterdag 07 juli 2001 17:06 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Hebben wij eens gehad met een 18 kanaals mengtafel (1 meter :9 ).

We hebben ALLE schuifjes eruit gehaald (en opengemaakt) en heeeeeeeeel voorzichtig de borsteltjes met een wattenstaafje en alcohol (of iets sterkers dacht ik) schoongemaakt (zaten allemaal kleine stofjes op) en hij werkt weer perfect maar pas op NOOOOIT tegen de borsteltjes IN.

Sorry voor potmeters werkt het niet. Als je gaat vervangen, let dan even op de Ohms en vervang ze dan ook gelijk allemaal want dan zijn de andere vaak ook al bijna op, op deze manier heb je dus ook geen verschil in de potmeters.
Dan mag jij mij 's even haarfijn uitleggen waarom een schuif in een mengpaneel geen potmeter zou zijn. :?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op zondag 08 juli 2001 01:22 schreef treinhomo het volgende:

[..]

Dan mag jij mij 's even haarfijn uitleggen waarom een schuif in een mengpaneel geen potmeter zou zijn. :?
Wel, dat bedoel ik niet precies.

Wat ik bedoel is de je schuifpotmeters voor volumeregeling, die kun je uit elkaar halen.
Met de ronde potmeters lukt dat dus niet.
Pagina: 1