Displayport naar hdmi of single hdmi kabel? 4k tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus12
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-03-2024
Beste Tweakers,

Nu heb ik mijn htpc pc met een gigabyte 1050 gtx videokaart aangesloten op mijn lg55b6v oled tv maar nu heb ik af en toe haperingen met 4k youtube video's.

Ik heb speciaal voor 4k een apparte videokaart aangeschaft die dit formaat moet ondersteunen.

Nu vrees ik dat het de haperingen in het beeld aan mijn paar jaar oude hdmi kabel ligt want heb alles up tot date. Drivers enzo..

Nu wil ik deze hdmi kabel vervangen voor een displayport naar hdmi adapter samen met een nieuwe hdmi 2.0 kabel. Of is alleen een rechstreekse verbinding van een hdmi 2.0 kabel van htpc naar tv voldoende zonder die adapter?
Of maakt zo'n displayport naar hdmi adapter werkelijk een verschil? Of is dat apparaat alleen gemaakt om de aansluiting om te zetten naar hdmi 2.0?

Ik hoop dat jullie meer duidelijkheid kunnen scheppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik ben zelf nooit zo van de adapters, heb vaak genoeg meegemaakt in de AV wereld (vergaderzalen e.d.) dat converters nog wel eens een bottleneck willen zijn. Indien mogelijk zou ik van hdmi naar hdmi gaan indien mogelijk :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus12
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 52,-€ 52,-
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 62,05€ 62,05
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G€ 158,90€ 158,90
1Silverstone Milo ML04€ 85,-€ 85,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 26,95€ 26,95
1Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830 QWERTY€ 89,95€ 89,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 72,90€ 72,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,75

Dit is mijn htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus12
Hallo Slavy,

Ik heb de mogelijkheid om hdmi 2.0 rechtstreeks aan te sluiten tussen htpc en tv.
Uit jou verhaal verneem ik dat een displayport adapter dan overbodig is en geen toegevoegde waarde heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als ik op de site van je GPU kijk, staat daar dat 4K 60Hz op HDMI kan. Dus dan zou een goede kabel genoeg moeten zijn. Weet je zeker dat je CPU niet te zwak is?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 02:13
Je gebruikt in principe alleen een adapter als je van de ene soort aansluiting naar de andere moet omdat er geen andere aansluitmogelijkheden zijn. Nu heb je op beide toestellen een HDMI aansluiting dus ik zou de HDMI kabel vervangen en zien of dat verbeteringen geeft.
Zo niet, dan kan je nog altijd een extra DVI naar HDMI adapter kunnen aanschaffen en gebruiken icm de nieuwe HDMI kabel die je al hebt gebruikt maar hier zie ik, net als Slavy, geen toegevoegde waarde en zou ik het probleem elders zoeken.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus12
Oke dan probeer ik het eerst alleen met een nieuwe hdmi kabel.

Is deze CPU echt te zwak voor 4K zoals kreeftmeijer zegt? De htpc reageerd verder altijd super snel op alles?

Wat voor nieuw type CPU zou ik aan moeten schaffen om sowieso 4k goed af te kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

maus12 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:53:
Oke dan probeer ik het eerst alleen met een nieuwe hdmi kabel.

Is deze CPU echt te zwak voor 4K zoals kreeftmeijer zegt? De htpc reageerd verder altijd super snel op alles?

Wat voor nieuw type CPU zou ik aan moeten schaffen om sowieso 4k goed af te kunnen spelen?
Kijk eens in taakbeheer. Hoe hoog is het percentage coupe gebruik? Denk verder niet dat het een probleem zal zijn.

Heb je wel 4K@60Hz op je tv als signaal?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus12
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben even kijken in taakbeheer.

Nu je het over die 60hz op tv hebt valt bij mij ook het kwartje van waarom 4k youtube via de tv app er mooier uitziet dan 4k via htpc. Dit komt omdat mijn oled tv zelf oneindig veel Hertz heeft en alles via mijn htpc maar 60 Hertz is :( vandaar dat zwart via mijn htpc niet zwart is! Mijn htpc geeft een heel ander contrast dan mijn tv zelf...

Of haal ik nu dingen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

maus12 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:26:

Nu je het over die 60hz op tv hebt valt bij mij ook het kwartje van waarom 4k youtube via de tv app er mooier uitziet dan 4k via htpc. Dit komt omdat mijn oled tv zelf oneindig veel Hertz heeft en alles via mijn htpc maar 60 Hertz is :( vandaar dat zwart via mijn htpc niet zwart is! Mijn htpc geeft een heel ander contrast dan mijn tv zelf...

Dat denk ik. Je TV werkt met 24p(Hz)/50Hz/60Hz, en het zwart heeft daar weinig mee van doen. Dat "mindere" zwart via je HTPC zal beslist het gevolg zijn van bepaalde instellingen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:53

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

maus12 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:26:

Je tv heeft 100 Hertz, alles daarboven is interpolatie. Je htpc mits goed ingesteld kan dat ook allemaal en vaak beter maar dan wel maximaal 60Hz omdat je nu eenmaal vastzit aan die HDMI standaard, als je tv ook DP ondersteunde dan had je wel 100Hz kunnen halen waarschijnlijk.
Nu heb ik zelf een AMD videokaart maar ik kan de weergave voor flims aanpassen zodat deze zwart beter over laten komen. Films kijken via een fatsoenlijke player helpt ook (MPC-HC of Kodi als je voor een all in one oplossing wilt gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 19-10 21:29
Misschien zoeken naar je tv instellingen, een tv past veel kleuren/beeld aan(met filters), dit kun je beter uitzetten, als je via een pc beeld weergeeft.
Google hier eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:08
Een hdmi 2.0 kabel bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Malt007 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:23:
Een hdmi 2.0 kabel bestaat niet.
Dat is zonder meer juist, het vervelende is echter dat sommige shops (zoals deze) die benaming zelf (ten onrechte) ook gebruiken en dat geeft verwarring of gewoonweg de verkeerde informatie en zet menigeen op het verkeerde been.

Testing, one, two ...

Pagina: 1