Toon posts:

Nieuwe monitor of nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
beste lezer,

Mijn vraag
op dit moment ben ik van plan om mijn systeem weer eens te gaan upgraden om weer een paar jaar vooruit te kunnen gaan. ik zat te denken aan 4k gamen op dit moment alleen is dit best nog wel duur en zal ik dit waarschijnlijk in etappes doen.

hieronder kunt u mijn specs zien en wat ik op dit moment gebruik.

mijn vraag is zou ik met mijn videokaart 970 een 4k monitor kunnen draaien ? ik speel voornamelijk LOL en WOW (ben van plan om dus meer te gaan doen als ik 4k heb) en de G-sync monitoren zijn ontzettend duur zal ik het verschil merken als ik een free sync monitor koop ? is dat heel erg ?

mijn tweede vraag, voor de videokaart zat ik te denken aan een 1080 GTX deze lijkt mij prima voor 4k gamen ? en deze past ook bij de rest van mijn spec ?

ik heb gewoon wat advies nodig wat voor mij handig is om te doen. ik heb ook gehoord om naar 1440p te gaan ipv 4k is dit ook een hele verbetering wat misschien een goedkopere optie is ? maar hoe lang blijft 1440p nog goed tegenwoordig worden de games al op 4k gemaakt toch ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
GTX 970 4gb GDDR5 OC edition
Intel (R) core (TM) i7-4790 @ 3.60ghz
24 gb ram
monitor: Asus VE278Q 1920x1080 tn 2ms
moederbord: Z87-G45 gaming

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:47
4K gamen is vrij zwaar, al zijn LOL en WoW grafisch niet de zwaarte titels. Met een 970 kan het, maar zul je zeker wat settings omlaag moeten draaien. Inderdaad is het wel een nadeel dat G-sync zo veel extra kost. Het zou een optie kunnen zijn om een 4K scherm met Freesync te kopen en die voorlopig met je 970 te gebruiken, om die vervolgens te vervangen door een Vega kaart wanneer die beschikbaar is zodat je de Freesync optie kunt gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekko306 op 29-06-2017 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik de setting naar beneden zet zou het het er dan alsnog beter uitzien als ik een 4k scherm koop ? en zou ik de setting bij wow en lol ook naar beneden moeten zetten ? en met vega kaart bedoel je een AMD kaart ? ik heb er niet heel veel verstand van :P

• patrick1992
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-01 22:59
Wow is op max settings 4k erg zwaar. Ik haalde met mn 1080 en i7 6800k nog geen solid 60 fps op 4k. Dan zal je met je 970 echt je settings naar beneden moeten zetten.

Verwijderd

Topicstarter
zien die settings er dan nog wel beter uit op een 4k scherm ?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:51:
zien die settings er dan nog wel beter uit op een 4k scherm ?
Scherper ja, mooier nee. Je zal wat instellingen naar beneden moeten bijstellen, zeker als je veel raids wil doen.
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:07:
als ik de setting naar beneden zet zou het het er dan alsnog beter uitzien als ik een 4k scherm koop ? en zou ik de setting bij wow en lol ook naar beneden moeten zetten ? en met vega kaart bedoel je een AMD kaart ? ik heb er niet heel veel verstand van :P
Vega is de nieuwe lijn van AMD kaarten die nog niet uit is. Freesync werkt alleen op AMD kaarten, G-Sync alleen op Nvidia kaarten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan zou ik beter eerst de 1080 kunnen kopen en daarna de 4k beeldscherm ?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:53
Die GTX 970 gaat je echt geen plezier doen op een 4K monitor.

Zelfs met een GTX 1080 kun je net niet helemaal voluit gaan op een 4K monitor. Dan kun je beter nog even wachten totdat de GTX 1080 TI wat in prijs is gedaald, dan heb je tenminste een fatsoenlijke kaart die alles aan kan. En dan pas later kun je eens gaan nadenken over wat voor type monitor je wil. 4K is inderdaad een optie, maar er zijn ook een hoop gamers die 1440p widescreen prettiger vinden. Voor gamen is het inderdaad heel mooi, maar of het voor desktopgebruik nu zo prettig is, geen idee.

Mijn YouTube Channel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

^^

Dit dus. Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even:

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:47

Pykow

Angelo OTR

Op dit moment is er nog geen enkele videokaart die met gemak een game op 4K 60fps kan afspelen.
Je moet heel wat settings naar beneden schroeven, wil je op 4k willen gamen.
Momenteel zitten we in een fase waarbij we overstappen van 1080p naar 1440p en zelfs aan het kijken zijn naar Ultrawide oplossingen.

Console gaming is druk bezig met 4K, maar ook de consoles zijn hier nog niet op voorbereid.
Ja het ziet er goed en heel scherp uit, maar de meeste games draaien maar 30FPS.
Daarnaast moet je ook afvragen of ze ook allemaal native 4K afspelen.
Xbox speelt namelijk heel veel games af op 900p ipv 1080p om maar 60fps te kunnen behalen.

Ik adviseer iedereen om naar 1440p te gaan.
met een GTX1080 kom je met ultra settings op dit moment mooi uit op 80+fps

Je moet even zelf kijken hoe je de overstap van 1080p naar 1440p wilt maken.
Zelf heb ik eerst een nieuwe monitor gehaald (Dell UH2515H) en speelde met een GTX 770 4GB.
Ik kon alleen maar op Low settings spelen, maar het was toch allemaal scherper en ik kreeg veel meer ruimte op mijn scherm.

Nu ongeveer 8 maanden verder heb ik een nieuwe pc met een GTX1080 en een 144hz TN 1440p monitor

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:53
Pykow schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:27:
Op dit moment is er nog geen enkele videokaart die met gemak een game op 4K 60fps kan afspelen.
Ben ik niet helemaal met je eens. De GTX 1080 die ik aan een medetweaker verkocht heb haalde in Battlefield 1 met alles op Ultra op 4K een gemiddelde van 55fps. Dat is weliswaar net geen 60fps, maar tijdens gameplay merk je daar niet zoveel van. Slechts heel erg sporadisch tijdens hele drukke actie momenten merkte je soms een een framedrop naar 45fps maar zelfs dat was nog wel acceptabel.

Jij zegt nu dat 'geen enkele videokaart' met gemak 4K 60FPS kan doen. Vandaag komt de MSI GTX 1080 TI hier binnen en die kaart moet 35% beter presteren dan een "stock" GTX 1080, dus die kaart moet het wel aankunnen.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Is het de moeite wel waard om te gaan voor een 1440p beeldscherm deze zijn bijna net zo duur als een 4k beeldscherm en ga je het verschil wel merken van 1080 naar 1440 ? Mijn gtx970 kan 1440p wel aan met 60fps ?

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:47

Pykow

Angelo OTR

Snowwie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. De GTX 1080 die ik aan een medetweaker verkocht heb haalde in Battlefield 1 met alles op Ultra op 4K een gemiddelde van 55fps. Dat is weliswaar net geen 60fps, maar tijdens gameplay merk je daar niet zoveel van. Slechts heel erg sporadisch tijdens hele drukke actie momenten merkte je soms een een framedrop naar 45fps maar zelfs dat was nog wel acceptabel.

Jij zegt nu dat 'geen enkele videokaart' met gemak 4K 60FPS kan doen. Vandaag komt de MSI GTX 1080 TI hier binnen en die kaart moet 35% beter presteren dan een "stock" GTX 1080, dus die kaart moet het wel aankunnen.
een GTX1080ti zal in battlefield 1 alles op ultra gemiddeld 65 FPS kunnen halen op 4K.
Maar ik moet daarbij ook zeggen dat Battlefield 1 het netjes doet.
Eind dit jaar komen er weer nieuwe games op de markt en vaak worden games alleen maar zwaarder.
Ik denk dus dat de huidige kaarten binnen 1 jaar aan vervanging toe zijn om op 4K High/ultra settings te kunnen gamen.

Ga je dit vergelijken met 1440p, dan kan je dit denk ik gerust met een halfjaar tot een jaar verlengen.
Ik haal nu op ultra settings met mijn GTX1080 gewoon 100+fps op 1440p.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:48:
Is het de moeite wel waard om te gaan voor een 1440p beeldscherm deze zijn bijna net zo duur als een 4k beeldscherm en ga je het verschil wel merken van 1080 naar 1440 ? Mijn gtx970 kan 1440p wel aan met 60fps ?
Je gaat het verschil zeker merken van 1080p naar 1440p in games.
Ik zou niet meer terug willen gaan naar 1080p. hoewel ik regelmatig op 1080p schermen werk

Angelo NL / Global Cargo VTC

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijke antwoordden bedankt hiervoor.
Denk dat ik eerst een nieuwe scherm koop maar dan een 1440p scherm. 1440 schermen kan ik komende 2 jaar rustig op gamen ook nog met mijn gtx 970 ?

En dan volgend jaar kijken of er een videokaart is die in mijn budget en wensen past misschien wel van amd
Pagina: 1