Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 17:27
Beste alle,

Ik heb een vraag aan jullie. De situatie waar ik nu in zit kan ik niet vinden op Google.

1. In 2016 ben ik verhuisd naar het buitenland (Duitsland) - dit is gekomen nadat ik getrouwd was het in de thuissituatie niet goed ging tussen mijn vrouw en mijn moeder, dit dingen gebeuren vaker heb ik gemerkt!!!

2. Ik heb me toen compleet uitgeschreven uit Nederland. Heb nog wel mijn Nederlandse ID.

3. Nu woon ik een tijdje hier en qua werk/kwalificatie voldoe ik niet aan de eisen die hier worden gesteld aan functies zoals IT-Support daarnaast spreek ik niet vloeiend Duits waardoor het dus veel moeilijker voor me is om aan een baan te komen. Tevens gesolliciteerd in Luxembourg, ook geen succes!

4. Stel ik vindt een baan weer in Nederland. Uiteraard moet ik me aanmelden daar of niet? Omdat ik in een EU-land woon? Want ik heb gewoon me Nederlandse ID.

Weet iemand hier wat ik het beste kan doen?? Wat de beste oplossing is.

Dacht om in Aken(Aachen) te wonen omdat het 40 minuten vanaf Maastricht is.

[ Voor 21% gewijzigd door theduke1989 op 30-06-2017 16:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je bent NL staatsburger dus je hebt rechten en plichten als je in NL wil werken.

Heeft de Belasting jou al kunnen voorlichten over de mogelijke wijziging in jouw loopbaan alsmede mogelijke eisen/wensen voor de werkgever?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11

Just_I

What did you just say?

Je stipt puntje drie tweemaal aan ;)

Afgezien van het werken in NL, is het geen optie om eerst je Duitse taalvaardigheid op te schroeven (sowieso handig als je in DLD woont)?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Just_I schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:08:
Je stipt puntje drie tweemaal aan ;)

Afgezien van het werken in NL, is het geen optie om eerst je Duitse taalvaardigheid op te schroeven (sowieso handig als je in DLD woont)?
Daar ben ik sowieso mee bezig met mijn vrouw en volg een cursus duits hier! Echter is mijn duits dus niet fliesend! Waardoor vele al op afkeuren. En als dat niet zo'n probleem is dan is het de kwalificaties.

MBO4 afgerond in Nederland uiteraard, en als ik alle it-support functies naloop is alles vrijwel MBO3/MBO4 waarvoor ik makkelijk in aanmerking kom. In Duitsland is dit dus niet zo. Hier is dat namelijk Bachelor(BA) en universiteit voor systeembeheerder.
Ik heb dat al doorgelezen, er veranderd niet veel. Echter is mijn vraag qua papierwerk.
Want enige wat ik ze moet doorgeven is dan mijn BSN - en adres, maar juist dat tweede wordt dat een probleem voor veel bedrijven? Omdat ik bijvoorbeeld in Aachen woon dan. Het is namelijk voor mij veel makkelijker een woning zoeken in Duitsland omdat ik alleen een verblijfadres moet doorgeven en meer niet en zodra er een woning vrij is deze kan nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door theduke1989 op 28-06-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

theduke1989 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:18:
[...]

Want enige wat ik ze moet doorgeven is dan mijn BSN - en adres, maar juist dat tweede wordt dat een probleem voor veel bedrijven? Omdat ik bijvoorbeeld in Aachen woon dan.
nou en?

is een adres in Aachen dan opeens géén woonadres meer dan?
Of denk je dat post niet geleverd kan wordt in duitsland?

Of je nu in nederland of duitsland woont is verder onbelangrijk en niet relevant voor je werkgever...
de inkomstenbelasting wordt wel in nederland geint, maar verder is er juist een vrij verkeer van werknemers in de EU...

voor je persoonlijk kan het soms wel verschil uitmaken, je zult ook een ziekenkostenverzekering in duitsland moeten hebben (gesetzliche Krankenkasse)
https://www.krankenkassen...icherung-eu/arbeitnehmer/

verder kunt je aanspraak maken op bepaalde regelingen in duitsland, als je bv kinderen hebt kun je je Kindergeld daar aanvragen (wat net wat meer oplevert dan in nederland)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

theduke1989 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:03:

1. In 2016 ben ik verhuisd naar het buitenland (Duitsland) - dit is gekomen nadat ik getrouwd was het in de thuissituatie niet goed ging.

[...]

4. Stel ik vindt een baan weer in Nederland. Uiteraard moet ik me aanmelden daar of niet? Omdat ik in een EU-land woon? Want ik heb gewoon me Nederlandse ID.

[...]

Dacht om in Aken(Aachen) te wonen omdat het 40 minuten vanaf Maastricht is.
Je uitgangssituatie is mij niet duidelijk. Ik meen te begrijpen dat je in Duitsland woont. Je bent naar Duitsland verhuisd omdat het in de thuissituatie van je Duitse partner niet goed ging, of is er een andere reden?

En je woont nu in Aken of wil daar gaan wonen omdat je dan meer kans denkt te maken op de Nederlandse arbeidsmarkt?

Ik zou als ik jou was eens kijken naar wat de Make-it-in-Germany campagne jou bieden kan, en dan vooral het duale leren, dan kun je direct ook aan je Duits werken. Denk eraan dat Duitse werkgevers (vooral in het MKB) niet een werknemer willen die even blijft, maar werknemers die in principe 'voor altijd' bij hun willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:15:
[...]

Je uitgangssituatie is mij niet duidelijk. Ik meen te begrijpen dat je in Duitsland woont. Je bent naar Duitsland verhuisd omdat het in de thuissituatie van je Duitse partner niet goed ging, of is er een andere reden?

En je woont nu in Aken of wil daar gaan wonen omdat je dan meer kans denkt te maken op de Nederlandse arbeidsmarkt?

Ik zou als ik jou was eens kijken naar wat de Make-it-in-Germany campagne jou bieden kan, en dan vooral het duale leren, dan kun je direct ook aan je Duits werken. Denk eraan dat Duitse werkgevers (vooral in het MKB) niet een werknemer willen die even blijft, maar werknemers die in principe 'voor altijd' bij hun willen werken.
Niet mijn partner en ik, maar mijn moeder en mijn vrouw die niet goed samen door een deur kunnen.
Oorspronkelijk komt mijn vrouw uit Duitsland en deze was dus met mij mee naar Nederland gekomen en heeft voor 2-4 maanden in Nederland gewoond.

Ik ben aangemeld bij arbeitsamt, en toen ik zei dat ik nog niet de Duitse taal beheers was het binnen enkele minuten al ik kan niks voor je doen. Ik heb al op de gegeven website gekeken omdat ik al geregistreerd ben bij Arbeitsamt kunnen zij niet veel voor mij betekenen. Dus vandaar dat ik het wil aanpassen.

Wil in de buurt van Limburg (Maastricht) zou een optie zijn en in Duitsland(Aken/Aachen) willen wonen.
Dat is ongeveer 30-40 minuten vanaf Maastricht. Ik ben thuis aan het leren maar ga nu eindelijk ook via cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
Het is geen enkel probleem om in Nederland te werken en in Duitsland te wonen. Zolang je alles met de belastingdienst maar goed afstemt, anders betaal je misschien dubbele belasting. Nederland en Duitsland hebben een belastingverdrag en het is wel goed om de afspraken die daarin zijn gemaakt eens door te lezen. Kun je vast snel vinden op de site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Divak schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:13:
Het is geen enkel probleem om in Nederland te werken en in Duitsland te wonen. Zolang je alles met de belastingdienst maar goed afstemt, anders betaal je misschien dubbele belasting. Nederland en Duitsland hebben een belastingverdrag en het is wel goed om de afspraken die daarin zijn gemaakt eens door te lezen. Kun je vast snel vinden op de site van de belastingdienst.
Voor gewoon inkomstenbelasting over loondienst hoef jij niks speciaals te regelen, je werkgever draagt de belasting af (in het land waar deze werkgever zich bevind)

Hooguit kan het wel een probleem vormen als je meermaals per maand vanuit je huis werkt.
De Duitse belastingdienst kan claimen hier gerechtigd te zijn als het werk ook in Duitsland uitgevoerd wordt;
Bij thuiswerken, maar soms ook cursussen en volgens mij soms ook bij langere ziekteperiodes kan dat soms tot problemen leiden (al kun je nooit gedwongen worden dubbele belasting te betalen).

Dit is echter juist tussen DE en NL goed geregeld in bestaande verdragen (andere EU-landen geeft dat eerder problemen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
In principe heb ik geen dubbele belasting(steurer) betalingen. Nederland /- Duitsland hebben dit goed samen geregeld. Daarnaast kan ik gelukkig mijn eigen krankenkasse(AOK) behouden omdat dit een staats krankenkasse(EU) is en geen privé krankenkassen, wat dus qua kosten veel goedkoper is en de dekking vele malen beter is. Ik heb me ingelezen.

En ga maar weer eens op zoek naar een baan dan in de omgeving van Maastricht / Eindhoven als IT-Support / Systeembeheerder, hopelijk gaan bedrijven niet moeilijk doen als ze op c.v. een buitenlands adres zien staan. En omdat mijn ID nog geldt tot 2020 neem ik aan dat ze ook gewoon me BSN hebben en ik niet een hele procedure moet navolgen om opnieuw NL-citizen te worden... Soms gaat het via allemaal omwegen in het leven daar is dit eentje van voor mij in iedergeval.

Denk dat de grote probleem nu toch wel weer aan de bak komen is. ik hoor van vele vrienden en familie dat de IT-sector weer tekorten heeft, hopelijk werkt dit nu mee met mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
theduke1989 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:56:
In principe heb ik geen dubbele belasting(steurer) betalingen. Nederland /- Duitsland hebben dit goed samen geregeld. Daarnaast kan ik gelukkig mijn eigen krankenkasse(AOK) behouden omdat dit een staats krankenkasse(EU) is en geen privé krankenkassen, wat dus qua kosten veel goedkoper is en de dekking vele malen beter is. Ik heb me ingelezen.

En ga maar weer eens op zoek naar een baan dan in de omgeving van Maastricht / Eindhoven als IT-Support / Systeembeheerder, hopelijk gaan bedrijven niet moeilijk doen als ze op c.v. een buitenlands adres zien staan. En omdat mijn ID nog geldt tot 2020 neem ik aan dat ze ook gewoon me BSN hebben en ik niet een hele procedure moet navolgen om opnieuw NL-citizen te worden... Soms gaat het via allemaal omwegen in het leven daar is dit eentje van voor mij in iedergeval.

Denk dat de grote probleem nu toch wel weer aan de bak komen is. ik hoor van vele vrienden en familie dat de IT-sector weer tekorten heeft, hopelijk werkt dit nu mee met mij....
Ik woon al een hele tijd in Duitsland (7 jaar ongeveer) en heb altijd in Nederland gewerkt. Dit is geen probleem, ik denk niet dat bedrijven er een probleem mee hebben dat je in het buitenland woont, als je maar in je CV duidelijk maakt dat je "gewoon" Nederlander bent. Je hebt, als het goed is, ook nog gewoon het Nederlandse staatsburgerschap en zodra je ID bewijs afloopt moet je een nieuwe gaan aanvragen in Nederland. Dus je BSN nummer blijf je ook gewoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Sharkware schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:03:
[...]

Ik woon al een hele tijd in Duitsland (7 jaar ongeveer) en heb altijd in Nederland gewerkt. Dit is geen probleem, ik denk niet dat bedrijven er een probleem mee hebben dat je in het buitenland woont, als je maar in je CV duidelijk maakt dat je "gewoon" Nederlander bent. Je hebt, als het goed is, ook nog gewoon het Nederlandse staatsburgerschap en zodra je ID bewijs afloopt moet je een nieuwe gaan aanvragen in Nederland. Dus je BSN nummer blijf je ook gewoon houden.
Hoe doe je dit met betalingen? Heb je een duitse bank of dat weer niet. Ik heb Sparda-Bank Sudwest, hier betaal je niet per kwartaal aan extra kosten (gratis) en bevalt me prima. Maar wanneer ik bijvoorbeeld een bedrag naar een buitenlands nummer overboek moet ik extra kosten betalen of de ontvanger. Nu denk ik dat de werkgever dit ook in principe dan zou moeten doen. Hier doen ze ook niet moeilijk over ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
theduke1989 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:08:
[...]

Hoe doe je dit met betalingen? Heb je een duitse bank of dat weer niet. Ik heb Sparda-Bank Sudwest, hier betaal je niet per kwartaal aan extra kosten (gratis) en bevalt me prima. Maar wanneer ik bijvoorbeeld een bedrag naar een buitenlands nummer overboek moet ik extra kosten betalen of de ontvanger. Nu denk ik dat de werkgever dit ook in principe dan zou moeten doen. Hier doen ze ook niet moeilijk over ....
Ik heb een rekening in Nederland (daar maakt mijn werkgever het geld naar over) en in Duitsland. Voor alle automatische incasso zaken vanuit Duitsland gebruik ik mijn Duitse rekening en voor Nederlandse zaken de Nederlandse... Periodiek maak ik een beetje geld over naar de Duitse rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

theduke1989 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:08:
Hoe doe je dit met betalingen? Heb je een duitse bank of dat weer niet. Ik heb Sparda-Bank Sudwest, hier betaal je niet per kwartaal aan extra kosten (gratis) en bevalt me prima.
Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent. Een IBAN-overboeking (op basis van SHA, Shared Costs) kost naar overal in de EU hetzelfde, namelijk het tarief van een binnenlandse overboeking.

Zelf gebruik al jaren Duitse en Nederlandse bankrekeningen door elkaar (al mijn declaraties van een Nederlandse werkgever komen op een Duitse rekening binnen, bijvoorbeeld), dat kan ook voor incasso's (NUON en NLE schrijven van een Duits nummer af). Mijn hoofdrekening in Duitsland is bij de DKB.

Om nog even on-topic terug te komen: ik denk dat bedrijven in Zuid-Limburg er meer moeite mee zullen hebben dat je Hollander bent en dus geen Limburgs spreekt dan dat je in Duitsland woont. Het is al een paar jaar geleden dat ik daar in de regio woonde, maar ik vond het een redelijke vereiste om een beetje Limburgs te kunnen kalle. In een strook van ongeveer 20-25 km langs de hele grens, van (Bad) Nieuweschans tot Vaals is het echt niet ongebruikelijk om in het ene land te wonen en in het andere te werken.

Je zegt dat je al bij het Arbeitsamt geweest bent, maar ik vind het toch redelijk moeilijk te geloven dat er geen passende plekken voor je zijn. Het stikt daar van de goede, innovatieve MKBs die massaal werknemers uit andere landen van de EU aantrekken, en die vast niet allemaal goed Duits spreken op het moment dat ze uit het vliegtuig stappen. Vraag eens naar een EURES consulant op dat Arbeidsburo in plaats van een normale 'Sachbearbeiter'. Het mooiste zou een Lehrstelle zijn, dan kun duaal a) aan je Duits kunnen werken en b) een hogere (Duitse) kwalificatie krijgen.

Kortom: blijven rondvragen en bezig blijven, en vooral je kwaliteiten als Nederlander uitspelen, al is dat vanuit een MBO-positie misschien wat lastiger. Daarmee bedoel ik: ik word vaak ingehuurd in Duitsland omdat we als Nederlanders een andere benadering van een probleem hebben, én omdat we ons niet zoveel aantrekken van Duitse hierachie. Misschien heb jij meer ontdekt, dat kun je als voordeel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent. Een IBAN-overboeking (op basis van SHA, Shared Costs) kost naar overal in de EU hetzelfde, namelijk het tarief van een binnenlandse overboeking.

Zelf gebruik al jaren Duitse en Nederlandse bankrekeningen door elkaar (al mijn declaraties van een Nederlandse werkgever komen op een Duitse rekening binnen, bijvoorbeeld), dat kan ook voor incasso's (NUON en NLE schrijven van een Duits nummer af). Mijn hoofdrekening in Duitsland is bij de DKB.

Om nog even on-topic terug te komen: ik denk dat bedrijven in Zuid-Limburg er meer moeite mee zullen hebben dat je Hollander bent en dus geen Limburgs spreekt dan dat je in Duitsland woont. Het is al een paar jaar geleden dat ik daar in de regio woonde, maar ik vond het een redelijke vereiste om een beetje Limburgs te kunnen kalle. In een strook van ongeveer 20-25 km langs de hele grens, van (Bad) Nieuweschans tot Vaals is het echt niet ongebruikelijk om in het ene land te wonen en in het andere te werken.

Je zegt dat je al bij het Arbeitsamt geweest bent, maar ik vind het toch redelijk moeilijk te geloven dat er geen passende plekken voor je zijn. Het stikt daar van de goede, innovatieve MKBs die massaal werknemers uit andere landen van de EU aantrekken, en die vast niet allemaal goed Duits spreken op het moment dat ze uit het vliegtuig stappen. Vraag eens naar een EURES consulant op dat Arbeidsburo in plaats van een normale 'Sachbearbeiter'. Het mooiste zou een Lehrstelle zijn, dan kun duaal a) aan je Duits kunnen werken en b) een hogere (Duitse) kwalificatie krijgen.

Kortom: blijven rondvragen en bezig blijven, en vooral je kwaliteiten als Nederlander uitspelen, al is dat vanuit een MBO-positie misschien wat lastiger. Daarmee bedoel ik: ik word vaak ingehuurd in Duitsland omdat we als Nederlanders een andere benadering van een probleem hebben, én omdat we ons niet zoveel aantrekken van Duitse hierachie. Misschien heb jij meer ontdekt, dat kun je als voordeel gebruiken.
toon volledige bericht
Bedankt voor de heldere uitleg en tips. Ik heb me meteen bij de EURES aangemeld hopelijk is het wat. Desired locations toegevoegd en werkzaamheden. Alleen jammer niet heel veel IT-sector banen :( geven meer dan 1400 banen aan in NLD, maar niks over de ICT heel raar. Morgen maar een chatten met de mensne daar achter....

Daarnaast was de arbeitsamt echt kortaf, ik kon ook geen andere gesprek meer inboeken omdat ik al een baan (deeltijd) had en nog niet de Duitse taal beheer! Mijn vrouw stond ook versteld hiervan...

http://www.meinestadt.de/neunkirchen-saar/lehrstellen ga ook me aanmelden bij deze site, misschien is het wat. Ik woon heel dicht bij Kaiserslautern, waar heel veel Engelse(USA-citizens wonen) alleen kan maar geen engelstalige baanvinden hier...

[ Voor 7% gewijzigd door theduke1989 op 30-06-2017 18:38 ]

Pagina: 1