PC stuk: Veel getest, wat vinden jullie van mijn hypothese?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:31
Hoihoi, In 2011 heb ik voor mijn pa een PC gebouwd die voor zijn tijd redelijk krachtig was:

CPU: intel i7 2600
GPU: Nvidia 450GTS
Mobo: Asus P8P67
Voeding: Silent Pro 500W
RAM: 8GB 1333MHz

Nu hoorde ik laatst van pa dat de PC van de een op andere dag niet meer opstartte. Na gekeken te hebben of alle stekkers er wel goed inzaten ( :9 ) ben ik gaan zoeken wat de werkelijke oplossing kan zijn. De pc kan wel aangezet worden, er gaan Fan's draaien en lampjes branden. De monitor geeft daarnaast aan (op het moment dat de pc aangaat) dat er geen beeld doorkomt. Ik heb zowel de VGA, DVI als HDMI connector op de videokaart geprobeerd. Het moederbord heeft helaas geen video output.

Herina heb ik de volgende stappen heb ik ondernomen:

-Videokaart in een andere PC gezet --> Gaf gewoon beeld op andere PC, dus niet kapot (lijkt me)
-Videokaart in een ander slot op de P8P67 gezet (ivm eventuele verzakking)--> Werkt nog steeds niet
-Andere voeding op de PC aangesloten --> Nog steeds het zelfde
-Bios batterij er uit en er in --> geen verschil
-Bios gereset via headers op mobo --> geen verschil
-RAM reepjes in verschillende mogelijkheden getest --> Geen verschil.

Aan de hand van deze testen heb ik naar mijn weten best veel weten uit te sluiten. Ik denk nu dat het moederbord of de CPU stuk is. Gezien een moederbord wat meer kwetsbare componenten heeft, gok ik dat dit de boosdoener is. Kunnen jullie je vinden in deze hypothese? Zo nee, zijn er nog andere testjes die ik kan uitvoeren om er zeker van te zijn? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hint: je hebt een P67 chipset. Deze is berucht om bepaalde "quality control" bij Intel.

Kan je op het moederbord of de doos een nakijken of je er expliciet "REV 3" ergens vermeld staat?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

MAX3400 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:57:
Hint: je hebt een P67 chipset. Deze is berucht om bepaalde "quality control" bij Intel.

Kan je op het moederbord of de doos een nakijken of je er expliciet "REV 3" ergens vermeld staat?
Je doelt op de Cougar Point SATA bug, neem ik aan? Dat was een heel specifiek dingetje waardoor je SATA-poorten stuk gingen. Heeft verder niets te maken met de algemene kwaliteit van P67.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Compizfox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:59:
[...]

Je doelt op de Cougar Point SATA bug, neem ik aan? Dat was een heel specifiek dingetje waardoor je SATA-poorten stuk gingen. Heeft verder niets te maken met de algemene kwaliteit van P67.
Yup... Maar ik kan me zo voorstellen dat de betreffende transistor wel meer roet in het eten kan gooien dan enkel een defecte SATA-poort.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

MAX3400 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:04:
[...]

Yup... Maar ik kan me zo voorstellen dat de betreffende transistor wel meer roet in het eten kan gooien dan enkel een defecte SATA-poort.
Dat is zover ik weet niet zozeer het geval. De problemen waren gelimiteerd tot SATA.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Oke hier wist ik niks van af. De PC is aangeschaft op 27 februari 2011. Het defect is publiek gemaakt op 31/1/2011 (bron: http://event.asus.com/2011/mb/Identify_B3_Motherboards/). Ik meen mij te herinneren dat er wat voorraad problemen waren met de bestelling (geleverd op 7/3/2011), dus het is waarschijnlijk dat ik gewoon een nieuwe revisie in de PC heb zitten. Ik kan het helaas niet checken op dit moment..

edit: net wat foto's doorgestuurd gekregen. Nergens een teken van "dit is REV3.X". volgens Asus zou dit op het bord moeten staan.

[ Voor 15% gewijzigd door evanraalte op 28-06-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wat je mist denk ik is:
- handleiding van het moederbord
- aanwijzigen zoals beepjes of ledjes

en batterij uithalen werkt niet altijd clear bios (zie handleiding) is ook handig ..

het kan ook zijn dat je bios "locked" is en dus dat alles alleen gaat werken als je zoals het eerst was hersteld.

Zoals ik bv las zit er een DRAM LED op je mobo die doet wat tijdens de POST ... dat is al een aanwijzing of je mobo dood is of gewoon ergens blijft steken..

Als je mobo kortsluiting maakt kan hij ook niet aanslaan ,, haal hem uit de kast en leg hem op karton bv

kortom genoeg leesvoer (handleiding) en tests die je nog kan doen.. en niet teveel testen in 1x haal je CPU er niet uit !! maar test de rest eromheen wel (verbogen CPU pinnen is niet funny)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Bedankt voor de tips. DRAM LED brandt als het moederbord aangaat, wat dit betekent weet ik inderdaad niet. Dus de handleiding beter lezen is wellicht handig. Tevens, ik heb het bios ook gereset met de headertjes, dus dat heb ik iig goed goed gedaan :). Piepjes heb ik nog nooit gehoord uit die PC, wellicht is kijken of ik het speakertje kan vinden!

edit: Het een en ander gecheckt op afstand. Door op de knop naast de DRAM-LED te drukken laadt het systeem een failsafe configuratie in. Deze feature werkt gewoon zoals beschreven in de handleiding. In dat opzicht lijkt het moederbord dus gewoon te werken. Kan het toch niet de CPU zijn? Iets wat ook boven kwam: sinds de upgrade naar Windows 10 draaide de processor altijd op 100% utilisatie. Gezien het systeem nog steeds aardig snel was, werd gedacht dat dit een software foutje was maar wellicht is dit toch niet het geval?

[ Voor 43% gewijzigd door evanraalte op 28-06-2017 22:49 ]

Pagina: 1