Hoihoi, In 2011 heb ik voor mijn pa een PC gebouwd die voor zijn tijd redelijk krachtig was:
CPU: intel i7 2600
GPU: Nvidia 450GTS
Mobo: Asus P8P67
Voeding: Silent Pro 500W
RAM: 8GB 1333MHz
Nu hoorde ik laatst van pa dat de PC van de een op andere dag niet meer opstartte. Na gekeken te hebben of alle stekkers er wel goed inzaten (
) ben ik gaan zoeken wat de werkelijke oplossing kan zijn. De pc kan wel aangezet worden, er gaan Fan's draaien en lampjes branden. De monitor geeft daarnaast aan (op het moment dat de pc aangaat) dat er geen beeld doorkomt. Ik heb zowel de VGA, DVI als HDMI connector op de videokaart geprobeerd. Het moederbord heeft helaas geen video output.
Herina heb ik de volgende stappen heb ik ondernomen:
-Videokaart in een andere PC gezet --> Gaf gewoon beeld op andere PC, dus niet kapot (lijkt me)
-Videokaart in een ander slot op de P8P67 gezet (ivm eventuele verzakking)--> Werkt nog steeds niet
-Andere voeding op de PC aangesloten --> Nog steeds het zelfde
-Bios batterij er uit en er in --> geen verschil
-Bios gereset via headers op mobo --> geen verschil
-RAM reepjes in verschillende mogelijkheden getest --> Geen verschil.
Aan de hand van deze testen heb ik naar mijn weten best veel weten uit te sluiten. Ik denk nu dat het moederbord of de CPU stuk is. Gezien een moederbord wat meer kwetsbare componenten heeft, gok ik dat dit de boosdoener is. Kunnen jullie je vinden in deze hypothese? Zo nee, zijn er nog andere testjes die ik kan uitvoeren om er zeker van te zijn? Bedankt!
CPU: intel i7 2600
GPU: Nvidia 450GTS
Mobo: Asus P8P67
Voeding: Silent Pro 500W
RAM: 8GB 1333MHz
Nu hoorde ik laatst van pa dat de PC van de een op andere dag niet meer opstartte. Na gekeken te hebben of alle stekkers er wel goed inzaten (
Herina heb ik de volgende stappen heb ik ondernomen:
-Videokaart in een andere PC gezet --> Gaf gewoon beeld op andere PC, dus niet kapot (lijkt me)
-Videokaart in een ander slot op de P8P67 gezet (ivm eventuele verzakking)--> Werkt nog steeds niet
-Andere voeding op de PC aangesloten --> Nog steeds het zelfde
-Bios batterij er uit en er in --> geen verschil
-Bios gereset via headers op mobo --> geen verschil
-RAM reepjes in verschillende mogelijkheden getest --> Geen verschil.
Aan de hand van deze testen heb ik naar mijn weten best veel weten uit te sluiten. Ik denk nu dat het moederbord of de CPU stuk is. Gezien een moederbord wat meer kwetsbare componenten heeft, gok ik dat dit de boosdoener is. Kunnen jullie je vinden in deze hypothese? Zo nee, zijn er nog andere testjes die ik kan uitvoeren om er zeker van te zijn? Bedankt!