HBO-ICT + Gamen!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb voor mijn studie een nieuwe laptop nodig en ik wil het meteen goed aanpakken. Met deze laptop wil ik buiten de studie ook mijn laptop kunnen gebruiken om bij vrienden te gamen.

Wat is je budget?
Rond de 1500 - 2000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
deze laptop zal veel meegenomen worden!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
eigenlijk zat ik niet met een bepaald merk in mijn hoofd, ik heb nu de ASUS ROG STRIX GL702VM-GC156T in gedachten. Alleen het nadeel is volgens mij het stroomverbruik van de laptop en dat hij vrij snel warm wordt. gamer look had van mij wel iets minder gemogen maar dat maakt mij niet heel veel uit.

Mochten jullie een andere laptop voor mijn doeleinde hebben gevonden laat het me weten! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Met jou eisen zit je nu eenmaal in dei 'gamer look' vast. Of het moet gaan om lichte spellen.
Er zijn meer van dit soort topics in dit forum deel te vinden en de Asus ROG / MSI stealth (?) zijn best leuke laptops.

Opleiding zou ik persoonlijk het belangrijkste vinden en je zegt dat het ICT is, enig idee wat je gaat doen? VM's draaien of.. In dat geval zou ik aanraden om een HQ processor te hebben, minimaal 16GB aan RAM te nemen en een minimale SSD van 250GB, liefst groter want sommige windows server services vragen best wat opslag. Als je daarnaast ook andere dingen erop hebt staan is hij best snel vol. Een numpad is ook echt geen overbodige luxe als je veelvuldig IP-reeksen in moet typen. Ik heb zelf ook gemerkt dat in door LT verlichte ruimtes een mat scherm echt wel een voordeel is, maar dat is lastig te vinden op gading laptops.

Maar goed, persoonlijk vind ik de HP omen nog best te doen eigenlijk. Stiekem ben ik wel fan van het lettertype dat ze op hun keyboard gebruiken. Verder kun je denk ik niet mis gaan met welke laptop dan ook die een GPU heeft uit de laatste 10XX reeks.

Zorg daarnaast ook voor een deftige rugzak en kijk daarmee verder dan Eastpack. Osprey, Deuter, kosten niet gek veel meer geld maar hebben veel betere draag systemen. Ze maken normaliter ook hiking rugzakken, waarbij Osprey echt één van de beste is. Maar goed. Misschien hebben andere betere suggesties.

Want ik zou zelf eerder adviseren naar een lenovo thinkpad of iets te gaan gezien de bouwkwaliteit daarvan en toch ook de specs, ja dan kun je misschien niet de nieuwste games spelen op ultra maar goed. Op mijn Zbook met quadro kaart draait Planet coaster ook best aardig niet verder vertellen want het is mijn werklaptop ;)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Als ik jou was zou lekker voor 1000 euro een ultrabook kopen voor je studie. Mooi klein 13", niet zwaar, makkelijk mee te nemen. Dat is toch een punt waar veel mensen niet aan denken. Als je echt wilt gamen, koop je er een pc of console bij of iets dergelijks. Elke dag een game laptop of een ultrabook mee naar school is een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 13:01
Ik heb nu een tijd een msi gehad van 2.7 kilo elke dag mee naar school.
Dit wordt na een tijdje wel zwaar.
Ik ben nu voor ook hbo ict opzoek naar een ultrabook van 13 of 14 inch. Wil een i7 met minimaal 256 gb en 16 gb ram. Deze waren lastig te vinden maar uiteindelijk deze gevonden en past binnen je budget. Misschiem dat je hier iets aan hebt:
https://www.asus.com/nl/C.../ASUSPRO-B9440UA/gallery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 16:06
Je wilt gamen en vaak meenemen. Dit stukje is heel erg moeilijk want al die game notebooks zijn erg zwaar door de koeling en de accu.

Edit: Zoek hier maar een mooie uit.

Link: categorie: Laptops

[ Voor 57% gewijzigd door Jeanke117 op 28-06-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Bakkertje_01 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:38:
Als ik jou was zou lekker voor 1000 euro een ultrabook kopen voor je studie. Mooi klein 13", niet zwaar, makkelijk mee te nemen. Dat is toch een punt waar veel mensen niet aan denken. Als je echt wilt gamen, koop je er een pc of console bij of iets dergelijks. Elke dag een game laptop of een ultrabook mee naar school is een groot verschil.
sgouman schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:44:
Ik heb nu een tijd een msi gehad van 2.7 kilo elke dag mee naar school.
Dit wordt na een tijdje wel zwaar.
Ik ben nu voor ook hbo ict opzoek naar een ultrabook van 13 of 14 inch. Wil een i7 met minimaal 256 gb en 16 gb ram. Deze waren lastig te vinden maar uiteindelijk deze gevonden en past binnen je budget. Misschiem dat je hier iets aan hebt:
https://www.asus.com/nl/C.../ASUSPRO-B9440UA/gallery/
Het hangt echt van je gebruik af of een Ultrabook met een i5/i7 U processor genoeg gaat zijn.https://www.intel.com/con...rs/processor-numbers.html hier de verschillen. In de studie ICT/netwerkbeheer denk ik dat dat echt te krap gaat zijn. Ja ze ondersteunen misschien Hyperthreading maar dat houd niet over. Je moet echt kijken naar een laptop met een HQ> 4core met HT. Ik had gemiddeld 4 Virtual machines draaien toen ik lessen volgde. 1 Virtual router om dat ook een ste hebben gedaan in een windows server. Daarnaast je Domein controller, die heeft niet gek veel nodig maar toch, dan een server waar we verschillende rollen gaven van een simpele print tot update service en remote desktop. Dan hebben ze al wat meer nodig. En dan natuurlijk een client om alles uit te kunnen testen. Voor Linux nam het niet zo nauw, maar dat is ook een lichter OS. En dat moet dus vergezeld worden van minimaal een 16GB aan RAM.

Zwaar, tja, dat is persoonlijk zoals gezegd sleep ik elke dag een 15" Zbook G3 mee en die is 3.26 kg. En dan nog de power supply, een halve liter water, een etui met veel voorkomende schroevendraaier. Een notitie blok en dan nog externe SSD (samsung T1 dus die weegt niks) Totaal zal ik wel over de 4kg heen zitten. Als dat in mijn rugtas zit voel ik inderdaad wel dat ik iets op mijn rug heb maar storend is dat zeker niet. Maar ik loop dan ook vaker met veel zwaardere hiking rugtassen. Ik ga zowel in de auto als op de fiets en ook eens met het OV afhankelijk waar ik moet zijn. Die Zbook is zwaar, duur maar daar kan ik dus wel 2x een M.2 SSD(nvme) in + nog een 2,5" plaats. En tot max 64GB aan RAM. Kan ik wel even mee vooruit dus 8)

Maar goed, zo'n MSI host of stealth zal zeker aan je eisen voldoen net als de ASUS ROG en HP Omen die liggen ook binnen je budget. Al moet je dan vooral gaan kijken naar welke GPU versie want sommige hebben een 2GB en andere misschien 4/6GB. Ik zou ook aanraden om een externe ssd aan te schaffen zoals de genoemde T serie van Samsung. Die zijn klein, raak je bijna kwijt in je tas trouwens, maar daar zet je al je ISO bestanden en ander school documentatie op. Werkt prima en daar kun je ook nog eens een VM vanaf draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Daniel_Elessar schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:32:
[...]

[...]

Het hangt echt van je gebruik af of een Ultrabook met een i5/i7 U processor genoeg gaat zijn.https://www.intel.com/con...rs/processor-numbers.html hier de verschillen. In de studie ICT/netwerkbeheer denk ik dat dat echt te krap gaat zijn. Ja ze ondersteunen misschien Hyperthreading maar dat houd niet over. Je moet echt kijken naar een laptop met een HQ> 4core met HT. Ik had gemiddeld 4 Virtual machines draaien toen ik lessen volgde. 1 Virtual router om dat ook een ste hebben gedaan in een windows server. Daarnaast je Domein controller, die heeft niet gek veel nodig maar toch, dan een server waar we verschillende rollen gaven van een simpele print tot update service en remote desktop. Dan hebben ze al wat meer nodig. En dan natuurlijk een client om alles uit te kunnen testen. Voor Linux nam het niet zo nauw, maar dat is ook een lichter OS. En dat moet dus vergezeld worden van minimaal een 16GB aan RAM.

Zwaar, tja, dat is persoonlijk zoals gezegd sleep ik elke dag een 15" Zbook G3 mee en die is 3.26 kg. En dan nog de power supply, een halve liter water, een etui met veel voorkomende schroevendraaier. Een notitie blok en dan nog externe SSD (samsung T1 dus die weegt niks) Totaal zal ik wel over de 4kg heen zitten. Als dat in mijn rugtas zit voel ik inderdaad wel dat ik iets op mijn rug heb maar storend is dat zeker niet. Maar ik loop dan ook vaker met veel zwaardere hiking rugtassen. Ik ga zowel in de auto als op de fiets en ook eens met het OV afhankelijk waar ik moet zijn. Die Zbook is zwaar, duur maar daar kan ik dus wel 2x een M.2 SSD(nvme) in + nog een 2,5" plaats. En tot max 64GB aan RAM. Kan ik wel even mee vooruit dus 8)

Maar goed, zo'n MSI host of stealth zal zeker aan je eisen voldoen net als de ASUS ROG en HP Omen die liggen ook binnen je budget. Al moet je dan vooral gaan kijken naar welke GPU versie want sommige hebben een 2GB en andere misschien 4/6GB. Ik zou ook aanraden om een externe ssd aan te schaffen zoals de genoemde T serie van Samsung. Die zijn klein, raak je bijna kwijt in je tas trouwens, maar daar zet je al je ISO bestanden en ander school documentatie op. Werkt prima en daar kun je ook nog eens een VM vanaf draaien.
Mijn school zegt dat voor netwerkbeheerder een i5 samen met 8gb ram en minimaal 200 gb geheugen goed genoeg zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
sgouman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:04:
[...]

Mijn school zegt dat voor netwerkbeheerder een i5 samen met 8gb ram en minimaal 200 gb geheugen goed genoeg zou moeten zijn
Dat zegt niet zoveel. Het scheelt nogal of je een i5-7Y54, i5-7200U of i5-7300HQ hebt. Die eerste twee zullen soms langzamer zijn dan een i3-7100H, terwijl die laatste weer sneller kan zijn dan een i7-7500u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
sgouman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:04:
[...]

Dat vertelden ze mij toen ook. Echter kwamen sommige bedrogen uit. Sommige services vragen iets om deftig te draaien, dan zit 8GB snel vol. Ook heeft Windows server update service(WSUS kortweg) al een minimaal opslag van ik geloof 80 GB nodig om de rol te installeren. Dat is bedoelt voor updates en die download je ook, die moeten ze ergens kwijt. Als je dan maar 200Gb hebt, daar zelf je OS op hebt staan, ISO bestanden, dan nog wat games etc. Gaat lastig worden dan.

Vaak zijn dat echt minimale specs die ze geven. Zoals gezegd, toen ik het volgde zijn is zeker de helft nog RAM gaan bijkopen omdat ze anders te kort kwamen. Een domein controller hoeft niet heel veel te hebben, maar is toch al 2GB en een core, dan je router om een eigen netwerk te creëren al kan dat ook in bijvoorbeeld VM ware zélf maar wij moesten daar een windows server voor gebruiken omdat je dan ook nog andere dingen erbij kunt doen met bijvoorbeeld verschillende lans te combineren en overstijgen. Maar je host OS wilt ook nog wel wat houden voor zichzelf. Dan zit 8GB en 200Gb schijfruimte dus erg snel vol. Alle ISO bestanden die ik had kwam al snel in de buurt van 60GB. En ja die hadden we allemaal nodig, dat waren verschillende windows versies, Linux van CentOs tot Debian en nog andere software voor zowel Windows als Linux.

Speel dus liever op safe dan dat je daar staat en ineens extra moet bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Daniel_Elessar schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:01:
[...]

Dat vertelden ze mij toen ook. Echter kwamen sommige bedrogen uit. Sommige services vragen iets om deftig te draaien, dan zit 8GB snel vol. Ook heeft Windows server update service(WSUS kortweg) al een minimaal opslag van ik geloof 80 GB nodig om de rol te installeren. Dat is bedoelt voor updates en die download je ook, die moeten ze ergens kwijt. Als je dan maar 200Gb hebt, daar zelf je OS op hebt staan, ISO bestanden, dan nog wat games etc. Gaat lastig worden dan.

Vaak zijn dat echt minimale specs die ze geven. Zoals gezegd, toen ik het volgde zijn is zeker de helft nog RAM gaan bijkopen omdat ze anders te kort kwamen. Een domein controller hoeft niet heel veel te hebben, maar is toch al 2GB en een core, dan je router om een eigen netwerk te creëren al kan dat ook in bijvoorbeeld VM ware zélf maar wij moesten daar een windows server voor gebruiken omdat je dan ook nog andere dingen erbij kunt doen met bijvoorbeeld verschillende lans te combineren en overstijgen. Maar je host OS wilt ook nog wel wat houden voor zichzelf. Dan zit 8GB en 200Gb schijfruimte dus erg snel vol. Alle ISO bestanden die ik had kwam al snel in de buurt van 60GB. En ja die hadden we allemaal nodig, dat waren verschillende windows versies, Linux van CentOs tot Debian en nog andere software voor zowel Windows als Linux.

Speel dus liever op safe dan dat je daar staat en ineens extra moet bij kopen.
Denk je dat dat 512 gb ssd
I7 7500u
16 gb ram genoeg is? Games ga ik er niet op spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
@ TS: hoe groot wil je de laptop hebben, 15 inch of 17?
Wat voor games ga je er op spelen?

Wil je een wat minder opvallende laptop zou ik voor de HP Omen gaan.
Zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: HP Omen 17-w110nd
Prima snelle HQ processor, 16GB geheugen en een GTX 1060.
Of als je een snellere GPU (GTX 1070) wil deze:
pricewatch: HP Omen 17-w121nd

Als je liever een 15,6inch hebt dan kan je ook voor zoiets gaan, ook een Asus ROG, maar dan met een GTX1070 en een nog wat nieuwere HQ processor
pricewatch: Asus ROG GL502VS-FY038T

[ Voor 99% gewijzigd door Arjant2 op 30-06-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
sgouman schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:30:
[...]

Denk je dat dat 512 gb ssd
I7 7500u
16 gb ram genoeg is? Games ga ik er niet op spelen
Ik weet niet precies wat je ermee doet of wat je budget is. Enige 'jammere' van deze laptop is de u(ultra) processor. Ik zou even kijken of die niet met een HQ geleverd kan worden dat is namelijk een 4core met Hyper threading. Dat gaat je net wat meer gemak opleveren dan een dualcore. Ergens hierboven heb ik een linkje geplaatst naar intel en de verschillen tussen de cpu's. Als het niet heel spannende dingen zijn kan die U best goed zijn, als je echter wat meer nodig heb of meer cores ga je al snel een probleem krijgen denk ik zo.

@Arjant2 geeft hier nog een mooie opsomming van laptops die zeer zeker geschikt zijn.

Ik dacht even aan Lenovo T serie maar ik zie dat die ook enkel U versies van de cpu neerzetten als je daarvoorbij gaat kom je al in de duurdere P(mobile workstation) serie terecht. Erg mooie dingen hoor, typen echt fan-tas-tic! (om een Doctor who oplerkign erin te kunnen zetten) Maar goed, die zijn ook best aan de prijs.

Het is altijd een probleem met wat heb ik nodig en wat kan ik krijgen. En je moet zo verdomd goed kijken want veel die adverteren enkel met i5 of i7!! maar zeggen dan niet direct welke variant. Maar goed er waren er met een macbook pro 13" die goed meekwamen. Dus ik denk dat het wel goed zal komen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
Laten we ons even beperken tot de vraag van de TS: @Verwijderd en niet van @sgouman want het wordt er allemaal niet duidelijker op als mensen dit topic gaan kapen voor hun eigen vraag.

[ Voor 20% gewijzigd door Arjant2 op 30-06-2017 14:09 ]

Pagina: 1