Advies NAS gevraagd - Time Machine, Download, Windows Backup

Pagina: 1
Acties:

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik zoek een?
2-bay NAS

v.z.v.

- Time machine backup (macbook met +/- 70gb aan data, rest is cloud)
- Windows backup (d.m.v. Acronis) van mij game pc, dus alleen Windows partitie en belangrijk spul
- SabNZB ondersteuning

Wat ik dus niet weet is of ik 1 schijf voor Time Machine + Windows Backup kan gebruiken en de andere voor media/SABNZB

Een pluspunt zou zijn dat ik de media van de NAS naar mijn TV of versterker kan streamen

Wat is je budget?
250-350 € - Schijven heb ik al

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
QNAP of Synlogy, ik heb jaren een DS110J gehad voor data backup, maar toen ik SABNZB erop ging draaien ging het rap achteruit. QNAP werkt erg prettig op het werk.

Ik zat zelf te denken aan een DS216play, maar de QNAP met HDMI lijkt me ook wat, wat denken jullie ?

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik heb zelf een Synology DS216Play waar ik ook mijn Macbook heen backup met Time Machine.

Hoe ik het heb opgelost is een aparte user account met een quotum van 250GB (voldoende voor mijn backup, gezien ik in mijn Macbook een 256GB SSD heb met circa 90GB vrij)) op mijn Synology aanmaken voor Time Machine en een aparte shared folder in mijn NAS. Een shared folder is gewoon een map in de root directory van je NAS, dus dit staat netjes op dezelfde schijven (RAID1) als de rest van de data, maar door aparte shared folder met eigen machtigingen niet toegankelijk voor de rest van de NAS-gebruikers.

Je kan dit trucje eventueel herhalen met een aparte map voor Windows Backup, al heb ik Windows Backup nog nooit gebruikt (dus weet niet zeker of het zo werkt, maar ga er wel vanuit).

De DS216Play heeft ook geen enkel probleem met media transcoden naar je tv of andere afspeelapparaten. Transcoding werkt overigens alleen / het beste met de DS Video app (maar die is voor de meeste tv's en set-top OS'en wel beschikbaar). Ik heb ook de interne speler van mijn net nieuwe Samsung tv getest, maar dat stotterde toch af en toe (geen transcoding). Met DS Video kan ik 1080p bestanden moeiteloos transcoden en subs inserten etc. 4K nog niet getest (heb de tv pas net), maar zou ook moeten kunnen via DS Video (wel een aparte optie in de settings van DSM die je moet inschakelen).

Met QNAP heb ik verder geen ervaring. Schijnt prima te zijn, maar Synology qua software net wat beter/simpeler.

Hoop dat je hiermee verder kan!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten