Bonus Malus bij omnium

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:27
NB: In ben Belg, misschien gelden er andere regels in België dan in Nederland

Mijn vrouw heeft bij het parkeren een muurtje geraakt. Het muurtje was niet beschadigd, maar de achterbumper wel. Wij hebben een omnium verzekering zonder franchise. Ik dacht dus van het te laten herstellen op kosten van de verzekering. Ik heb hen gecontacteerd, maar zij zeggen dat onze bonus malus zal stijgen als we dit laten herstellen. Ik had nochtans gelezen dat de bonus malus niet stijgt als er geen tegenpartij is. Weet iemand hier het fijne van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat hangt van de voorwaarden van de verzekering af. Je hebt geen franchise dus het lijkt mij vrij logisch dat ook dit soort schade zorgt voor een verandering van de trede.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:54

Tomatoman

Fulltime prutser

Algemene regel is dat als je schade claimt die je zelf hebt veroorzaakt, dat ten koste gaat van de bonus/malus-trede. Soms wordt er een uitzondering gemaakt voor een sterretje in de voorruit of vervanging van een voorruit, dat staat in de verzekeringsvooorwaarden.

Voor de Hollanders:
Omnium = all risks = casco
Franchise = eigen risico

[ Voor 38% gewijzigd door Tomatoman op 28-06-2017 20:23 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Het is inderdaad gebruikelijk dat ook bij eenzijdige ongelukken de bonus malus stijgt (zowel in Nederland als Belgie).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Ok bedankt voor alle reacties (en voor de vertaling naar het Hollands). Ik heb het niet verkeerd gelezen, maar de bron zal niet betrouwbaar geweest zijn (had dit op een of ander forum gevonden).
Dan ga ik het niet laten herstellen: de verzekering zou met 175€/jaar omhoog gaan en de schade is heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:54

Tomatoman

Fulltime prutser

mathias82 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:25:
Ok bedankt voor alle reacties (en voor de vertaling naar het Hollands). Ik heb het niet verkeerd gelezen, maar de bron zal niet betrouwbaar geweest zijn (had dit op een of ander forum gevonden).
Dan ga ik het niet laten herstellen: de verzekering zou met 175€/jaar omhoog gaan en de schade is heel beperkt.
Dat klinkt als een verstandige afweging. En je mag op het forum gewoon Vlaamse woorden gebruiken hoor :). Zolang het voor iedereen te volgen is, zal niemand daar een probleem mee hebben.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
mathias82 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:25:
In heel specifieke gevallen zijn er wel eens uitzonderingen, maar dat zou dan in de voorwaarden moeten staan. Ik verwacht het echter niet.
Of als je toch je auto liever heel hebt kun je het laten herstellen en zelf betalen (evt. bijwerken kan vaak ook, is een stuk goedkoper en zeker bij krassen wordt de schade een stuk minder zichtbaar)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Herstellen en zelf betalen had ik ook al aan gedacht, ik heb geen idee wat het zou kosten.

Op zich stoort de beschadiging ons niet, we zouden het enkel laten herstellen om de (herverkoop)waarde niet te laten dalen. Als de herstelling meer kost dan de waardevermindering gaan we het zeker niet doen.

Ik zal anders eens foto's posten van de beschadiging, misschien kan ik het zelf herstellen, het is vrij miniem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:10
Kleine schades zoals een bumper spuiten, niet claimen. In enkele jaren betaal je meer aan extra premies dan de hele schade heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland kun je bij veel verzekeraars de schade laten betalen en binnen een jaar alsnog zelf betalen. Heeft alleen niet veel zin als de schade niet erg is of niet echt zichtbaar en je het wel best vindt.
Pagina: 1