Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:09
Topictitel paste niet geheel dus hierbij duidelijker:

Ben je als ZZP-er aansprakelijk wanneer je schade veroorzaakt met materieel van opdrachtgever?
Gisteren had ik hier met mijn broer een discussie over en kan hier geen uitsluitsel over vinden.
Situatie is namelijk, mijn broer heeft eigen bedrijf, en ik heb een klein eigen bedrijfje zonder aansprakelijkheidsverzekering (hobby, naast mij full time baan). Normale werkzaamheden die ik doe is geen verzekering voor nodig. Nu help ik mijn broer soms, en rij daarmee ook in zijn auto met zware aanhanger. Vertelde hem dus gisteren dat het mij beter lijkt dat ik hier niet meer mee rij omdat ik geen verzekering heb. Volgens hem was hij als opdrachtgever aansprakelijk voor het ter beschikking gestelde materieel. Maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Aan de hand daarvan ben ik eens gaan zoeken maar kan niet echt antwoord vinden, misschien hier ervaringsdeskundigen :?

Bij werkgever-werknemer verhouding is het simpel. Werknemer maakt schade met bijvoorbeeld bedrijfsauto, werkgever is hiervoor aansprakelijk, mits er door werknemer geen opzet in het spel is.

Maar hoe zit dit bij opdrachtgever - ZZP-er? Ben dus al flink aan het zoeken geweest, maar daar vind ik alleen situaties dat de ZZP-er een bedrijfsongeval krijgt en dan is opdrachtgever aansprakelijk (tenzij de ZZP-er een ongeval krijgt en hij gebruikt zijn eigen gereedschap). Maar valt een ZZP-er van een steiger (goedgekeurde steiger, ZZP-er deed geen gekke dingen) dan is opdachtgever dus aansprakelijk.

Maar terug naar de situatie met mijn broer:
Stel, ik rij met zijn combinatie een andere auto aan, en de verzekering van mijn broer komt erachter dat een inleenkracht (ZZP-er) achter het stuur zat. Lijkt me logisch dat de autoverzekering van mijn broer de schade op mij wil verhalen. Maar is dit dan terecht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24
Als zzp-er ben je in beginsel zelf verantwoordelijk. Maar als je in een auto rijdt, dan hoort bij die auto een verzekering. En dekt die de schade.
Een aanhanger is voor wat betreft aanrijdingen e.d. onderdeel van de auto. Alleen bij brand en diefstal is een aparte verzekering benodigd. Daarvoor geldt echter dat het niet uitmaakt wie ermee rijdt.

Maar in jouw situatie ben je wel degelijk aansprakelijk. Ten eerste voor het eigen risico van de aanhanger. En ten tweede: als je schade rijdt met de auto heeft dat een premieverhoging tot gevolg. Dat is schade voor je broer. En daar kan hij jou dus aansprakelijk voor stellen.

Kennelijk is het ook niet echt nodig dat je ermee rijdt.
En wat wil je precies bereiken? In ieder geval wil je broer liever niet dat je met zijn auto rijdt. Dat kan hij toch zeggen? Het is immers zijn auto.
Ik kan me dat wel voorstellen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kijk hier eens naar: https://www.businessinsid...st-hier-let-de-fiscus-op/ of hier: http://www.ondernemersple...ij-zzpers-en-freelancers/

Want ZZP'er ben je niet zomaar, net zo min als werknemer.

Je zou een 0-urencontract met je broer kunnen afsluiten.

Op dit moment is de vraag dus: hoe hebben jij en je broer het nu geregeld?
Alles mondeling, en contant? Dan is het zwart-werk en heb je hele andere problemen als je een ongeluk maakt.
Iedere keer sluiten jullie een contractje af? Dan moet in het contract ook iets komen te staan over bedrijfsaansprakelijkheid. Ook freelancers/ZZP'ers (juist freelancers/ZZP'ers) sluiten een contract af. (Als ZZP'er is inschrijving bij de KvK niet verplicht. Technisch gezien moet je je wél aanmelden bij de Belastingdienst, zelfs als je slechts een paar keer per maand baby-sit, maar daar wordt de belastingdienst ook niet gelukkig van (info van belastingdienst zelf)).
Hebben jullie een doorlopend contract? Daaruit moet duidelijk worden of er sprake is van ZZP-inhuur, of arbeidsovereenkomst.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 28-06-2017 21:27 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 22:59
Als jij als zzp-er schade maakt is hij verantwoordelijk, want het is zijn materieel... maar hij kan jou dan weer aansprakelijk stellen....
Zal bij je broer niet zo snel gebeuren (alhoewel, dingen kunnnen gek lopen)9 maar wanneer je B2B werkt dan kan die aansprakelijkheid een stuk sneller doorgeschoven worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Tonne schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:43:
En wat wil je precies bereiken? In ieder geval wil je broer liever niet dat je met zijn auto rijdt. Dat kan hij toch zeggen? Het is immers zijn auto.
Ik kan me dat wel voorstellen eerlijk gezegd.
Het is precies andersom ;)
Ik heb tegen hem gezegd, om eventuele familieperikelen te voorkomen dat het misschien beter is dat ik niet meer met zijn spullen rijdt. Los van het feit dat hij mij misschien niet aansprakelijk wil stellen bij een schade, maar dat zijn verzekering het alsnog wel gaat doen.

@Ardana : Is geen zwart werk, hij krijgt gewoon netjes factuur van mijn gewerkte uren. Wel KvK inschrijving, geen onderling contract. Als hij erg druk is, en ik kan op korte termijn vrij nemen spring ik zo nu en dan een dagje bij.

Bedankt voor jullie reacties, weet niet of een 0 urencontract handig is, maar zal er eens induiken, is misschien wel ergens anders een oplossing voor.

[ Voor 27% gewijzigd door ybos op 28-06-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24
Sorry verkeerd gelezen ;).
Maar inderdaad. Gezeik voorkomen is wel een goed idee.
Maar is een aansprakelijkheidsverzekering zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Tonne schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:16:
Alles in verhouding. 35 euro per maand ben je zo kwijt.
Als ik ongeveer 5-8 dagen met mijn broer mega op jaarbasis is het veel. de verhouding opbrengsten vs kosten is dan niet erg gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46
Tonne schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:16:
Ik betaal maar een paar euro per maand voor de WA verzekering als ZZP-er...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt eraan.

Is je tarief in verhouding met de schade die je toe kunt brengen dan ja. Maar is dit niet het geval dan meestal nee tenzij het grove nalatigheid is.

Ik werk als zzper op machines van een paar miljoen dus daar is gewoon niet tegen te verzekeren. Het is bij een andere zzper eens voorgekomen dat hij een schade had veroorzaakt van meerdere tonnen. Het bedrijf heeft geprobeerd om het op hem te verhalen. Maar de rechter oordeelde dat het schadebedrag niet in verhouding stond op het tarief dat de opdrachtgever betaalde. Het bedrijf moest de zzper zien als een inhuur kracht van een uitzendbureau. Waardoor hij viel onder de verzekering van de opdrachtgever.

Misschien dat dit je wat verder helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Probub schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:46:
[...]

Ik betaal maar een paar euro per maand voor de WA verzekering als ZZP-er...
Het ligt eraan wat je doet. desalniettemin zou ik graag weten bij wie je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Als je zelfstandige bent ben je verplicht een WA verzekering te hebben. Alleen denk ik omdat de auto verzekering dit al dekt het geen probleem zou zijn. Maar check het met de verzekeraar die kan het antwoord gewoon geven.

Maar regel wel een WA verzekering anders wordt je als het tegen zit kaal geplukt .... als er ook maar iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:30
Verplicht als zelfstandige? Waar staat dat? Verstandig zeker. Maar verplicht?
Pagina: 1