Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:04
Mijn vraag
Ik heb nu een samengeraapt zooitje speakers in een 5.0 opstelling.
-2 zuilen (Elac EL130)
-3 x vierkante doosjes van een oude surround set van Sony.
Zoiets; daar gebruik ik er nu dus drie van; 2x rear en 1 voor de center.
Sattelietjes

-NAD L70 versterker

Nu moeten de zuilen weg ivm een veranderende kamerindeling en ben op zoek naar een redelijk goede vervanger.
Hiernaast mis ik nu wat 'center' geluid icm nieuwe OLED tv. De tv is niet altijd goed te verstaan, als ik de huidige versterker aanslinger werkt dat uiteraard wel beter maar is nog niet optimaal omdat de huidige center speaker een (goedkoop) vierkant klein doosje is. (zie foto)
Tevens staan de zuilen nu niet optimaal opgesteld ivm ruimte gebrek, de 1 staat 2,5 meter van de tv en de ander 50 cm.

Ik heb een Teufel Cinebase uitgeprobeerd maar dat is niets, surround mist en een te grote doos onder de TV. Op zich was de bas en het front-geluid goed maar het surround van mijn huidige systeem is vele maten beter.

Een paar opties die ik overweeg:
1.) 2 boekenkast speakers naast de TV als frontspeakers en een nieuwe center speaker. Rear speakers behouden.
Voordeel: niet al te duur, ik kan de rear speakers behouden en kost me relatief weinig ruimte. Stereo weergave zal goed zijn.
Nadeel: de EL130's voorzien nu grotendeels in de bas-tonen, mogelijk dat ik die straks mis en alsnog een sub moet aanschaffen, dan begint het wat te duur te worden.
Een optie die ik overweeg zijn Teufel Ultima 20 MK2 icm UL20 C MK2
Teufel boeken en center speaker
Dan ben ik voor 300 euro klaar

2.) 2 nieuwe satellietjes aan de voorkant en een nieuwe center en sub. Rear satellietjes behouden.
Voordeel; de satellietjes nemen weinig ruimte in en kan ik misschien voor weinig overnemen van iemand.
Nadeel; de sub moet ergens kwijt en de stereo weergave (voor muziek) is minder goed.

Nog een extra overweging is om een ander receiver/versterker aan te schaffen, dit omdat ik nu gebruik heb kunnen maken van ARC en CEC, dat ruimt lekker op wat betreft AB. De huidige versterker is 12 jaar oud, heeft geen HDMI poorten en het gedeelte CD/DVD werkt al lang niet meer.

Mis ik nog een optie?
Zou het vervangen van de rear-speakers nog wat opleveren? (op zich is het surround geluid nu goed genoeg namelijk)

Budget voor speakers; 500 euro
Budget voor evt nieuwe versterker: 400 euro.
Set wordt voornamelijk gebruikt voor films en tv. Soms wat radio.
Tijdens films kijken hou ik ervan het volume lekker hoog te zetten om goed in de sfeer te komen
Kamer is 30 m2 groot
Kabels liggen overal al dus dat is geen probleem. Ook extra kabel voor een sub is geen probleem.
Het stadium 'soundbar' ben ik voorbij omdat de tv dan snel te hoog staat en ik niet hou van rommel voor de tv.

[ Voor 9% gewijzigd door wmeester op 28-06-2017 15:57 . Reden: wat toevoegingen ]

Beste antwoord (via wmeester op 13-07-2017 23:04)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Wellicht doe je er goed aan om eens te gaan luisteren in een hifi winkel.
Speakers koop je niet op basis van specificaties, maar op basis van klank.
Het kan zo maar zijn dat jij speaker A mooi vindt klinken, en een ander speaker B. Oftewel ga gewoon luisteren.

Met een nieuwe versterker ga je qua geluid niet gek veel winst halen, echter wel een stuk meer gebruiksgemak en tevens weer een boel nieuwe functies zoals inderdaad ARC.
Een voorbeeld van een prima 'alleskunner' binnen je budget:

pricewatch: Denon AVR-X1300W
pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart

Qua boekenplank speaker zou ik zeker nog is verder kijken. Vele merken als Jamo, Klipsch, Dali, q-Acoustic, etc. etc. hebben allemaal speakers die redelijk in of rond je budget vallen.

Kijk bijvoorbeeld is naar de Boston A25, Dali zensor 1, en Q-acoustic 3010/3020.

Maar het echte advies blijft nog steeds: Luisteren :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Wellicht doe je er goed aan om eens te gaan luisteren in een hifi winkel.
Speakers koop je niet op basis van specificaties, maar op basis van klank.
Het kan zo maar zijn dat jij speaker A mooi vindt klinken, en een ander speaker B. Oftewel ga gewoon luisteren.

Met een nieuwe versterker ga je qua geluid niet gek veel winst halen, echter wel een stuk meer gebruiksgemak en tevens weer een boel nieuwe functies zoals inderdaad ARC.
Een voorbeeld van een prima 'alleskunner' binnen je budget:

pricewatch: Denon AVR-X1300W
pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart

Qua boekenplank speaker zou ik zeker nog is verder kijken. Vele merken als Jamo, Klipsch, Dali, q-Acoustic, etc. etc. hebben allemaal speakers die redelijk in of rond je budget vallen.

Kijk bijvoorbeeld is naar de Boston A25, Dali zensor 1, en Q-acoustic 3010/3020.

Maar het echte advies blijft nog steeds: Luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tweedehands uitgesloten? ... er staan vaak mooie spullen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Hifi winkel ben ik al eens geweest maar is moeilijk een goede vergelijking te maken. Het voordeel van Teufel vind ik dat je de spullen zonder kosten retour kan zenden.
En dus in je eigen huiskamer kan opstellen en laten spelen.

De versterkers zal inderdaad niet zozeer zijn om het geluid te verbeteren maar om gebruik te kunnen maken van extra functies.
Een nadeel voor wat betreft versterkers is dat ik beperkte hoogte heb in mijn televisie meubel; ik heb 15 cm. De NAD past daar met 13,5 net in.
Finesse schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:23:
Tweedehands uitgesloten? ... er staan vaak mooie spullen te koop.
Tweedehands is absoluut niet uitgesloten maar dan moet je toch al een beetje weten wat je wil.

[ Voor 21% gewijzigd door wmeester op 28-06-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

wmeester schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:53:

Een nadeel voor wat betreft versterkers is dat ik beperkte hoogte heb in mijn televisie meubel; ik heb 15 cm. De NAD past daar met 13,5 net in.
Met de kanttekening dat je (nieuwe) receiver ten dode is opgeschreven, vanwege de belabberde warmte afvoer.. :X

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Lip schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:56:
[...]

Met de kanttekening dat je receiver ten dode is opgeschreven, vanwege de belabberde warmte afvoer.. :X
De NAD heeft een ventilator erin en de achterkant is open dus valt redelijk mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Er zit hier trouwens een hifi klubben om de hoek. Ik ga toch eens luisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-07 17:03
Heb de Teufel Ultima 20 MK2 ook staan icm een Onkyo TX-SR444, dus zonder center speaker. Klinkt bijzonder goed, heb nu nog niet direct de noodzaak om een sub er bij te willen hebben.

De Teufels zullen waarschijnlijk wel aan je wensen voldoen, helemaal als je ook de center erbij haalt. Het probleem wordt om een goede versterker te vinden die past <15cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vandaag bij Hifi klubben wezen luisteren, eerst wat mooie B&W's van 449€ per stuk; klinken bijzonder goed maar zijn buiten budget.
Toen wat andere B&W's die wat groter waren maar nog steeds goed geluid gaven maar iets minder bas.
Dali Zensor 1 geluisterd, die waren te schel. Toen Dali Zensor 3 en voldoen aan vrijwel alles. Hoge tonen goed, bas goed, niet te dof en niet blikkerig.
Ik stond er eigenlijk versteld van dat zulke 'kleine' speakers de ruimte konden vullen met geluid.
Nog even een film geluisterd met de bijbehorende center, dan heb je ook geen sub nodig. Nog wel even de sub erbij aangehad maar die vond ik de overheersend.
Ik heb daar nu een offerte voor liggen en wacht even totdat ik thuis dd Teufels heb aangesloten.

Ik zit te twijfelen tussen een Marantz NR1607 en een Onkyo TX-L50

De Marantz is iets hoger maar heeft ook meer hdmi poorten.
Prijs is nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 23:28
wmeester schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:55:....
Nog even een film geluisterd met de bijbehorende center, dan heb je ook geen sub nodig. Nog wel even de sub erbij aangehad maar die vond ik de overheersend...
Huh? Geen sub nodig omdat je een bijhorende center speaker hebt beluisterd 8)7 ... Uiteraard heb je geen subwoofer nodig maar voegt m.i. heel erg veel toe, zeker bij films.

Je hebt ergens geluisterd met een opstelling die simpelweg niet goed geconfigureerd is. Een subwoofer moet juist mooi "blenden" in het geheel waardoor hij er niet lijkt te zijn, behalve op het moment wanneer je dat verwacht (explosies e.d.). Geloof mij die Dali's komen niet onder de 60hz en daar begint een subwoofer zijn meerwaarde te tonen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Uiteraard kan een sub alsnog bijdrage aan het luisterplezier maar was in eerste instantie niet zo gecharmeerd van nog een extra kast.

Toch nog even het eindresultaat: De teufels hebben hier gedraaid en waren in principe prima maar omdat ik ook heb geluisterd in de winkel naar Dali Zensor 3 speakers, deze toch ook maar besteld. Na uitgebreid configureren en testen met zowel muziek als film hou ik toch de Dali's.
Deze zijn wat duurder maar klinken helderder. Je hoort meer detail in muziek en film.
Hiernaast past de center van de teufel minder goed in mijn audiomeubel. De center van dali past beter.
Daarnaast nog een ander detail; de Teufels hebben afgeronde hoeken en zijn iets breder waardoor ze toch wat 'lomper' ogen. De Dali's zijn net wat slanker.

Wat betreft versterker is het de Pioneer vsx-s520 geworden. Mogelijk niet het model met de meeste aansluitingen maar wel met voldoende ruimte in mijn meubel en ingebouwde chromecast!

[ Voor 10% gewijzigd door wmeester op 13-07-2017 23:05 ]

Pagina: 1