Wifi/4G op een boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 20:36
Voor een kennis werd ik gevraagd om opties te bekijken rond internet op een boot.

Wat is het doel?
Tweeledig doel: enerzijds om op afstand beelden bij beweging door te kunnen sturen of ad hoc te kunnen kijken. Anderzijds bij aanwezigheid om voor het gezin wifi te kunnen voorzien om te kunnen surfen, mailen etc.

Dit voornamelijk in de jachthaven, maar kan ook in andere jachthavens zijn waar ze (tijdelijk) liggen.
Het is altijd kustvaart en niet te bedoeling om per se tijdens het varen connectiviteit te hebben.

Het probleem? Waar ben ik naar op zoek?
De haven zelf heeft geen goede dekking qua mobiel bereik is me verteld. Er zou wel een lokaal wifi netwerk zijn. Concreet wil ik kijken naar ofwel een wifi only set-up of een combinatie wifi/4G. Het moet daarbij mogelijk zijn om voor een niet technische gebruiker om het juiste netwerk (in geval van wifi) te selecteren via een app of iets dergelijks.

Er dient dus een router te zijn die zowel wifi client als 4G client (of een van beide) kan zijn en dan ook een AP voor lokale clients.

Wat heb ik al bekeken?

Voor de betere ontvangst zou ik sowieso opteren voor een externe antenne voor wifi/4G.
Dit moet connecteren met een normaal zendstation, dus geen mogelijkheid tot speciale gerichte antennes.

Na wat te onderzoeken kwam ik op kant en klare systemen uit:
http://www.thewirie.com/t...marine-wifi-3g-4g-system/
https://autena.nl/product...l-internet/mvg-neptulink/

Mijn vraag is, hebben jullie hier nog andere ervaringen mee of voorstellen om dit op te lossen?
Ik had ook al even gekeken naar bv de airmax producten van Ubiquiti (enkel wifi). Maar daar was het mij onduidelijk hoe technisch je moet zijn om het netwerk te wijzigen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor boot hebben we het hier over?
- formaat (jachtje van 6m of grote (voormalige) koopvaardijschip)
- materiaal (staal levert behoorlijke kooi van Faraday, beton dempt alles, terwijl polyester en hout WiFi en 4G prima doorlaten)

In ieder geval zou ik alvast drie verschillende functionaliteiten onderscheiden. Ze *kunnen* gecombineerd worden in enkel apparaat, maar dat is alleen in de low-end (bij een klein polyester jachtje) een goed idee:
1) Een client die verbinding maakt met uplink (WiFi en/of 4G)
2) Een router die een eigen netwerk (layer 3) opzet aan boord.
3) Een of meerdere AP's om aan boord overal (waar nodig) dekking te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
dion_b schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:57:
Wat voor boot hebben we het hier over?
- formaat (jachtje van 6m of grote (voormalige) koopvaardijschip)
- materiaal (staal levert behoorlijke kooi van Faraday, beton dempt alles, terwijl polyester en hout WiFi en 4G prima doorlaten)

In ieder geval zou ik alvast drie verschillende functionaliteiten onderscheiden. Ze *kunnen* gecombineerd worden in enkel apparaat, maar dat is alleen in de low-end (bij een klein polyester jachtje) een goed idee:
1) Een client die verbinding maakt met uplink (WiFi en/of 4G)
2) Een router die een eigen netwerk (layer 3) opzet aan boord.
3) Een of meerdere AP's om aan boord overal (waar nodig) dekking te hebben.
Formaat jacht van pakweg 15m. Materiaal typisch in polyester en hout.
Dus qua AP denk ik dat 1 wel afdoende moet zijn (en kan desnoods later nog bijgeschakeld worden).

Een voordeel van minder apparaten is natuurlijk het formaat dat het inneemt en het stroomverbruik (vermoed ik).

Voor 2 of 3 kan ik zelf wel voldoende afweging maken wat er nuttig is om te gebruiken (advies altijd welkom). Het is vooral betreffende punt 1 dat ik geen ervaring heb (buiten een TP link router met 4g failover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sevalo schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:07:
[...]

Formaat jacht van pakweg 15m. Materiaal typisch in polyester en hout.
Dus qua AP denk ik dat 1 wel afdoende moet zijn (en kan desnoods later nog bijgeschakeld worden).
Dat is inderdaad niet bijzonder uitdagend. Sterker nog, je kunt focussen op klein formaat cq low-power ipv grote dekking.
Een voordeel van minder apparaten is natuurlijk het formaat dat het inneemt en het stroomverbruik (vermoed ik).
In beginsel wel, maar bedenk dat een apparaat met drie functies aanzienlijk meer verbruikt dan een apparaat dat dedicated een ding doet. Qua verbruik zal het bij vergelijkbare componenten weinig uitmaken.
Voor 2 of 3 kan ik zelf wel voldoende afweging maken wat er nuttig is om te gebruiken (advies altijd welkom). Het is vooral betreffende punt 1 dat ik geen ervaring heb (buiten een TP link router met 4g failover)
Je zou bijna kunnen kijken of een MiFi-personal router (met UTP voor de cam) in dit geval zou kunnen voldoen. Dat is inderdaad qua specs en prijs absoluut low-end, maar gezien formaat zou je ermee weg kunnen komen.

Enige uitdaging: om goede ontvangst te hebben moet het apparaat wat de uplink verzorgt hoog in de mast hangen (zeker bij WiFi icm hoge kademuren een must). Dat betekent bij een MiFi dat het behoorlijk blootgesteld zal worden aan weer, wind, zon en zout - en flinke trillingen. Als je niet een kant-en-klare ruggedized apparaat koopt, zorg voor een goede IP68-behuizing (van plastic, niet metaal - anders gaat je WiFi/4G er niet doorheen) om het veilig te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-05 09:07
Misschien een domme vraag maar waar staat de jacht? In het binnenland of buitenland?

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Houd er ook rekening mee dat binnen jachthavens er strenge reguleringen kunnen zijn m.b.t. radar awareness. Consumenten AP's (voor binnenshuis) voldoen daar vaak niet aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 14:13
Dit eens gezien bij een klant op een luxe boot.
Werkte prima. Zal waarschijnlijk wel niet goedkoop zijn.
http://www.sgn-telecom.com/yacht_en.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
Hamza schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:32:
Misschien een domme vraag maar waar staat de jacht? In het binnenland of buitenland?
Buitenland, Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
dion_b schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:28:
[...]

Dat is inderdaad niet bijzonder uitdagend. Sterker nog, je kunt focussen op klein formaat cq low-power ipv grote dekking.

[...]

In beginsel wel, maar bedenk dat een apparaat met drie functies aanzienlijk meer verbruikt dan een apparaat dat dedicated een ding doet. Qua verbruik zal het bij vergelijkbare componenten weinig uitmaken.

[...]

Je zou bijna kunnen kijken of een MiFi-personal router (met UTP voor de cam) in dit geval zou kunnen voldoen. Dat is inderdaad qua specs en prijs absoluut low-end, maar gezien formaat zou je ermee weg kunnen komen.

Enige uitdaging: om goede ontvangst te hebben moet het apparaat wat de uplink verzorgt hoog in de mast hangen (zeker bij WiFi icm hoge kademuren een must). Dat betekent bij een MiFi dat het behoorlijk blootgesteld zal worden aan weer, wind, zon en zout - en flinke trillingen. Als je niet een kant-en-klare ruggedized apparaat koopt, zorg voor een goede IP68-behuizing (van plastic, niet metaal - anders gaat je WiFi/4G er niet doorheen) om het veilig te houden.
toon volledige bericht
Die mifi apparaten kan wel interessant zijn inderdaad. Zeker omdat dit dan relatief lage kost is om het eens te proberen.

Ik ga er eens wat over opzoeken of er geen modellen bestaan waar je een externe antenne kan opschroeven. En dus op die manier het apparaat uit de weer elementen houden.

Tips over goeie mifi devices mogen altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
DukeBox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:35:
Houd er ook rekening mee dat binnen jachthavens er strenge reguleringen kunnen zijn m.b.t. radar awareness. Consumenten AP's (voor binnenshuis) voldoen daar vaak niet aan.
Daar was ik mij inderdaad niet van bewust. Ga ik wat meer over proberen vinden.
Maar als de jachthaven zelf WiFi voorziet, hebben die toch hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
Ghostface9000 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:41:
Dit eens gezien bij een klant op een luxe boot.
Werkte prima. Zal waarschijnlijk wel niet goedkoop zijn.
http://www.sgn-telecom.com/yacht_en.html
Van de site: 4G unlimited Suscription
Install between 400 and 900€ without cabling. Suscription 90€ ht per month with 10 Giga of usage incl and 90€ ht per additional Gigas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

sevalo schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:02:
Daar was ik mij inderdaad niet van bewust. Ga ik wat meer over proberen vinden.
Maar als de jachthaven zelf WiFi voorziet, hebben die toch hetzelfde probleem?
Als dat goede AP's zijn geschikt voor buiten dan kunnen ze daar mee overweg. Ze stoppen dan kort met zenden (enkele ms) of hoppen naar een ander kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:27
DukeBox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:35:
Elk AP moet gewoon aan de eisen van het betreffende land voldoen. Je moet 'm dus wel correct instellen.

In NL dus zendvermogen max afhankelijk van het kanaal, en DFS aan enz.

Maar verder heb ik nog nooit dit soort regels gehoord in jachthavens. Kan natuurljik wel zijn dat ze 'strenger' zijn op overtredingen... Maar dat zou in theorie ook gelden voor iemand in een flatje :)

Kwa 4G: Een Mikrotik HAP AC Lite icm een Huawei dongle werkt voortreffelijk. Op zo'n dongle kun je, met de juiste pigtails, ook een externe 4G antenne aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Weet het toevallig om dat ik eerst naast schiphol werkte en we daar de rod op bezoek kregen omdat een linksys ap die op het teras hing niet voldeed. Nu hebben we een radar paal voor weermeting en de overburen hadden hetzelfde verhaal. Deze keer hadden wij er wel rekening mee gehouden (lancom ap's voor buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
DJSmiley schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:12:
[...]
Kwa 4G: Een Mikrotik HAP AC Lite icm een Huawei dongle werkt voortreffelijk. Op zo'n dongle kun je, met de juiste pigtails, ook een externe 4G antenne aansluiten.
Is dit dan niet gelijkaardig aan een mifi device? Daar vermoed ik dat je op sommige modellen ook een externe antenne kan aansluiten.

Ik moet even grasduinen in de mogelijkheden, maar kan deze ook hybride opgezet worden (4G + Wifi client)?
Als het enkel 4G is, dan is er geen nood aan een eenvoudige interface, indien wifi natuurlijk wel (andere netwerk selecteren etc).

Om deze reden zag deze "all in one": http://www.thewirie.com/t...marine-wifi-3g-4g-system/ er wel interessant uit. Maar vind daar heel weinig ervaringen over (en ook niks recent).
DukeBox schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:07:
[...]

Als dat goede AP's zijn geschikt voor buiten dan kunnen ze daar mee overweg. Ze stoppen dan kort met zenden (enkele ms) of hoppen naar een ander kanaal.
Ja ik begrijp het punt, en zoals @DJSmiley zegt moeten deze aan de lokale zendvoorwaarden voldoen.
Maar ik kan mij inbeelden dat er toch regelmatig gebruikers met mifi devices op die boten rondlopen.

Weet ook niet goed welke zaken je zou beïnvloeden. Meeste van die kleine jachthavens hebben voornamelijk enkel UHF waarover ze via de radio communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

sevalo schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:29:
Weet ook niet goed welke zaken je zou beïnvloeden.
Voornamelijk die weer radars zijn er gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
Ben nu aan het kijken naar 4G antennes en ben benieuwd of deze niet voldoende soelaas zouden brengen.

http://poynting.tech/product/omni-291/
http://www.panorama-anten...uct/product&product_id=70

Dit dan op een mifi device bv als hierboven aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
Ik heb besloten om eerst te proberen met een 4G router die externe antennes (afschroefbaar) heeft.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link 300Mbps Wireless N 4G LTE Router

Met de gewone gsm zouden ze blijkbaar toch al ontvangst hebben. Dus wil ik eerst zien wat het geeft, of die externe antennes wel nodig zijn / zoveel winst gaan leveren.

Bedankt voor de feedback hierboven.
Pagina: 1