Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-10 16:49
Hallo Tweakers :)

Ik wil al langer een dSLR camera aanschaffen voor het maken van korte reis/vakantie video's. Nu zijn er natuurlijk honderd en een vragen welke je jezelf stelt als wat voor dSLR camera hiervoor geschikt is en met wat voor bewerkingshardware je aan de slag gaat, maar waar ik zelf momenteel echt niet aan uit kom is de vraag of je in de huidige ontwikkelingen van hardware kijkend naar Full HD en 4K er juist aan doet om nu in te stappen?

Momenteel zijn er genoeg Full HD-camera's en hardware mee te beginnen voor ook nog een leuk budget, maar loop je over twee jaar dan niet onwijs achter?

Je ziet namelijk zowel in de TV als mobielentelefonie wereld steeds meer 4K schermen geïntroduceerd worden en volgens mij stijgt de afnamen hierin ook al behoorlijk.

Om 4K te gaan filmen en monteren is natuurlijk al wel een uitgebreider budget nodig. Na zelf rondgekeken te hebben kom ik toch niet onder de 3000 euro uit. Meegenomen dat er natuurlijk ook een desktop/iMac aangeschaft moet worden voor het bewerken van je video.

Mogelijk dat jullie me kunnen adviseren in wat wijsheid is. Wachten tot 4K hardware echt is geland en hierdoor in prijs is gedaald of duurt bovenstaande situatie nog zo lang dat het voor nu ook nog prima is met Full HD aan de slag te gaan?

Het is m'n eerste bericht op Tweakers dus mocht ik links en rechts nog wat regels vergeten zijn die gelden op het forum mag je dat er natuurlijk altijd vermelden!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:49
Full HD ziet er prima uit op telefoons, bij tv's hangt het er af hoe ver je van je scherm zit maar gemiddeld kom je dan al snel in de buurt van 50 inch. Er zullen steeds meer 4K producten worden gekocht maar er zal ook veel Full HD content gemaakt blijven worden aangezien het minder data inneemt en flexibeler is om te bewerken.

Aangezien het om vakantievideo's gaat zou ik zelf vooral kijken of je full hd zelf goed genoeg vindt. Zo ja, lekker met full hd beginnen. Naast duurder camera apparatuur heb je ook snellere hardware en grotere snelle harde schijven nodig.

Het lijkt me wel slim om in een systeem te stappen waarin ook 4K mogelijkheden te koop zijn. Bijna altijd gaan je lenzen langer mee dan je body, mocht je ooit willen upgraden naar 4K kun je altijd een andere body kopen en je lenzen houden (ik vind dat goede lenzen ook zichtbaarder invloed op je beeld hebben dan 4k/full hd). Panasonic maakt mooie camera's waar je goed mee kunt filmen met veel mogelijkheden. Een Panasonic G7 + 14-140mm is bijvoorbeeld een mooie set en daar kun je zowel 4K als Full HD mee filmen onder de € 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaris
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 10:48
Ha LJZ hartelijk welkom.

Om eerlijk te zijn zou ik iedereen die nu begint 4K aanraden. Zelfs al gebruikt niet iedereen een 4K scherm, je zal toch duidelijk zien dat de kwaliteit beter is. Dat heeft te maken met 'Chroma Subsampling', als je daar meer over wil weten kan je bijvoorbeeld wikipedia bekijken. Het komt er kort gezegd op neer dat 4K film omgezet naar Full HD 4 maal zoveel kleurinformatie bevat dan de gebruikelijke Full HD opname.

Dat is vanuit een kwaliteits oogpunt, niet vanuit je huidige budget :)

Zelf verwacht ik ook dat Full HD toch al wel redelijk snel uit de mode zou zijn. Dus als je aan lange termijn denken doet dan zou dat niet heel handig zijn. Panasonic zou een hele goede optie kunnen zijn.

Wat betreft budget, begin je echt helemaal vanaf scratch? Zonder software, hardware en camera?
Ohja, en misschien ook nog wel belangrijk: wil je er ook foto's mee kunnen maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Avaris op 28-06-2017 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Filmen in 4K en dan eventueel downsizen naar Full HD, beeld is dan nog mooier is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-10 16:49
Avaris schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:36:
Wat betreft budget, begin je echt helemaal vanaf scratch? Zonder software, hardware en camera?
Ohja, en misschien ook nog wel belangrijk: wil je er ook foto's mee kunnen maken?
Ten eerste bedankt voor jullie reacties!

Excuus ik heb inderdaad m'n budget niet bekend gemaakt, maar dat zou eigenlijk rond de € 1500,- maximaal zijn. Wel is er een nadeel i.v.m. wat Avaris terecht vraagt. Ik begin inderdaad vanaf scratch. Zonder software, hardware en camera. Ik heb een Canon 1000D gehad, maar dat zal geen toegevoegde waarde meer zijn.

Qua software heb ik enigszins geoefend en beschikking over Adobe Première CC, maar deze is niet te draaien op mijn huidige laptop. Kortom hiervoor is ook nog een investering nodig.

Het is verder ook de bedoeling om er foto's mee te maken, maar hiervoor is niet de top of the bill benodigd.
Sluw schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:02:
Aangezien het om vakantievideo's gaat zou ik zelf vooral kijken of je full hd zelf goed genoeg vindt. Zo ja, lekker met full hd beginnen. Naast duurder camera apparatuur heb je ook snellere hardware en grotere snelle harde schijven nodig.
Om jullie iets meer beeld te geven van wat ik voor ogen heb heb ik onderstaand filmpje toegevoegd en om ook gelijk met de deur in huis te vallen. Nee haha zo professioneel ga ik het de komende vijf jaar niet krijgen, omdat ik er te weinig tijd voor heb en waarschijnlijk ook aanleg meespeelt. Maar het is wel iets om naar te streven en om aan te werken denk ik zelf.

[YouTube: https://www.youtube.com/embed/vayQwWh4Vcs?ecver=1]

Kijkend naar budget, benodigdheden en wensen moet ik misschien ook heel realistisch zijn naar mezelf toe? Is het haalbaar momenteel of is het inderdaad beter om nog een jaar tot anderhalf te wachten en dan in te stappen met 4K. Denkend aan dat het mogelijk dan goedkoper is om 4K materiaal aan te schaffen?

Bovenstaand is even hardop gedacht en misschien dat jullie me hiermee uit de voeten kunnen helpen?

Nogmaals bedankt voor jullie terugkoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaris
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 10:48
Als ik dit allemaal zo hoor, dan denk ik dat je gewoon voor de budget optie moet gaan. Gewoon een goede Full HD camera, met 60 fps (dan kun je nog een klein beetje slow-motion eruit persen). Computer/laptop hoeft dan niet high-end te zijn. Videobewerkings software als Davinci Resolve is in zijn goedkoopste variant zelfs gratis. Je kan 1 à 2 jaar kijken of je het echt iets vind.

Mocht je het na die proefperiode nog steeds helemaal geweldig vinden kan je doorgaan naar 4k en een high-end systeem. Iedereen moet namelijk ergens beginnen. Het lijkt mij voor jou niet ideaal om veel geld uit te geven aan iets wat je nog helemaal vanaf niets moet opbouwen.

Ohja, dat is trouwens niets om je voor te schamen, zelf ben ik fotografie begonnen met een goedkope Canon. Na drie jaar was het nog steeds te gek en heb ik meer geld ervoor gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:49
Het filmpje dat je post is Full HD en geen 4K dus als je die resolutie prima vindt dan is dat prima toch :-)

Ik zou inderdaad nu niet focussen op 4K, als het kan prima maar ik zou er geen extra geld voor uitgeven. Zoals je zelf zegt, eerst veel proberen, testen, oefenen. Over 5 jaar kun je dan een nieuwe body kopen die dan waarschijnlijk veel goedkoper zijn.
Pagina: 1