Muggenoverlast door stilstaand water in put

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Waar wij wonen is wateroverlast ivm onderbemeten regenwaterafvoer-installatie.
Dat kan nu zo 123 niet opgelost worden dus dat kan verder buiten beschouwing worden gelaten.

Het nadeel is dat het water in de putten nooit volledig verdwijnt en altijd zo'n beetje halfvol blijven staan.

Resultaat is dat hier altijd best wel wat muggen lijken rond te vliegen en toen ik een keer een opblaasbadje erin liet leeglopen vloog er vanalles uit omhoog.

Is er een legale manier om muggen/larven/insecten in dit stilstaande put-water te doden om die overlast te verminderen? Of kan ik beter de putdeksel optillen en er horgaas onder bevestigen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gemeente?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb jij wel eens een lege put geroken (en zeker in de zomer)? Ik denk dat je dan liever af een toe een mug tegenkomt dan dat je de stront van de hele straat ruikt die aan het verdampen is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan er weinig aan doen, zeker omdat je met water afvoer te maken hebt. Heb je ook last van de muggen of is het meer het idee dat ze daar zitten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat je kan doen, is af en toe er wat biologisch (af)wasmiddel er in gooien, paar druppels is voldoende. Daarmee breek je oa de oppervlakte spanning én verpest je de voedingsbodem. Het is niet slecht voor het milleu.

Beetje (schoonmaak)azijn kan ook.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Het is geen riool, het is regenwaterafvoer...
We hebben wel horgaas voor de ramen momenteel maar soms zie je de muggen wel dansen in de lucht.

Schoonmaakazijn hebben we nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:13

H12

Ik begrijp hieruit dat de putten aan de bovenzijde 'open' zijn, mogelijk met een rooster (is het geen straat- of trottoirkolk?). Als dit het geval is dienen deze putten om afstromend hemelwater op te vangen af te voeren (=HWA). Horgaas is dan geen optie. Dit gaat bij de afvoer van een regenbui al het vuil tegenhouden waardoor de inlaat van de put verstopt raakt.

Muggen ontwikkelen zich vrij snel van eitje tot mug, dus als een droge periode start zal je vrij weldirect een beheersmaatregel moeten nemen.
  • Elke dag de put doorspoelen (zonde van het water);
  • Middelen toevoegen, zoals ardana aanraadt. Maar dit mag niet in een (puur) HWAsysteem.
Het beste zal toch zijn om de oorzaak aan te pakken, oftewel de put aan te passen zodat er geen water blijft staan (bij HWA is dat normaal gesproken ook niet noodzakelijk).
Dus bij daadwerkelijke overlast kan je dit bij de gemeente aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht mogelijk om de muggen te verdrijven door planten te gebruiken die muggen niet fijn vinden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:34

Typhone

Who Dares Wins

Lensent schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:13:
Het is geen riool, het is regenwaterafvoer...
We hebben wel horgaas voor de ramen momenteel maar soms zie je de muggen wel dansen in de lucht.

Schoonmaakazijn hebben we nog wel.
Muggen die dansen in de lucht zijn mannetjes. Don't be afraid of 'em. Die 'steken' niet.
Pagina: 1