Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Weet iemand hoe ik met powershell de DNS host name gebaseerd op het IPv4 address van de (enige) ethernetadapter in een variable krijg?

Stel dat mijn huidige (en enige) toegekende IPv4 adres 192.168.1.2 is. Een reverse DNS-lookup geeft me daarvoor de FQDN "computer001.example.org". Hoe krijg ik dan computer001 in de variabele $dnsname?

code:
1
2
3
4
5
$dnsname=SomeHowLookUpMyDNSNameBasedOnIPv4Address
If ($env:computername -eq "UNATTENDEDINSTALL") {
Rename-Computer -NewName "$dnsname"
Restart-Computer -Force
}

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:25

g0tanks

Moderator CSA
Eerste zoekresultaat 'powershell dns name' al geprobeerd?

https://stackoverflow.com...ershell-get-fqdn-hostname

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Blijkbaar heb je het Powershell script nog niet geprobeerd? Want ik kan je vertellen dat dit aanzienlijk averechtse resultaten oplevert, in zijn huidige vorm, als je dit centraal/remote wil gaan uitvoeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@g0tanks Ik ben geen PowerShell wizard (dat had je uiteraard al door). Maar om op je vraag te antwoorden: ja ik heb google gebruikt en ja die link die je post heb ik effectief ook geprobeerd, dan kreeg ik UNATTENDEDINSTALL.WORKGROUP als resultaat, het doet geen reverse DNS lookup. Ook nog andere links en voorbeelden geprobeerd maar tot zover geen die doet wat ik verwacht.

@MAX3400 : Interessant, wat kan ik anders doen en waar zie je potentieel problemen opduiken met deze manier van werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@bucovaina89 Ten eerste is DNS, zeker in Active Directory, niet altijd onder de indruk van het feit dat jij als poweruser/admin een nieuwe naam aan een PC wil toekennen. De bijbehorende records zoals forward/reverse lookup worden dan ineens niet bijgewerkt en als je dan 10 minuten later een ping doet op het IP, kan je ene keer antwoord krijgen van de oude naam en de volgende keer van de nieuwe naam.

En ter eigen begrip; ga nog eens heeeel goed lezen welke built-in Powershell-commando's in de startpost staan. Sommigen zijn namelijk niet voorzien van variabelen waardoor het resultaat niet is wat je gaat hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@MAX3400 : Ik neem aan dat je $dnsname bedoelt? dan vervang ik die door $newdnsname of iets anders dat niet gereserveerd is (duidelijk geen PowerShell wizard hier :) )

En oei, van AD ken ik helemaal niets (hoofdzakelijk UNIX omgeving met openldap). We hebben hier ook statische DNS en statische DHCP records, er moet (voor zover ik weet) niets worden gewijzigd daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik denk dat ik al iets beter heb gevonden. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een unieke string naar waar ik de host kan vernoemen, het serienummer is dat ook. Lijkt me afdoende voor mijn toepassing.

code:
1
gwmi win32_bios | fl SerialNumber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Toch nog wat verder gezocht en wat knip- en plakwerk van google geeft me wat ik wil hebben:
code:
1
(Resolve-DnsName ((ipconfig | findstr [0-9].\.)[0]).split()[-1] -DNSOnly | findstr computer).split(' ')[15].split('.')[0]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wil je dan ook even op Tweakers verder zoeken; ik ben ietwat allergisch voor meerdere posts achter elkaar terwijl een mooie "Wijzig"-knop aanwezig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zou zelf de .NET library System.Net.Dns pakken:

PowerShell:
1
2
3
4
$IPAddress = "127.0.0.1"
$getHostname = [system.net.dns]::GetHostEntry([system.net.ipaddress]$IPAddress).HostName
$hostname = $getHostname.Split(".")[0]
$hostname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
MAX3400 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:52:
[...]

Wil je dan ook even op Tweakers verder zoeken; ik ben ietwat allergisch voor meerdere posts achter elkaar terwijl een mooie "Wijzig"-knop aanwezig is ;)
Oeps, ik denk dat ik iets te enthousiast was gisteren, dubbel posten is :-( triple posten :( :( :(
Pagina: 1