Statusledje voor een Chassis Fan square wave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Procentje20
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-04 14:47
Ik probeer een status led te maken voor een computer fan die ik wil gebruiken om iets ander te koelen dan een computer.

Wat ik weet is dat er drie draadjes op zitten. 12v, signal en ground.

Die signal zou een square wave terug geven die relatie heeft met de snelheid van de fan.

Wat ik zou willen is dat ik een drie kleuren ledje laat zien of die fan nog blij is. Stilstaan is rood, beetje traag is oranje en prima snelheid is groen.

Wat ik al heb bedacht is om de square wave om te zetten naar een voltage afhankelijk van de interval. En dan op basis van de hoogte van het voltage de ledjes te laten branden.

Maar verder weet ik niet zoveel van elektronica. Dus hoe ik dit voor elkaar krijg is mij een raadsel.

Dus: Help! ;-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Meerdere wegen leiden naar Rome. Dit kun je analoog of digitaal doen. Voor de leek lijkt mij dat digitaal het meest praktische is. Wat weet je van programmeren? Je kunt met een microcontroller de PWM frequentie uitlezen, drie thresholds definieren in je software en met 3 outputs je led aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat ik al heb bedacht is om de square wave om te zetten naar een voltage afhankelijk van de interval. En dan op basis van de hoogte van het voltage de ledjes te laten branden.
http://www.ti.com/lit/gpn/lm2917-n (pdf) zou je al wat in de juiste richting moeten sturen O-)

Al is de hierboven genoemde oplossing denk ik wat makkelijker. Bijv. een Arduino een aantal interrupts laten tellen, met millis() bijhouden hoeveel tijd er verstreken is, wat rekenwerk om het om te zetten naar rpm en dan de juiste LED aan laten zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 28-06-2017 12:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Een microcontrollertje lijkt me idd heel geschikt voor dit doel. Een arduino nano bijvoorbeeld.

Wist je dat er ook compete fan controllers zijn? Ik heb geen idee wat je toepassing is en hoeveel het mag kosten maar misschien is het iets voor je?
categorie: Fan-controllers en lcd's

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 28-06-2017 21:29 ]