Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet in oud huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• harmlangwerden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-11 21:23
Dag Tweakers,
Ik ben laatst verhuist naar de bovenste verdieping van een jaren 30 pand. De bewoner op de onderste verdieping neemt internet af en deelt zijn wifi met de andere bewoners. Ik kwam er echter al achter dat dit eigenlijk gewoon niet betrouwbaar genoeg is voor online gamen. Mijn desktop heeft wel een antenne voor wifi maar elk half uur oid hapert de verbinding voor een paar minuten.
...
Ik zit nu een beetje te denken over wat ik zou kunnen doen. Een kabel naar beneden trekken mag niet. Maar een powerline oplossing zou wel kunnen - hoewel ik niet weet hoe snel dat zou zijn in dit huis. Ook is er op mijn verdieping een telefoon aansluiting. Hier kan ik ook een RJ11 kabeltje instoppen. Zou ik hiermee zelf een losse modem kunnen aansluiten? Of krijg je dan een soort van interferentie?

Een andere optie die iemand aankaartte is om via een 4g telefoon internet te streamen op de momenten dat je echt de performance nodig hebt. Ik heb hier een geschikte telefoon voor en kan ook een nieuw abbonoment afsluiten. Ik hoef niet per se de hoogste snelheid of zelfs beste ping, maar ik wil wel dat het internet betrouwbaar is. Dus als er een mogelijkheid is om de bestaande wifi verbinding betrouwbaar genoeg te krijgen zou ik daar waarschijnlijk ook genoegen mee nemen.

Dus om het samen te vatten - wat denken jullie dat mijn beste optie is?
1 - Powerline aanschaffen
2 - Zelf intappen op adsl lijn.
3 - Telefoon gebruiken op momenten dat ik performance wil
4 - Wifi verbinding verbeteren

Alvast bedankt voor de inzet!

Beste antwoord (via harmlangwerden op 28-06-2017 14:36)

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 11:18
harmlangwerden schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:39:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaringen.
Het lijkt me de investering wel waard. Alleen de precieze installatie is me nog niet helemaal duidelijk. Jij kon hem direct aansluiten op de coax kabel die je huis binnen kwam omdat je kabel had?.

Ik denk dat wij echter ADSL hebben dus zou ik een extra tussenstap moeten maken. ADSL (telefoon) - router - MoKa. Of begrijp ik nou niet goed hoe het werkt?
Je kunt in principe gewoon gebruikmaken van elke willekeurige coaxkabel die nog in je huis ligt. Bij komt het internet oorspronkelijk van een coaxkabel vandaan en kijk ik boven ook naar de televisie, dus gaat het internetsignaal bij mij zo (dikgedrukt is apparaat, dun is kabel):

Coaxkabel met Ziggo-signaal -> [coaxsplitter naar tv woonkamer, moca-unit en de Ziggo-modem] -> kort kabeltje naar Ziggo-modem -> [Ziggo-modem] -> utp-kabel naar router -> [router] -> utp-kabel naar moca-unit, waar ook een coaxkabel van de eerdergenoemde splitter vandaan komt -> [moca-unit beneden] -> coaxkabel naar boven -> [moca-unit boven] -> utp-kabel naar [pc]/coaxkabel naar [tv]

Bij jou, zonder Ziggo-aansluiting, is het simpeler:
Telefoonlijn -> [modem/router] -> utp-kabel naar moca-unit -> [moca-unit beneden, laat coax-in-aansluiting leeg] -. coaxkabel naar boven -> [moca-unit boven, laat coax-uit-aansluiting leeg] -> utp-kabel -> [pc]

Zo'n mocading is in staat om zowel internetsignaal als televisiesignaal te versturen via de coaxkabel, maar als je geen televisie over de coaxkabel hoeft te versturen, kun je die eigenschap gewoon ongebruikt laten.

Ik heb bij een vriend thuis een keer een nog ingewikkeldere situatie hiermee opgezet: In de meterkast was het bereik van de wifimodem van Ziggo te belabberd, dus hebben we dat ding verplaatst naar naast te televisie. Toen met een MoKa het gedecodeerde signaal weer teruggestuurd richting de splitter in de meterkast, waarna het signaal naar boven kon, waar een access point staat. Met een beetje inventiviteit kun je dus heel veel met die dingen. Dit is echter volledig irrelevant aan jouw situatie, maar gewoon een voorbeeld van de mogelijkheden.

Alle reacties

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Powerline in een oud huis, ik zou het niet doen tenzij ze alle bekabeling hebben vervangen. Als t allemaal oude meuk is ga je echt een belabberde snelheid halen met powerline.

Zomaar een modem aansluiten kan niet, dan moet je eerst een los abo aanvragen bij een provider.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
DennusB schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:17:
Powerline in een oud huis, ik zou het niet doen tenzij ze alle bekabeling hebben vervangen. Als t allemaal oude meuk is ga je echt een belabberde snelheid halen met powerline.
Dat is wel een hele grote aanname die je doet...

Is die telefoonaansluiting een echte eigen telefoonaansluiting die naar de centrale gaat? Dan kun je zelf ADSL aanvragen. Is het, wat aannemelijker is, een leiding die naar de meterkast beneden loopt kun je vragen of je er een UTP (bij) mag trekken. Dan kun je direct op het modem inprikken

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:22:
[...]

Dat is wel een hele grote aanname die je doet...

Is die telefoonaansluiting een echte eigen telefoonaansluiting die naar de centrale gaat? Dan kun je zelf ADSL aanvragen. Is het, wat aannemelijker is, een leiding die naar de meterkast beneden loopt kun je vragen of je er een UTP (bij) mag trekken. Dan kun je direct op het modem inprikken
Ja eens, het kan inderdaad gewoon gesplitst zijn in de meterkast en dan kan je dus zelf geen ADSL aanvragen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vergeet MoCA niet als optie

Iperf

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:00
Ook ik woon in een oud huis en heb een powerline kitje gehad. Ik heb mijn geld wel eens aan iets beters uitgegeven (en dat is een understatement). Ik ken het budget van TS niet, maar ik zou een kijken naar Mesh WiFi oplossingen, zoals Netgear Orbi of Linksys Velop....

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06
harmlangwerden schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:13:

1 - Powerline aanschaffen
2 - Zelf intappen op adsl lijn.
3 - Telefoon gebruiken op momenten dat ik performance wil
4 - Wifi verbinding verbeteren

Alvast bedankt voor de inzet!
1. Persoonlijk heb ik PWL gebruikt en dat werkte prima (tot aantal weken geleden). Je kan in NL bv in de MM een setje halen, testen en als het niet goed blijkt te werken retourneren
2. Dat kan alleen als de telefoonaansluiting die op jou verdieping is geen aftakking is van de telefoonaansluiting beneden?
3. Dat zou kunnen, afhankelijk welke game je speelt - dus hoeveel MB je verstookt en of je veel bandbreedte nodig hebt.
4. Idem als in 1 maar dan ipv PWL setje Wifi versterkers proberen en kijken of dat je verbinding stabieler maakt. Mesh WiFi lijkt mij betere optie maar is ook vele malen duurder

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn eerste optie zou zijn om de telefoonkabel te vervangen door UTP en beneden in de meterkast dus direct een aansluiting te maken met de router daar.

Al het andere is eigenlijk inferieur.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Hoe kan mesh wifi nu een oplossing zijn? Die sluit je aan op een brak wifi signaal... Iets met zwakste schakel..

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 09:47
Ik zou zelf ook kiezen voor de optie van lethalis, utp kabel aan de rj11 knopen en aan de andere kant erdoor trekken. 2 nieuwe kapjes halen voor op de wandcontacten en het ziet eruit alsof het altijd zo geweest is.

Is natuurlijk wel de vraag of deze telefoonkabel in de meterkast uitkomt.

• harmlangwerden
Ten eerste bedankt voor het meedenken.

De telefoonleiding loopt naar de meterkast - maar dat is niet waar de router staat. Die staat in de woonkamer van mijn huisgenoot bij zijn telefoonaansluiting. Hij vertelde ook dat het internet op onze locatie sowieso erg langzaam was en er ook geen duurdere snellere opties waren.
Ik zou de kabel dan helemaal in het woongedeelte van mijn huisgenoot moeten trekken en ik doe dat liever niet.

Zou het dan kunnen dat een powerline toch een sterk genoeg signaal kan doorgeven om dit goed te verwerken? Zoals ik al zei geef ik niet heel erg om bandbreedte - die ga ik ook niet krijgen waarschijnlijk - ik wil voornamelijk betrouwbaarheid.
Ik denk dat ik zoals Chief aangeeft ik het het beste gewoon kan proberen en mocht het tegenvallen verder zoeken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

richtantene proberen
https://www.google.nl/sea...ifi+richtantenne&tbm=shop

[ Voor 79% gewijzigd door Fish op 28-06-2017 09:56 ]

Iperf

• jongetje
  • Nu online
Als je dan met wifi repeaters aan de slag gaat, kun je ook kijken of je beneden buren hieraan willen meewerken. Dan zit je iig al dichterbij de Wifi van de benedenbuurman en versterk je al een sterker signaal.

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Dan moet er wel iets zijn waar je het heen kan richten. Denk niet dat de eigenaar van het huis er blij van wordt als je 2 antenne's aan de buitenkant op gaat hangen.

• Bernard0343
Shaggie_NB schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:32:
Hoe kan mesh wifi nu een oplossing zijn? Die sluit je aan op een brak wifi signaal... Iets met zwakste schakel..
Hoe bedoel je? Als je de router beneden door een Mesh oplossing vervangt kan het (mogelijk) beter worden. Buurman moet dus wel meewerken....

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik woon in een huis uit de jaren 50 met bekabeling hoogstwaarschijnlijk ook uit die tijd, maar powerline werkt eigenlijk wel prima (zo'n goedkoop AV500-setje). Haal in het hele huis de snelheid van mn internetabo (40Mbit). Zou die optie niet direct wegstrepen. Mocht het niet goed werken dan kun je bijv. bij mediamarkt de set ook weer terugbrengen.

Anders idd uitzoeken of je een eigen ADSL-aansluiting kunt krijgen (of toch een manier vinden om een netwerkkabel te trekken). Wifi zou ik niet verder naar kijken als het helemaal naar de bovenste verdieping moet.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Brummetje schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:10:
[...]

Dan moet er wel iets zijn waar je het heen kan richten. Denk niet dat de eigenaar van het huis er blij van wordt als je 2 antenne's aan de buitenkant op gaat hangen.
yup de router .... hoeft niet perse aan de buitenkant (je hebt niet per sé 2 richtantennes nodig)

zowiezo beter voor de amplitude van je singaal bij aankomst router en de luistergevoeligeid boven wordt ook groter

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 28-06-2017 10:52 ]

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bernard0343 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:39:
[...]

Hoe bedoel je? Als je de router beneden door een Mesh oplossing vervangt kan het (mogelijk) beter worden. Buurman moet dus wel meewerken....
Want een Mesh-oplossing heeft magischerwijs geen last van demping (door vloeren en vooral isolatielagen) of interferentie? 8)7

De meeste genoemde mesh-zooi is gewoon 2x2 MiMo WiFi, wat hetzelfde is als je in low-end modemrouters vindt. De betere mesh-apparaten hebben een aparte radio voor de backhaul, waardoor de bandbreedte ervan niet (zoal bij repeaters) ten laste is van de verbinding met eigen apparaten, maar als het probleem niet bandbreedte is, maar interferentie of demping, dan heeft het er net zo'n last van als zonder mesh.

TS, even paar concrete vragen:
- is er coax (TV bekabeling) aanwezig in het huis, specifieker zowel in jouw appartement boven als beneden waar de modemrouter staat?
- is er een coaxaansluiting voor kabeltelevisie in de woonkamer zodat naast DSL ook Ziggo/Kabelnoord/Zeelandnet aangevraagd zou kunnen worden?
- de hoofdbewoner heeft problemen met eea bedraad aan te sluiten. Zou hij ervoor open staan als jij een professional in zou huren om een kabel te trekken en netjes weg te werken? (hoeft afhankelijk van situatie nog geen EUR 100 te kosten)

Oslik blyat! Oslik!

• harmlangwerden
Er is coax op elke verdieping. Komt bij mij via het raam binnen maar het is er wel. Heb mijn TV nog niet verhuist dus heb nog niet kunnen testen. Zon Ziggo kastje is er niet, maar dat zou ik kunnen navragen.

De kabel trekken is een optie en mits netjes weggewerkt waarschijnlijk geen probleem. Op dit moment lopen de telefoonkabels ook (in een hoekje gedrukt) langs de trap omhoog. Ik begrijp dat datuiteidelijk altijd de beste prestaties zal geven maar ik ga vamiddag toch eerst een powerline proberen denk ik. Mits dat goed werkt is dat een stuk minder installatiewerk dan die kabel. Mocht de performance nog steeds niet goed zijn dan kijk ik verder.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

harmlangwerden schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:56:
Er is coax op elke verdieping. Komt bij mij via het raam binnen maar het is er wel.
8)7

En dan mopperen over mogelijk een UTP-kabel :z

In ieder geval heb je hier een fatsoenlijk alternatief voor UTP dat veel stabieler en performanter werkt dan PLC: MoCA. Het is al genoemd. Kijk eens naar 2x een Hirschmann MOKA-32.
Heb mijn TV nog niet verhuist dus heb nog niet kunnen testen. Zon Ziggo kastje is er niet, maar dat zou ik kunnen navragen.
Andere optie: zelf op eigen naam een Ziggo internetabonnement afsluiten via de kabel. Heb je niets meer te maken met benedenbuurman en z'n brakke DSL.
De kabel trekken is een optie en mits netjes weggewerkt waarschijnlijk geen probleem. Op dit moment lopen de telefoonkabels ook (in een hoekje gedrukt) langs de trap omhoog. Ik begrijp dat datuiteidelijk altijd de beste prestaties zal geven maar ik ga vamiddag toch eerst een powerline proberen denk ik. Mits dat goed werkt is dat een stuk minder installatiewerk dan die kabel. Mocht de performance nog steeds niet goed zijn dan kijk ik verder.
PLC is duur voor wat het doet. Als je toch geld gaat uitgeven, doe het dan gelijk goed... MoCA of UTP dus.

Oslik blyat! Oslik!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vraag mij af of je het probleem voor het gamen op kan lossen. Kan namelijk ook zijn dat de lijn naar de adsl-provider brak is.
Dan kan je investeren wat je wil, maar is eigenlijk alleen maar zonde.

Mocht je de mogelijkheid hebben tot kabelprovider, zou ik dat gaan overwegen. Maar letop dat als het modem hiervoor op jouw verdieping moet komen, dat je dan moet investeren in een stevige coaxversterker, aangesloten op het begin punt beneden (heeft stroompunt nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 28-06-2017 12:05 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• faraga
+1 voor een MoKa-oplossing. Ik heb op de zolderverdieping van het jaren '30-huis waarin ik woon van alles geprobeerd om een fatsoenlijke verbinding te krijgen:
- Wifi: Met een goede oude TL-WR1043ND en OpenWRT haal ik op een goede dag ongeveer 70Mbit/s, wat vrij aardig is, maar soms problemen opleverde met het streamen van grote bestanden van mijn NAS en bovendien lang niet de 150Mbit is die we van Ziggo krijgen
- Powerline: Ik had een goedkoop Sitecom-setje op de kop getikt, voordat ik me realiseerde wat een waardeloos merk Sitecom eigenlijk is. Ik haalde 18Mbit/s en na een paar maanden ging het stuk

Ik bedacht me dat al ons internet op dit moment via coax het huis binnenkomt. We hebben zelfs met een goede lange kabel door de kruipruimte de modem verplaatst naar de andere kant van de kamer, waar hij het prima doet. Het is dus duidelijk mogelijk om snel internet over een coaxlijn te sturen, waarvan er toevallig één naar mijn zolderkamer loopt.
Na niet veel zoeken kwam ik moca tegen en kocht twee Hirschmann 16-adapters (32 was toen nog net niet uit). Aansluiten is erg makkelijk (plug 'n play) en ik heb nu een rock solid 150Mbit-verbinding boven. Misschien nog iets meer, maar dat heb ik niet getest. Ze zijn rated op 175Mbit, wat ze dus blijkbaar gewoon kunnen halen (in tegenstelling tot wifi en powerline waar het alleen "theoretische maxima" zijn.

Tl;dr: Ik ben dik tevreden met moca. Het is wat duurder dan andere oplossingen (2x €60), maar het werkt gewoon net zo goed als een internetkabel, behalve dat de 32-versie 'maar' tot 400Mbit/s aankan.

Hirschmann MoKa in de Pricewatch

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Goed idee dat MoKa d:)b

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• harmlangwerden
faraga schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:21:
Ik bedacht me dat al ons internet op dit moment via coax het huis binnenkomt. We hebben zelfs met een goede lange kabel door de kruipruimte de modem verplaatst naar de andere kant van de kamer, waar hij het prima doet. Het is dus duidelijk mogelijk om snel internet over een coaxlijn te sturen, waarvan er toevallig één naar mijn zolderkamer loopt.
Het lijkt me de investering wel waard. Alleen de precieze installatie is me nog niet helemaal duidelijk. Jij kon hem direct aansluiten op de coax kabel die je huis binnen kwam omdat je kabel had?.

Ik denk dat wij echter ADSL hebben dus zou ik een extra tussenstap moeten maken. ADSL (telefoon) - router - MoKa. Of begrijp ik nou niet goed hoe het werkt?

• jongetje
  • Nu online
Als je nu geen coax hebt liggen dan is een stukje UTP natuurlijk veel handiger om door je leiding te trekken. Hoef je ook geen extra kastjes te kopen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Je begrijpt het niet goed - of beter gezegd, je maakt het ingewikkelder dan het is.

Het is gewoon een kastje dat Ethernet van een router (of dat nu een DSL-modemrouter, een kabelmodemrouter, een losse router of wat dan ook) pakt en dat over coax naar ander punt op zelfde kabel/coaxnet stuurt, waar een tweede kastje het er weer af haalt en je daar ook weer een Ethernetaansluiting geeft. Je moet het dus gewoon zien als Ethernetkabel, meer niet.

Of je nu DSL, kabelinternet of wat dan ook hebt maakt daarbij niet uit.

Betere vraag is of je wel op de internetverbinding van je benedenburen mee wilt blijven liften...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord

• faraga
[...]

Je kunt in principe gewoon gebruikmaken van elke willekeurige coaxkabel die nog in je huis ligt. Bij komt het internet oorspronkelijk van een coaxkabel vandaan en kijk ik boven ook naar de televisie, dus gaat het internetsignaal bij mij zo (dikgedrukt is apparaat, dun is kabel):

Coaxkabel met Ziggo-signaal -> [coaxsplitter naar tv woonkamer, moca-unit en de Ziggo-modem] -> kort kabeltje naar Ziggo-modem -> [Ziggo-modem] -> utp-kabel naar router -> [router] -> utp-kabel naar moca-unit, waar ook een coaxkabel van de eerdergenoemde splitter vandaan komt -> [moca-unit beneden] -> coaxkabel naar boven -> [moca-unit boven] -> utp-kabel naar [pc]/coaxkabel naar [tv]

Bij jou, zonder Ziggo-aansluiting, is het simpeler:
Telefoonlijn -> [modem/router] -> utp-kabel naar moca-unit -> [moca-unit beneden, laat coax-in-aansluiting leeg] -. coaxkabel naar boven -> [moca-unit boven, laat coax-uit-aansluiting leeg] -> utp-kabel -> [pc]

Zo'n mocading is in staat om zowel internetsignaal als televisiesignaal te versturen via de coaxkabel, maar als je geen televisie over de coaxkabel hoeft te versturen, kun je die eigenschap gewoon ongebruikt laten.

Ik heb bij een vriend thuis een keer een nog ingewikkeldere situatie hiermee opgezet: In de meterkast was het bereik van de wifimodem van Ziggo te belabberd, dus hebben we dat ding verplaatst naar naast te televisie. Toen met een MoKa het gedecodeerde signaal weer teruggestuurd richting de splitter in de meterkast, waarna het signaal naar boven kon, waar een access point staat. Met een beetje inventiviteit kun je dus heel veel met die dingen. Dit is echter volledig irrelevant aan jouw situatie, maar gewoon een voorbeeld van de mogelijkheden.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

faraga schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:18:
[...]

Uh nee, MoCA doet niets met televisiesignalen. TV zit op 116-868MHz op de kabel, MoCA zit daarboven. De apparaten van Hirschmann gebruiken iic per default 1150MHz. Enige wat een MoCA adapter doet is iets op 1150MHz toevoegen en ontvangen. Als er daaronder TV-signalen aanwezig zijn, blijven ze aanwezig. Zijn ze er niet, dan gaat een MoCA adapter ze ook niet toevoegen.

Ook hier: niet ingewikkelder denken dan het is ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Bernard0343
dion_b schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Want een Mesh-oplossing heeft magischerwijs geen last van demping (door vloeren en vooral isolatielagen) of interferentie? 8)7
Dat zeg ik niet hoor. Het probleem dat TS heeft is eigenlijk alleen fatsoenlijk op te lossen door het pand te voorzien van UTP. Maar als dat niet mogelijk is, moet je voor een second-best oplossing kiezen. Ik woon ook in een ouder huis (+/- 1880) en heb, juist voor die verbinding vanaf de begane grond naar zolder een Netgear Orbi aangeschaft. (die wel een dedicated backhaul heeft) en ik was redelijk onder de indruk van het bereik van dit apparaat.

Natuurlijk weten we van geen enkel alternatief (powerline, moca, een ander AP, of een mesh oplossing) hoe dit zich houdt, omdat we niet in het huis van TS zijn om voornoemde oplossingen te testen. Het is dus moeilijk om te beoordelen wat de 'beste' oplossing voor TS is.

• faraga
dion_b schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:21:
[...]

Uh nee, MoCA doet niets met televisiesignalen. TV zit op 116-868MHz op de kabel, MoCA zit daarboven. De apparaten van Hirschmann gebruiken iic per default 1150MHz. Enige wat een MoCA adapter doet is iets op 1150MHz toevoegen en ontvangen. Als er daaronder TV-signalen aanwezig zijn, blijven ze aanwezig. Zijn ze er niet, dan gaat een MoCA adapter ze ook niet toevoegen.

Ook hier: niet ingewikkelder denken dan het is ;)
Ja oké, ik had het beter anders kunnen formuleren, maar ik bedoel dat het met een moca dus mogelijk is om een internetsignaal aan de coax toe te voegen, zonder dat het televisiesignaal daarbij moet opofferen. Al heb ik wel gelezen dat er problemen kunnen optreden bij een signaal uit een schotelantenne, maar dat is hier al helemaal niet van toepassing.

• harmlangwerden
Het is duidelijk dat er in ieder geval allerlei opties zijn die voordelen en nadelen hebben.

Ik ga vanavond even met mijn onderbuurman overleggen hoe hij er tegenaan kijkt. Die moka is zeker een goede optie maar heeft wel als nadeel een hoge aanschafprijs. Het is wel een beter optie dan de powerline.

Maar het is ook wel duidelijk dat een UTP kabel trekken toch wel het beste zou zijn dus ik zal hem dat ook voorleggen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1