[Mac mini 2011] zwart beeld en blazen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09
Zonder enige aanleiding stopt mijn 2011 mini er gisteren ineens mee. Alleen nog maar zwart beeld en fan full throttle.
Geen chime, geen piep, geen beeld, niks, nada.
Alle toetsencombo's, stekkers, power button zaken tig keer geprobeerd maar niks...
:'(

Mobo vertoont wel donkerbruine sporen, maar verder kom ik ook niets tegen.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19510556_1703365966345116_4502184958504349056_n.jpg?oh=d204cebc5d0401770e1b281ac27033e7&oe=59E04213
Helemaal uit elkaar gehaald, batterij van mobo gehaald en weer terug, maar dat maakt precies geen verschil.

Zou het een voeding issue kunnen zijn, of is het mobo echt stuk hier.
Bij het eerste heeft het wellicht zin te fixen, bij het tweede zeker niet.

Gisteren via via een zelfde mini kunnen scoren, SSD overgezet en gaan met die banaan. Kan in elk geval weer verder werken dus dat is al een pak van mn hart. Het zou alleen niet gek zijn als ik weer een werkende mini als back-up had.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de fan gaat draaien is het niet de voeding, dan zou hij helemaal niet aanslaan. Al ander geheugen geprobeerd of de stickies afzonderlijk?

Ook nog een andere optie, maar heb je de uitvoering met AMD videokaart of alleen Intel HD? De AMD kaarten hebben ook problemen in de Mini, net als in de MacBook Pro en vereisen een volledige moederbordvervanging.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Geheugen is het ook niet, al diverse combi geprobeerd, ook met het geheugen uit de andere mini.
Volgens mij is dit intel. A1347

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:01
paQ schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:37:
Geheugen is het ook niet, al diverse combi geprobeerd, ook met het geheugen uit de andere mini.
Volgens mij is dit intel. A1347
Dat modelnummer zegt ons helaas weinig, weet je toevallig de snelheid van de processor? Is het een i5 welke loopt op 2,3 of 2,5? Of is het een i7? Dan kunnen wij de rest wel achterhalen en de eventuele bijbehorende kwaaltjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:01
Dan als ik het zo bekijk, dan zou het kunnen zijn dat deze mini is overleden door waterschade/condens of hitte als ik de foto's zo zie... Hitte is bij dit model nog wel eens een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik denk ook hitte. De donor-mini heeft hier ook donkere vlekken, maar niet zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De vlekken op die pads zijn normaalgesproken niet van waterschade, alle Macs hebben die pads en ook die verkleuring. Het kan inderdaad met hogere temperaturen wel donkerder zijn.

Wat zwart scherm maar wel draaiende fan betekent: de SMC of PCH heeft het bootproces afgebroken om dat er iets mis is. Dat kan op de LPC bus, SMBus of zelfs de JTAG bus zijn. Het is ook mogelijk dat een sensor rare waardes teruggeeft, of dat intern bepaalde clocks of voltages te hoog/laag zijn, dan start de CPU ook niet. Fan laten draaien en LED's aan/uit doen gebeurt zonder CPU, dat is namelijk de SMC en de PCH die dat doen.

Maak even twee HD overzichtsfoto's van de onderkant en bovenkant van je PCB, dan weten we vast snel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hij zit al weer in elkaar. Maar behalve de foto in de TS is alles spik en span.
Naja, koelers, anders dan de fan, heb ik niet gedemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
johnkeates schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:15:

Maak even twee HD overzichtsfoto's van de onderkant en bovenkant van je PCB, dan weten we vast snel meer.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/11ih7on.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/28rpb9g.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 30-06-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik kan zo 1-2-3 niet zien of er ergens corrosie is of misschien de SPI bus of JTAG of debug port kortsluiting heeft. Lijkt allemaal vrij normaal te zijn.

Het feit dat de fan draait betekent dat hij wel aan gaat, maar dat de CPU in reset blijft, waarschijnlijk door dat ergens een power rail mist. De enige manier om nog verder te zoeken naar problemen is de ISL power chip (naast de SMC) te gaan meten en kijken welke rails er zijn en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
johnkeates schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:32:
Ik kan zo 1-2-3 niet zien of er ergens corrosie is of misschien de SPI bus of JTAG of debug port kortsluiting heeft. Lijkt allemaal vrij normaal te zijn.

Het feit dat de fan draait betekent dat hij wel aan gaat, maar dat de CPU in reset blijft, waarschijnlijk door dat ergens een power rail mist. De enige manier om nog verder te zoeken naar problemen is de ISL power chip (naast de SMC) te gaan meten en kijken welke rails er zijn en welke niet.
en welke zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Waterschade zal het niet zijn. Alle waterschade indicatoren zijn zo wit als maar kan zijn. Bord lijkt in pristine condition te zijn. Geen stof, geen rare vlekken of verkleuringen. Dit lijkt mij echt een onverwacht hardware defect.

Aangezien de fan wel heel hard gaat blazen (gebeurt dit trouwens direct of na enkele minuten?) lijkt het mij meer een voeding issue. Heb hetzelfde met een 2010 mac pro. Heb je een mogelijkheid om met een andere voeding te testen?

Helaas heeft de mini geen diag leds zoals de pro en iMacs dat hebben. Dit is ontzettend handig normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Bij het inschakelen begint de fan geleidelijk aan harder te draaien, maar zit in een sec of 25 op volle toeren.
Het apparaat wordt dan ook echt wel warm.
Zodoende dacht ik wellicht ook aan "een voeding" ergens of iets dat geen voeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naja.. ik geef het maar op denk ik. Eerste Mac die me in de steek laat :'(
Niet gek, 5 jaar intensief gebruik, maar had het niet verwacht eerlijk gezegd.

Pagina: 1