Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Unmanaged switch bi-wire-en

Pagina: 1
Acties:

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
In ons thuis netwerk komen (waarschijnlijk) binnenkort een aantal uitbreidingen waarmee de huidige switch (8poorts) vol zal raken.
Aangezien ik in die zelfde nabije toekomst gebruik wil gaan maken van Ubiquiti Unifi wil ik graag de bijhorende Unifi switches gebruiken met POE injectie.
Echter zijn alle Unifi switches met meer dan 8poorten ook uitgerust met SFP en waarschijnlijk nog een hele hoop wat ik niet nodig heb waardoor het een dure grap wordt.

Dus wil ik dan de switches DaisyChainen
Echter vind ik de twee switches met maar 1Gbit verbinding aan elkaar hangen niet echt een lekkere optie.

Is het een optie (of gewoon een stom idee 8)7 ) Om tussen de beide switches twee ethernet kabels te laten lopen? Komt dat dan neer op een 2Gbit verbinding of werkt dit niet zo eenvoudig?

Ik kwam op de bekende zoekmachine alleen maar artikelen tegen over het bi-wire-en van speakers of over de doodzonde van het DaisyChainen van switches }:O

Wat zijn jullie gedachtes bij dit idee?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Daarvoor heb je dan wel weer een managed switch nodig.

Ook: Er zijn ook Ubiquiti switches zonder POE, is het nodig om een 24-poorts switch te hebben met POE terwijl je 3 APs hebt? Kan je toch beter gewoon injectoren gebruiken niet?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• spork
Snake schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 00:07:
Daarvoor heb je dan wel weer een managed switch nodig.
Dus dan zou ik ook mijn huidige switch moeten vervangen. Dat is ook niet echt direct een geweldig plan. Of zou 1 managed switch voldoende zijn?
Snake schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 00:07:
Ook: Er zijn ook Ubiquiti switches zonder POE, is het nodig om een 24-poorts switch te hebben met POE terwijl je 3 APs hebt? Kan je toch beter gewoon injectoren gebruiken niet?
Dat heeft er mee te maken dat zelfs de stookruimte te maken heeft met een 'mother approval rate' heeft. En minder stekkers/POE injectors is dus meer beter O-)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

2 managed switches. Helaas. Of hang dingen die niet veel nodig hebben op de 2de switch.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Die ubiquity unifi hebben 100Mbps verbinding toch? Dus dan is de bandbreedte zat.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tonne schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 07:25:
Die ubiquity unifi hebben 100Mbps verbinding toch? Dus dan is de bandbreedte zat.
Nee dat hebben ze niet, de AC-LR etc zijn allemaal verbonden op 1Gbit/s.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:22

lier

MikroTik nerd

Weet je zeker dat je meer dan 1Gbps nodig hebt tussen de switches? Is het je de kosten waard van een enkel (en veel duurder) apparaat? Waarom wil je Unifi switches (deze vraag kan ik zelf ook wel beantwoorden :P)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Al je echt "hoofdpijn" wilt hebben met een managed switch van Unifi, and moet je zeker deze switch nemen.

Hun AP's zijn goed en een beetje te begrijpen. De switches zijn een ramp (er kan ook maar één VLAN per poort gedefinieerd worden, en als je meer wilt, moet je een soort "verzameling" maken, en deze mappen)...

Maar als je geen VLAN's gaat gebruiken, kan je ook een "gewone" Netgear nemen.

En nee, twee x UTP parralel is niet 2 x 1 GBps. Het gaat zelfs fout, want je krijt een "lus".

Sommige professionele merken bieden wel "bonding", maar dat moeten dan ook twee van dezelfde merk zijn.

Welke applicatie of programma heeft 1 Gbit of meer nodig? Is er apparatuur aanwezig in de hele keten, die deze 1 Gbps kan, en ook nodig heeft...

• spork
lier schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:46:
Weet je zeker dat je meer dan 1Gbps nodig hebt tussen de switches?
Meerdere 4K streams tegelijk ((semi-)professionele videobewerking) vraagt wel om Gbit of meer ja 8)
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:49:
Welke applicatie of programma heeft 1 Gbit of meer nodig? Is er apparatuur aanwezig in de hele keten, die deze 1 Gbps kan, en ook nodig heeft...
Als ik mij niet vergis letterlijk alles hier in huis, muv de Airport Express en de printer, Gbit Ethernet

Niet van plan om VLAN's te gebruiken, ik wil juist alles overal kunnen bereiken en delen.

Jullie advies is dus gewoon een simpele 16poorts NetGear 1gbit switch? En dan toch met POE injectors..

Is het vervolgens verstandiger om (het gaat mij meer om interne netwerk snelheid dan het internet) de tweede switch aan de router (Ubiquity EdgeMaxLite) te hangen of aan de andere switch?

En wat zijn voor een huis situatie waar ik liever geen fulltime systeem beheerder ben de voor of nadelen van een managed switch?

Bedankt voor alle reacties!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:10
Als je meer dan 1Gbps tussen 2 switches wilt hebben, moet je switches hebben die Link Aggregation ondersteunen (zie ook lacp). Dan kan je meerdere porten bundelen. Afhankelijk van de implementatie heb je dan nog steeds niet meer dan max 1Gbps/connecties (omdat per conenctie gemultiplexed wordt, en niet per packet).

Als ik jou was zou ik een switch kopen met genoeg porten. Of als alternatief 2 switches met 10Gbps glas aan mekaar knopen.

Verwijderd

Ja, begin maar met een "gewoon" 16 poorts Netgear. Zal goed werken.

Managed switch heeft voordelen, dat je bepaalde apparaten kan "isoleren". Maar je hebt ook een router nodig die dat kan etc...

Voor een huis situatie is dat op zich niet nodig. Het "kan" nodig zijn, als IPTV via VLAN's werkt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:22

lier

MikroTik nerd

spork schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:09:
Meerdere 4K streams tegelijk ((semi-)professionele videobewerking) vraagt wel om Gbit of meer ja 8)
Iets te kort door de bocht wat mij betreft...4K lukt prima met 50Mbps. Videobewerking is een ander verhaal, heeft de NAS (als je gebruikt maakt van shared storage...kan je al je devices in kaart brengen?) meerdere Gigabit poorten? Hoe snel is de Internet verbinding?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Kijk voor de gein even wat een switching loop is en hoe spanning-tree dat voorkomt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 10:15
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:49:
Al je echt "hoofdpijn" wilt hebben met een managed switch van Unifi, and moet je zeker deze switch nemen.

Hun AP's zijn goed en een beetje te begrijpen. De switches zijn een ramp (er kan ook maar één VLAN per poort gedefinieerd worden, en als je meer wilt, moet je een soort "verzameling" maken, en deze mappen)...
Een beetje kort door de bocht. Het werkt iets anders als met andere switches maar om ze daarom slecht te noemen...Ik ben heel tevreden over mijn UniFi switches.

• spork
lier schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:20:
[...]
Iets te kort door de bocht wat mij betreft...4K lukt prima met 50Mbps.
Zelfs met een (niet RAW) 2560*1097 kom ik al op 250Mbit/s (ja dat zijn bits en geen bytes)
Dus het is al dubieus of je überhaupt 1 raw 4k stream over gigabit kan trekken.
Eerlijk is eerlijk, we maken proxy files, maar alsnog moeten dingen wel kunnen.
lier schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:20:
[...]
...kan je al je devices in kaart brengen? meerdere Gigabit poorten? Hoe snel is de Internet verbinding?...
De nas is er momenteel nog niet maar ik share wel met de iMac van mijn broer die er een batterij USB3 schijven achter heeft staan.

De nas/das wordt een MacMini met een TB2 brug voor DAS functionaliteit en Gbit rj45 voor NAS functie.
Dit zou, als dat nut heeft, ook 2x Gbit kunnen worden.

Verder dus een hoop draadloze clients, momenteel verdeeld over een Airport extreme, TimeCapsule en Airport Express (allemaal tweedehandsjes).
Nog een iMac en een windhoos computer. Ook hangen er een AppleTV, Printer, RaspberyPi en een Logitech Harmony Hub aan en waarschijnlijk nog wat apparaten waar ik nu geen erg in heb.

Internet komt binnen via het Ziggo modem/router met 200/20Mbit en gaat van daar naar de switch.

Verwijderd

m3gA schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:34:
[...]

Een beetje kort door de bocht. Het werkt iets anders als met andere switches maar om ze daarom slecht te noemen...Ik ben heel tevreden over mijn UniFi switches.
Ik bedoelde niet dat ze slecht zijn. Eenmaal aan de praat, doet het apparaat wat het hoort te doen.

Het is de manier van instellen, benaming en overzicht wat slecht is.

• spork
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:01:
[...]

Ik bedoelde niet dat ze slecht zijn. Eenmaal aan de praat, doet het apparaat wat het hoort te doen.

Het is de manier van instellen, benaming en overzicht wat slecht is.
Is dat omdat het niet de standaard namen zijn of de meestgebruikte methode om iets in te stellen of omdat het gewoon echt slecht is?

Heb namelijk muv ons zingt router/modem weinig ervaring met die interfaces dus als het slechts 'niet gebruikelijk' is dan is dat voor mij geen probleem.

Verwijderd

Nou, laten het zo zeggen. HP, Cisco etc.... doen het op een logische wijze. Ubiquiti doet het 'op zijn eigen manier".

Niet dat het slecht is, maar het is niet logisch en niet praktisch. Overzicht is slecht. maar het werkt wel.
Pagina: 1