Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vandaag had ik in het centrale S7 topic al gepost dat er rook uit mijn toestel was gekomen. Maar zojuist constateerde ik nog wat anders. Dit schreef ik in het centrale topic:
"Er kwam zojuist rook uit de onderkant van mijn S7 toen ik mijn originele lader aansloot. Ik trok natuurlijk zo snel mogelijk de kabel er weer uit, maar de aansluiting ziet er al verkoold uit. Vannacht heeft ie al niet goed opgeladen en er stond vanmorgen een melding op het scherm dat hij niet verder kon laden in verband met te hoge temperatuur.

Sowieso een eng idee dat dit dus ook 's nachts had kunnen gebeuren. Stel dat ik hem had aangekoppeld in het donker en de rook niet had gezien. Ik leg de telefoon altijd op de grond naast het bed, maar een vonkje of vlammetje kan dan wel ernstige gevolgen hebben.

Het toestel zal nu ook naar een Samsung servicepunt moeten. Hopelijk kunnen ze hem daar maken terwijl ik erop wacht."
In de post kun je lezen dat ik sprak over het idee dat het 's nachts ook had kunnen gebeuren. En wat ik net constateerde was dat de originele laadkabel die ik boven langs het bed gebruik aan de micro-usb kant verkoold is. Het is dus ook daadwerkelijk vannacht tijdens het slapen al fout gegaan. Dit terwijl mijn vrouw en ik lagen te slapen. Wat ik later dus meemaakte met een tweede kabel, was dus een herhaling van wat er vannacht gebeurde.

Ik vind dit wel schokkend dat er niet genoeg beveiliging tegen dit soort gevaren ingebouwd blijkt te zijn. Zoiets verwacht ik niet met originele samsung laders en de originele samsung kabels. Er zullen genoeg mensen, met name kinderen denk ik, zijn die hun telefoon in bed leggen terwijl hij oplaadt.

Hebben jullie dit weleens meegemaakt?

Het zal mijn inziens wel gerepareerd worden zonder discussie, maar dan ben ik nog steeds verbaast dat het zomaar kan gebeuren met een merk dat ik hoog had staan op het gebied van kwaliteit.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Zelf-ontbrandende Samsungs ? Ja, dat was het nieuws van het afgelopen jaar... :)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik denk dat foto's veel aan je verhaal kunnen toevoegen. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
g0tanks schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:51:
Ik denk dat foto's veel aan je verhaal kunnen toevoegen. :)
Die heb ik al wel gemaakt en ik zal ze morgen uploaden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:43
Recent ook gehad met de S7 Edge van mijn vriendin, maar niet zo heftig dat het helemaal verkoold was. Wel rook je een sterke brandlucht. Met hetzelfde originele usb blokje, maar een andere originele Samsung kabel laad die telefoon nu wel weer oké op, maar vooral enorm raar dat het misgaat met de originele lader. Telefoon moet nog langs de reparatie. Beetje te druk daarvoor.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het nadeel van de originele samsung kabels vind ik dat de aansluiting eigenlijk iets te "kort" is tov elke andere microusb kabel die ik hier heb..

tekort als in het metalen stukje is korter dan bij mn andere..

Verder gebruik je Quickcharge?

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
darkdesign schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:58:
[...]

Die heb ik al wel gemaakt en ik zal ze morgen uploaden. d:)b
Toch alvast 2 foto's van 1 van de kabels. De foto's van het toestel en de andere kabel maak ik morgen.
Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/9vh4sz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/28b88if.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Wow! Dan is er toch iets serieus niet in orde met de telefoon zelf, aangezien 't met twee originele kabels is gebeurd.
In ieder geval veiligheidshalve niet meer gebruiken en zeker niet meer opladen, tot-ie gerepareerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
Versleten connector. Typisch probleem van Micro USB.

Versleten connectors hebben een hoge weerstand waardoor er energie verloren gaat in de connector. De Micro USB connector kan deze warmteontwikkeling niet aan. Het resultaat is een test van de flammability rating van het plastic. (geslaagd, geen vlammen)

Koop een toestel met Type C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:49
Ik heb hetzelfde een keer gehad met een Samsung Galaxy Nexus. Zat vocht in de oplaadpoort. Een half uur eerder was er een beetje water over m'n telefoon gekomen en wss ook in de poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 22:48
jeroen3 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 07:39:
[..]

Okee bedankt voor de tip 8)7

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Type C heeft vier keer meer pinnen voor energie. De kans dat deze plug in rook op gaat is veel kleiner.
Als je de problemen met incompatibiliteit van kabels en laders negeert.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 28-06-2017 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
darkdesign schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:45:
Vandaag had ik in het centrale S7 topic al gepost dat er rook uit mijn toestel was gekomen. Maar zojuist constateerde ik nog wat anders. Dit schreef ik in het centrale topic:

[...]
. Er zullen genoeg mensen, met name kinderen denk ik, zijn die hun telefoon in bed leggen terwijl hij oplaadt.

IN bed ... nee, wel ernaast, op het nachtkastje ( het opladen )
Maar in bed, als op het matras. dat lijkt me sowieso onverstandig, juist vanwege de warmteontwikkeling.
Ik laad mijn telefoon ook liever niet op onderweg met een externe accu, met het toestel in mijn zak.

Je schrijft dat je constateerde dat je de originele kabel gebruikte op het moment van het probleem, gebruik je ook andere kabels dan ?
Want dat zal de reparateur aangrijpen om het niet onder garantie te hoeven doen.
Vooral Dynafix ( of hoe ze tegenwoordig heten ) is fameus om hun excuses om het de klant alsnog geld te laten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-06 16:47
jeroen3 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 07:54:
Type C heeft vier keer meer pinnen voor energie. De kans dat deze plug in rook op gaat is veel kleiner.
Als je de problemen met incompatibiliteit van kabels en laders negeert.
Ik heb dit zelfde gehad met een Nexus 5x. En deze heeft een type C aansluiting.

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb dit ook gehad met m'n S7. Mee terug gegaan naar de winkel en daar werd ie gelukkig netjes omgeruild!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 01:27
Dat ziet er niet best uit!
Wat ik mij afvraag, heb je behalve de originele kabel ook de originele wallplug gebruikt? Je schrijft originele lader, maar even check voor de zekerheid.

Mijn vriendin heeft dit ook gehad toen ze een goedkope Chinese wallplug gebruikte. Toen werd ze 's ochtends wakker, was al het stroom in haar huis uitgevallen en haar telefoon gefrituurd. Later las ik dat die Chinese dingen veel minder beveiliging tegen zulke dingen erin hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:53
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Het moet niet kunnen gebeuren nee, maar het gebeurd wel. Ik heb dit wel vaker gezien. Zoals genoemd kan dit ook bij USB-C voorkomen.

Anyhow: terug naar de shop voor garantie. Probeer inderdaad het opsturen (aka Dynafix) te vermijden want die gaan het vast op jou afschuiven (en om even advocaat van de duivel te spelen: misschien was er wel een geleidend draadje in je USB-poort terecht gekomen wat voor kortsluiting heeft gezorgd, en heb je dit niet opgemerkt).

Ga het liefst bij een Samsung Servicepunt langs!

[ Voor 22% gewijzigd door Richh op 28-06-2017 09:56 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

De Wileyfox van mijn vrouw heeft hetzelfde gehad, net voordat we gingen slapen.
De USB cable was grotendeels gesmolten en het toestel was zwaar beschadigd/gesmolten.

Dus contact opgenomen met Bol.com (verkoper) deze adviseerde het toestel aan te bieden voor reparatie, uiteindelijk heb ik binnen een week een nieuw toestel gekregen (via Dynafix)

Wileyfox heeft geen lader geleverd en ik heb dus onze eigen lader gebruikt en dit kon dus ook geen discussie punt worden.

Wat ik me afvraag, het is theoretisch mogelijk dat je zo'n microUSB er verkeerd of scheef invrot (geen idee of dit is gebeurd) en wellicht een soort sluiting maakt, is dan het toestel of de lader de boosdoener dat de lader blijft laden?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Versleten connectors hebben een hoge weerstand waardoor er energie verloren gaat in de connector. De Micro USB connector kan deze warmteontwikkeling niet aan. Het resultaat is een test van de flammability rating van het plastic. (geslaagd, geen vlammen)

Dat was het idee achter Type C, maar blijkt niet helemaal te kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan het ook niet aan vervuiling hebben gelegen? Stof en andere vuiligheid die in de aansluiting blijft zitten en voor extra weerstand zorgt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Tsurany Vuiligheid of oxidatie door water of zweet kan inderdaad ook een oorzaak zijn. Maar meestal poetst de connector dit van het contactvlak bij het inpluggen. Dit kan omdat er nog veerkracht in de pinnen zit.
Echter, als deze veerkracht versleten is werkt dat niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Zou dit komen door het "snelladen"? Want als dat zo is, laad ik mijn S7 in het vervolg alleen nog maar "langzaam" op.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
musiman schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:50:
Zou dit komen door het "snelladen"? Want als dat zo is, laad ik mijn S7 in het vervolg alleen nog maar "langzaam" op.
als je quickcharge aanzet (en een quickcharge capable adapter) er bij gebruikt wordt het toestel sowieso warmer maar dat staat ook als waarschuwing als je Quickcharge aanzet dacht ik..

zelf gebruik ik gewoon een originele samsung lader of Ikea Koppla ( of ikea wirelesscharge dock thingie) met samsung kabel van 1 meter of mn 2 meter kabel van Anker..

powermeter er tussen met originele lader: zonder QC: Max 1.87A met QC 1.9A

waarbij zonder QC er netjes 5.04V geleverd wordt, bij QC is dit 9V.

9,35 Watt vs 17,1 watt. enfin dat zijn hier gemeten resultaten.. maar je kan dus wel zien dat er met QC meer energie verplaatst wordt.. en de gevolgen ook groter zullen zijn als er iets faalt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
jeroen3 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:23:
@Tsurany Vuiligheid of oxidatie door water of zweet kan inderdaad ook een oorzaak zijn. Maar meestal poetst de connector dit van het contactvlak bij het inpluggen. Dit kan omdat er nog veerkracht in de pinnen zit.
Echter, als deze veerkracht versleten is werkt dat niet meer goed.
Nja, als er stof in je toestel usb poort zit en je prikt de kabel er in dan prop je het stof alleen maar strakker in je toestel. De combinatie met quickcharge (dus meer warmte) zou zomaar er toe kunnen leiden dat het stof wat er diep ingepropt zit een beetje warm wordt en begint te smeulen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@DonJunior Plugpluis is inderdaad ook een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Leuke theorie, maar de Nexus 5X van een vriend van me heeft hetzelfde als OP gehad, met de bijgeleverde kabel en oplader. En ja, die heeft dus een USB Type C poort ;)

Hij heeft het toestel opgestuurd en kreeg het aankoopbedrag terug.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48

WCA

Ik heb met mijn Samsung geen brand gehad. Wel vond ik dat de connector verdacht warm werd, en heb ik Samsung gebeld. die hebben een nieuwe charger + kabel gestuurd, die het probleem niet had

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:53:
[...]

Meer vermogen, maar netto bijna dezelfde hoeveelheid ampéres waardoor er nauwelijks verschil zou moeten zijn in warmteontwikkeling (in de stekker). :)
tot er iets fout gaat ;) dan is 17 watt weg stoken toch echt meer warmte ontwikkeling dan 9 watt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wie laad er überhaupt 's nachts iets op? Alles wat je oplaad kan in de brand vliegen. Dus bij dezen het advies. Alles wat je oplaad aan accu's in huis, blijf erbij (wakker) of trek het uit de muur. Of je moet een intelligente lader hebben die stroomsterkte en warmte meeneemt in de oplaadcyclus.

Hoe goed de kwaliteit ook bewaakt wordt, het kan altijd mis gaan. Door slijtage of doordat er gewoon slecht wordt omgegaan met de accu of het apparaat bijvoorbeeld.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Ex Nunc schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:40:
Wie laad er überhaupt 's nachts iets op? [..]
Ik ken volgens mij niemand die dat niet doet eigenlijk :X
Mijn telefoon gaat ook gewoon 's avonds op de oplader hoor. Al jaren eigenlijk.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:57
@Ex Nunc als je geen risico's meer wilt lopen kan je beter niet naar buiten gaan. de kans dat je aangereden wordt is groter dan dat je huis in de fik vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als uit een telefoon nog nooit rook laten komen.. uit hobby projecten wel :X ook wel eens dusdanig dat het heel anders had kunnen aflopen.. :X

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ex Nunc schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:40:
Wie laad er überhaupt 's nachts iets op? Alles wat je oplaad kan in de brand vliegen. Dus bij dezen het advies. Alles wat je oplaad aan accu's in huis, blijf erbij (wakker) of trek het uit de muur. Of je moet een intelligente lader hebben die stroomsterkte en warmte meeneemt in de oplaadcyclus.

Hoe goed de kwaliteit ook bewaakt wordt, het kan altijd mis gaan. Door slijtage of doordat er gewoon slecht wordt omgegaan met de accu of het apparaat bijvoorbeeld.
Maar waarom beperk je je tot iets dat accu's bevat? Alles met stekker kan toch in de fik vliegen (jaren geleden met de CRT's)
99,99% van de mensen laadt gewoon in de nacht dingen op.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Pinin schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:29:
[...]

Maar waarom beperk je je tot iets dat accu's bevat? Alles met stekker kan toch in de fik vliegen (jaren geleden met de CRT's)
99,99% van de mensen laadt gewoon in de nacht dingen op.
hoeveel de brandweer in het verleden (tegenwoordig geen idee..) dat je de TV beter helemaal uit kon zetten ipv standby

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 21:55

Metro2002

Memento mori

Ik heb enorme veel apparaten met micro USB (tot mijn scheerapparaat toe) en ik heb echt nog nooit een versleten connector gehad. Beetje onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef666
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
SMSfreakie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:03:
[...]

hoeveel de brandweer in het verleden (tegenwoordig geen idee..) dat je de TV beter helemaal uit kon zetten ipv standby
Snippertje OT, helemaal uit zou het beste zijn. Maar bij vrijwel geen enkele platte TV zit er nog een fysieke 'uit' knop op.

Wat we wel te zeerste afraden is om telefoons/tablets en laptops in bed op te laden, dat doet namelijk al lekker mee om in de top 5 brandoorzaken te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Stef666 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:12:
[...]

Snippertje OT, helemaal uit zou het beste zijn. Maar bij vrijwel geen enkele platte TV zit er nog een fysieke 'uit' knop op.

Wat we wel te zeerste afraden is om telefoons/tablets en laptops in bed op te laden, dat doet namelijk al lekker mee om in de top 5 brandoorzaken te komen.
Maar dan is het meer de vraag, welk onderdeel van de telefoon/tablet/laptop is meest brand gevaarlijk ..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef666
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
Voornaamste reden is ophoping van warmte (accu) tijdens het opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Stef666 Het is normaal dat de temperatuur van een accu toeneemt bij het laten. Het is immers een chemisch proces. Meer stroom, meer warmte.
Dat was echter niet het probleem hier. Hier had de connector een te hoge weerstand. Volg je dan de wet van ohm: W = I2 x R dan krijg je met een te hoge R problemen.

Normaal: 30mOhm, 5.1V, 2A. (dit is erg optimistisch)
W = 22 * 0.03 = 0.12 Watt. (slechts 0.02V spanningsverlies)
Worst case: 1.3 Ohm. Daarna is het spanningsverlies officieel te hoog. (kabel is even ideaal)
W = 22 * 1.3 = 5019 Watt. (0.65V spanningsverlies)

5 Watt in dergelijk klein gebied/massa zorgt makkelijk voor >80 graden stijging in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodmeister
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-12-2024
Hier vanmorgen bij mijn Nexus 5 die eigenlijk nog wel erg beviel hetzelfde gebeurd.

Ik moest direct aan dit topic denken, ik vond het toen al bizar en nu overkomt het mijzelf.

Telefoon gisteren aan de lader gelegd zoals elke avond op het nachtkastje. Vanmorgen telefoon uit en ik merk dat de usb kabel er niet normaal uit wil. Hij zat vaster dan normaal. Brandlucht, zwarte connector en een telefoon die niet meer wil opladen of data kan overzetten. :'(

Het kabeltje werkt nog wel maar ga ik in ieder geval ook niet meer gebruiken. Ik zou de telefoon nog draadloos kunnen opladen, maar met de aankomende vakantie is dat ook niet handig.

Gedwongen op zoek naar wat anders.. Zal wel weer goed komen 8)
Pagina: 1