Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:32
Beste Tweakers, ik ben NIET werkzaam in de IT-sector, maar ben wel een gadget freak in
mijn vrije tijd en struin dan ook vaker dit forum af. Momenteel zit ik met nogal wat wrok naar mijn werkgever, waar ik niet echt vrolijk van word. Ik zou graag wat advies willen. Mocht deze vraag misplaatst zijn, omdat ik niet in de IT-sector werk, dan delete ik graag deze post.

Laat ik eerst even de situatie schetsen:
Werkzaam in de horeca, als assistent filiaalleider. Ik ben zo'n 3,5 jaar geleden gevraagd voor deze functie, omdat de toenmalige bedrijfsleider wegging. Het gehele management team is toen een stapje omhoog gegaan, dus iedereen kwam in een hogere functie (3 man management, 1 bedrijfsleider en 2 assistenten)
Echter qua loon is er weinig veranderd, de persoon die de nieuwe bedrijfsleider is geworden heeft een lease-auto gekregen, verder niks nieuws.

Ik werk nu zo'n 8 jaar bij dit bedrijf, amuseer me prima, vast contract, lekker naar m'n zin. Ik krijg elk jaar een 2% loonsverhoging, waarvan de werkgever van mening is dat hij dat niet had hoeven blijven doen in economisch slechte tijden. Momenteel geld er geen CAO, die afspraken zijn allemaal verlopen na een aantal jaar van onwetendheid. Ook zijn er geen gesprekken gaande, dus momenteel geld (zover ik weet) alleen de Nederlandse arbeidswet en de gemaakte afspraken in ons contract, dat nu zo'n 8 jaar oud is.

3,5 jaar geleden is er dus een verschuiving geweest en toen hebben we alle 3 een stapje omhoog gemaakt. Heel fijn, want het bezorgt mij fijnere, regelmatigere werktijden en ziet er natuurlijk beter uit op je CV dat je je in een zaak omhoog hebt gewerkt. Ook vind ik het een uitdagende baan, waar ik mij in thuis voel.

Sinds die 3,5 jaar geleden heb ik een aantal keer gevraagd hoe het zat met een loonsverhoging, want ik was immers wel een functie omhoog geklommen, ik kreeg redelijk positieve feedback en kreeg de indruk dat ik dat toch wel langzaam bewezen had dat ik geschikt was in die functie.Ook na navragen bij de andere 2 collega managers kreeg ik te horen dat ze tevreden waren, en het met mij eens waren dat ik een loonsverhoging verdiende. Het is zo dat ik de minst verdienende manager van de drie ben, omdat de andere twee al langer in de functie zitten.
Enfin, met dit verhaal naar mijn werkgever gegaan (de eigenaar) en die gaf aan, in vage taal, dat er nog wat dingen waren die verbeterd moesten worden, "meer grijs denken, meedenken aan oplossingen etc" waren zijn woorden die ik eruit haalde. Na dit gesprek, zo'n 2 jaar geleden, ging ik nogal teleurgesteld verder, en vroeg mij eigenlijk af waar ik nou aan toe was.

Ik heb verder eigenlijk weinig aandacht eraan besteed, kostte me een hoop stress om erover na te denken. dus ik heb het laten rusten en ben verder gaan werken.

Nu is het zo dat de huidige bedrijfsleider zwanger is en net bevallen is van een kindje. Hartstikke leuk!, Echter zorgt dit ervoor dat zij 16 weken met zwangerschapsverlof is, en ik en mijn andere collega moeten deze werkzaamheden dus nog extra gaan uitvoeren.
De eigenaar roepte mij in januari bij hem, heeft mij toen verteld dat de bedrijfsleider met zwangerschapsverlof ging in mei, en dat ik dus een stapje harder moest werken. Daar stond toen uiteraard een financiële vergoeding tegenover, echter hij moest even kijken wat hij wilde doen, want in de toen geldende loonschalen zat ik al boven het maximum loon van de functie die ik ging bekleden.
Verder gepraat over de werkzaamheden die ik zou moeten gaan uitvoeren, maar hij zou nog terugkomen op het loon.

3 maanden later nog niks gehoord. Dus ik wederom gevraagd, hoe zit het nu met mijn loon??? Wederom antwoord, je moet me even de tijd geven, ik weet nog niet wat de loonschalen gaan doen, je hebt al die jaren wel een 2% loonsverhoging gehad, dat had niet gehoeven in die slechte tijden, echter wel gedaan blabla... bij mij kwam het er niet meer in.

Nu is het bijna juli, de bedrijfsleider is al 6 weken met zwangerschapsverlof, ik ben de werkzaamheden van een bedrijfsleider (2 functies hoger dan waar ik voor betaald krijg) aan het uitvoeren, en krijg ik niet betaald wat ik zou moeten krijgen. Bovendien kwam ik er gisteren achter dat de loonschalen in januari 2017 aangepast zijn, en toen zat ik helemaal niet aan de Max van mijn functie, ik zat er 300 euro onder! Daarnaast zijn de loonschalen in juli 2017 geupdate, en is daarin niks veranderd ten opzichte van januari. Mijn grote vraag is nu: word ik nu werkelijk bezeikt door mijn werkgever? waar wacht hij op?

Ik ben voornemens om nu aankomende maand met hem in gesprek te gaan, echter ben ik langzaam aan niet meer in staat om hierover te praten zonder dat er kokende rillingen over mijn nek lopen. Ik ben echt woest dat het zo lang duurt voordat de eigenaar over de balk komt met een loonsverhoging.
Ik moet proberen rustig te blijven, en hem de feiten onder de neus te drukken, en aangeven dat ik dus echt niet langer hiermee akkoord ga.
Nu is mijn vraag, wat voor dreiging kan ik uitoefenen? kan ik me zomaar ziekmelden en weglopen als hij nogmaals niet akkoord gaat? kan ik bijvoorbeeld naar een vakbond gaan of naar de arbeidsinspectie? ik weet niet zo goed wat ik met deze man aanmoet. jullie>? dankjewel voor je reactie alvast!

Do more

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TLDR; heb je een vakbond? Zo ja, daar kan je gratis advies krijgen. Zo nee, dan niet. Arbeidsinspectie? Niet voor dit soort geschillen; meer voor ongezond / schadelijk werk (stress is niet ongezond, het is een bijprodukt, simpel gezegd). Ziekmelden & wegblijven; daar kan wettelijk een ontslag op staande voet op staan zonder transitie-vergoeding; vooral doen als je morgen werkloos wil zijn en (hopelijk) je achterstallig loon & vakantiedagen wil opeisen. Dreigen? Ook een strak plan; grote kans dat je dan over een paar weken de nieuweling mag inwerken op jouw functie.

Simpel: je gaat het gesprek normaal aan. Je verwijst ernaar dat halve beloften uit het verleden ook half wettelijk geldig zijn. Maak duidelijke afspraken om in ieder geval de komende 10 weken van het verlof door te komen zoals extra geld voor overwerk. Stel voor om over 10 weken dan een plan te verwachten of de baas structureel iets wel/niet wil voorstellen voor arbeidsvoorwaarden.

Als dat gesprek in jouw ogen slecht/kut verloopt: neem aan dat je tijd zat hebt nog in je prive-leven? En gezien jouw uitspraken heb je ook ervaring in de horeca? En neem aan dat jouw baas niet de enige is in de stad/dorp? Solliciteren dus.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 15:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe weet je dat de loonschalen aangepast zijn, terwijl er kennelijk geen CAO geld?

Kijk, als er een bedrijfsreglement is, wat daarin staat omtrent tijdelijk een andere functie invullen. Soms krijg je een tijdelijke verhoging, soms niet... Je werkgever heeft aangegeven dat je die ook gaat krijgen, er is alleen nog niet bepaald hoeveel.

Het klopt dat hij daar laat mee is, maar verder is er niet zoveel aan de hand. Een werkgever is niet verplicht om een verhoging van je loon te geven. Als je vindt dat je te weinig verdient kun je ook om je heen gaan kijken...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
Alvast bedankt voor de reacties, ik wil vooral rustig het gesprek aan gaan, dus ga me proberen rustig te houden en geef feitelijk aan wat er besproken is.
3,5 jaar in de functie zonder loonsverhoging (buiten de jaarlijkse 2%), afgelopen januari loonsverhoging beloofd, nu 6 maanden verder en nog niks gebeurd. Dat zijn de feiten. Ben gewoon bang dat hij dan wederom dezelfde riedel eruit gooit en ik geen steek verder kom. Ik weet niet wat ik dan moet zeggen behalve dat ik vind dat ik het verdien en hij niet schijnbaar. Het kan toch niet zo zijn dat je eerst loonsverhoging beloofd word en 6 maanden later is er nog niks geregeld.

Hoe ik erachter ben gekomen dat loonschalen verhoogd zijn in januari? Ik heb toegang tot een site waar ons hoofdkantoor(we zijn een franchise) regelmatig bedrijfsnieuws post en ook afdelingsnieuws. Staat daar gewoon op. Hier wil ik hem ook mee confronteren

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 13:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

franchise
Vraag maar aan een gemiddeld franchiser: lonen staan in 99,9% van de gevallen 100% los van het hoofdkantoor. Ook de franchise-nemer (jouw baas) werkt voor zijn eigen boterham en krijgt waarschijnlijk echt geen vastgesteld salaris van het hoofdkantoor. Kijk maar eens naar http://economie.eenvandaa..._dupe_van_machtsmisbruik_ voor wat meningen.

Zoals gezegd: als iets beloofd is, spreek hem daar op aan. Belofte maakt schuld en mondelinge "afspraken" zijn ook rechtsgeldig. Het lijkt me desondanks wel erg goed van/voor jezelf om de komende 10 weken te laten zien wie je bent, wat je kan en hoe goed je bent in je werk. Wordt daar daarna weinig/geen waardering voor getoond, lijkt me een batterij met solliciatie-gesprekken in de agenda een hele goede uitweg.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
ik zit nog bij dezelfde baan omdat het werk mij bevalt en ik het een leuke en uitdagende functie vind. Bovendien een vaste aanstelling, waar krijg je dat nog tegenwoordig (zonder noemenswaardig diploma)

Dus het enige wat mij dwars zit is dat ik dus boven mijn functie werkzaamheden aan het uitvoeren ben, daar niet naar betaald krijg.. al 3,5 jaar (zo lang zelfs dat ik dankzij jaarlijkse 2% loonsverhoging al op dat loon zit ondertussen)

Dan word er eindelijk gezegd, joh je krijgt loonsverhoging, want je moet die werkzaamheden overnemen van die zwangere, en dan 6 maanden later nog steeds geen cent erbij.. gaat me nog nieteens om die centen, k werk al 8 jaar voor die eigenaar, maak nergens een probleem van, als er iets is hoeft ie me maar te bellen en ik regel het, maar daar wat waardering voor krijgen is teveel gevraagd dan? Daar gaat het me ook om.

En ja ik ben al om me heen aant zoeken voor wat anders, maar hou me toch vast aan het vast contract en de fijne werkomgeving.. vandaar dat k nog niet weg ben gegaan

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
Maargoed, bedankt voor de tips, ik ga m aanspreken. Ook een beetje m'n gal uitgespuwd 😄 Ben benieuwd wat het word.

Dankjewel voor jullie reacties nogmaals!

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdv111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09-2020
Dit klinkt inderdaad een beetje als een geval waarin het twee kanten op kan.
Mogelijkheid 1: is dat het verlof van jouw "superieur" gewoon uitgewacht wordt en jij niks meer gaat verdienen.
Mogelijkheid 2: Is dat men daadwerkelijk aan het stoeien is met de loonschalen.

Ik zou ook even realistisch aankaarten dat jij het best kan begrijpen dat het allemaal niet zo 1-2-3 gaat, maar dat je wel graag een tijdsframe zou zien. Helemaal aangezien 16 weken op 3.5 jaar dienstverband al niet zo veel is.

Als laatste kan je ook nog voorzichtig gaan stoeien over secundaire arbeidsvoorwaarden. Mocht je dat willen.

Bovenstaande komt voort uit twee jaar op rij voor nagenoeg hetzelfde salaris werken (1.8% inflatie-toeslag). Na die twee jaar even flink op mijn strepen gaan staan omdat ik al een jaar meer verantwoordelijkheid droeg dan op papier. Uiteindelijk een opleiding aangeboden gekregen en ik verdien nu snel gezegd 8% meer dan toen ter tijd.

Wil ik wel even meegeven dat wanneer ik mijzelf in zo'n gesprek vind met iemand die onder mij werkt leeftijd best een grote invloed heeft op de "mogelijkheden" ;)

40 uur is uiteindelijk ook maar 1/4de van de week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:01
Question Mark schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:17:Een werkgever is niet verplicht om een verhoging van je loon te geven. Als je vindt dat je te weinig verdient kun je ook om je heen gaan kijken...
Dit dus. Zonder concrete afspraken is er geen enkele verplichting om jou een salarisverhoging te geven. Als je vindt dat je niet genoeg salaris (+overige arbeidsvoorwaarden) krijgt, en jouw werkgever wil je dat ook niet geven, zal je verder moeten kijken.

En ja, dat zal betekenen dat je dan afscheid moet nemen van je huidige vaste contract, en de vraag is wat je daar voor terug krijgt.

Maar als ik jouw reacties zo lees, verwacht ik niet dat jouw werkgever over de brug gaat komen met een substantiële verhoging (die 2% is tientjeswerk bovenop de inflatie), en als hij door heeft dat jij niet zo snel afscheid wil nemen van dat vaste contract, weet hij ook dat hij niets hoeft te doen behalve de boot iedere keer afhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
RetroHead schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:46:
Alvast bedankt voor de reacties, ik wil vooral rustig het gesprek aan gaan, dus ga me proberen rustig te houden en geef feitelijk aan wat er besproken is.
3,5 jaar in de functie zonder loonsverhoging (buiten de jaarlijkse 2%), afgelopen januari loonsverhoging beloofd, nu 6 maanden verder en nog niks gebeurd. Dat zijn de feiten. Ben gewoon bang dat hij dan wederom dezelfde riedel eruit gooit en ik geen steek verder kom. Ik weet niet wat ik dan moet zeggen behalve dat ik vind dat ik het verdien en hij niet schijnbaar. Het kan toch niet zo zijn dat je eerst loonsverhoging beloofd word en 6 maanden later is er nog niks geregeld.

Hoe ik erachter ben gekomen dat loonschalen verhoogd zijn in januari? Ik heb toegang tot een site waar ons hoofdkantoor(we zijn een franchise) regelmatig bedrijfsnieuws post en ook afdelingsnieuws. Staat daar gewoon op. Hier wil ik hem ook mee confronteren
Niet om lullig te zijn, maar die 2% is geen loonsverhoging, maar inflatiecorrectie. Daarnaast is het meestal zo in CAO's dat je ook stijgt in functietreden. Als je niet in een CAO zit of een functiehuis hebt, moet je gewoon hele harde en concrete afspraken maken (op papier!).

Dit werkt als volgt:
Werkgever geeft feedback over jouw capaciteiten. Ok als jij cursus x doet en je verbeterd je leidinggevende capaciteiten krijg je 150 euro per maand er bij. Daarnaast moet je concreet vragen hoe je naar het salaris van je collega's kan groeien (meer verantwoordelijkheden of meer taken op je nemen?). Je kan het ook commercieler aanpakken (indien bedrijf succesvol is). Als bedrijf een aantal procent groeit, krijg jij aantal procent (bovenop inflatie!) erbij.

Daarnaast vraag je elke 6 - 8 weken om een voortgangsgesprek en elke 6 maanden een beoordeling en een functioneringsgesprek (om en om). Een beoordelingsgesprek is bijvoorbeeld een moment om bij te sturen.

Kijk ook even goed naar je functieprofiel. Past je functieprofiel bijvoorbeeld niet meer bij je salaris, dan kun je er iets zakelijker in gaan zitten. Ik heb geen idee wat je kansen zijn bij andere bedrijven, maar wat je zou kunnen doen, is dat je je strak aan je functieprofiel gaat houden (geen mensen meer aansturen, minder verantwoordelijkheid nemen, alleen uitvoerend werk doen). Daar wordt je tenslotte naar betaald en blijkbaar ook op afgerekend. Let wel: dit kan alleen als je goed je werkt doet en goede kansen hebt ergens anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 16:10
Afspraken maken!

Hoe lullig het ook klinkt, maar leg de afspraken en beloftes vast. Nu heb je niks dan een toezegging, en zoals ik het begrijp ook niet echt concreet maar meer in de trand van we zullen kijken etc. Je hebt het zelf (ook begrijpelijk zoals je het uitlegt) een beetje op zijn beloop gelaten.

Ben je alleen in de praktijk qua werkzaamheden omhoog gegaan of is echt je functie officieel aangepast?

Afspraken maken, vastleggen en voortgangsgesprekken. Je moet hier zelf het initiatief in nemen, je werkgever doet dit blijkbaar niet. Kom je er samen niet uit, dan zou ik pas verder gaan kijken wat de volgende stappen kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Je werkgever biedt je over het algemeen kwa loon ongeveer het minimum waarvan hij weet dat dat je tevreden genoeg houdt om te blijven en je werk goed te doen. Een bedrijf is geen filantropische instelling. Een bedrijf bestaat om meer geld binnen te harken dan dat er uit gaat. En kwa 'uit' is over het algemeen personeelskosten de grootste punt van de taart.

Veruit de simpelste manier om een loonsverhoging te krijgen is door te laten zien dat je meer waard bent: dus solliciteren. Als jij met een goed verhaal komt ("ik wil hier graag blijven werken maar ze bieden me bij bedrijf X 500 euro per maand meer") krijg je die loonsverhoging wel als je baas je niet kwijt wil. Of hij vindt het niet erg dat je gaat, en dan is het ook gewoon tijd om op te stappen.

Dat vage gelul over "geef me de tijd" moet je in ieder geval nooit accepteren. Dit blijft hij doen tot je met je vuist op tafel slaat (bij wijze van).

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-08 21:58

Rmg

RetroHead schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:07:

Nu is mijn vraag, wat voor dreiging kan ik uitoefenen? kan ik me zomaar ziekmelden en weglopen als hij nogmaals niet akkoord gaat? kan ik bijvoorbeeld naar een vakbond gaan of naar de arbeidsinspectie? ik weet niet zo goed wat ik met deze man aanmoet. jullie>? dankjewel voor je reactie alvast!
Een andere werkgever zoeken? eentje waar je wel (financiele) waardering krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Een verhoging van het loon hoort bij een functie aanpassing. 2% jaarlijkse indexatie (of je dat nou inflatie correctie noemt of niet) is de afgelopen jaren bepaald niet weinig.
Het lastige is dat je te doen hebt met de eigenaar. Alles wat hij TS geeft verdiend hij zelf minder (veel ondernemers hebben een nogal simpele visie op dit soort zaken). En dat het een relatief groot bedrijf is, met meerdere assistent filiaalleiders. Als hij 1 iemand een verhoging geeft, dan kan de eigenaar dat zien als een beerput opentrekken dat iedereen om meer komt vragen.
De enige manier is dus om te overtuigen dat je meer waard bent. Dat kan met een bod van elders, dat kan met argumenten. Het lijkt er op dat er van TS verwacht wordt dat deze assertiever optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 09:11
In het gesprek vooral rustig blijven, niet dreigen en geen beloftes/toezeggingen doen. Aangeven dat je teleurgesteld bent vanwege de lange tijdsspanne van toekenning van de verwachte loonsverhoging. Dat je verwacht had dat het ondertussen wel geregeld zou zijn, zeker na 6 maanden.

Daarnaast is het uitzoeken van wel/geen CAO zeker van belang. Bij een CAO zijn er inderdaad vaak loonschalen en gaat het excuus van de eigenaar/leidinggevende van loonschalen gedeeltelijk op. Mocht het bedrijf nergens onder vallen is het wachten op de nieuwe loonschalen geen excuus meer.

Samenvattend, ga volledig voorbereid het gesprek in. Beslis voor jezelf wat een redelijke loonsverhoging zou zijn, in jouw ogen, en leg dit voor. Geef aan dat de verantwoordelijkheid de afgelopen jaren gegroeid is, en de afgelopen tijd zeker. Geef aan dat jouw collega-managers een hoger salaris genieten, voor dezelfde werkzaamheden. Bespreek jouw eigen verwachtingen naar aanleiding van de vorige gesprekken, en vraag hem, open en zonder oordeel, wat zijn verwachtingen zijn. En voorafgaand aan het gesprek kan je natuurlijk bedenken of je hier in de toekomst ook wilt blijven werken, en je toon/houding hier op aanpassen.

Een jaarlijkse loonsverhoging van 2% op basis van 25.000 euro bruto is slechts 41 euro per maand, zonder daarbij de inflatie in acht te nemen. Dat is tientjeswerk per maand, en ondanks dat het niet verplicht is, is tevreden personeel veel waardevoller dan ontevreden personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-08 08:49
De CAO "HORECA- EN AANVERWANTE BEDRIJF" is bindend verklaard (http://cao.minszw.nl/index.cfm). Waarom zou jouw werkgever hieraan niet hoeven voldoen? Dat is eigenlijk wel een belangrijke vraag.
Een normaal Horeca bedrijf mag hier niet van afwijken volgens mij.

[ Voor 27% gewijzigd door Gadgeteer op 28-06-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 10:47
Even ter correctie dat 2% "slechts" inflatiecorrectie is: in Nederland is die inflatie ver onder die 2% gebleven in de laatste 3 jaar http://statline.cbs.nl/St...,649,662,675,688,701&VW=T

Los daarvan:
Je correct en netjes blijven opstellen maar ook voor jezelf opkomen in die zin dat je best mag vertellen dat je teleurgesteld bent aangezien het al zolang duurt.

Als de eigenaar inderdaad heeft toegezegd dat je loonsverhoging krijgt omdat je, al dan niet tijdelijk, extra werkzaamheden uitvoert dan mag je teleurgesteld zijn als dat 6 maanden later nog steeds niet gebeurt. Uiteraard heb je niets zwart op wit maar zeker in zo'n directe relatie tussen WG en jezelf mag je hem best aan zijn woord houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Chief op 28-06-2017 11:06 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:49
Je geeft aan dat de eigenaar nog verbeter punten ziet, en ik lees dat deze punten bij jou niet bekend waren. Heb je een (half)jaarlijks doelstellingen/evaluatie gesprek? Deze zijn vaak heel bureaucratisch maar het doel ervan is dat je weet waar je op gemeten wordt, waar je functioneren staat ten opzichte van wat wordt verwacht, en wat je dus moet doen om te blijven groeien/ontwikkelen.

Gezien er met (vage?) termen geschermd wordt dat je loon niet omhoog kan, is het wel handig als je zelf weet wat er nog extra verwacht wordt en wat je moet doen. Laat dit dan ook vast leggen op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 09:11
Chief schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:00:
Even ter correctie dat 2% "slechts" inflatiecorrectie is: in Nederland is die inflatie ver onder die 2% gebleven in de laatste 3 jaar http://statline.cbs.nl/St...,649,662,675,688,701&VW=T
Gezien de OP al 8 jaar bij het bedrijf werkt, is de gemiddelde inflatie in die tijd (afgerond) 1,78%. Dan komt die 2% toch redelijk dicht in de buurt. Je wint wat, je verliest wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 10:47
Yep, in dit geval win je wat Het is alleen om aan te geven dat 2% niet per definitie slechts inflatievergoeding is.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:11
Gadgeteer schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:51:
De CAO "HORECA- EN AANVERWANTE BEDRIJF" is bindend verklaard (http://cao.minszw.nl/index.cfm). Waarom zou jouw werkgever hieraan niet hoeven voldoen? Dat is eigenlijk wel een belangrijke vraag.
Een normaal Horeca bedrijf mag hier niet van afwijken volgens mij.
Dit dus. Ben ook benieuwd hoe dit zich verhoudt tot dit stukje uit de originele post:

"Momenteel geld er geen CAO, die afspraken zijn allemaal verlopen na een aantal jaar van onwetendheid. Ook zijn er geen gesprekken gaande, dus momenteel geld (zover ik weet) alleen de Nederlandse arbeidswet en de gemaakte afspraken in ons contract, dat nu zo'n 8 jaar oud is."

CAO afspraken verlopen niet, dit is niet op basis van vrijwilligheid en kunnen niet eenzijdig opgezegd worden.. Ik vermoed dat de schalen die op het hoofdkantoor bekend zijn de in de CAO geldende loonschalen zijn.

Ik zou je dan ook adviseren dit na te kijken, en indien mogelijk inzicht in jullie regelingenboek te krijgen.
Hier staan dit soort zaken ook weer in.

Dan weet je waar je recht op hebt.

Dan nog een kleine verwijzing naar het wel of niet toekennen van een loonsverhoging op basis van doorschuiven in functie: De loonsverhoging dient onmiddelijk plaats te vinden, en zou niet afhankelijk mogen zijn van jouw functioneren in de nieuwe functie.

Hiervoor heb je het schaalbereik van de nieuwe functie, iets wat jouw senioriteit in de functie weergeeft, plus de cyclische beoordelingen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 11:19
Wat hierboven staat. Als er een CAO bestaat verloopt deze niet ineens. Ik zou die CAO er dus even op napluizen om te zien waar je nou eigenlijk recht op hebt (let wel, beter dan de CAO mag, slechter niet!).

Als het niet blijkt te kloppen, kun je met terugwerkende kracht voor max. 5 jaar afdwingen dat er een correctie uitgevoerd dient te worden. Mocht het zo ver komen, bereid je dan wel voor op een zoektocht naar ander werk, want de verhoudingen konden dan nog wel eens redelijk verziekt raken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enfin, met dit verhaal naar mijn werkgever gegaan (de eigenaar) en die gaf aan, in vage taal, dat er nog wat dingen waren die verbeterd moesten worden, "meer grijs denken, meedenken aan oplossingen etc" waren zijn woorden die ik eruit haalde. Na dit gesprek, zo'n 2 jaar geleden, ging ik nogal teleurgesteld verder, en vroeg mij eigenlijk af waar ik nou aan toe was.
Dit is precies waarom je geen loonsverhoging krijgt. De eigenaar weet dat hij jou af kan wimpelen, jij zelf geen actie onderneemt en toch op blijft komen draven als hij dat vraagt. Waarom zou hij jou een loonsverhoging geven? Voor hem is dat helemaal niet aantrekkelijk.

Het helpt ook om concrete afspraken te maken. Als jij werkt aan het verbeteren van punten A, B en C (zorg dat het resultaat meetbaar is) dan krijg je een loonsverhoging van X. Dit zet je op papier en laat je bevestigen door de eigenaar. Dan weten jullie beiden waar jullie aan toe zijn.

En wees bereid op te stappen. Je wilt de vaste aanstelling en het leuke bedrijf niet los laten. Dat kan, maar dat betekent ook dat jij geen gewicht in de strijd kan werpen. Immers wat ga je doen als de eigenaar je geen loonsverhoging geeft? Helemaal niks, dat weet hij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ziekmelden en weglopen gaat hem niet worden.
Ontslag nemen zonder dat je wat anders hebt is ook niet verstandig.
Tegelijkertijd: rond blijven lopen met een k*tgevoel kost je uiteindelijk zoveel stress dat je alsnog thuis kan komen te zitten, dus je zal hier iets mee moeten.

Inderdaad, rustig blijven en het gesprek aan gaan. Van te voren even overleg voeren met de vakbond kan helpen: zij kunnen je tips en ideeën aan de hand doen.
Als ik het zo lees, is het vooral een stukje onwil van je werkgever om je een loonsverhoging te geven. Je zal er achter moeten komen waarom hij niet wil: gaat het slecht met het bedrijf, vind hij dat je meer kan dan je laat zien, is hij bang dat je collega's ook salarisverhogingen gaan eisen?
Feit is wel dat het belachelijk is dat de vergoeding voor de extra werkzaamheden ter vervanging van je leidinggevende niet geregeld is. Dit gaat om een tijdelijke extra vergoeding (gedurende haar zwangerschapsverlof, dus 4, maximaal 5 maanden) en is ook voor hem te overzien. Dat kan natuurlijk komen doordat hij het vergeten is om te regelen, maar ook omdat hij domweg het extra geld niet uit wil geven.

Zoals anderen al aan hebben gegeven: probeer concrete afspraken te maken: nu x vergoeding voor de extra werkzaamheden ivm zwangerschapsverlof, per datum y een salarisverhoging van z. Dat geeft duidelijkheid, niet alleen voor jou maar ook voor hem.
Mocht hij dat niet willen, denk ik dat een blikje buiten de deur misschien wel goed is. Hoef je niet mee te dreigen (of te vertellen dat je dat gaat doen), daar komt hij te zijner tijd vanzelf achter.

P.s.: Goed dat je hier even je gal spuit, ik lees in je reactie dat je dat al wat oplucht. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 15:51
michaelvink schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:44:
Wat hierboven staat. Als er een CAO bestaat verloopt deze niet ineens. Ik zou die CAO er dus even op napluizen om te zien waar je nou eigenlijk recht op hebt (let wel, beter dan de CAO mag, slechter niet!).

Als het niet blijkt te kloppen, kun je met terugwerkende kracht voor max. 5 jaar afdwingen dat er een correctie uitgevoerd dient te worden. Mocht het zo ver komen, bereid je dan wel voor op een zoektocht naar ander werk, want de verhoudingen konden dan nog wel eens redelijk verziekt raken...
Als er geen nieuwe cao wordt afgesloten, dan verloopt de oude wel 'gewoon'. Dat 'ie verlopen is, wil niet zeggen dat er niets meer geldt. Soms kent een cao nawerking. Of daar sprake van is, staat in de laatst afgesloten cao. Wat er wel en niet onder valt valt, zal TS uit moeten zoeken.
Of een cao nawerking heeft, hangt ook af van de positie van de werkgever en werknemer. Is de werkgever lid van de brancheorganisatie? Is de werknemer lid van de vakbond of is in de individuele arbeidsovereenkomst de cao van toepassing verklaard? Indien (een van) deze vragen bevestigend wordt beantwoord, zal een cao nawerking hebben.
Bron: http://www.candelhr.nl/bl...-cao-verlopen-en-dan.html

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 28-06-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
TL;DR, niet alles gelezen...

Is het excuus "sorry, moet dit goed uitzoeken, maar te weinig tijd"?
Vraag dan om een bonus als waardering achteraf. Waarbij de grootte overeenkomt met het verschil van het loon dat je had verwacht.

En als er dan weer een excuus komt: Het enige geldige excuus is problemen met cashflow - lees: het staat op het punt om failliet te gaan. Alle andere excuses (bv. aanstaande verkoop van het bedrijf) zijn geen reden voor uitstel of afstel. NB: Een bonus is niet iets wat moet worden uitgezocht.
Trek in alle gevallen je conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:48

Managelorian

“This is the workflow.”

TL;DR

Just my 2 cents:
1. Ga het gesprek goed voorbereid in; zorg dat je weet wat je wil en zorg dat je je argumenten hiervoor duidelijk hebt.
2. Blijf zakelijk, want je hebt een zakenrelatie. Kom je er niet uit: no hard feelings, maar zoek ander werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
Allereerst dank voor de vele opbouwende reacties!

Ik heb een aantal dingen op papier gezet die me houvast moeten geven in een gesprek.

Momenteel is het ook zo dat we ontzettend goed draaien, beter dan ooit zelfs (cijfers dateren tot en met 2009 wat ik kan inzien) dus het is niet zo dat hij dat als excuus kan gebruiken.

Van de week is een collega die ik ken op een ander filiaal ook opgestapt, zelfde eigenaar en vond ook dat ie niet gewaardeerd werd. Hij bekleedde daar dezelfde functie als ik. Ik hoop dat z'n ogen daardoor open zijn gegaan, want hij was er wel van ontdaan merkte ik.

Ik zal niet gaan dreigen dat ik opstap, zoals eerder gezegd, daar komt hij dan wel achter als het te laat is.

De geldende loonschalen zullen inderdaad afkomstig zijn uit de cao van een aantal jaar terug. Ik heb geen idee onder welke cao ik val, zal het eens nakijken in m'n contract, en kijken of die nog ergens te vinden is online.

Bedankt voor de tips over concrete afspraken maken, en over de tips met betrekking tot het feit dat het belachelijk is dat hij me afwimpelde met 'je moet me even de tijd gunnen' ik ga ook eisen dat ik een extra vergoeding krijg voor de gemiste inkomsten, die me zijn beloofd sinds afgelopen januari.

Verder wil ik nog aangeven dat er totaal geen functioneringsgesprekken plaatsvinden, op geen enkele manier. Hij komt dagelijks binnen, bekijkt de cijfers en bespreekt belangrijke onderwerpen, pakt z'n spullen en gaat weer weg. Dagelijks krijg ik wel een riedel over hoe we te werk moeten gaan, waar we aan moeten denken als x of y gebeurt etc. Dat vind ik wel fijn. Geeft me het idee alsof ik betrokken word bij zijn denken.

Ben benieuwd hoe hij reageert. Ik laat uiteraard nog even weten wat eruit is gekomen!

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...in vage taal, dat er nog wat dingen waren die verbeterd moesten worden, "meer grijs denken, meedenken aan oplossingen etc"

...Daar stond toen uiteraard een financiële vergoeding tegenover, echter hij moest even kijken wat hij wilde doen, (...) maar hij zou nog terugkomen op het loon.

... je moet me even de tijd geven, ik weet nog niet wat de loonschalen gaan doen, je hebt al die jaren wel een 2% loonsverhoging gehad, dat had niet gehoeven in die slechte tijden, echter wel gedaan blabla...
Het pappen en nathouden begon twee jaar geleden en duurt nog voort. Jij bent de ideale werknemer voor een kniepert: af en toe vraag je om geld, maar met een vage smoes wimpelt hij je af. Hij voelt dat je hier niets tegen gaat doen.

Als je wilt blijven is het zaak om duidelijke afspraken te maken. Met betrekking tot je groei: wat moet je doen en wat staat er voor over. Met betrekking tot zwangerschapsverlof zou het voor mij simpel zijn: gedurende die tijd een x aantal euro's erbij en anders doe je die extra zaken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:56

Barrycade

Through the...

Waar komt nu precies de frustratie vandaan? Ben je weer blij als hij zegt. Ray toffe peer je hebt gelijk. 5% er bij en 750 eenmalig voor het opvangen van het verlof?

Je geeft zelf aan dat je het een uitdagende leuke baan vindt en met voldoende uitdaging. Dus promotie hoeft niet?

Gaat het je echt alleen om wat financieel gewin of is het aandacht en waardering van je baas die je mist?

Want je staat er nogal emotioneel in. Wellicht wel meer emotioneel betrokken dan een ass filiaalleider zou moeten hebben? Het is niet zo dat je mede eigenaar bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroHead
Wat mij dwars zit is dat ik 3,5 jaar geleden ben gevraagd om een functie hoger te bekleden, daar heb ik de verwachting bij dat ik financieel gecompenseerd ga worden. Onder het motto, jij doet iets voor mij, dan doe ik iets voor jou. Anders had ik net zo goed niet kunnn doorgroeien en had ik nu exact hetzelfde loon gehad. Ik doe dus veel meer dan gevraagd, en krijg ik niks extras voor terug. Dat ik daar toen niet mee ben gekomen is absoluut mijn eigen fout geweest.

Voor mij is het vooral inderdaad die waardering voor je werk. Ik werk voor die man, regel vanalles, ben nooit ziek en doe wat er gevraagd word. De zaak draait zeer positief, voor mij dan common sense om je werknemers daarin te laten delen.. Maargoed schijnbaar ben ik dan te goed gelovig ofso, maar vind het nu helemaal te ver gaan dat er eerst word gezegd; er komt loonsverhoging, vervolgens gebeurt er niks, en als ik er naar vraag word ik afgewimpeld met 'je moet me even de tijd geven'

Die tijd is voor mij nu om.. ultimatum: loonsverhoging en compensatie of ik ga verder zoeken want ik voel me gewoon niet gewaardeerd. zou t jammer vinden want opzich ben ik tevreden waar ik zit, maar laat me niet langer afwimpelen.

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-08 17:09

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je kan gewoon dreigen om te vertrekken hoor dat is helemaal geen probleem. Het is trouwens geen bedreiging maar de realiteit zoals ik je hoor. Financiele tegemoetkoming voor de afgelopen jaren functie uitvoeren met een niet passend salaris

Mensen met een grote mond krijgen nou eenmaal meer salaris.
Probeer wel een optie achter de hand te hebben mocht hij zeggen oke veel plezier dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-08 23:02
Heb je hem dit in nette woorden kenbaar gemaakt ? Dan hoop ik dat hij het snel regelt anders is die een goede kracht kwijt en dat zou zonde zijn

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31
Jouw werkgever krijgt een vergoeding van de overheid bij een zwangere medewerker. Dat hij vervolgens geen vervanger of versterking inhuurt is dus niet erg netjes naar de andere medewerkers die nu harder moeten werken (maar helaas vrij gebruikelijk). In praktijk verdient je baas dus aan de zwangerschap van de collega. Wellicht kan je, als een structurele verhoging niet gaat gebeuren, een eenmalige bonus vragen als compensatie voor de extra werkzaamheden en verantwoordelijkeden tijdens het verlof van je collega.

Nb: mocht je dat doen, check het bovenstaande dan wel even , ik meen dat het het geval is (die vergoeding/verzekering) maar zou wat lullig zijn als dit niet zo is en je daar staat met dit verhaal ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-08 23:02
Als je hem een concreet tegenbod kan laten zien een andere baan zal die als die jeniet kwijt wil snel werk van moeten maken. In de tussen tijd gewoon solliciteren en als je een voorstel heb kan je hem ermee confronteren . Helpt misschien ook . Laat zien dat andere je ook willen .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreigen met opstappen is wel het laatste wat je moet doen.
Zodra je dit zegt dan sta je in veel gevallen direct op straat of zonder credits...

Want wat als de baas toch nee zegt tegen de loonsverhoging? Dan zit hij met een ongemotiveerde werknemer die hem probeerde te chanteren.. Je zult dan als voetveeg gebruikt worden en het leven wordt je zuur gemaakt..

Als die ja zegt dan maakt hij zich belachelijk tegenover de rest van het bedrijf en betekend dat hij chantabel is en verliest hij zijn geloofwaardigheid.

Ik zou het meer brengen dat als je niet gecompenseerd wordt dat teleurgesteld bent en het jammer vind.
Ondertussen als je er echt niet meer wilt werken gewoon iets anders zoeken en dan pas je baan opzeggen..
Als je gelijk zegt dat je weg zult gaan en je hebt nog niets anders dan ga je een donkere tijd in...

Hier eenzelfde situatie, 6-7 maanden geleden een functie omhoog gegaan, met de mededeling vanuit het management dat het salaris pas eind dit jaar bijgesteld wordt ivm nieuw salarishuis (die er momenteel nog niet is).
Volgende week heb ik weer een kwartaal gesprek en zet ik wederom mijn loon op de agenda.. Ik heb me ondertussen ook bewezen en wil onderhand nu wel een keer duidelijkheid, aangezien het vrij stil is omtrent de nieuwe salarisschalen.
Maak het gewoon bespreekbaar en hou het bij feiten, en trek daar vervolgens je conclusies uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:36:
Dreigen met opstappen is wel het laatste wat je moet doen.
Zodra je dit zegt dan sta je in veel gevallen direct op straat of zonder credits...
Met een vast contract kan je niet zomaar ontslagen worden. Zeker niet als je enkel aangeeft verder te gaan kijken, dat is geen reden om iemand op staande voet te ontslaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:40:
[...]

Met een vast contract kan je niet zomaar ontslagen worden. Zeker niet als je enkel aangeeft verder te gaan kijken, dat is geen reden om iemand op staande voet te ontslaan.
Nee maar je geeft aan dat je er geen zin meer in hebt, gevolg is dat je baas je zal afschrijven en geen energie meer in jou steekt, misschien krijg je wel pest gedrag dat je alleen rotklusjes moet doen terwijl je collega's de leuke dingen mogen doen..

Ik zou een ongemotiveerde werknemer ook niet belonen met leuk werk..
Gevolg is dat wanneer je er tegen in gaat of je werk niet meer goed doet dat er een dossier opgebouwd kan worden waardoor je toch uiteindelijk in de ontslag procedure komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:48:
[...]

Nee maar je geeft aan dat je er geen zin meer in hebt, gevolg is dat je baas je zal afschrijven en geen energie meer in jou steekt, misschien krijg je wel pest gedrag dat je alleen rotklusjes moet doen terwijl je collega's de leuke dingen mogen doen..

Ik zou een ongemotiveerde werknemer ook niet belonen met leuk werk..
Gevolg is dat wanneer je er tegen in gaat of je werk niet meer goed doet dat er een dossier opgebouwd kan worden waardoor je toch uiteindelijk in de ontslag procedure komt..
Of hij laat je liquideren terwijl je vanaf de auto naar huis toe loopt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:50:
[...]

Of hij laat je liquideren terwijl je vanaf de auto naar huis toe loopt 8)7
Dat zal wel meevallen, maar heb jammer genoeg vaker gezien, zelfs bij een directe collega..
Die is gewoon weg gepest door bv minder leuk werk geven, een slechtere beoordeling te geven, recht op bonus te ontnemen (gekoppeld aan prestatie), vakantieplanning dwarsbomen omdat "geliefde" collega's voorgaan..

Na 1,5-2 jaar heeft hij eieren gekozen voor z'n geld en is ergens anders gaan werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:36
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:48:
[...] Ik zou een ongemotiveerde werknemer ook niet belonen met leuk werk..
Als dat je werkgever is, zou ik per direct zoeken naar ander werk. Het is wel een beetje geven en nemen hè? Een werkgever betaald je om je werk net goed genoeg te doen. Alle extra inzet daarbovenop moet van beide kanten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 17:55

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:55:
Na 1,5-2 jaar heeft hij eieren gekozen voor z'n geld en is ergens anders gaan werken..
Als je 1.5-2 jaar aan het dreigen bent met op te stappen dan ben je aan het zeuren, niet aan het proberen je situatie te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:05
Ik zit af en toe aan de andere kant.
Heb ook al medewerkers gehad waarvan ik niet zo onder de indruk was, maar zij waren wel nogal vol van zichzelf. Ieder jaar zagen om loonsverhogen, waarbij ik vind dat hun loon in verhouding tot anderen correct is.
En dan dreigen dat ze weg gaan. Ben ik niet van onder de indruk, want ik kan waarschijnlijk betere medewerkers vinden voor dezelfde kost. Anderzijds zijn ze niet zo slecht dat ik ze moet ontslaan.

Als iemand tegen mij 3 keer zegt, "als ik nu die x% niet krijg, dan ben ik weg", dan maakt dat echt geen indruk meer. Als ze dan binnen het bedrijf een andere job vinden, dan zie ik ze wat later daar ook nog worstelen met zichzelf.
Ik probeer mensen correct te vergoeden, en de medewerkers die het hardst mee aan de kar trekken krijgen de meeste wortelen. Maar steeds zo veel mogelijk marktconform!

Dus, ga het gesprek nog één keer aan, krijg je wat je wil des te beter, krijg je het niet, ga dan in je eigen belang elders werken. De vraag is of je elders wel gaat krijgen wat je wil.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerberosX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06-2020
Concreet moet je twee zaken doen:

1) Ga een keer elders solliciteren voor een gelijkaardige job en probeer een concreet contractvoorstel vast te krijgen. Niet alleen geeft je dit een beter beeld van je marktwaarde (misschien ben je inderdaad onderbetaald, maar mogelijk ook niet) maar het helpt ook om je horizon te verruimen.

2) Plan een gesprek in met je lijn manager en geef duidelijk aan dat het onderwerp je verloningspakket is. Het is belangrijk dat je dit niet terloops ter sprake brengt maar echt op een later tijdstip inplant. Zo kan de tegenpartij zich ook deftig voorbereiden. Bereid dit gesprek goed voor: Maak een lijst van concrete bijdragen aan de groei van het bedrijf en denk ook al na over wat je zou willen verdienen (mogelijk helpt het vorige puntje daarbij). Spreek dit dan ook concreet uit.

Indien er hierna nog geen gevolg aan gegeven wordt, moet je zelf de keuze maken. Ofwel accepteer je de situatie ofwel ga je elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:41
Ik zal niet gaan dreigen dat ik opstap, zoals eerder gezegd, daar komt hij dan wel achter als het te laat is.
Ik snap hier echt niets van. Het is in niemands belang dat jij niet uitspreekt dat je weg zou willen gaan op het moment dat de situatie niet verbetert. Je zegt zelf dat iemand recentelijk is weg gegaan vanwege het niet krijgen van genoeg waardering, en dat je baas daar onder de indruk van leek. Het lijkt me dat je die situatie prima kan aanhalen en zeggen dat bij jou het idee ook aan het ontstaan is om weg te gaan, maar dat je graag verder zou willen werken als je die beloofde verhoging op korte termijn krijgt, en daarbij misschien ook een eenmalige compensatie omdat dit al heel lang speelt. Speel het hoog en zelfverzekerd. Lager bijstellen kan altijd nog.

Krijg je die toezegging? Zet deze dan zelf op papier of op de mail, en vraag om een bevestiging.

Los hiervan: je positie is zwak omdat je niet bereid bent om weg te lopen. Het kan niet zo zijn dat dit de enige baan in je omgeving is waarbij jij je prettig voelt. Je bent waarschijnlijk redelijk willekeurig bij dit bedrijf aan het werk gekomen omdat ze op jouw sollicitatiemoment een vacature hadden, en zo zijn er ook nog een hoop andere bedrijven waarbij je zou kunnen werken.

Mijn tip: plan gewoon een paar sollicitatiegesprekken bij andere bedrijven, en ga eens kijken wat daar te halen valt. Ik werk dan als software developer, en dat is een hele andere markt, maar ik ben ook wel een paar keer gaan solliciteren terwijl ik nog prima op m'n plaats zat. Gewoon om te kijken welke kleur het gras bij de buren heeft. Je kan altijd nog nee zeggen, en niemand zal je dat kwalijk nemen.

Als bonus heb je dan een makkelijke ingang bij dat bedrijf mocht je echt op korte termijn van baan willen switchen. Bij je huidige baas kan je vervolgens naar waarheid zeggen dat je al elders bent wezen solliciteren, en wellicht ook dat je een ander aanbod gekregen hebt.

Ik denk dat je direct serieus genomen wordt. En wordt je dat niet? Dan lijkt het me echt tijd voor een andere werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door Aftansert op 02-07-2017 17:12 ]

Pagina: 1