Interessant probleem: NTFS-partitie "half" stuk...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik ben bezig om de laptop van een van mijn users te upgraden: van 4GB naar 8GB RAM en een SSD ipv een HDD - hiervoor moet hij opnieuw geïnstalleerd worden omdat hij een 32-bits Windows erop had. Dus de HDD vervangen door de SSD, 4GB RAM erbij geprikt, Windows 7 x64 geïnstalleerd, en toen plopte ik de oude HDD in een externe case om de data van de user naar het verse systeem te kopiëren.

Hee verdomd, de NTFS-partitie op de oude HDD wordt niet herkend... Windows ziet in Disk Management alleen een lege harde schijf zonder partitie erop. Maar als ik hem weer in de laptop zet, boot hij gewoon vrolijk Windows 7 x86 en doet hij het. Dus de partitie is defect waardoor hij extern niet te lezen is, maar als je hem als primaire schijf gebruikt dan wil hij er wel Windows vanaf booten en gewoon normaal werken.

Oké, wat vindt GParted ervan? Die ziet wel de partitie van het juiste formaat, maar type onbekend.

testdisk eroverheen... die vindt tijdens zijn scan van de schijf helemaal niets.

Dan maar eens fdisk -lu. Die ziet wel een NTFS partitie van het juiste formaat. Maar geen disklabel type en geen disk identifier erbij.

Ik heb al van alles lopen googelen maar zie door de bomen het bos niet meer. Herkent iemand deze vaagheid?

De partitie staat er dus nog wel op (want fdisk -lu vindt 'm en als de schijf in een laptop zit kan de laptop er gewoon vanaf booten) maar er is iets stuk waardoor hij in een USB enclosure niet leesbaar is en waardoor GParted ook de weg kwijt raakt.

Ik heb natuurlijk de optie om die HDD in de laptop te doen en de SSD in de enclosure, dan booten, en op die manier de nodige data naar de SSD te kopiëren. Maar dat is een work-around, geen oplossing voor dit interessante probleem. Ik zou geen tweaker zijn als ik het probleem niet wilde oplossen, toch? :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Alle reacties

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Haha oké jongens deze kan dicht. Ik had even een klein detail over het hoofd gezien: de user had drive encryption... Dat verklaart alles. Geen idee waarom ik in eerste instantie niet inzag dat daardoor die schijf niet extern leesbaar is. 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.