OSX start niet meer op na poging tot vergroten Bootcamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
Ik heb een late 2013 Macbook Pro waarop ik voor een collega van me Windows geïnstalleerd heb via Bootcamp. Netjes alle programma's geïnstalleerd die nodig zijn en alles werkte, top!

Alleen had ik blijkbaar de Bootcamp partitie een beetje klein gezet, want intussen loopt ze al tegen een ruimte probleem aan. Dus ik dacht, ik ga de Bootcamp partitie vergroten.

Beetje op Google rondgeneusd (helaas niet lang genoeg) en kwam een "oplossing" tegen.

- schijf verkleinen in OSX
- dan is er ruimte over voor het vergroten van Bootcamp

- in Windows het programma Mini Tool Partition gebruiken om de vrije ruimte toe te voegen.

Helaas wilt dat niet lukken, ik heb daadwerkelijk 200GB vrije ruimte, maar dat programma laat me het niet gebruiken om de schijf te vergroten.

Tijdens een reboot kwam ik erachter dat OSX het helemaal niet meer doet ... krijg een groot teken in beeld, meer niets :-(

Enige wat ik kan doen is denk ik alles opnieuw installeren?
Is er een manier om de Windows installatie volledig te backuppen?
OSX wordt niet gebruikt, dus daar heb ik niets op geïnstalleerd, in windows wel daarentegen :-(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04
Je krijgt een groot teken te zien. Welk teken?
Heb je geprobeerd met "option" de Macbook te starten en dan handmatig Windows kiezen?
Heb je al geprobeerd van een installatie USB voor Windows, windows te herstellen?

Mac OS kan je herinstalleren doormiddel van CMD+R ingedrukt te houden en dan goed op te letten dat je hem op de juiste partitie installeert. In principe (<-- geen garantie!!!) veranderd hij dan niks aan de Windows partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Pendora schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:06:
Je krijgt een groot teken te zien. Welk teken?
Heb je geprobeerd met "option" de Macbook te starten en dan handmatig Windows kiezen?
Heb je al geprobeerd van een installatie USB voor Windows, windows te herstellen?

Mac OS kan je herinstalleren doormiddel van CMD+R ingedrukt te houden en dan goed op te letten dat je hem op de juiste partitie installeert. In principe (<-- geen garantie!!!) veranderd hij dan niks aan de Windows partitie.
Dank je voor je reactie.
Ik krijg een rondje met schuine streep erdoorheen, "verboden te parkeren" is dat he ;-)

Windows starten gaat probleemloos.
Als ik met "option" voor de Mac kiest dan krijg ik dus dat rondje.

Denk inderdaad dat ik morgen maar even ga proberen om Mac OS opnieuw te installeren...helaas heb ik nu geen adapter voor deze macbook. De USB-C van die van mij past er niet in ;-)

[ Voor 40% gewijzigd door smoken op 27-06-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor dat verbodsbord, zie About the screens you see when your Mac starts up:
Prohibitory symbol
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/osx/mac-prohibit-symbol-screen-icon.png
When you see a circle with a slash symbol instead of the Apple logo, it means your Mac couldn't find a valid System Folder to start up from.

If you're using your Mac at a school or business, it might be trying to start from the wrong version of OS X. Contact your IT department for more help.

If this is your personal Mac, try reinstalling OS X by using OS X Recovery.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
"If this is your personal Mac, try reinstalling OS X by using OS X Recovery."

Dat gaat het worden dan!

Dan deel 2 van mijn vraag ... na de herinstallatie van Mac OS zal ik toch opnieuw Bootcamp moeten installeren, aangezien ik een grotere partitie nodig heb.

Is er een optie om een kopie van de huidige windows installatie te maken en deze terug te zetten zodra ik Bootcamp opnieuw geïnstalleerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04
Ik heb zelf goede ervaringen met:
https://twocanoes.com/products/mac/winclone/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Tx voor je reactie!
Zou ik dan voldoende hebben aan de Basic variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Winclone gekocht, dank voor de tip!

Natuurlijk moest ik eerst Mac OS opnieuw installeren om het programma te kunnen starten, maar helaas gaat het daarna alsnog mis.

Na de herinstallatie start Mac OS netjes op, in WinClone kon ik geen clone maken dus ik dacht ik doe eerst even een reboot. En daar krijg ik dat stomme verbodsteken weer ...

Als ik "option" ingedrukt hou bij het starten zie ik nu 4 schijven:

- Mac HD
- Bootcamp
- de partitie die ik vrij gemaakt had
- een herstel schijf

Bij de Mac HD krijg ik het verbodsteken, Bootcamp start netjes op, de door mij aangemaakte partitie doet (natuurlijk) niets en de herstelschijf start weer een herinstallatie.

Iemand een briljant idee? Het is mijn doel is om Bootcamp te laten staan.
Ik wil liever niet opnieuw Windows moeten installeren, want onder Windows draait een programma dat door een externe partij geïnstalleerd moet worden tegen betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
zoveel vragen hier ;)

- waarom koop je een mac als je er windows op gaat draaien?
- waarom installeer je uberhaupt nog osx als je windows gaat draaien?
- waarom heb je OSX nog nodig als Windows het gewoon doet? kan je niet gewoon de OSX partitie weggooien?
- Waarom doe je niet een complete reinstall en zet je een backup terug?

[ Voor 12% gewijzigd door borft op 28-06-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Partitieaanpassingen moet je altijd binnen een draaiende OS X/macOS doen, niet via Windows. Als je Bootcamp zo groot moet zijn, waarom zou je dan inderdaad nog macOS willen? En waarom dan een Mac? Klinkt alsof daar niet over is nagedacht.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Dank voor jullie reactie's.
Geloof me ... ik zou er liever ook geen Windows op zetten, maar het is niet mijn materiaal.
De MacBook is "over" en degene die ermee gaat werken gaat (met name) met Windows werken.
Dus was de overweging: een nieuwe windows laptop kopen, of Windows op de MacBook zetten.
Mijn werkgever, eigenaar van de MacBook, heeft voor het laatste gekozen.

Ik was in de veronderstelling dat OSX een vereiste is om überhaupt bootcamp te installeren.
Afhankelijk daarvan is de OSX partitie wellicht niet per se nodig, maar dan nog ... ik krijg die bestaande bootcamp partitie niet vergroot, want blijkbaar moet ik daarvoor eerst de bootcamp partitie weggooien en weer opnieuw aanmaken.

Maar aangezien ik de Windows installatie eigenlijk niet opnieuw wil doen, zou ik graag eerst een kopie daarvan maken met WinClone en dat lukt me nu dus niet. Sowieso heb ik voor die "backup" van Bootcamp OSX nodig, want alleen dan werkt WinClone.

[ Voor 16% gewijzigd door smoken op 28-06-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik denk dat je jezelf heel wat narigheid kan besparen door eieren voor je geld te kiezen. Boot in OS X, zorg dat je daar de drivers voor Windows binnenharkt, back-up die naar een veilige plek, installeer Windows en wis de hele schijf, installeer drivers en klaar.

Je hebt alleen OS X nodig om de drivers te kunnen downloaden, verder niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Uiteindelijk is het allemaal gelukt ... heeft even geduurd, maar "dan heb je ook wat"
(een MacBook met OSX en Windows namelijk ;-) )

Het lukte niet om alleen OSX opnieuw te installeren, want na een reboot kreeg ik het verbodsteken weer.
Dus:

- OSX opnieuw geïnstalleerd en direct met winclone een clone gemaakt van de Windows installatie
- MacBook herstarten in recovery mode, met schijfbeheer alle schijven verwijderd en weer 1 grote partitie gemaakt
- OSX opnieuw installeren
- in schijfbeheer partities opnieuw ingedeeld (50/50) de nieuwe schijf BOOTCAMP genoemd en als FAT geformatteerd (moet FAT MS-DOS zijn, ExFat werkt niet)
- daarna schijf EHBO (was nodig om verder te kunnen)
- SIP uitgezet (was nodig om verder te kunnen)
- met winclone de windows installatie teruggezet
- schijfcontrole laten lopen voor de windows installatie

En nu werkt alles weer netjes, zowel OSX (al dan niet noodzakelijk) als Windows!
Pagina: 1