GPU blijft 0% actief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-05 23:20
Ik heb nieuw in het forum gebeuren, vergeef me als iets verkeerd doe.

Mijn vraag:
Een vriend van mij heeft een pc met een gtx560 en een AMD Athlon X4 860K, alles werkte prima voor twee jaar. En sinds een maand gelden ongeveer na het veranderen in de bf4 settings van medium naar high blijft hij bij iedere game hele lage fps hebben. En als ik kijk naar het GPU gebruik met GPU-z (en EVGA Precsion tools), blijft de kaart 0% actief.dit doet hij bij iedere game die ik probeer te spelen. Ik heb van alles geprobeerd zie de lijst hier onder, maar nog niks heeft gewerkt. Heeft, of weet, iemand een oplossing voor dit probleem. Of moet ik er van uitgaan dat de kaard dood is?

Gebruikte software:
-GPU-z
-EVGA Precsion tools
-BF4
-Homefront The Revolution
-Windows 10 install
-Furmark

Geprobeerd:
-Clean instal van windows 10.
-Bios integrated graphics veranderen naar pci aansluiten (waar hij ookal opstond).
-een GTS250 gebruiken ipv GTX560, maar ik mag geen Furmark draaien en games crashen instant.
-de GTX560 in een andere pc plaatsen, wat ook resulteert in 0% GPU gebruik.
-de GTX560 lichtelijk overkloken, heb ergens gelezen dat dat het probleem kon verhelpen, maar dat deed het bij mij niet.

thnx alvast voor de hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHiNeye
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-10 16:23
Lijkt mij toch een gevalletje dode kaart, zeker als de kaart ook niks doet in andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
hmm ja daar was ik al bang voor.
thnx davydeking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wait je installeert een gts250 en furmark crasht :o wissel eens van voeding want volgens mij is dat de origienel boosdoener en heeft je graka alles opgevangen.

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 27-06-2017 21:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
Hoe bedoel je dat de gpu alles heeft op gevangen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draaien de gamen niet gewoon op de iGPU ? Zit de kabel wel netjes in de GPU en niet in het moederbord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:05:
Draaien de gamen niet gewoon op de iGPU ? Zit de kabel wel netjes in de GPU en niet in het moederbord ?
Een X4 860k is geen APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-10 02:07
Nvidia- configuratiescherm -> 3D-instellingen beheren -> Energiebeheermodus op 'Verkies optimaal prestatie' zetten.

Vaak helpt dit, nvidia/windows hebben nog wel eens moeite om de videokaart uit slaap stand te halen. Door hem altijd op 'Verkies optimaal prestatie' te zetten kan het volkomen worden dat die in slaap stand gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
@PilatuS alles zit op zijn goeie plek

@AndreStarTrek dat kan morgen wel ff checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik mis nog welke voeding je hebt. Merk, type en wattage s.v.p. Zal niet de eerste keer zijn dat een voeding roet in het eten gooit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
@AndreStarTrek ik heb even gekeken naar die setting, en hij stond daar automatisch al op. maar heb het nu handmatig daar op gezet. maar nog steeds geen resultaat.

@nelizmastr pricewatch: Ultron RealPower RP500 ECO dit is de psu die er in zit. maar zou je mij uit kunnen legen hoe dit nu in eens na twee jaar oud gebouwde, en werkende, pc in eens een probleem op kan leveren tenzij de psu het heeft begeven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:56

MsG

Forumzwerver

Wat is het resultaat als je in het BIOS de IGP voor zover dat kan echt uit zet en hem hard forceert op de videokaart? En in de externe PC waar je hem in getest hebt ook. Want anders gaat hij gewoon de interne videokaart van processor of moederbord gebruiken als de losse videokaart het niet doet, dus dan weet je inhoudelijk verder ook weinig.

Dat gefixeer op de voeding snap ik niet zo, klinkt als een defecte videokaart. Welke voeding heeft de 2e PC?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

MsG schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:14:
Wat is het resultaat als je in het BIOS de IGP voor zover dat kan echt uit zet en hem hard forceert op de videokaart? En in de externe PC waar je hem in getest hebt ook. Want anders gaat hij gewoon de interne videokaart van processor of moederbord gebruiken als de losse videokaart het niet doet, dus dan weet je inhoudelijk verder ook weinig.

Dat gefixeer op de voeding snap ik niet zo, klinkt als een defecte videokaart. Welke voeding heeft de 2e PC?
Ik fixeer er niet op, het ontbrak simpelweg. Als je het niet weet zou er zomaar een MS-tech in kunnen zitten. Ook dan kan je dit soort rare problemen krijgen. Dit merk zegt mij overigens ook totaal niets.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

nelizmastr schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:15:
[...]

Ik fixeer er niet op, het ontbrak simpelweg. Als je het niet weet zou er zomaar een MS-tech in kunnen zitten. Ook dan kan je dit soort rare problemen krijgen. Dit merk zegt mij overigens ook totaal niets.
Doelde meer op dit soort posts, zie onder mij, die zonder dat op dat moment ook maar *iets* bekend was over de voeding meteen al gaan roeptoeteren dat het de voeding is.
Damic schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:49:
Wait je installeert een gts250 en furmark crasht :o wissel eens van voeding want volgens mij is dat de origienel boosdoener en heeft je graka alles opgevangen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-10 21:03
Ultron is van dezelfde kwaliteit als MS-Tech, dus die heeft best te videokaart kunnen slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
@MsG hoe kan ik de igpu uit zetten dan? Want ik dacht, door hem al op de pci te zetten forceer je de pc om die te gebruiken en niet de igpu.
In de tweede pc zit een Trust 370w voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Kemosabe schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:20:
@MsG hoe kan ik de igpu uit zetten dan? Want ik dacht, door hem al op de pci te zetten forceer je de pc om die te gebruiken en niet de igpu.
In de tweede pc zit een Trust 370w voeding
Met 370 watt zit je in elk geval wel behoorlijk onder de aanbevolen hoeveelheid watt bij dit soort videokaarten. Nog even los van de el cheapo merken die je hebt qua voeding.

Ken je niet toevallig iemand met een systeem met een degelijke voeding zodat je die redelijkerwijs kan uitsluiten? Hoe je dat precies forceert in de BIOS is in ieder BIOS weer anders. Soms heet het iets van "Internal graphics" en dat je die ook echt kan disablen. Heb zelf een moederbord die niks kan met de IGP van mijn processor, dus kan je hier niet specifiek in helpen qua terminologie.

Post anders even uitgebreid alle specs, dan kan je ook gerichter geholpen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
De processor van TS heeft geen iGPU, dus die is ook niet aan te zetten.

Verder zijn beide voedingen niet bedoeld om in een computer te gebruiken, maar alleen om direct in de kliko te werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ParaDroid2 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:32:
De processor van TS heeft geen iGPU, dus die is ook niet aan te zetten.

Verder zijn beide voedingen niet bedoeld om in een computer te gebruiken, maar alleen om direct in de kliko te werpen.
Het feit dat de PC prima opstart en hij enkel moet concluderen met diagnosesoftware dat zijn losse videokaart op 0% loopt te draaien zegt dus al genoeg dat er een bepaalde vorm van interne graphics aanwezig is. Voorziet de processor hier niet in, dan heeft TS dus blijkbaar een moederbord met onboard graphics. Het advies gaat er in algemene zin om om die ingebouwde videokaart, expliciet uit te zetten (indien dit mogelijk is) in het BIOS.

[ Voor 9% gewijzigd door MsG op 28-06-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Zo werkt het niet, de X4 860K heeft gewoon geen iGPU. Die kun je ook niet met een moederbord toevoegen. Blijkbaar is de GPU toch niet geheel dood en is er een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ParaDroid2 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:38:
Zo werkt het niet, de X4 860K heeft gewoon geen iGPU. Die kun je ook niet met een moederbord toevoegen. Blijkbaar is de GPU toch niet geheel dood en is er een ander probleem.
Je kan toch prima een onboard videochipset hebben? Dat was vroeger ook heel gebruikelijk op moederborden. Pas later is dit geïntegreerd geraakt in de processor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
@MsG de initiate graphic device staat op disabled, en de initiate graphic adapter staat op PEG (de andere optie zou IGD zijn wat naar mijn idee de IGPU dan zou moeten zijn)
-MB: pricewatch: MSI A78M-E45
-HDD: https://www.newegg.com/Pr...aspx?Item=N82E16822136798
-RAM: DDR3 1333 Mhz van kingston 8GB (ik weet niet welke bankjes het precies zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

@ParaDroid2 heeft inderdaad gelijk, dit moederbord heeft geen eigen video, maar gebruikt puur die mogelijkheid vanuit je processor. En de opgegeven processor heeft dat helemaal niet, je zit dus alsnog op de losse videokaart te werken.

Monitor je die 0% wel op het goede moment? Als je uit een spel gaat met ALT Tab en je gaat dan kijken, kan hij best weer een heel laag percentage aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
@MsG ik gebruikt twee monitoren om dit te bekijken. Ik zelf ben nmlk best wel een high end gamer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar een tweede scherm wordt niet bij elk spel ververst. Je kan bij sommige tools ook het gebruik loggen, zodat je het kan bijhouden.

Als hij 0% aangeeft lijkt me eerder dat die monitoring niet klopt. Als je een beetje wild met aero-vensters heen en weer sleept, of andere visuele dingen in Windows triggert zal hij namelijk al naar enkele procenten moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
@MsG ik gebruikt het hoofd scherm om de game op te draaien, en het tweede scherm om andere programas open te hebben zoals als teamspeak en steam, en in dit geval dus GPU-Z bij te houden. als het alleen gpu-z was die 0% aan zou geven zou het geen probleem zijn geweest. maar er is ook zo'n lage fps dat je bijna een delay hebt van 3 seconden voordat je ziet wat er op het beeld gebeurt als je je muis beweegt (in game, windows werkt alles gwn goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemosabe
@MsG ik gebruikt het hoofd scherm om de game op te draaien, en het tweede scherm om andere programas open te hebben zoals als teamspeak en steam, en in dit geval dus GPU-Z bij te houden. als het alleen gpu-z was die 0% aan zou geven zou het geen probleem zijn geweest. maar er is ook zo'n lage fps dat je bijna een delay hebt van 3 seconden voordat je ziet wat er op het beeld gebeurt als je je muis beweegt (in game, windows werkt alles gwn goed)
Pagina: 1