(Hoe) kan ik een subwoofer op mijn versterker aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaxumHS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-04-2021
Beste allemaal,

Ik ben een leek op het gebied van audio vandaar dit bericht. Binnenkort is mijn vader jarig en het lijkt me leuk om hem te verassen met een subwoofer voor zijn geluidsinstallatie (op dit moment enkel twee speakers). De versterker die hij gebruikt is een oudje: Akai AM-A535. Ik woon niet thuis dus ik kan geen foto maken van de aansluitingen die erop zitten. Op internet vond ik een service manual maar daarmee kwam ik niet veel verder.

Mijn vraag is alsvolgt: Kan ik een subwoofer aansluiten op de Akai AM-A535? Zoja, hoe en waar moet ik op letten bij het selecteren van de sub?

Hartelijk dank!

Beste antwoord (via SaxumHS op 29-06-2017 08:57)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:13
Het is een leuk idee voor een cadeau, maar realiseer je je wel dat niet elke subwoofer een toevoeging is aan het geluidsbeeld.

Stel je vader heeft twee prachtige full-range reference speakers aan die versterker gekoppeld, dan wil je dat echt niet verkrachten met een dreunbak van €200,-

Helaas is het bij subwoofers niet zo dat duurder alleen maar harder betekent en dat het een kwestie van aansluiten en gaan-met-die-banaan is. Er komt meer bij kijken en zonder te weten wat voor speakers er aan hangen, is het lastig te weten welke minimale kwaliteit je van de subwoofer mag eisen.

Daarnaast heeft plaatsing een zeer grote invloed op het geluid, dus als daar geen vrijheid in is, haal je zelden de maximale potentie/kwaliteit uit het geheel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Via de link die je noemt moet je inloggen om de service manual te verkrijgen. Ik zie dat niet zo zitten om te doen, maar ik ga er vanuit dat de receiver geen aparte sub-output heeft.

Heeft 'ie naast de speaker uitgangen ook nog line-uitgangen (rood/wit tulp)? Een andere optie is misschien de hoofdtelefoonuitgang (tenzij hij de speakers mute op het moment je een plug in de hoofdtelefoonaansluiting steekt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaxumHS
Via deze link kom je direct bij de manual zonder eerst een account te maken: http://www.vintageshifi.c...M-A335-Service-Manual.pdf

Ik heb geen idee wat voor outputs er op de receiver zitten, ik hoop dat dat via bovenstaande link voor jou wel duidelijk wordt?

Edit: hier een afbeelding van de achterkant: http://www.hifi-attack.com/images/_MG_1222.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door SaxumHS op 27-06-2017 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:45
Elke subwoofer met high level input kun je aansluiten.
Je gaat vanaf de versterker naar de subwoofer, die filtert het sublaag eruit alles onder 80hz en stuurt alles boven 80hz door naar de speakers.
Ik weet niet welke speakers je vader heeft maar als het goede zijn, zal een goedkope subwoofer niet veel gaan toevoegen.

[ Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 27-06-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaxumHS
Ik weet ook niet precies welke speakers hij heeft, ze produceren prima geluid, dat wel. Het budget voor de sub is rond de 200 euro, kun je daarmee iets leuks kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een bak herrie voor je buren moet wel lukken voor 2 barkies.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaxumHS
Haa, gelukkig wonen ze vrijstaand ;)

Even over die high level in/output, dat is nog niet zo makkelijk te vinden, zijn er bepaalde afkortingen waarop je moet zoeken om subs met die poort te vinden? Wellicht kunnen jullie iets aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

Jag

Bijna iedere sub heeft high level inputs. Alleen de hele goedkope niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaxumHS
Ik vind dat dus wat tegenvallen, of ik begrijp het nog niet helemaal.

Dit leek me een mooie sub: pricewatch: Klipsch R-12SW (Zwart) alleen die heeft volgens mij alleen maar line in?

En dit is wat er nodig is: https://i0.wp.com/ponchat...ads/2017/02/sub-wired.jpg, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

Jag

Ja die heeft idd alleen een line in.

RELs en SVS subs hebben iig wel high level input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Sorry TS, ik had zelf niet gedacht aan subwoofers met eigen cross-over 8)7
Maar dat is dan idd het handigste (in de hoop dat jouw receiver een line-out heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:45
Klipsch schijnt wel goede prijs kwaliteit te hebben idd
Je zou 2e hands kunnen kijken een instap svs of rel kost erg duur.

[ Voor 108% gewijzigd door Goofy1978 op 28-06-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tape Out :) of het signaaltje van de Equalizer out/inputs aftappen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaxumHS
@Gitarist Helaas geen line out..

@SMSfreakie Wat bedoel je precies? Ik ben totaal niet thuis hierin

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:13
Het is een leuk idee voor een cadeau, maar realiseer je je wel dat niet elke subwoofer een toevoeging is aan het geluidsbeeld.

Stel je vader heeft twee prachtige full-range reference speakers aan die versterker gekoppeld, dan wil je dat echt niet verkrachten met een dreunbak van €200,-

Helaas is het bij subwoofers niet zo dat duurder alleen maar harder betekent en dat het een kwestie van aansluiten en gaan-met-die-banaan is. Er komt meer bij kijken en zonder te weten wat voor speakers er aan hangen, is het lastig te weten welke minimale kwaliteit je van de subwoofer mag eisen.

Daarnaast heeft plaatsing een zeer grote invloed op het geluid, dus als daar geen vrijheid in is, haal je zelden de maximale potentie/kwaliteit uit het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaxumHS
Bedankt voor je antwoord @LA-384, ik begon langzaam ook steeds meer te twijfelen of dit wel een goed idee is.
Pagina: 1