Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Madmama
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-06-2023
Wij maken al jaren lang gebruik van Veeam voor het backuppen van onze servers. (1 centrale Veeam server met op iedere locatie (25 locaties) een proxy, iedere locatie een nas voor locale backups en alle servers worden gerepliceerd naar een centraal punt voor DR).

Onze amerikaanse collega's maken juist weer gebruik van Commvault en zijn daar over te spreken. Er is een idee om 1 product te gaan gebruiken zodat we betere prijs afspraken kunnen maken.

Vooralsnog hebben wij geen backup naar 'the cloud' alhoewel we wel de mogelijk hebben om data naar Amazon AWS te pompen.

Ik heb een test install gedaan van Commvault en mijn eerste indrukken zijn niet echt positief, er kan heel veel ingeregeld worden, wat het product niet echt overzichtelijk maakt (mijn inziens). Waar ik Veeam zonder problemen kan uitrollen heb ik meer moeite met Commvault.

Ik vraag me af of jullie ervaringen hebben met een van de (of beide) producten en waar jullie voorkeuren liggen.

(Overigens sta ik ook open voor andere backup producten, Veeam en Commvault liggen al op tafel en worden gebruikt, zodoende lijkt me dit een logische keuze.)

Alvast bedankt!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:56
Ervaring met zowel commvault als veeam. Met commvault veel meer problemen als met veeam. Bij commvault met name vaak issues bij updates van de backup software of servicepacks in windows op de clients. Veeam kostte ons gewoon veel minder tijd qua beheer.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat wil je allemaal meenemen in de back-up? Alleen VM's of wil je ook de mogelijkheid hebben om centraal agents te managen op bare-metal servers (of instances in AWS)? Want als je ook agent based data back-ups wilt maken, dan is Commvault breder inzetbaar.

Veeam heeft tegenwoordig ook een betaalde agent (in plaats van Veeam Endpoint) maar is nog niet centraal lekker te managen. (en vereist dan ook wee CloudConnect licenties.)

Maar hier gaat op (korte) termijn verandering in komen werd mij door een vogeltje ingefluisterd :)

[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 27-06-2017 16:26 ]

• Madmama
Equator schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:41:
Wat wil je allemaal meenemen in de back-up? Alleen VM's of wil je ook de mogelijkheid hebben om centraal agents te managen op bare-metal servers (of instances in AWS)? Want als je ook agent based data back-ups wilt maken, dan is Commvault breder inzetbaar.

Veeam heeft tegenwoordig ook een betaalde agent (in plaats van Veeam Endpoint) maar is nog niet centraal lekker te managen. (en vereist dan ook wee CloudConnect licenties.)

Maar hier gaat op (korte) termijn verandering in komen werd mij door een vogeltje ingefluisterd :)
Alles draait virtueel bij ons, dus als het vmware doet is het best. :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 17:08
Je zal toch iets betere specificaties op moeten stellen waar het aan moet voldoen. Afhankelijk van of je deels fysiek draait en het merk van je storage, kan de samenwerking van backup met storage verschillen. Dat kan een groot verschil in doorlooptijd van je backups uitmaken.

Maar met standaard alleen VM's/vSphere backup kan je de complexiteit van CommVault missen als kiespijn. Als Veeam voor jullie voldoet, heeft CommVault geen meerwaarde en zou ik daar niet aan beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door paulhekje op 30-06-2017 09:17 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:18
Wij zijn heel recent overgestapt van Commvault naar Veeam. Op zich draaide CV prima, eigenlijk nooit significante problemen mee gehad, maar Veeam is inderdaad een heel stuk eenvoudiger van opzet. Als je inderdaad alleen maar VMs te backuppen hebt, zou ik lekker bij Veeam blijven.

*edit* en als je voor management een vergelijking gaat maken, vergeet dan niet om de opleidingskosten daarin mee te nemen. Voor Commvault wil je wel echt een training volgen, want ze doen een heleboel dingen conceptueel anders dan je in Veeam (of andere pakketten) gewend bent.

[ Voor 33% gewijzigd door anboni op 30-06-2017 09:35 ]

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27
@Madmama

Goed om mee te nemen in je vergelijking tussen de verschillende producten.

Veeam krijgt met B&R versie 10 er een hele interesante feature bij namelijk:
CDP (Continuous Data Protection)
Hiermee kun je nu exact hetzelfde als ZERTO

Beschrijving van Veeam zelf:

Preserve critical data during a disaster and ensure the Availability of tier-1 VMs with VMware-certified continuous data protection to reduce RPOs from minutes to seconds, as well as leverage VMware’s VAIO framework to reliably intercept and redirect VM I/O to the replica without a need to create standard VM snapshots.

• Madmama
@anboni Bedankt voor je toevoeging van de training, mochten we besluiten om Commvault als standaard product te implementeren dan komt er zeker een training.

@paulhekje Op dit moment slaan we de backups op op simpele nas devices (readynas) doorlooptijden van backups zijn geen enkel probleem. Als ik nu kijk naar de backup die zojuist klaar is in onze locatie in Noorwegen dan zie ik dat er daar 4TB aan data is. Er is 29GB gelezen en 6.5GB is de grote incremental backup. Deze hele backup job duurde 1.5 uur. (18:00 gestart, mag doorlopen tot 06:00).

Het klopt dat Veeam nu doet wat het moet doen, zoals beschreven in de OP heeft Veeam zeer zeker ook nadelen, hier valt mee te werken maar is soms niet ideaal. Vooral op de storage kant schiet Veeam erg tekort. Wil je bv meerdere kopieën voor je maand, kwartaal en jaar dan zit je automatisch vast aan meerdere volledige backups (wil je bijvoorbeeld naast je dagelijkse backup (full backup 1TB) een backup copy van: 4 weken, 3 maanden, 2 kwartalen en 1 jaar dan heb je 8TB aan opslag nodig naast je normale backup)

@TAMW Bedankt voor je toevoeging, Ik hou het in de gaten.

Ter toevoeging:
Inmiddels heb ik een Commvault setup draaien en heb (met wat google werk, vallen en opstaan etc.) een werkende backup in onze locatie in Denemarken (centrale server op een andere locatie, mediaagent/proxy in Denemarken). De eerste jobs hebben succesvol gelopen. Ook een backup naar AWS (IBM Object store) loopt goed. (restore nog niet getest)

Ik heb inmiddels gezien dat Commvault een zeer uitgebreid product is waar veel meer mogelijk is dan een simpele dagelijkse backup. Dit maakt het op dit moment in mijn ogen complex, maar waar met wat training zeker uit te komen is. Ik heb ook contact gehad met Commvault Presales afdeling. Ik ben erg gecharmeerd van de manier hoe op mijn case werd gereageerd en hoe ze verder willen gaan zodat wij een goed vergelijk kunnen maken (zonder verdere verplichtingen).

In de komende weken ga ik het een en ander goed op een rij zetten de de POC met Commvault verder uitbreiden en de diverse DR scenario's testen. Het resultaat zal ik hier posten (kan even duren)

wordt vervolgd dus :)

Verwijderd

Hoi Heren,

Als ik het zo lees kunnen allebei de producten veel meer dan waar jullie nu gebruik van maken :)
Welk product je gaat gebruiken in de toekomst moet je zelf weten, maar hier een aantal tips van mij: Ga niet voor een supermooi pakket als CV of Veeam en maak backups op een consumenten NAS met SATA schijven.

Beide producten hebben full backups als GFS backup, dus dat argument gaat niet op. Ten hoogste kan je een Dedupe licentie kopen bij CV, maar dan tast maar in de buidel; licenties, hardware en onderhoud. Dan kan je net zo goed een Dedupe Appliance kopen.

Zonder een van de 2 producten te bashen; Kijk eens verder dan backup, namelijk restoren!. Leuk zo'n backup, maar restoring en DR is veel en veel belangrijker. Wat moet je kunnen restoren, hoe snel en hoe gemakkelijk kan je een Failover van je productie uitvoeren?

Beide producten kan je inzetten in een Enterprise omgeving, beide zullen werken, maar wat wil jouw bedrijf, wat zijn de wensen en eisen, hun RPO en RTO bij backup en DR en natuurlijk, wat mag het allemaal kosten?

Succes ermee! ;)

• TAMW
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:44:
Hoi Heren,

Als ik het zo lees kunnen allebei de producten veel meer dan waar jullie nu gebruik van maken :)
Welk product je gaat gebruiken in de toekomst moet je zelf weten, maar hier een aantal tips van mij: Ga niet voor een supermooi pakket als CV of Veeam en maak backups op een consumenten NAS met SATA schijven.

Beide producten hebben full backups als GFS backup, dus dat argument gaat niet op. Ten hoogste kan je een Dedupe licentie kopen bij CV, maar dan tast maar in de buidel; licenties, hardware en onderhoud. Dan kan je net zo goed een Dedupe Appliance kopen.

Zonder een van de 2 producten te bashen; Kijk eens verder dan backup, namelijk restoren!. Leuk zo'n backup, maar restoring en DR is veel en veel belangrijker. Wat moet je kunnen restoren, hoe snel en hoe gemakkelijk kan je een Failover van je productie uitvoeren?

Beide producten kan je inzetten in een Enterprise omgeving, beide zullen werken, maar wat wil jouw bedrijf, wat zijn de wensen en eisen, hun RPO en RTO bij backup en DR en natuurlijk, wat mag het allemaal kosten?

Succes ermee! ;)
Ik vind het een apart betoog wat je afsteekt :?

Consumenten NAS met SATA schijven gebruiken zou ik echt alleen in heel kleine omgevingen gebruiken.
Air gapped backup is in deze tijd ook een must vind ik.

Graag zou ik wel willen wat je niet goed aan Veeam en CV vindt.

Zeggen dat iets niet goed is is makkelijk, maar wat is jouw oplossing voor de TS dan?

Verwijderd

Ga niet voor een supermooi pakket als CV of Veeam en maak backups op een consumenten NAS met SATA schijven.
Als je niet goed leest klinkt alles slecht :)
Maar ik zal het anders voor jou verwoorden:

Veeam en CV zijn beide heel goed!
Een consumenten NAS en SATA schijven juist niet!
Combineer die 2 niet en ga meteen voor iets goeds; kortom Veeam of CV en een goede repository/Disk library

Ik weet ook meteen weer waarom ik zo min mogelijk post op een forum 8)7

• TAMW
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:00:
[...]

Blijkbaar omdat je wat anders schijft dan je bedoeld :D

Of zou het toch aan mijn begrijpend lezen skills liggen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door TAMW op 07-07-2017 17:08 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 18:24
Madmama schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:51:
Alles draait virtueel bij ons, dus als het vmware doet is het best. :)
Fysiek versus virtueel is natuurlijk maar de helft, wat doen die VM's? MS SQL Server? Wil je dat met een VMware backup backuppen, of wil je ook de transaction logs backuppen? Sharepoint op die manier backuppen is volgens mij al helemaal vragen om problemen; bij Exchange wil je waarschijnlijk iets meer granular dingen terugzetten dan een hele Exchange-server etc.

En dan kom je volgens mij al snel bij agents uit?
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:00:
In je eerste post lijk je te zeggen dat je geen CV of Veeam moet gebruiken maar alles naar consumentenbende moet sturen, in je tweede post het tegenovergestelde :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Prima, dan was ik niet duidelijk genoeg in de eerste post, intonatie komt nou eenmal niet over in een post. Mea Culpa. Niet belangrijk genoeg om hiervoor een topic te hyjacken lijkt me.

Echter;
Bij CV kan je al goed backups maken vanaf een Hypervisor zonder agents. Granulaire restores echter is een ander verhaal, daar zul je al snel gebruik moeten maken van agents en zaken als data mining etc.voor je dit kan.
Veeam kan dit door simpelweg een vinkje aan te zetten bij Application aware Processing; Exchange, AD, SQL, Oracle en Sharepoint kan je dan allemaal granulair recoveren. SQL en Oracle kan je ook Point in Time (zelfs tot op de transactie) recoveren als je ook Log Backup uitvoerd.

Beide paketten zijn zo enorm divers dat ik dit niet in een post op kan benoemen.
Daar in tegen hebben ze ook veel overeenkomsten.

In het kort:
Als je iets wilt, weet ik zeker dat CV het kan. Restores zijn wat lastiger, het pakket is lastiger, maar als het goed is ingericht werkt het super.
Veeam kan net zoveel, alleen zul je soms even moeten uitzoeken wat nu de beste methode voor jullie situatie is. Er zijn geen kant en klaar oplossingen zoals bij CV wel vaak is. Pro's zijn het gemakt van werken en de mogelijkheden tot restores.

@TS als je serieus een advies nodig hebt mbt CV / Veeam, geef mij dan een PM. Ik kan je in de aankomende weken dan eens bellen en al je vragen per telefoon beantwoorden om je op weg te helpen in je keuze. Het gaat er mij alleen om dat er een goede keuze gemaakt wordt voor jullie bedrijf

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 10:59

PcDealer

HP ftw \o/

Madmama schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:51:
Wij maken al jaren lang gebruik van Veeam voor het backuppen van onze servers. (1 centrale Veeam server met op iedere locatie (25 locaties) een proxy, iedere locatie een nas voor locale backups en alle servers worden gerepliceerd naar een centraal punt voor DR).

Onze amerikaanse collega's maken juist weer gebruik van Commvault en zijn daar over te spreken. Er is een idee om 1 product te gaan gebruiken zodat we betere prijs afspraken kunnen maken.
Mag je de licenties globaal gebruiken van de ene of de andere fabrikant?

[ Voor 89% gewijzigd door PcDealer op 07-07-2017 17:50 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:52

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Equator schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:41:

Dit hangt er vanaf, indien je VEEAM licenties inkoopt via een VSCP partner van VEEAM dan zijn de Cloud Connect licenties met een maandelijks afrekenmodel inclusief. Wanneer de gebruiker gebruik maakt van een socket-licentie model, dan zijn de Cloud Connect licenties optioneel, net zoals maintenance. Maintenance is binnen het VSCP model inbegrepen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Marchel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:32:
[...]

Dit hangt er vanaf, indien je VEEAM licenties inkoopt via een VSCP partner van VEEAM dan zijn de Cloud Connect licenties met een maandelijks afrekenmodel inclusief. Wanneer de gebruiker gebruik maakt van een socket-licentie model, dan zijn de Cloud Connect licenties optioneel, net zoals maintenance. Maintenance is binnen het VSCP model inbegrepen.
Je weet dat je reageert op een post uit juni 2017 :)

Er zijn nogal wat wijzigingen geweest in de Veeam software. De Agents zijn nu centraal te managen en te deployen, en hebben een eigen licentie. Ze ondersteunen ook meer en meer back-up targets.

Hoe de licenties nu in elkaar zitten weet ik niet. In juni 2017 was het licentiemodel van de agents nog niet uitgekauwd.

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:52

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Een soort beschamend gevoel komt op.

Potverdikke! nou daar was ik me dus niet van bewust. En inderdaad toen was het licentiemodel nog anders.
Hmm had ik toch die extra bak koffie moeten nuttigen vandaag.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Pagina: 1