Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 15:12
Mijn vraag
...

Ik ben een trotse bezitter van een Sapphire R9 390 Nitro 8GB. Deze heb ik overgenomen van een vriend van me, inclusief factuur. Ik zit nog binnen het garantie termijn (maar dan ook net).

Ik heb al een aantal maanden problemen binnen overwatch. Ik had constant last van texture glitches op mijn oudere systeem (wat niet echt een conventioneel systeem was, namelijk een e-gpu setup via mpcie-e (gen 2x
1 snelheden)). Dit zijn screenshots genomen met dat systeem:

http://imgur.com/a/zj3mN

Het rare is dat dit alleen, maar dan ook alleen voorkomt in Overwatch, en in geen enkel ander spel of benchmark dat ik draaide (gta v, dirt 3, heaven, etc). Blizzard support team, ondanks hun inzet, wisten ook niet waardoor dit veroorzaakt werd. Ook zij gaven uiteindelijk de schuld aan mijn setup, of ze dachten aan een defecte gpu (wat op dat moment heel raar leek gezien het feit dat ik in andere games en benchmarks totaal geen last had van dit soort ongein). Ik heb tijdens dat gesprek met de support bijna alles geprobeerd van schone installaties van drivers, oude drivers, herinstallaties van overwatch, mix van verschillende instellingen, schone windows zelfs, van alles.

Nouja, ik had toen al het plan om een nieuwe pc samen te stellen met deze videokaart, gezien ik de kaart sws aan het bottlenecken was met de oude setup. Mijn nieuwe en huidige setup op moment is:

AMD Ryzen R1600 @ 3.6Ghz
Corsair Vengeance 2x4GB DDR4 @2666
Asrock AB350M Pro4
Kinston HyperX FURY 128GB SSD
1TB HDD.
R9 390 Sapphire Nitro

+

Windows 10 Pro 64Bits.

Nu had ik een hele poos geen last van deze glitch, maar helaas is hij deze maand weer terug gekomen.

Zie hier het resultaat: http://imgur.com/gallery/uMNC6
Voor de techneuten onder ons kan dit ook nog wel eens een interessante screenshot zijn:

(klik voor vergroting)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/brvx8tkm.jpg

Dit verteld mij dat dit dus niet een fout was met mijn oude systeem, of een bandwidth probleem was zoals ik in het begin dacht. Ik heb geen flauw idee wat hier nou de oorzaak van is. Het begint ook best irritant te worden.

Mijn grote vraag nu dus is: Is mijn gpu hier het probleem? Zo ja, valt dit onder garantie, ondanks dat hij 2e hands is (met origineel factuur)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen R1600 @ 3.6Ghz
Corsair Vengeance 2x4GB DDR4 @2666
Asrock AB350M Pro4
Kinston HyperX FURY 128GB SSD
1TB HDD.
R9 390 Sapphire Nitro

Overwatch + andere games en benchmarks.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:33
http://i.imgur.com/iT2qGeL.jpg

Die patronen heb ik zelf eerder gezien in Far Cry, toen ik inderdaad een defecte videokaart had. De opmerking van Blizzard dat je mogelijk een defecte kaart hebt is dus niet helemaal ongegrond.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
citruspers schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:22:
http://i.imgur.com/iT2qGeL.jpg

Die patronen heb ik zelf eerder gezien in Far Cry, toen ik inderdaad een defecte videokaart had. De opmerking van Blizzard dat je mogelijk een defecte kaart hebt is dus niet helemaal ongegrond.
Ik ben een beetje bang dat als ik de kaart opstuur, en ze daar gaan testen met benchmarks en games exclusief Overwatch (waar trouwens de glitches ook willekeurig zijn, soms wel, soms niet), dat ze dan zeggen: Jah, maar er is helemaal niets aan de hand als wij hem testen... betaal maar mooi de verzendkosten en onze tijd die we er in gestoken hebben... daar heb ik dus niet veel zin in...

Maar kan ik hier dan hoe dan ook de conclusie eruit trekken dat het mijn GPU defect is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:33
Die garantie kan ik je niet geven, ik kan je alleen maar zeggen dat, toen ik dat soort blokkerige "screen doors" in de schaduwen had bij far cry, mijn GPU uiteindelijk defect bleek te zijn. Later begon het ook bij meer spellen te gebeuren trouwens.

Mijn theorie (en meer dan dat is het niet), is dat er een stuk RAM op je kaart corrupt is/raakt. Dat zorgt ervoor dat data (bijvoorbeeld textures of shaders) niet goed kan worden ingelezen en zorgt voor de rare effecten in beeld.
Een andere game gebruikt mogelijk niet het defecte deel van je RAM, en heeft misschien nergens last van.

Misschien dat je dit kan testen. Voor standaard RAM is er Memtest86, misschien is er iets vergelijkbaars voor grafische kaarten?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-08 13:31

nLr

RareAMV schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:02:
[...]

Ik ben een beetje bang dat als ik de kaart opstuur, en ze daar gaan testen met benchmarks en games exclusief Overwatch (waar trouwens de glitches ook willekeurig zijn, soms wel, soms niet), dat ze dan zeggen: Jah, maar er is helemaal niets aan de hand als wij hem testen... betaal maar mooi de verzendkosten en onze tijd die we er in gestoken hebben... daar heb ik dus niet veel zin in...

Maar kan ik hier dan hoe dan ook de conclusie eruit trekken dat het mijn GPU defect is?
Ik weet niet hoe je anders aanspraak wil gaan maken op je garantie ? Naar mijn weten moet ieder bedrijf/shop testen om van daaruit conclusies te kunnen gaan trekken. Toevallig heb ik mijn vorige kaart (R9 Msi) ook laten testen bij MyCom en was volgens hen niets aan de hand... Geen kosten, werd onder service afgedaan.

Heb je geen mogelijkheid om een kaart van iemand te lenen zodat je kunt testen met een andere kaart ?

Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:06
Waar heb je je GPU gekocht? Misschien kan je daar zelf langsgaan om het probleem te laten zien? Al is het random wel wat vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
loki504 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:48:
Waar heb je je GPU gekocht? Misschien kan je daar zelf langsgaan om het probleem te laten zien? Al is het random wel wat vervelend.
Ik heb hem overgenomen van een vriend die hem bij afuture heeft besteld, ik heb de factuur er bij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Oké Afuture is er niet meer. Dan blijft RMA bij sapphire over. Ik zou zelf even contact met hun opnemen. Misschien een filmpje maken. Misschien kunnen zij op afstand al iets van duidelijkheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
nLr schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:36:
[...]

Ik weet niet hoe je anders aanspraak wil gaan maken op je garantie ? Naar mijn weten moet ieder bedrijf/shop testen om van daaruit conclusies te kunnen gaan trekken. Toevallig heb ik mijn vorige kaart (R9 Msi) ook laten testen bij MyCom en was volgens hen niets aan de hand... Geen kosten, werd onder service afgedaan.

Heb je geen mogelijkheid om een kaart van iemand te lenen zodat je kunt testen met een andere kaart ?
Op je eerste vraag, ik hoopte op een of andere manier wat meer duidelijkheid te krijgen over het probleem voordat ik er mee naar de winkel stap.

Ik heb nog een oude 7850 liggen, mr god mag weten in wat voor staat die verkeerd (ik heb hem 4 jaar lang met oc gedraaid, en licht nu te verstoffen in een la ergens... :F ). Miss stop ik die er in, maar dat moet dan ergens in het weekend gebeuren, want t wordt een zoek partij x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
loki504 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:56:
Oké Afuture is er niet meer. Dan blijft RMA bij sapphire over. Ik zou zelf even contact met hun opnemen. Misschien een filmpje maken. Misschien kunnen zij op afstand al iets van duidelijkheid geven.
Oh verhip, ja, staat me ook iets bij over faillissement te gelezen te hebben, mr zouden ze geen doorstart maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ja maar ziet er naar uit dat ze alleen de software en naam hebben gekocht. En mogelijk het personeel. Maar alle lasten gaan ze echt niet mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
loki504 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:05:
Ja maar ziet er naar uit dat ze alleen de software en naam hebben gekocht. En mogelijk het personeel. Maar alle lasten gaan ze echt niet mee nemen.
Ik las dit:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50645033

Ik neem dan aan dat die last van garantie wel overgedragen wordt? Maar ik kan inderdaad ook bij Sapphire even aankloppen. Ik zal ze een mailtje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dan moeten ze alleen wel de lasten ook mee nemen. En ik acht die kans erg klein. En las dat beat iT heeft overgenomen.... ik denk dat je daar al helemaal naar je service kan fluiten. En zal ook niet zo snel daar iets bestellen tot er een aantal reviews komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
loki504 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:16:
Dan moeten ze alleen wel de lasten ook mee nemen. En ik acht die kans erg klein. En las dat beat iT heeft overgenomen.... ik denk dat je daar al helemaal naar je service kan fluiten. En zal ook niet zo snel daar iets bestellen tot er een aantal reviews komen.
Ok bedankt in iedergeval, ik doe nu een mailtje naar Sapphire waarin ik de situatie uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:52

rdejongjr

Gnome

Vergeet Azerty niet, die willen (tegen een redelijke vergoeding) het ding prima voor je doorsturen zo lang de omschrijving helder is (filpmje/plaatjes kunnen helpen).
Pagina: 1