Beste Tweakers,
Ik zit al een aantal jaar op deze website en lees zo af en toe wat mee en wil deze zomer de knoop doorhakken door mijn eigen computer samen te stellen.
Waar ik alleen elke keer op vast kom te lopen is het moederbord. Hoe kies ik nou in godsnaam een geschikt bord uit? (Niet zozeer de Socket maar meer de andere mogelijkheden die bij een moederbord komen kijken).
Dit in combinatie met een videokaart, dat is iets waar ik mijn hoofd niet omheen kan krijgen.
Het zijn toch wel de wat belangrijkere onderdelen. Daarmij valt ook vaak op dat de aanbevolen onderdelen gewoon niet leverbaar zijn in de winkels.
De rest van de samenstelling is niet zo moeilijk. Dit kan ik al maandenlang opnieuw kopieren van andere samengestelde BBGs. Altijd die Crucials en Corsairs..
Ik hoop uiteindelijk ook rond die 750,- of 800,- uit te komen voor de computer. Er zal niet heel veel op gegamed gaan worden. Af en toe een potje Battlefield 1 of Civilisation. Daarom wil ik er ook niet meteen te veel geld aan uit geven.
Hoe kan ik nou een geschikt Moederbord met videokaart combineren? Enige tips/ideeen die jullie voor mij hebben? Waar kan/moet ik nog meer aandacht aan besteden?
Ik zit al een aantal jaar op deze website en lees zo af en toe wat mee en wil deze zomer de knoop doorhakken door mijn eigen computer samen te stellen.
Waar ik alleen elke keer op vast kom te lopen is het moederbord. Hoe kies ik nou in godsnaam een geschikt bord uit? (Niet zozeer de Socket maar meer de andere mogelijkheden die bij een moederbord komen kijken).
Dit in combinatie met een videokaart, dat is iets waar ik mijn hoofd niet omheen kan krijgen.
Het zijn toch wel de wat belangrijkere onderdelen. Daarmij valt ook vaak op dat de aanbevolen onderdelen gewoon niet leverbaar zijn in de winkels.
De rest van de samenstelling is niet zo moeilijk. Dit kan ik al maandenlang opnieuw kopieren van andere samengestelde BBGs. Altijd die Crucials en Corsairs..
- Ryzen heb ik naar gekeken en overwogen maar ik blijf stellig bij de Intel chipset. Overklokken zal ook niet van toepassing zijn. Ik neig naar de i5-7500 Boxed maar wellicht dat die paar Mhz verschil niet snel merkbaar zijn en een 7400 ook voldoende is?
- De behuizing hoeft voor mij niet bijzonder te zijn want deze staat onder een bureau. Al moet er wel voldoende volume over zijn voor een beetje netjes kabelmanagement en om de lucht door de kast heen te blazen. (Vandaar ook een extra fan.)
- 4x DDR4 slots voor het geheugen. Beginnen dit jaar met 2x 4 GB en kan dat indien nodig nog opschroeven dan. (Lijkt mij op dit moment niet meteen een vereiste).
- 525 GB SSD is voldoende voor mij, Foto's en films kunnen op één van de vele externe harde schijven.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-7500 Boxed | € 201,90 | € 201,90 |
| 1 | Asus Prime B250M-A | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Asus DUAL-GTX1060-3G | € 218,01 | € 218,01 |
| 1 | Thermaltake Versa H15 Closed | € 39,93 | € 39,93 |
| 1 | Enermax T.B. Silence Manual UCTB12A, 120mm | € 8,76 | € 8,76 |
| 1 | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 61,- | € 61,- |
| 1 | Corsair CX450M | € 51,- | € 51,- |
| 1 | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 152,95 | € 152,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 809,50 | |
Ik hoop uiteindelijk ook rond die 750,- of 800,- uit te komen voor de computer. Er zal niet heel veel op gegamed gaan worden. Af en toe een potje Battlefield 1 of Civilisation. Daarom wil ik er ook niet meteen te veel geld aan uit geven.
Hoe kan ik nou een geschikt Moederbord met videokaart combineren? Enige tips/ideeen die jullie voor mij hebben? Waar kan/moet ik nog meer aandacht aan besteden?