Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beginnende tweaker: loop vast op moederbord

Pagina: 1
Acties:

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Beste Tweakers,

Ik zit al een aantal jaar op deze website en lees zo af en toe wat mee en wil deze zomer de knoop doorhakken door mijn eigen computer samen te stellen.

Waar ik alleen elke keer op vast kom te lopen is het moederbord. Hoe kies ik nou in godsnaam een geschikt bord uit? (Niet zozeer de Socket maar meer de andere mogelijkheden die bij een moederbord komen kijken).

Dit in combinatie met een videokaart, dat is iets waar ik mijn hoofd niet omheen kan krijgen.
Het zijn toch wel de wat belangrijkere onderdelen. Daarmij valt ook vaak op dat de aanbevolen onderdelen gewoon niet leverbaar zijn in de winkels.

De rest van de samenstelling is niet zo moeilijk. Dit kan ik al maandenlang opnieuw kopieren van andere samengestelde BBGs. Altijd die Crucials en Corsairs..
  • Ryzen heb ik naar gekeken en overwogen maar ik blijf stellig bij de Intel chipset. Overklokken zal ook niet van toepassing zijn. Ik neig naar de i5-7500 Boxed maar wellicht dat die paar Mhz verschil niet snel merkbaar zijn en een 7400 ook voldoende is?
  • De behuizing hoeft voor mij niet bijzonder te zijn want deze staat onder een bureau. Al moet er wel voldoende volume over zijn voor een beetje netjes kabelmanagement en om de lucht door de kast heen te blazen. (Vandaar ook een extra fan.)
  • 4x DDR4 slots voor het geheugen. Beginnen dit jaar met 2x 4 GB en kan dat indien nodig nog opschroeven dan. (Lijkt mij op dit moment niet meteen een vereiste).
  • 525 GB SSD is voldoende voor mij, Foto's en films kunnen op één van de vele externe harde schijven.
Dit is hoe mijn huidige build er uit ziet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 201,90€ 201,90
1Asus Prime B250M-A€ 75,95€ 75,95
1Asus DUAL-GTX1060-3G€ 218,01€ 218,01
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 39,93€ 39,93
1Enermax T.B. Silence Manual UCTB12A, 120mm€ 8,76€ 8,76
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,-€ 61,-
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 809,50

Ik hoop uiteindelijk ook rond die 750,- of 800,- uit te komen voor de computer. Er zal niet heel veel op gegamed gaan worden. Af en toe een potje Battlefield 1 of Civilisation. Daarom wil ik er ook niet meteen te veel geld aan uit geven.

Hoe kan ik nou een geschikt Moederbord met videokaart combineren? Enige tips/ideeen die jullie voor mij hebben? Waar kan/moet ik nog meer aandacht aan besteden?

Verwijderd

Ryzen werkt 10x beter dan een schamel i5je op en dan met name al op BF1. Zoek is wat benchmarks op je zult het verschil zien. Ik kan je dan ook zeker aanraden om geen i5 7500 meer te kopen. Aangezien dat ding al een tijdje ouder word. Neem bijvoorbeeld een Ryzen 1600, Veel betere performance voor hetzelfde geld.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Als je per sé een i5 wilt, dan heb je zo toch een prima config?
Mocht je wat goedkoper uit willen zijn en het gamen vooral af en toe en casual zijn dan kan je evt nog kijken naar een wat goedkopere videokaart: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G

Het verschil tussen Ryzen en i5 is niet zo groot als veel mensen je graag willen doen geloven. Mocht je het interessant vinden, bekijk dan zelf eens goed de resultaten. Of de eventuele potentie van de extra core's van een Ryzen zich in de toekomst uit gaat betalen is afhankelijk van de game-ontwikkelaars. Op dit moment zijn het beide gewoon prima processors. Tweakers.net schrijft bijvoorbeeld:
Het lijkt er dus op dat je voor DX11-games toch nog het best af bent met een Intel-processor in combinatie met een AMD- of Nvidia-kaart. Met DX12-games kun je echter voor hetzelfde geld wel degelijk profiteren van de extra cores die Ryzen biedt. Daarbij lijkt de AMD-processor met een RX480 nipt hogere framerates te halen dan een Intel-processor.
en
Op gamegebied blijven de Ryzen-processors toch wat achter bij Intels aanbod, zeker in DX11-games, waarbij veel cores niet veel winst opleveren en je toch beter minder cores met hoge kloksnelheden kunt hebben. Ook met een tragere videokaart zien we geen grote verrassingen en is het primair de videokaart en secundair de cpu die de bottleneck vormt. Alleen Hitman toont aan dat games zeker kunnen profiteren van de extra cores en de daarmee gepaard gaande rekenkracht, maar de bal ligt wat dat betreft bij developers.
reviews: Ryzen 5 1400 en 1600: benchmarks van de laatste 5-serie compleet

[ Voor 68% gewijzigd door Jesse op 27-06-2017 11:02 ]

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Ik zou me niet al te druk maken om het moederbord.
1) Past het bord in de kast? >> Ja.
2) Kan ik de aansluitingen aan de voorkant van de kast aansluiten? >> Ja.
3) Kan ik alle harde schijven die ik heb aansluiten? >> Ja.
4) Kan ik alle Fans aansluiten? >> Nee.
5) Heb ik genoeg aan de andere aansluitingen? (Heb ik bijv. 2 netwerkaansluitingen nodig?) >> Denk het wel.

Dan even punt 4. Er zijn 2 Fan headers op het bord aanwezig, Jij hebt er straks 3 nodig. 1 voor de CPU koeler en 2 voor de casefans.
Je kunt dan voor veel geld een fancontroller aanschaffen maar ik zou persoonlijk de voorste fan (Die lucht aanzuigt) direct aansluiten op de PSU. pricewatch: BitFenix Molex - 3 x 3-Pin Fan 12v 20cm
Nadeel is dan wel dat die fan altijd 100% aan het draaien is. Dat levert natuurlijk extra slijtage en lawaai op.

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:01

Squats

Wereldreizende tweaker

Als je meer fans wilt aansluiten kan je of een splitter of een hub als pricewatch: Thermaltake Commander FP gebruiken

Bericht ontvangen uit China

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

hanvandijk schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:10:
...
Dan even punt 4. Er zijn 2 Fan headers op het bord aanwezig, Jij hebt er straks 3 nodig. 1 voor de CPU koeler en 2 voor de casefans.
Er zit een casefan header 1 en 2 op + natuurlijk één voor de cpu cooler. Moest zelf ook ff goed kijken: cpu + case 2 boven, case 1 zit pal achter lanpoort ongeveer ter hoogte van t m.2 slot.

Je kan dus 3 fans aansluiten.

PS: zelf even gespiekt in de handleiding, daar wordt ie duidelijker aangegeven. Op de foto is t aardig zoeken als je niet weet waar hij moet zitten, best goed verstopt. :9

[ Voor 15% gewijzigd door Wolvganger op 27-06-2017 18:37 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Wolvganger schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:31:
[...]

Er zit een casefan header 1 en 2 op + natuurlijk één voor de cpu cooler. Moest zelf ook ff goed kijken: cpu + case 2 boven, case 1 zit pal achter lanpoort ongeveer ter hoogte van t m.2 slot.

Je kan dus 3 fans aansluiten.

PS: zelf even gespiekt in de handleiding, daar wordt ie duidelijker aangegeven. Op de foto is t aardig zoeken als je niet weet waar hij moet zitten, best goed verstopt. :9
scherp zo op de dinsdagmiddag :P
Ik zag in de specs. dat er 2 headers opzitten.. Maar dat zijn natuurlijk de casefans..

• DownBusiness
Bedankt voor de reacties heren.

Met die fans klopt het toch? Ik dacht ook even dat ik iets over het hoofd had gezien.

1 x CPU (hier gaat de stock fan in die bij de CPU geleverd wordt?)
2 x Case fan (Ik zie dat er 1 bij de case wordt meegeleverd en dan de ene extra)

Ik zal nog eens gaan kijken naar de verschillen tussen Ryzen en Intel maar ik 'heb' gewoon niks met AMD.
Vandaar dat ik wellicht nog elke keer naar de (voor mijn gevoel) veiligere Intel uitwijk.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:51:
Ryzen werkt 10x beter dan een schamel i5je op en dan met name al op BF1. Zoek is wat benchmarks op je zult het verschil zien. Ik kan je dan ook zeker aanraden om geen i5 7500 meer te kopen. Aangezien dat ding al een tijdje ouder word. Neem bijvoorbeeld een Ryzen 1600, Veel betere performance voor hetzelfde geld.
Heb jij de vrij uitgebreide Tweakers review over Ryzen wel goed gelezen? 10x beter is zeer overdreven natuurlijk. Verder doet een hoog geklokte dualcore (i-3) het vaak best goed en zelfs beter dan de 4-8 cores. Een (hoog geklokte) i5 is helemaal zo gek niet. Ook over 5 jaar zal niet alle software/games heel veel (extra) baat hebben bij > 2 cores. Ik zeg niet dat Ryzen niet interessant is, want dat zijn die cpu's zeker wel. Maar doen overkomen dat TS een slechte aankoop doet met een i-5 is je reinste onzin!

• DownBusiness
Ik heb hier nu bijv. een Ryzen build gemaakt:

(Ik zie dat het moederbord van deze inderdaad maar 2 x een aansluiting heeft voor fans. Dit zou nog moeten veranderen dan). (Ik ben niet van plan om te gaan overclocken.)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1Asus Prime A320M-K€ 60,95€ 60,95
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 157,90€ 157,90
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 42,93€ 42,93
1Enermax T.B. Silence Manual UCTB12A, 120mm€ 9,-€ 9,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 751,18

Dit leg ik tegenover de Intel build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 201,95€ 201,95
1Asus Prime B250M-A€ 75,95€ 75,95
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 157,90€ 157,90
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 42,93€ 42,93
1Enermax T.B. Silence Manual UCTB12A, 120mm€ 9,-€ 9,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 752,18

Wat zou dan het meest gunstige zijn. Toch voor die Ryzen 1600 gaan? Om zo 'toekomstbestendig' te zijn.

• Jesse
Tja, zoals al aangegeven, het is best wel close. Lees: reviews: Ryzen 5 1400 en 1600: benchmarks van de laatste 5-serie compleet
De Ryzen heeft twee extra cores, maar als je niet heel zwaar multitaskt, de laatste zware games gaat spelen of bv gaat renderen dan zitten die rustig uit hun neus te vreten. Sterker nog, meer dan twee cores is dan al nauwelijks de moeite waard. De i5 heeft betere single core performance, waar je naar mijn mening in het meerendeel van de gevallen meer aan hebt.

Veel mensen verwachten dat de extra cores op (korte) termijn veel beter gebruikt zullen gaan worden door verbeteringen in de software, maar bedenk je daarbij goed dat we dat zo'n 10 jaar geleden bij de komst van de eerste dual en quad cores ook al zeiden. Er is niet veel veranderd, en daar is ook een goede reden voor, want veel taken kan je niet over meerdere cores verdelen omdat ze in een bepaalde volgorde moeten gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 28-06-2017 11:05 ]

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-11 22:44
Het verschil in single core performance tussen een i5 7500 en een Ryzen 5 1600 is vrij klein.
Volgens Techpowerup is het verschil tussen beide in games op 1080p nog geen 5%, en bij hogere resoluties wordt dit verschil alleen nog maar kleiner. Bij andere werkzaamheden, die goed draaien met meerdere cores is de Ryzen enorm veel sneller. Daarnaast is de meegeleverde stock koeler bij Ryzen beter dan die van Intel.

• Jesse
Het verbaast me hoe (o.a. in veel reacties hier op het forum) een kleine voorsprong voor AMD enorm de moeite zou zijn, terwijl een kleine voorsprong voor Intel voortdurend gebagatelliseerd wordt.

Mocht je de keuze moeten maken, nogmaals, de verschillen zijn erg klein en met beide doe je een prima koop. Als je voor het naadje van de kous wilt gaan raad ik je aan zelf reviews te lezen en daarbij goed in de gaten te houden welke resultaten relevant zijn voor je.
Let ook goed op bij de claims die mensen maken of ze die met de juiste feiten onderbouwen. (Of dat er naar een irrelevant grafiekje verwezen wordt)

Ik wil niet te veel in herhaling vallen, maar tenslotte over deze concrete vraag uit de review van Anandtech:
On performance, for anyone wanting to do intense CPU work, the Ryzen gets a nod here. Twelve threads are hard to miss at this price point. For more punchy work, you need a high frequency i5 to take advantage of the IPC differences that Intel has.

For gaming, our DX12 titles show a plus for AMD in any CPU limited scenario, such as Civilization or Rise of the Tomb Raider in certain scenes. For e-Sports, and most games based on DX9 or DX11, the Intel CPU is still a win here.
(Met 'intense CPU work' bedoelen ze dus taken die goed spreiden over meerdere cores.)

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 28-06-2017 11:41 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Jesse schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:38:
Het verbaast me hoe (o.a. in veel reacties hier op het forum) een kleine voorsprong voor AMD enorm de moeite zou zijn, terwijl een kleine voorsprong voor Intel voortdurend gebagatelliseerd wordt.

Mocht je de keuze moeten maken, nogmaals, de verschillen zijn erg klein en met beide doe je een prima koop. Als je voor het naadje van de kous wilt gaan raad ik je aan zelf reviews te lezen en daarbij goed in de gaten te houden welke resultaten relevant zijn voor je.
Let ook goed op bij de claims die mensen maken of ze die met de juiste feiten onderbouwen. (Of dat er naar een irrelevant grafiekje verwezen wordt)

Ik wil niet te veel in herhaling vallen, maar tenslotte over deze concrete vraag uit de review van Anandtech:

[...]

(Met 'intense CPU work' bedoelen ze dus taken die goed spreiden over meerdere cores.)
Wat een onzin, een i5 is gewoon verouderd nu helemaal als je kijkt naar DX12 en Vulkan en welke richting die op zijn gegaan. Ook worden games nog steeds geoptimaliseerd voor Ryzen en krijgen ze soms gewoon een boost van ~50% in sommige gevallen zoals bij rise of the tombraider het geval was zie bijvoorbeeld de resultaten hier onder.

Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2017/05/31061503967l.jpg

Bijvoorbeeld in BF1 trekt een i5 het al niet meer als je op een drukke multiplayer server speelt.
Vaak zijn de avarages van een Ryzen systeem ook gewoon veel beter dan dat van de i5 systemen en je kan een Ryzen WEL overclocken met de stock koeler en dat kan je met een i5 ook al niet.

Een 1600 op 1600x snelheden zal in 99% van de games stabieler zijn dan een i5 7400/7500 helemaal als je ondertussen ook nog teamspeak, steam, origin etc open hebt staan.

Je moet niet alleen kijken naar de hoogste fps maar ook naar de uitschieters ik heb liever stabiel 60fps dan soms 80fps en soms 40fps.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkBlaze op 28-06-2017 13:16 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Jesse
Ik zie die verhalen maar zie daar zo weinig van terug in de reviews. De voorbeelden van spellen waarin Ryzen een duidelijk verschil maakt zijn zo'n beetje op één hand te tellen. Verder is het veel lood om oud ijzer.
@DarkBlaze waar in dat plaatje zie je een verbetering van 50%? De grootste jump die ik zie is van 113 naar 130. Dat is ongeveer 15%.
En bedenk ook dat lang niet iedereen wil overklokken.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 28-06-2017 13:34 ]

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Bij de buren hebben ze in mei nog een test uitgevoerd met de i5 en R5 in 80 games. Daar kwam een conclusie uit, kun je meenemen in jouw keuze. Als je verder ook niet gaat multitasken tijdens het gamen kun je best voor de i5 gaan. Desnoods gooi je er later een 2e hands i7 in... Als je nu echter al weet dat je games of applicaties gaat draaien die hongerig zijn (m.b.t. draadjes), dan is de Ryzen de betere optie.

Ik zou dus vooral ook kijken waar op dit moment voornamelijk de behoeft ligt. Met dit spul is het toch zo: vandaag kopen = morgen verouderd. Voor de Ryzen idem. Misschien "slecht" advies, maar wel de waarheid.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Jesse
Als je een Ryzen koopt is de kans wel veel groter dat er over een paar jaar een beduidend snellere cpu is die in je mobo past. Op socket 1151 is die kans erg klein. Dat is een duidelijk voordeel voor de Ryzen.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@Jesse
Dit is met een GTX1080, maar andere gebruikers hebben zelf nog meer winst geboekt met andere kaarten.
Ik ben deze tegen gekomen op reddit en sommige mensen hadden gewoon 50% winst op de meest zware stukken (dus echt ingame).

En de benchmarks zijn toch cherry picked ik kan je zo genoeg reviews geven waar je wat ik zeg in terug zult zien, het feit is gewoon dat een i5 in oude meuk (dx11) nu nog de bovenhand heeft wat ook logisch is, alles is voor die cpu geoptimaliseerd.

Ook bij deze dan nog maar even Civ 6, ook een moderne DX12 titel:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86268.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86270.png

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Jesse
@DarkBlaze ik spreek niet tegen dat er in DX12 games duidelijk voordeel voor de extra cores van de Ryzen te zien is. (Wel jammer overigens dat er geen recente i7 in deze benchmarks meegenomen is. Enne, wie koopt er eigenlijk een GTX 1080 om op 1080p te gamen?)

Er zit overigens een gevaar in selectief shoppen in een review, want ik kan je ook dit plaatje laten zien. (Moderne DX12 titel toch? ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nu70T0U48Ta2NQcZ90YkvaoI/full.png
Of voor DX11 (wat betekend het grote verschil in deze grafiek eigenlijk voor de praktijk?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/47DyjBgJI3XpYvjRCu0Z4Eiy/full.png
(Bron: http://www.anandtech.com/...ew-twelve-threads-vs-four)
Context is alles.

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 28-06-2017 15:00 ]

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@Jesse
Tuurlijk kan dat, komt nog weer eens bij dat de RoTTR benchmark dus al niet meer geldig is omdat deze voor de patch zijn gemaakt. en als je die logica volgt maakt het al helemaal niet meer uit wat je koopt want een GTX1060 of RX580 zullen het zelfde presteren met een 7500 als met een 1600 omdat die GPU bound zijn.

Ik geef toch ook duidelijk aan dat met DX12 en Vulkan hier en NU een i5 gewoon een onhandige aankoop is omdat het vrij duidelijk is in welke richting de markt gaat.

Overigens waren ook de nVidia drivers bar slecht voor RoTTR i.c.m. een Ryzen kijk maar wat er gebeurt met een Fury
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86371.png

• Jesse
DarkBlaze schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:01:
*knip*
Ik geef toch ook duidelijk aan dat met DX12 en Vulkan hier en NU een i5 gewoon een onhandige aankoop is omdat het vrij duidelijk is in welke richting de markt gaat.
En voor iemand die e-sports doet dan?
Of mensen die bv de games pas kopen als ze 20 ipv 60 euro zijn?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Daar geld toch echt het zelfde voor? Die zullen over het algemeen ook veel langer doen met hun PC? Dus ook daar is de Ryzen dan een veel betere keuze. Je doet nu net of je moet zoeken naar de DX12 en Vulkan titels maar Doom is bijvoorbeeld 10 euro op dit moment in de steam sale ;)

Overigens zal iemand die 'e-sports' doet geen i5-7500 halen maar een i7 7700k en is totaal niet relevant voor dit topic of deze discussie.

Je loopt nu gewoon naar een excuus te zoeken om maar voor een intel te kiezen. Als jij graag een intel wil moet je die ook kopen ik zal de laatste zijn die je tegen houd maar wees er goed van bewust dat de i5 zijn dagen geteld zijn en TS veel beter een 1600 kan kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door DarkBlaze op 28-06-2017 15:15 ]

• Jesse
DarkBlaze schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:11:
Daar geld toch echt het zelfde voor? Die zullen over het algemeen ook veel langer doen met hun PC?
Daar heb je gelijk in.
*knip*
Je loopt nu gewoon naar een excuus te zoeken om maar voor een intel te kiezen. Als jij graag een intel wil moet je die ook kopen ik zal de laatste zijn die je tegen houd maar wees er goed van bewust dat de i5 zijn dagen geteld zijn en TS veel beter een 1600 kan kopen.
Nee, ik wijs erop dat de kwaliteit van de Ryzen tov de i5 vaak stevig overdreven wordt, en dat er ook gebruikscenario's zijn (maar niet als je de laatste games wilt spelen) waarbij een i5 de betere keuze is.
Jesse in "Beginnende tweaker: loop vast op moederbord"

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 28-06-2017 15:25 ]

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Misschien dat ik het niet zie maar welke scenario's zijn dat precies? Een 1600 kan alle oude games prima draaien hoor je zal toch vaak een tegen een GPU bound limiet op lopen met zo'n middenklasser kaart.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Jesse schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:38:
Hoezo? Ik heb toch heel lang geen AMD builds op dit forum gezien, en mocht iemand het toch in zijn hoofd gehaald hebben, werd hij nog een stuk strenger afgeschoten dan nu het geval is.
DarkBlaze schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:14:
Misschien dat ik het niet zie maar welke scenario's zijn dat precies? Een 1600 kan alle oude games prima draaien hoor je zal toch vaak een tegen een GPU bound limiet op lopen met zo'n middenklasser kaart.
Er zijn wel scenario's waar een i5-7600 of i5-7600k de voorkeur heeft. Je moet dan denken aan CAD systemen, geluidsverwerkingsystemen, 120+ Hz game systemen, of LightRoom systemen. Een i5-7400 en i5-7500 zijn in single-core prestaties niet beter dan gelijkgeprijsde Ryzens, en hebben dus geen sterk punt. Ook kun je zeggen dat je in het bovengenoemde lijstje over het algemeen een 7700K stopt, dus een i5 is vrij zeldzaam een slimme keuze.

Verder hebben mensen natuurlijk gewoon gelijk dat het juist voor BF1 niet zo handig is om een i5 te kopen. Ook moet je rekening houden met benchmarks die onder perfecte omstandigheden gedaan zijn. Normaal gesproken sluit men Spotify, Skype, Teamspeak, Anti-virus, browser met 5 tabs, e.d. niet af waardoor extra cores een duidelijkere meerwaarde krijgen.

Maar goed, je hebt nu eenmaal fanboys zo nu en dan. Ik denk altijd maar ze hadden ook fan van Samsung kunnen zijn... |:(

Ontopic:

Ik vind een extra case-fan in de Versa H15 onnodig. De meegeleverde fan kan als intake-fan aan de voorkant gebruikt worden wat voor mijn persoonlijke systeem (i5-6500, RX470) ruim voldoende is.

Verder is het enige waar ik op let bij een moederbord de networkcontroller. Intel staat als stabieler bekend dan Realtek.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

@lactaxative
Wat betreft cad heb je natuurlijk gelijk maar dat staat natuurlijk helemaal buiten schot in dit geval.

Wat betreft 120hz+ zit je ook weer met het feit dat je dan veel beter een 7700k kan kopen en ook iets beters als een 580 of 1060 nodig hebt.

• DownBusiness
Aardig wat activiteit hier nog over het verschil tussen Ryzen en Intel.

Wellicht nog even goed inlezen hierover aangezien twee games die ik wil gaan spelen Battlefield 1 en Player Unknown Battleground zal zijn. Daarbij zie ik het niet zitten om meteen aan het limiet te zitten van wat de computer aankan met deze games.

Misschien toch het budget verhogen en voor een betere (uitgedachte) build gaan.
Pagina: 1