Korte ritjes met auto, wat is kort?

Pagina: 1
Acties:
  • 18.217 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 21:47

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Een korte vraag, bij gebrek aan een 'algemeen auto-vragen topic', dit vraagtopic.

Je hoort heel vaak dat korte ritjes slecht is voor een auto. Hier is op zich best wel info over te vinden. Het grootste probleem lijkt de condensvorming op verschillende plekken die geen tijd krijgt om te verdampen.
(aanvullende, gedetailleerde info is uiteraard welkom!)

Maar nergens is te vinden wat nou kort is en wat nou lang.
Een rit van 2 km is inderdaad kort, een rit van 100 km is inderdaad lang. Maar waar ligt de grens? Bij 10 km? Of eerder 25?

De olietemperatuursensor geeft in mijn auto na 10-15 min/10-15 km (schat ik, nooit echt heel goed op gelet) dat deze de motor op temperatuur is. Dus dan begint het proces van het verdampen van het condens pas echt neem ik aan. Dan zou je denken eerder denken dat <25 km tot de korte ritten behoort.

Maar de meeste ritten woon-werkverkeer schijnen onder de 25 km retour per dag te zijn (verschillende bronnen beweren verschillende dingen, maar komen allen hier in de buurt). Dus ritjes van 10-15 km? Dit lijken mij de zgn. korte ritjes te zijn...

Gewoon nieuwsgierigheid... nu weer werken :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:18
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
En benzinemotor is normaal wel warm na 10km.

Een diesel heeft in de winter zeker makkelijk 20-25km nodig om op normale bedrijfstemperatuur te komen.
Als ik in de winter (diesel) naar het werk rij, dan zit ik na 3km op de autostrade in de file.
Het duurt dan makkelijk 15km (snelheden tussen 20-40km/h) eer de temperatuur begint te stijgen.

Als er weinig verkeer is, en ik kan 120km/h rijden, dan is die op 5km mooi op temperatuur.

Als je normale ritjes slechts 10km lang zijn: zeker geen diesel nemen.
Denk dan eerder aan CNG of zelfs electrisch.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:51
Ik rij in een hybride met kleine elektromotor, en rij een afstand van <15km. Als ik file heb, is de motor niet warm omdat de elektromotor dan flink wat werk op zich neemt. Kan ik doorrijden, dan is hij in het warme weer net op temperatuur als ik aankom. Vooralsnog geen kwaaltjes, maar de voorgaande 3,5 jaar is hij wel goed warm gereden (160k km :D).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben geen automonteur, maar ik zeg altijd dat ik er wel wat kaas van gegeten heb.

Inderdaad zijn korte ritjes niet goed voor je auto. Door de lage temperatuur van je blok en van de olie is er meer wrijving in het blok en dus meer slijtage, ook kan de condensatie niet goed weg en krijg je 'white sludge' zie ook: http://wiki.tdiclub.nl/Sludge.

Er zijn wat belangrijke punten die je mee moet nemen, de olie heeft bepaalde eigenschappen zie hier: ANWB: lees kop 'Trend naar dunnere olie'. Bij een boodschappenwagentje, om het maar zo even te noemen, zul je door de kleine ritjes veel meer nut hebben aan een hoge W waarde. De olie is dan op lagere temperatuur dunner waardoor die minder slijtage veroorzaakt op deze temperaturen, velen die de motorolie twee keer per jaar vervangen doen dit ook in twee soorten, een hoge W waarde in het najaar en de standaard geadviseerde waarde in het voorjaar. Maar juist met een hoge W waarde rijden met hogere temperaturen is weer minder goed, althans 20W-40 zou dezeflde viscositeit(mate van smeerbaarheid/vloeibaarheid, denk yogurt / melk) moeten hebben als 0W-40 op een hoge temperatuur. Alleen wordt dit dus met hogere temperaturen wat meer afgeraden omdat deze oliën minder goed zouden presteren in de hogere temperaturen. Ze hebben dan te weinig wrijving en bevorderen de slijtage van de metalen onderdelen.

Het tweede punt is je temperatuurmeter. In bijna alle auto's meet je vanaf je dashboard niet de temperatuur van de motor(!) maar de temperatuur van je koelvloeistof. Deze is veel en veel sneller op temperatuur dan je motorolie. Denken dat jij dus een warme motor hebt omdat die op 3/5 streepjes staat als je bij de bakker aan komt rijden is dus niet correct. De thermostaat(die zorgt voor de doorstroom van koelvloeistof door je radiator en de mate van deze doorstroomsnelheid(hoe hard de kraan openstaat)) gaat meestal pas open bij een graad of 70/80C. Terwijl het midden van je dashboardmetertje 90C is. De noodzaak van koelvloeistof is het koelen van het blok, hierom moet koelvloeistof goed de temperatuur kunnen geleiden, dit geldt minder voor motorolie en ook mede hierdoor is motorolie en je motorblok minder snel op temperatuur dan je koelvloeistof dat is of je koelvloeistoftemperatuursensor dat laat zien.

De enige echt goede oplossing als je dit probleem al hebt is het frequent vervangen van de motorolie en het filter, een paar langere stukken rijden denk aan 25 km+ voor een totaal van minimaal 250 km en hierna de motorolie en het filter weer te vervangen. Dit dan nog één of twee keer doen(lettend op de mate van de sludge bij de motoroliedop) en met een beetje geluk is de motor weer een stuk gezonder. Volgens kenners zijn de goedjes hiertegen juist slecht. Dit omdat ze alle troep ineens laten oplossen en het juist op de verkeerde plekken vast komt te zitten. Een aantal keer vervangen van de motorolie is een stuk beter.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het heeft er ook mee te maken hoe vaak alles opwarmt (uitzet) en weer afkoelt (krimpt). Bij niet alle onderdelen in de motor verloopt dat gelijkmatig, waardoor je bij een koude motor meer slijtage hebt of pakkingen eruit blaast omdat ze niet optimaal aansluiten. Daarom ook nooit met een koude motor veel toeren maken.

En bij elke rit heb je natuurlijk te maken met dit ongelijke opwarmingsproces, maar als de een 500km aan een stuk rijdt en de ander doet 50 ritjes van 10km dan heeft de motor bij die 50 korte ritjes veel meer slijtage gehad door het aldoor opwarmen/afkoelen.

Aan de andere kant is een auto een gebruiksvoorwerp en zou ik mij hier niet al te druk over maken. Een motorblok bij personenauto's is grotendeels wel ontworpen op zulk soort mishandeling. Als je een oldtimer rijdt of een Ferrari oid zou ik er wel beter op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoka
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-09-2023
Ik heb een hele andere vraag over korte ritjes rijden. Mijn auto kan geen korte ritjes van 3km zonder dat de accu de volgende dag leeg is. Iederewn die ik ken rijdt korte stukjes met hun auto naar de winkel bv, maar dat kan ik niet doen. Hij is helemaal doorgemeten, maar niks aan de hand en ik geen korte ritjes moet rijden. Dit is echt geen stadsauto deze laat je staan. Wat is hier het probleem, want ik heb er schoon genoeg van. Alles al gedaan om er achter te komen wat het zou zijn. Hoop op een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:19
.

[ Voor 98% gewijzigd door Josvdv op 27-08-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
@Yoka Koop een acculader en laad de accu eens 24 of langer uur helemaal door. Helpt dit niet, moet je echt een andere accu.

Paar keer per jaar de accu goed opladen met een lader, is gezond voor elke accu oud of nieuw. Heb je een oprit of staat je auto bij de deur kan dit vrij eenvoudig regelen. Ikzelf moet de accu even uit de auto halen maar dan nog doe ik het regelmatig.

Hoe oud is je accu eigenlijk?

Deze accu's hebben een reparatie/puls modus dat is nog beter: https://www.bol.com/nl/nl/l/acculaders/30743/

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 27-08-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Geeft je auto de olietemperatuur wel aan en niet gewoon de koelvloeistoftemperatuur? Da's best zeldzaam volgens mij namelijk. Meestal bij sportauto's wel, maar bij normale auto's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:@Yoka een kick van een topic dat reeds in 2017 zijn laatste reply heeft gehad is wel wat gortig. Als je graag je vraag wil bespreken, is het beter even een nieuw topic te openen.

Deze gaat iig dicht :)

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.