Meekijkende ogen gevraagd - Ryzen systeem

Pagina: 1
Acties:

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-01 16:58
Heb dit systeem geprobeerd zorgvuldig samen te stellen, maar je weet het niet...straks zie je iets over het hoofd.
Het wordt zeer gewaardeerd als er wat ervaren ogen naar mijn lijstje en afwegingen kijken.

Aanleiding
Na een 3-tal jaar werd het weer eens tijd voor een nieuw systeem, vond ik. Hoewel ik niet vies geweest ben van intel, juich ik de concurrentie die nu van AMD afkomt van harte toe. Verder past de nieuwe lineup van AMD ook bij het gebruik dat ik voor ogen heb, dus die keuze was snel gemaakt.

Componenten
De componenten die ik heb uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 319,95€ 319,95
1ASRock AB350 Pro4€ 102,-€ 102,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 94,95€ 94,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Intel 600p 512GB€ 188,-€ 188,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,90

Omdat ik de PC wil gebruiken voor 2D/3D modelleren en animeren, (Rhino3D + Vray, Blender, Houdini, Illustrator, Photoshop, Vive+Kodon), heb ik gekozen voor een Ryzen 7 1700. De hoeveelheid cores komen bij het renderen (en simuleren) goed van pas.

Heb voor 16 GB 3000 MHz Corsair RAM gekozen, ik twijfel nog of ik hiervan niet beter 32GB zou kunnen maken, gezien het modelleren. Heb voor het RAM gekozen voor 3000MHz geheugen, ik zal een voorzichtige poging tot overklokken wagen, maar dit zal geen hele serieuze vormen aannemen. Als het echt merkbaar beter is om sneller geheugen te nemen, hoor ik het graag. Deze staat in ieder geval in de lijst van ondersteund geheugen van Asrock en AMD.

Hoewel ik eerst naar small form-factor behuizingen -en dus moederborden- heb gekeken, is mijn keuze toch op een normaal ATX systeem uitgekomen.
Ik kon geen µ-ATX bord vinden dat een M.2 aansluiting had, overklokbaar was en nog eventueel ruimte zou bieden aan een tweede GPU. Hoewel niet standaard bij B350, heeft de Asrock AB350 Pro4 wel de mogelijkheid tot crossfire. Mochten er ooit massaal RX480 kaarten gedumpt worden door de miners (wishful thinking), lijkt het me fijn er eentje bij te kunnen prikken, met name voor VR toepassingen.

Ondanks dat ik er geen ervaring mee heb, spreekt de snelheid van een M.2 SSD me wel aan. Misschien verwacht ik hier teveel van en is het binnen dit systeem wel overkill. Advies is welkom :)

Wat case betreft vind ik de strakke uitstraling, de ruimte en de goede geluidsisolatie van de Define reeks erg fijn.

Verwend door mijn huidige modulaire voeding, wil ik nooit meer anders :) Uit de reviews kwam deze voeding als betrouwbaar en zuinig naar voren.

Aanwezige componenten
Zoals ongetwijfeld al opviel aan het lijstje hierboven, heb ik nog het een en ander aan componenten dat uit mijn huidige systeem overgezet wordt.

#Aanwezige componenten
1AMD Radeon RX 480 8GB
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB
1Dell Ultrasharp U2211H Zwart
1Razer Naga Expert MMO Gaming Mouse
1Toetsenbord
1Optische drive (Samsung BluRay)
1Cardreader
Bekijk collectie
Importeer producten

Het verhaal is toch wat langer geworden dan ik eerst dacht, top dat je het einde hebt gehaald!
Ik hoor graag of ik ergens te ruim ben gaan zitten (M.2 SSD bijv.) of juist beknibbeld heb (RAM), of een andere rare combinatie heb gemaakt. Bedankt voor het meedenken alvast!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:16
Je geeft aan dat Crossfire niet standaard is bij B350. Dat komt omdat het heel slecht wordt gesupport en in die prijsklasse niet vaak gebruikt (2 kaarten). De B350 kan namelijk niet de pci-e-lanes van de cpu splitsen, zoals de X370. Daardoor is het 2e gpu-slot verbonden via de chipset en dat brengt latencies en stottering met zich mee bij het gebruik van Crossfire.

Er is overigens een micro-ATX van die Asrock AB350 Pro4, de AB350M Pro4, die volgens mij heeft wat jij wilt (op goede Crossfire na). Dat hij Crossfire ondersteunt stond niet in de Pricewatch: http://www.asrock.com/mb/...ndex.us.asp#Specification

De goedkooste die echt voldoet aan een goede Crossfire-ondersteuning is € 152,-
pricewatch: Asus Prime X370-Pro

Maar Crossfire/SLI-ondersteuning wordt steeds minder en in praktijk werkt het dus aanzienlijk beter om gewoon 1 snellere kaart te nemen ipv 2 tragere. En het scheelt in de basis flink in de kosten van het moederbord en voeding.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Je geeft aan gecharmeerd te zijn van kleinere kasten, en komt uiteindelijk bij een bunker uit. Dat is wat bijzonder, zeker gezien je dit doet om crossfire, wat je toch al niet moet willen.

Verder heeft een M.2 in de praktijk geen meerwaarde boven een SATA SSD, dus hier verwacht je inderdaad teveel van.

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-01 16:58
Bedankt voor de snelle reacties, ik ga nog even puzzelen aan de hand van de feedback.

edit:
Crossfire laat ik voor wat het is. M.2 ook, wellicht prik ik er op een later moment een reepje in als deze wat betaalbaarder zijn. Voorlopig doe ik het met mijn 'oude' SSD.

Update van de lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 319,95€ 319,95
1ASRock AB350M Pro4€ 84,65€ 84,65
1Cooltek Coolcube Maxi€ 65,50€ 65,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,10

[ Voor 92% gewijzigd door Sickboy22 op 27-06-2017 10:46 ]