Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimkaay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-10-2023
Geachte Tweakers,

Laat ik eerst even uitleggen waarvoor ik de laptop wil gaan gebruiken. In september ga ik starten met college, dus veel office gebruik. Daarnaast wil ik de laptop ook gebruiken voor music production (niet veeleisend, gewoon wat midi opnemen en live VSTplugins gebruiken)

Ik kan viavia de volgende twee laptops kopen: De Dell XPS 13 (2015) QHD versie en de MacBook 12" (2015) 256GB versie. Even een paar vraagjes over de specs: de XPS heeft een i5-5200u en de MacBook een Core M. Is het verschil tussen de processors echt levensgroot, en ga ik dit in de praktijk ook daadwerkelijk merken (denk dan meer aan de DAW uitvoeringen)? Daarnaast is de MacBook DDR3L en de XPS DDR4. Is dit ook echt een groot, merkbaar verschil? En de accu's? Zijn daar grote verschillen in?

Ook niet geheel onbelangrijk is de prijs: de MacBook voor 800 euro en de Dell voor 500 euro. Ik heb nog nooit een Dell XPS fysiek gezien, de MacBook wel. En oh my, wat is dat een beauty :9~ Echter als de reviews mag geloven, is de XPS in levende lijve ook een prachtexemplaar. Daarnaast zijn ze beide ongeveer even oud. Misschien nog een groot voordeel: de XPS komt met een Dell Power Companion. Toch wel lekker als je in het park zit te studeren ;)

Dus even op een rijtje: (nu) vind ik de MacBook mooier, maar als jullie zeggen dat de Dell veel meer waarde voor zijn geld geeft (en ook nog eens goedkopen), ga ik daar gewoon voor. Ik kijk uit naar jullie meningen en advies!

Groetjes

Excuses. Volgens mij is de Dell niet de Full HD, maar Qhd (3200x1800) versie. het is de Dell XPS 13 9343
nogmaals excuses: het is denk ik toch de fhd versie: Dell gebruikt 9343 voor zowel de FHD QHD versie. weet iemand welke versie dit is?

[ Voor 7% gewijzigd door wimkaay op 26-06-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
Tja, los van de vraag welk os je prettiger vindt zou ik duidelijk voor de Dell gaan.
Ik ben niet objectief, ik heb namelijk dat model ;) . Prachtig apparaat en voor mijn gebruik (beetje aanklooien op de bank) eigenlijk gewoon ontzettend overkill.
Voor die prijs zou ik hem sowieso kopen (ik ben niet helemaal op de hoogte van de 2e hands markt, maar ik vind hem verdacht goedkoop eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimkaay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-10-2023
danku voor het advies. OS is niet zo heel belangrijk, kan in principe overweg met beide, maar Windows misschien net iets toegankelijker voor music production

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dag het verschil tussen ddr3 en ddr4 is er wel allen het is niet zo dat je het duidelijk merkt. de macbook heeft daarin tegen wel ddr3l ram zie ik dat is ram die minder stroom nodig heeft. veder zou ik persoonlijk voor de XP13 kiezen aangezien die hogere resolutie heeft. op windows draait wat ik persoonlijk fijner vind. maar misschien voor muziek productie is osx wel handiger heb ik zelf geen ervaringen mee.
veder is XPS13 zeker super mooie laptop en goed bouwkwaliteit. en hij is goedkoper te krijgen voor jou.

Tip kijk of er HDD of SSD in zit. voor in school waar je vaak je laptop aan en uit zet met lokalen wisselen ofzo iets is het snelle opstarten erg fijn. en het sneller opstarten van word enzovoorts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 15:27
De xps is significant sneller dan de apple, maar apple heeft vreemd genoeg een hoge restwaarde... Maar als je die xps inderdaad kunt krijgen voor 500, dan is dat niet relevant.

Qua uiterlijk vindt ik de xps mooier, maar dat is persoonlijk.

Ik hb zelf ook een xps, maar vond de ultra resolutie onprettig in dagelijks gebruik, alles wordt wel erg klein en veel software is hiervoor ongeschikt. Daarom snel omgeruild voor full hd variant.